Olsztyńska Kolej Miejska

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Tomek
Ekspres
Posty: 240
Rejestracja: 2004-09-25, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Olsztyńska Kolej Miejska

Post autor: Tomek »

Czyli ładny artykulik Adama do Gazety Olsztńskiej. Gratulacje.

http://www.wm.pl/Index.php?ct=olsztyn&s ... &id=860401
Koleją szybciej

[08.05.2006] Z nieukrywaną radością przeczytałem artykuł pana Kamila Kotlińskiego, dotyczący roli transportu kolejowego w systemie komunikacyjnym Olsztyna. Przyznam, że od dłuższego czasu również zastanawiałem się nad tym, analizując wszelkie "za" i "przeciw".

Dochodzę do wniosku, że przy dobrej organizacji przedsięwzięcie miałoby szansę powodzenia.

Pragnę zauważyć, że idea Olsztyńskiej Kolei Miejskiej wcale nie jest nowa, a obszerna dyskusja na jej temat toczyła się m.in. na na forum portalu www.wm.pl W międzyczasie "Gazeta Olsztyńska" opublikowała list mieszkańca (bodajże Likus), który sugerował możliwość wykorzystania w ruchu podmiejskim istniejącej linii kolejowej na odcinku Gutkowo - Olsztyn Główny, a następnie ciekawy artykuł o planach budowy przez PKP trasy do Pieczewa. Z dużym zainteresowaniem śledziłem zwłaszcza tę drugą sprawę. Niestety nie doczekałem się kontynuacji wątku. Świadczy to chyba o tym, że pomysł upadł w powijakach. Było, nie było, teraz nadszedł czas, by poważnie porozmawiać o Olsztyńskiej Kolei Miejskiej.

Zacznijmy od dworca
Pan Kamil Kotliński proponuje: "Zacznijmy od olsztyńskiego Dworca Głównego PKP - cztery perony. Któryś z nich bez problemów można by wykorzystać na potrzeby na potrzeby kolei miejskiej".

Czy bez problemów, to nie wiem. Na olsztyńskim dworcu mamy do czynienia ze szczytami ruchowymi, kiedy o jednakowej porze podstawia się i przyjmuje kilka pociągów naraz. Wtedy ruch jest duży i potrzeba większej liczby torów. Jeśli mielibyśmy jednak wydzielić peron tylko dla OKM, to zdecydowanie powinien być to peron 1, tor 7. Stąd można przesiąść się w autobusy i busy (przecież kolej miejska musi współpracować z innymi środkami transportu).

"Trzeba tylko przedłużyć przejście podziemne na drugą stronę torów - na Zatorze". Wydaje się, że konfiguracja terenu sprzyjałaby bardziej budowie kładki dla pieszych, łączącej np. wschodni kraniec peronu 4 z ulicą ZientaryMalewskiej. Jest to zresztą już dziś pilna potrzeba, wcale nie związana z OKM. Mieszkańcy Zatorza potrzebują skrótu, gdyż legalnie mogą przejść nad torami dopiero ul. Limanowskiego.

"Drugi przystanek OKM" proponuję umiejscowić przy końcu ul. 1 Maja". Zgadza się! Potrzeba budowy przystanku w tym miejscu jest oczywista. Stąd najbliżej do Centrum. Niestety, torowisko biegnie tam dość wąskim korytarzem, więc mogłyby się pojawić problemy natury technicznej. Ale na pewno warto spróbować.

"Kolejny przystanek to Dworzec Zachodni. Z trzech peronów można by któryś zarezerwować dla OKM." Niestety, w chwili obecnej nie można by. Olsztyn Zachodni to tylko przystanek osobowy (mówiąc prościej: nie ma tam rozjazdów, semaforów i innych urządzeń służących do regulowania kolejności i kierunku ruchu kolejowego; nie można krzyżować, wyprzedzać pociągów). Cztery tory, jakie tam się znajdują, to tak naprawdę trzy oddzielne linie kolejowe, biegnące równolegle. Natomiast obecne natężenie ruchu kolejowego na powyższych liniach z całą pewnością pozwalałoby na wpisanie w rozkład jazdy także kursów OKM.

