Nasze Forum ma już 19 lat! Tworzą je pasjonaci, kolejarze, samorządowcy, politycy, naukowcy... Jest z kim i o czym porozmawiać. Od lipca 2020 r. wracamy do dyskusji o historii, teraźniejszości i przyszłości dróg szynowych na Warmii, Mazurach i Pomorzu.
Wojtek pisze:
Przypominam, że chodzi o ten drugi parowóz. Proszę przypatrz się uważnie jaka to seria i jaki to jest tender.
Parowóz ma tender 34D44. Zdjęcie jest mocno nieczytelne, ale stawiam na Ty4.
Otatnie z nich skreślili w połowie lat 70-tych, czyli 1979 to napewno nie jest.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Parowóz ma tender 34D44. Zdjęcie jest mocno nieczytelne, ale stawiam na Ty4.[/quote]
No właśnie! W dodatku sądząc po wysokości tendra, który jest równy, lub nieco nawet wyższy od budki maszynisty może to być "czwóra" mazutowa z MD Toruń. Górna krawędź skrzyni węglowej "normalnego" 2'2'T34 (34D44) znajduje wyrażnie poniżej górnej krawędzi budki maszynisty. Poza tym widać po wysokości zasp śnieżnych, że przy odśnieżaniu musiał być użyty naprawdę silny parowóz aby wspomóc "dwójkę", która do najsilnieszych maszyn przecież nie należy.
Objawiła się ładna panorama stacji sprzed 1914 r. Ostatni budynek po prawej to obecny dworzec. Z tego co kojarzę, to prawie wszystkie widoczne tu budynki istnieją do dziś - duża rzadkość! Widoczny komin na pierwszym planie może należeć do stacji pomp związanej z wieżą. Zdaje się jest teraz niższy. Za torami po lewej stoi spora buda z blachy falistej (coś jak ta w Ornecie).
No i zdjęcie dworca z lat 20 lub 30-ych. Zmiany w porównaniu do czasów pruskich kosmetyczne. W prawdopodobnej poczekalni po prawej okna zakryte firankami albo zamalowane na biało - mogła to nie być już poczekalnia. Szyld w kształcie karmnika dalej wisi na latarni. Tylko nazwa się spolszczyła. Na prawo od zegara wisi chyba rozkład.
I jeszcze ciekawa fota cukrowni. Za płotem po prawej zaczynały się tory stacyjne.
Pod tymi linkami są rzeczywiście PLANY (a jakieś tam lichutkie schemaciki).
Małe i piękne. Dla modelarzy "miodzio" - jak mawiają obecnie młodzi ludzie. Warto popatrzeć i ściągnąć sobie.
Piękne, precyzyjne plany. I do tego z pokręconą przeszłoscią. Dębieniec ze stycznia 1936 r., pokreślony ręką okupacyjnego urzędnika zapewne z odcinka drogowego w Grudziądzu (BA=Betriebsamt Graudenz). W swoim zapale zniemczania przekreślił nawet skalę! Z kolei Radzyń, datowany na 29 styczeń 1943 r., wygląda na okupacyjny, wykreślony od podstaw oryginał...
Torowisko zostało zaanektowane przez duże już brzozy. Peron ciągle istnieje:
Na starej mapce widać znacznie mniejszy budynek niż obecny:
Podejrzewam, że widoczny dworzec zbudowano między 1940-43. Jest to na oko typowy poniemiecki budynek z lat wojny (charakterystyczny lekko podwinięty dach na końcach). Podobnych w stylu budynków powstało w czasie wojny mnóstwo. Np. w Ciechanowie - prawie cała ul. Sienkiewicza (ta przy dworcu) jest gęsto zabudowana urzędniczymi domkami tego typu - scheda bo okupacyjnej rejencji ciechanowskiej (Regierungsbezirk Zichenau - niem. odpowiednik dużego województwa). Również liczne nastawnie między Modlinem a Działdowem mają takie podwinięte dachy - a to już spadek wojennej modernizacji pod nazwą planu Otto.
A tak wyglądał pierwszy dworzec w Płużnicy. Po prawej pociąg z jedną z trzech dwuosiowych maszyn Hohenzollern na czele prawdopodobnie czeka na odjazd w kierunku Mełna.
fgk pisze:
Obrazek
W Radzyniu zachował sie, wspominany juz, stary napis z nazwa stacji.
To już - niestety - przeszłość. Obecny właściciel/lokator zdecydował się budynek otynkować i... pomalować. O ile dobrze przyuważyłem (miałem do tego okazję wczoraj po zmroku z jadącego samochodu), otrzymał jakiś pomarańczowy kolor... Hmmm...
Podobnie "przeszłością" jest widoczek ze zdjęcia Lycka z cukrownią Mełno. Ostała się po niej w zasadzie kupa gruzu, resztki bocznicy i... komin, który robi za "maszt" komórkowców.
W miejscowości Bocień, przy dawnej stacji stoją dwa budynki. O ile pierwszy przypomina magazyn-oborę, to drugi jest bardziej tajemniczy. Jakie mogło być jego przeznaczenie? Remiza staży pożarnej.?
Załączniki
Po lewej stronie budynku, w lekkim przekopie- starotorze.
Tak dziś wygląda kompleks byłej cukrowni w Mełnie ,jak widać nie popadł w ruinę a wręcz przeciwnie od grudnia 2011r działa biogazownia widok imponujący
Stacja Mełno tor odchodzący w lewo był torem początkowym do Chełmży jednak właściwy tor znajduje się za łukiem gdzie istnieje jeszcze jena zwrotnica i kilkanaście metrów porośniętego krzakami torowiska,następnym razem zrobię bardziej szczegółowa fotkę