Daty otwarcia linii dwutorowych w Prusach Wschodnich?
: 13 kwie 2006, 00:15
Ano właśnie - nieśmiała próba usystematyzowania wiadomości.
Mimo coraz szerszej dostępności materiałów źródłowych, także niemieckich, wciąż brakuje wielu dat i 100% pewności. Korzystając z coraz częstszych wizyt licznego grona znawców tematu, wrzucę kilka pytań o daty otwarcia do ruchu drugich torów na liniach przecinających Prusy Wschodnie. Sprawa dotyczy także odcinków budowanych/planowanych tzw. "trzeciego korytarza komunikacyjnego" itp. linii.
Zacznijmy od Königliche Ostbahn...
Linia główna via Malbork, Królewiec itd. Znane są tylko (i aż!) daty miesięczne, brakuje niestety dziennych:
- 07.1865 oddano drugi tor na trasie Elbląg - Braniewo
- 06.1870 oddano drugi tor na trasie Malbork - Elbląg
- 06.1871 oddano drugi tor na trasie Braniewo - Kobbelbude
- 11.1871 oddano drugi tor na trasie Kobbelbude - Królewiec
- 12.1871 oddano drugi tor na trasie Welawa - Wystruć - Gąbin
- 07.1872 oddano drugi tor na trasie Królewiec - Welawa
- 12.1872 oddano drugi tor na trasie Gąbin - Ejdkuny
Linia Toruńsko-Wystrućska. Tu zupełna dziura i tylko "widełkowie", przybliżone daty.
- 1880-1900 oddano drugi tor na trasie Jabłonowo Pom.-Iława-Olsztyn-Korsze-Drogosze (?)
- 1915-1939 oddano drugi tor na trasie Drogosze-Gierdawy-Wystruć-Tylża-Pogeje
Kolej na "prywaciarzy".
Zacznijmy Ostpreussische Südbahn (Wschodniopruska Kolej Południowa)...
- 22.11.1894 oddano drugi tor na trasie Korsze - Ełk (państwowa konkurencja kontra Strousberg? )
? drugi tor na odcinku Ełk - Prostki zapewne łącznie z odcinkiem Grajewo-Białystok (patrz niżej)
? według informacji pana Andrzeja Massela pomiędzy 09.1915 a 05.1916 oddano drugi tor na trasie Grajewo-Białystok (odcinek Prostki - Grajewo chyba już od 1873 miał tory: szeroki i normalny)
? 1915-1939 przygotowywano drugi tor na trasie Bartoszyce - Korsze (patrz także niżej)
? 1920-39 oddano drugi tor na trasie Królewiec - Królewiec Metgehten (kierunek Piława)
? 1941 planowana rozbudowa drugiego toru na odcinku Królewiec - Bartoszyce (czy kiedykolwiek zrealizowana?)
Marienburg-Mlawaer Eisenbahn (Kolej Malborsko-Mławska)...
? do 1914 oddano drugi tor na odcinku Malbork-Prabuty-Działdowo-Iłowo (po upaństwowieniu w 1903? )
Pierwszowojenne klimaty...
"Trzeci korytarz komunikacyjny" Kwidzyn - [...] - Pobłędzie...
- 15.05.1916 oddano drugi tor na trasie Prabuty - Myślice (jednocześnie oba tory? )
? 1915-1916 Kwidzyn-Prabuty
? 1915-1939 oddano drugi tor na trasie Bartoszyce - Korsze
? zaawansowane prace na odcinkach Lidzbark-Bartoszyce (w tym łącznica pod Karolewkiem), Kętrzyn-Węgorzewo, Gołdap-Pobłędzie, "zapasowa" linia Słobity-Orneta (ale chyba nigdzie fizycznie drugi tor się nie pojawił? )
Ełk - Olecko- Suwałki
- 12.07.1915 drugi tor na trasie Olecko - Cimochy - Suwałki
? 1915-1916 łącznica Łęgówek - Lesk (czy drugi tor kiedykolwiek ukończono?)
? Ełk - Olecko (czy rozpoczęto budowę drugiego toru?)
No i jeszcze śmieszne qasi-magistralki Węgorzewo-Prynowo - drugi tor 1.07.1914 lub 10.09.1914, a takze Postehnen-Frydland 1.07.1911. De-facto był to "przedłużone" węzły. Przy węgorzewskim podwójny tor był zapewne dla olbrzymich przewozów wojskowych wzdłuż frontu (na Darkiejmy).
OK. Część to niestety zagadki, na które szybko odpowiedzi nie będzie. Możliwe, że coś mogłem jeszcze przeoczyć, ale pytać trzeba...