Mój pomysł na OKM
Założenia. Projekt realizujemy etapami. Każdy etap poprzedzamy badaniami marketingowymi. Projekt realizujemy w taki sposób, by w razie niepowodzenia samej idei Olsztyńskiej Kolei Miejskiej zainwestowane wcześniej pieniądze w jak największym stopniu pozostały dobrze wykorzystane.

Etap 1. Budowa nowych przystanków kolejowych (potrzebnych także dla ruchu regionalnego):

· Olsztyn Dajtki (lokalizacja do ustalenia) · Olsztyn Słoneczny Stok (przystanek należałoby zlokalizować gdzieś w okolicach elektrociepłowni)· Olsztyn Redykajny (lokalizacja przy przejeździe strzeżonym na ulicy Hozjusza) · Olsztyn Likusy (przy byłym przejeździe strzeżonym) · Olsztyn Śródmieście (lokalizacja przy ulicy 1 Maja) · Olsztyn Track (przy kładce dla pieszych, ukłon w stronę "Gazety Olsztyńskiej"... poważnie zaś - obsługa tej części Olsztyna, która do dyspozycji ma tylko linię autobusową numer 16) · Nikielkowo (ta wioska rozrasta się, nowy przystanek jest wskazany);

Etap 2. Zakup dwóch spalinowych lub elektrycznych autobusów szynowych (najważniejszym kryterium technicznym będzie tu przyspieszenie) na poczet taboru Olsztyńskiej Kolei Miejskiej. W razie niepowodzenia przedsięwzięcia, tabor można przekazać do zwykłych przewozów regionalnych.

Etap 3. Próbne uruchomienie przewozów na dwóch odcinkach:

· Barczewo - Łęgajny - Nikielkowo - Olsztyn Track - Olsztyn Główny - Olsztyn Śródmieście - Olsztyn Zachodni - Olsztyn Likusy - Olsztyn Redykajny- Gutkowo,

· Barczewo - Łęgajny - Nikielkowo - Olsztyn Track - Olsztyn Główny - Olsztyn Śródmieście - Olsztyn Zachodni- Olsztyn Dajtki- Naterki;

Etap 4. Ocena funkcjonowania OKM w początkowym kształcie i decyzja co do dalszych jej losów. Jeśli powiemy "TAK", przystępujemy do dalszych działań. Jeśli powiemy "NIE", to i tak odnieśliśmy szereg korzyści - nowe przystanki, nowy tabor dla przewozów regionalnych.

Gdyby okres próbny OKM zakończył się sukcesem, można by pomyśleć o bardziej dalekosiężnym rozwoju tego przedsięwzięcia. Możliwości i pomysłów jest wiele.

Podsumowanie
A teraz analiza możliwości poprowadzenia linii kolejowej w kierunku Jarot i Pieczewa. Dzisiaj nie ma sensu rysować na mapie jej przebiegu, bo to trochę zahacza o fantastykę. Potrzebne są dokładne studia w terenie i studium wykonalności. "Południowa pętla", zaprezentowana wraz z listem pana Kamila Kotlińskiego, wygląda ciekawie (chociaż objazd Skandy trochę wydłuża trasę i czas jazdy), ale czy jest w ogóle możliwa do zrealizowania? Pamiętajmy o dolinie Łyny, między ul. Warszawską a Sadami, pamiętajmy o tym, że Olsztyn leży na terenie pofałdowanym, wahania wysokości względnych są u nas duże. Pamiętajmy wreszcie, że część gruntów jest już przeznaczona pod zabudowę.

Debatując nad Olsztyńską Koleją Miejską trzeba również wziąć pod uwagę argumenty sceptyczne. Olsztyn nie jest tak dużym miastem, jak połączone Gdańsk, Sopot i Gdynia. Podłużny układ Trójmiasta i jego miasteczek satelitarnych (Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Wejherowo) wybitnie sprzyja działalności Szybkiej Kolei Miejskiej, która ma w dodatku własne tory na odcinku Gdańsk GłównyRumia. W Olsztynie należałoby korzystać z torów PKP PLK, co wiąże się z dodatkowymi opłatami. Najgorsze jednak, że obecnie nie ma choćby bocznic wiodących w kierunku Jarot i Pieczewa (a przecież to ruch między Centrum a osiedlamisypialniami jest najintensywniejszy).

