Stacja Kaługa

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Błażej
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 24 kwie 2005, 21:58
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Stacja Kaługa

Post autor: Błażej »

Witam wszystkich MK. Chciałem was poprosić o pomoc w poszukiwaniu i gromadzeniu dokumentacji na temat kolei wąskotorowej która istniała w miejscowości Kaługa k.Kurzętnika.
Była to przemysłowa kolejka , która wywoziła żwir z licznych w Kałudze kopalni żwiru.
Tor kończył się niedaleko stacji kolei normalnotorowej , gdzie z wagonów wąskotorowych żwir zsypywany była do wagonów trakcji normalnotorowej.
Na stronce kolegi Jakuba dokładnie widać rampę przeładunkową. www.kolejnamazurach.prv.pl


Czekam na wszelką pomoc z Waszej strony
Pozdro
Ostatnio zmieniony 09 lip 2007, 19:55 przez Błażej, łącznie zmieniany 1 raz.
..::We must save Polish railroad::..
Awatar użytkownika
Błażej
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 24 kwie 2005, 21:58
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Post autor: Błażej »

Ehhh widzę że coś nie ma chętnych do pomocy :neutral:

póki co z kolegą Kubą na podstawie starych map wytyczyliśmy przebieg lini
Obrazek

Czekam na dalszą pomoc
Ostatnio zmieniony 17 lip 2007, 19:53 przez Błażej, łącznie zmieniany 2 razy.
..::We must save Polish railroad::..
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

Kaługę masz o rzut czymkolwiek, bardzo chętnie bym sobie pooglądał fotki i z resztek wąskotorówki, np. mostku na Drwęcy- jeśli coś tam istnieje, jak i z samej stacji, coś mi majaczy, że stoi na zapleczu dworca buda z blachy falistej. Taka starego typu....
Awatar użytkownika
Błażej
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 24 kwie 2005, 21:58
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Post autor: Błażej »

Hehe tak sie składa że byłem cie tam kopsnąć i trochę zdjęć jest :)
Jest zdj. z pozostałości mostu nad Drwęcą , szlak który aktualnie jest dróżką , jedyne co go zdradza to że od czasu do czasu zdarzą się podkłady kolei wąskotorowej. Wg. moich arcy prowizorycznych obliczeń :wink: (które polegały na obliczeniu za pomocą dł. buta odległości między śrubami przytrzymującymi szyny do podkładu) wynika że kolejka miała rozstaw 750 mm.
Mapa jest w 80% dokładna tyle że nie kończy sie w ukazanym miejscu tylko jakieś 400m dalej.

A wspomniana "buda" to nic innego jak tzw. garaż blaszak :)


Fotki:
(Jakby ktoś nie załapał to są tylko miniaturki :roll: każdy wie jak sie ich używa :mrgreen: zdjęcia za miniaturkami są w rozdzielczości 600x450 na więcej nie pozwalał mi regulamin stronki)

Obrazek
Poprawka mapy

Obrazek
Pierwszy podkład z śrubami na których sie posiłkowałem :grin:

Obrazek
dziwny gwóźdź na środku podkładu

Obrazek
Po prawej mieściła się załadownia w oddali widać pozostałości żwirowni

Obrazek
Kolejny podkład jakieś 200 metrów od starej pozycji zaznaczonej na początkowej wersji mapy

Obrazek
5 podkładów pod rząd :wink:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obiecane pozostałości mostu nad Drwęcą od strony żwirowni

Obrazek
A to już rampa przeładowcza z widocznym na górze hmm.. kozłem oporowym?

Obrazek

Obrazek
To coś znajdowało sie kawałek dalej w stronę mostu , jak na moje to jakieś popielisko do rusztowania parowozu ,jest to tunel długi na jakieś 50m z otworami na górze. Pod spodem zdjęcie tegoż tunelu.
Obrazek
Naprawdę nie mam pojęcia co to jest :neutral:

Obrazek
To jest widok w stronę przystanku osob. Kaługa. To właśnie wzdłuż drogi widocznej po lewej stronie szedł tor ,który w miejscu ukazanym na załączonym obrazku łączył się z linia wg D-28 nr 251 Iława-Tama Brodzka. Gdzieś tu po prawej stronie torów znajdował się posterunek odgałęzień "Żwirownia"