Pozdrówko
Mimo coraz szerszej dostępności materiałów źródłowych, także niemieckich, wciąż brakuje wielu dat i 100% pewności. Korzystając z coraz częstszych wizyt licznego grona znawców tematu, wrzucę kilka pytań o daty otwarcia do ruchu drugich torów na liniach przecinających Prusy Wschodnie. Sprawa dotyczy także odcinków budowanych/planowanych tzw. "trzeciego korytarza komunikacyjnego" itp. linii.
Zacznijmy od Königliche Ostbahn...
Linia główna via Malbork, Królewiec itd. Znane są tylko (i aż!) daty miesięczne, brakuje niestety dziennych:
- 07.1865 oddano drugi tor na trasie Elbląg - Braniewo
- 06.1870 oddano drugi tor na trasie Malbork - Elbląg
- 06.1871 oddano drugi tor na trasie Braniewo - Kobbelbude
- 11.1871 oddano drugi tor na trasie Kobbelbude - Królewiec
- 12.1871 oddano drugi tor na trasie Welawa - Wystruć - Gąbin
- 07.1872 oddano drugi tor na trasie Królewiec - Welawa
- 12.1872 oddano drugi tor na trasie Gąbin - Ejdkuny
Linia Toruńsko-Wystrućska. Tu zupełna dziura i tylko "widełkowie", przybliżone daty.
- 1880-1900 oddano drugi tor na trasie Jabłonowo Pom.-Iława-Olsztyn-Korsze-Drogosze (?)
- 1915-1939 oddano drugi tor na trasie Drogosze-Gierdawy-Wystruć-Tylża-Pogeje
Kolej na "prywaciarzy".
Zacznijmy Ostpreussische Südbahn (Wschodniopruska Kolej Południowa)...
- 22.11.1894 oddano drugi tor na trasie Korsze - Ełk (państwowa konkurencja kontra Strousberg? )
? drugi tor na odcinku Ełk - Prostki zapewne łącznie z odcinkiem Grajewo-Białystok (patrz niżej)
? według informacji pana Andrzeja Massela pomiędzy 09.1915 a 05.1916 oddano drugi tor na trasie Grajewo-Białystok (odcinek Prostki - Grajewo chyba już od 1873 miał tory: szeroki i normalny)
? 1915-1939 przygotowywano drugi tor na trasie Bartoszyce - Korsze (patrz także niżej)
? 1920-39 oddano drugi tor na trasie Królewiec - Królewiec Metgehten (kierunek Piława)
? 1941 planowana rozbudowa drugiego toru na odcinku Królewiec - Bartoszyce (czy kiedykolwiek zrealizowana?)
Marienburg-Mlawaer Eisenbahn (Kolej Malborsko-Mławska)...
? do 1914 oddano drugi tor na odcinku Malbork-Prabuty-Działdowo-Iłowo (po upaństwowieniu w 1903? )
Pierwszowojenne klimaty...
"Trzeci korytarz komunikacyjny" Kwidzyn - [...] - Pobłędzie...
- 15.05.1916 oddano drugi tor na trasie Prabuty - Myślice (jednocześnie oba tory? )
? 1915-1916 Kwidzyn-Prabuty
? 1915-1939 oddano drugi tor na trasie Bartoszyce - Korsze
? zaawansowane prace na odcinkach Lidzbark-Bartoszyce (w tym łącznica pod Karolewkiem), Kętrzyn-Węgorzewo, Gołdap-Pobłędzie, "zapasowa" linia Słobity-Orneta (ale chyba nigdzie fizycznie drugi tor się nie pojawił? )
Ełk - Olecko- Suwałki
- 12.07.1915 drugi tor na trasie Olecko - Cimochy - Suwałki
? 1915-1916 łącznica Łęgówek - Lesk (czy drugi tor kiedykolwiek ukończono?)
? Ełk - Olecko (czy rozpoczęto budowę drugiego toru?)
No i jeszcze śmieszne qasi-magistralki Węgorzewo-Prynowo - drugi tor 1.07.1914 lub 10.09.1914, a takze Postehnen-Frydland 1.07.1911. De-facto był to "przedłużone" węzły. Przy węgorzewskim podwójny tor był zapewne dla olbrzymich przewozów wojskowych wzdłuż frontu (na Darkiejmy).
OK. Część to niestety zagadki, na które szybko odpowiedzi nie będzie. Możliwe, że coś mogłem jeszcze przeoczyć, ale pytać trzeba...
Pozdrówko