Jak widać, pole do dyskusji jest olbrzymie. Byłoby wspaniale, gdyby "Gazeta Olsztyńska" pociągnęła ten wątek i zainteresowała nim lokalnych samorządowców. Nie po raz pierwszy pojawiają się bowiem głosy, że warto w Olsztynie spojrzeć na kolej bardziej przychylnym okiem. Moim zdaniem byłby to przejaw postępowego myślenia, którego dziś w Polsce ciągle za mało.

Adam Dąbrowski

Klub Miłośników Kolei Olsztyn

Pomorskie Towarzystwo Miłośników

Kolei Żelaznych w Gdyni

Koleją szybciej
Moim zdaniem, kolej miejska w Olsztynie to kapitalny pomysł. Godny jak najszybszej realizacji. Na istniejącej bazie można połączyć z Dworcem PKP (i z centrum miasta) wszystkie dzielnice naszego miasta: Gutkowo, Dajtki, Kortowo, Jaroty, Pieczewo. Taki pomysł już osobiście sprawdziłem wybierając kolejowy tramwaj (szynobus - red.) jadący z Olsztyna do Braniewa. Mieszkam na Zatorzu w pobliżu dworca kolejowego. Często muszę jeździć do Gutkowa i - zamiast autobusem MPK (z jedną przesiadką i czasie podróży ok. 40 minut) wybrałem się do Gutkowa kolejowym tramwajem. Okazało się, że czas trwania podróży wyniósł tylko 10 minut. Uważam zatem pomysł pana Kamila za wspaniały i godny nagrody przyznanej przez prezydenta miasta... Chodzi przecież o wygodę mieszkańców, szybki termin realizacji takiego projektu, a - co najważniejsze - niższe koszty (choćby od pomysłu budowy linii tramwajowej). Jest też szansa, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście włączy się do realizacji pomysłu. Mają doświadczenie w tej sprawie i należą do PKP. Pozdrawiam redakcję i pana Kamila.

Jerzy Makiel z Zatorza

Tomek
Ekspres
Posty: 240
Rejestracja: 2004-09-25, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Tomek »

I jeszcze coś w okolicy tematu. GW robi ankietę "Czego chce olsztyniak od Olsztyna"

http://miasta.gazeta.pl/olsztyn/1,35191,3328776.html

Oczywiście wszycy wiedzą co zaznaczać :D

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 912
Rejestracja: 2004-09-24, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Dzięki Tomku! :) Napisałem, bo nie sposób było nie odnieść się do pomysłu pana Kotlińskiego. Swoim artykułem wywołał on niemalże burzę wśród Olsztyniaków, dzisiaj ciąg dalszy opinii, które przychodzą nawet zza granicy:

http://informacje.wm.pl/?main=11&c=44,3,2296

Nawet ja, wieczny i czasem niepoprawny pewnikiem optymista, zaskoczony jestem tak silnym odzewem. Mam tylko obawy, żeby teraz władza nie podchwyciła pomysłu wyłącznie jako przedwyborczej kiełbasy...

Zobaczymy, jaki będzie ciąg dalszy historii.

Czołem
Porozmawiajmy o kolei: tej wczorajszej, dzisiejszej i jutrzejszej...

Referee
Pospieszny
Posty: 197
Rejestracja: 2007-07-03, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Olsztyńska Kolej Miejska

Post autor: Referee »

Przez czternaście lat od ostatniego postu w tym temacie dużo się zmieniło. Ostatnie doniesienia ze stron PKP PLK w sprawie kolei w Olsztynie: https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/inf ... olei-4725/

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 912
Rejestracja: 2004-09-24, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Olsztyńska Kolej Miejska

Post autor: Adam Dąbrowski »

Ciekawie czyta się własne wywody sprzed 14 lat. :smile: Pewną satysfakcję daje mi to, że rzeczywiście udało mi się "wyprorokować" powstanie kilku nowych przystanków osobowych: Olsztyn Śródmieście, Olsztyn Likusy, Olsztyn Redykajny czy Olsztyn Dajtki, których w trakcie pisania listów do "Gazety Olsztyńskiej" nie było jeszcze w oficjalnych planach. A przystanek osobowy Nikielkowo być może zostanie wybudowany w ramach "Programu budowy 200 przystanków kolejowych". Czy zatem rzeczywiście rodzi nam się Olsztyńska Kolej Miejska?