Życzę miłego oglądania , komentowania i wdawania sie w dyskusje na temat tej prawie nikomu nieznanej wąskotorówki :lol:

All Rights reserved by Błażej Zieliński
Ostatnio zmieniony 18 lip 2007, 20:13 przez Błażej, łącznie zmieniany 1 raz.
..::We must save Polish railroad::..
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Błażej pisze:A wspomniana "buda" to nic innego jak tzw. garaż blaszak
Warto fotografować garaże stojące nawet w dalszej odległości od stacji, zwłaszcza, jeśli mają wyokrąglone dachy.
Błażej pisze:dziwny gwóźdź na środku podkładu
Fajny przedmiot - spotykany nie tak rzadko, bo powinien tkwić w każdym drewnianym podkładzie – a bywa, że przejmujący, jeśli spaceruje się po linii np. należącej do Nieruchomości. To cecha, którą nanoszono w nasycalni, zapewne już po wysuszeniu, oznacza datę (z dokładnością do miesiąca), z którą podkład osiągnął gotowość do służby, po czym musiał lec w torze w ciągu bodaj dwóch lat. Pewnie zazwyczaj tyle nie czekał i na podstawie takiej daty można próbować wyciągać jakieś wnioski i snuć różnorakie refleksje, zwłaszcza biorąc pod uwagę zakładane niegdyś maksymalne okresy użytkowania. Inna sprawa, że pod tym względem nie do przebicia są słupy linii teletechnicznych, także cechowane w nasycalniach. Np. na linii orneckiej stoi egzemplarz, któremu w przyszłym roku stuknie sto lat służby.
Na PKP do 1956 gwoździe takie były sygnowane wyłącznie ostatnimi dwiema cyframi roku, również chyba w połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się na końcach podkładów, wcześniej powszechnie wbijano je pośrodku – jak na Twoim zdjęciu. Zaczepiałem kiedyś pewnego znamienitego skądinąd modelarza, który na swojej stronie www pokazuje łebki gwoździ z własnej kolekcji – niestety, nie potwierdził powyższych spostrzeżeń. Przedwojenne D3 wspominają o gwoździach i żabkach – czy Ktoś znalazł kiedyś „żabkę” w podkładzie albo wie, jak wyglądała?
a ponieważ Błażej pisze:Życzę miłego oglądania , komentowania i wdawania sie
a także pisze:Pierwszy podkład z śrubami na których sie posiłkowałem
- Co, w zasadzie, miałeś na myśli? Czy na tym zdjęciu widać ślady Twojego posiłku? :shock:

A jeszcze, co do Twojego gwoździa - wyraźnie widnieją na nim trzy szóstki :twisted: :twisted: :twisted: ... Przed ewentualnym włączeniem go do kolekcji powinieneś chyba skontaktować się z szefem najbliższej parafii.

--
Temat "żabek" został przeniesiony do działu "muzeum": http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=599
P.
Ostatnio zmieniony 01 sie 2007, 13:10 przez Piotr Janik, łącznie zmieniany 1 raz.
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
Błażej
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 24 kwie 2005, 21:58
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Post autor: Błażej »

Hehe mówiąc "pierwszy podkład którym się posiłkowałem" chodziło mi oto iż był to pierwszy napotkany przeze mnie podkład który znajdował się w miejscu w którym w którym wg. mapy nie przebiegała linia :grin:

No ta 666 :mrgreen: szatański podkład :twisted: . Więc jeżeli prawdą jest to co napisałeś podkład zaczął być zdolny do służby w czerwcu 1?66r .
..::We must save Polish railroad::..
kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Post autor: kuba_mk »

Nieco temat rozjaśni - jak byśmy to dziś określili "Regulamin obsługi bocznicy".

Warto zwrócić uwagę, że w dokumencie mowa o szlaku Kaługa - Nowe Miasto. Jak się okazuje w owym czasie stacja Kurzętnik była zamknięta dla potrzeb ruchowych, tzn. nie uczestniczyła w prowadzeniu ruchu pociągów. Działała jak zwykły przystanek osobowy, a jedynym jej pracownikiem był kasjer. Obsługa tamtejszej ładowni musiała odbywać się na podobnych zasadach jak opisanej tutaj bocznicy do żwirowni w Kałudze.
Załączniki
Regulamin.pdf
(1,73 MiB) Pobrany 290 razy
ODPOWIEDZ