Chyba nie do końca, klasycznej SKM-ki w Olsztynie nie będziemy mieli. Nie ta wielkość miasta, nie ten układ (główne osiedla-sypialnie pozbawione są dostępu do kolei i obsługuje lub będzie je obsługiwał tramwaj).

Znacznie bardziej realna wydaje mi się wizja Olsztyńskiej Kolei Regionalnej, obejmującej Olsztyn oraz pobliskie sąsiednie miasta: Olsztynek, Ostródę, Morąg, Dobre Miasto, Barczewo/Biskupiec oraz Szczytno. Przy czym ta Olsztyńska Kolej Regionalna nie musi być wcale oddzielnym podmiotem. Chodzi tutaj bardziej o odpowiednią konstrukcję kolejowej oferty przewozowej oraz dostępność zintegrowanej taryfy.

Moim zdaniem działanie systemu powinno opierać się na pociągach regionalnych (które, jak wiemy, są obecnie organizowane przez marszałka województwa warmińsko-mazurskiego, a uruchamiane przez spółkę Polregio Sp. z o.o.), wykorzystujących powstałe lub nowo powstające przystanki osobowe. Można rozważać wydłużenie relacji pociągów nadjeżdżających z kierunku wschodniego do Morąga (ewentualnie tylko do Olsztyna Gutkowa) lub Ostródy (ewentualnie tylko do Naterek), tak aby podróżny jadący z Ełku, Korsz, Pisza czy Szczytna w Olsztynie mógł wysiąść również na Śródmieściu i Zachodnim, a także niepodal atrakcyjnej Plaży Miejskiej, na Likusach i Redykajnach (pod względem ruchowym sprzyja temu odbudowywana mijanka Olsztyn Likusy) lub na Dajtkach.

Siatkę połączeń pociągów regionalnych należałoby dogęścić pociągami "OKR" kursującymi wyłącznie w obszarze OKR, czyli pomiędzy wymienionymi na wstępie miastami sąsiadującymi z Olsztynem. Kto będzie organizował te pociągi i je uruchamiał - rzecz do ustalenia. Przykładowo również może być to marszałek i spółka Polregio, działający w porozumieniu z władzami Olsztyna i sąsiednich powiatów/gmin. W każdym razie efektem tych działań powinien być rozkład jazdy gwarantujący ruch pociągów regionalnych i "OKR" przez olsztyńskie przystanki osobowe z rozsądną częstotliwością i najlepiej w takcie, tak aby podróżnym końcówki minutowe zapisały się w głowach.

No i najważniejsze. Niezbędnym elementem systemu OKR jest integracja oferty i taryfy kolejowej z ofertą i taryfą ZDZiT w Olsztynie oraz zainteresowanych gmin, tak aby pociągi stały się pełnoprawnym elementem systemu komunikacji miejskiej i podmiejskiej/gminnej.

Pozdrawiam,
Adam
Porozmawiajmy o kolei: tej wczorajszej, dzisiejszej i jutrzejszej...

kuba_mk
ZWROTNICZY
Posty: 66
Rejestracja: 2005-10-21, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Re: Olsztyńska Kolej Miejska

Post autor: kuba_mk »

Według mnie, te nowe przystanki posłużą najwyżej osobom dojeżdżającym spoza Olsztyna. I to dopiero przy zapewnieniu sensownej oferty rozkładowej. Bo przy ofercie jak obecnie, np. w kierunku Olsztynka - 4 pary pociągów regionalnych, gdzie pierwszy dzienny wyjeżdża w południe... Nie ma się co dziwić, że do Olsztynka kursuje miejska linia autobusowa. Chyba że organizator, obśmiany w ogólnopolskich mediach, uruchomi piątą parę, [ironia] to rzeczywiście sytuacja ulegnie diametralnej poprawie[/ironia].

ODPOWIEDZ