Strona 1 z 8

Wspomnienie "ryflaków"

: 04 mar 2005, 05:33
autor: Adam Dąbrowski
Ten wątek składam w hołdzie wagonowi, za którym tęsknię...

"Ryflak", "karbowaniec"... 43A, 102A... Jak go nie nazywać, urzeka do dziś... Dla mnie to wagon, który przypomina nieodległe przecież dzieciństwo. Przypomina mi jazdy do Wielbarka, składziki do Nidzicy, przypomina mi przejażdżki do Dobrego Miasta i powroty ze Starych Jabłonek... Przypomina kłęby pary, jeśli nie parowozowej, to chociaż tej z "kociołka"... Przypomina mi tę kolej, która stanowiła jakby ostatnie pozostałości czasów węglowych rumaków, która była erą przejściową między epoką pary a epoką szynobusów. Dla wielu z obecnych na tutejszym Forum "ryflak" nierozłącznie kojarzy się z lokomotywami parowymi, z młodzieńczymi podróżami...

Trudno wśród obecnego taboru PKP znaleźć wagon, który mógłby choćby stanąć w szranki z "ryflakiem"... Oczywiście pod kątem urody i klimatu...

Jak Wy go wspominacie? Gdzie jeździliście "ryflakami"? Czy Was też urzekały?

A za poniższe zdjęcie Michał Kawecki ma u mnie Nobla:

18.07.1994 między Nidzicą i Wielbarkiem; SP42-160 i "ryflaki" jako pociąg nr 96223:

Obrazek

Aż żal bierze, że dzisiejsi konstruktorzy nie szukają natchnienia w sylwetkach starych wagonów... Aerodynamika, opory... zabijają klimat...

Pozdrawiam!

PS: A może macie jakieś własne zdjęcia ryflaków? Zwłaszcza tych warmińsko-mazurskich...

: 05 mar 2005, 05:26
autor: Bernard
Z planowego ruchu mam zdjęcia z Września 2002, kiedy to ostatnie ryflaki jeździły z SP42 na trasie Kościerzyna-Czersk (miały rewizję do 13 października, więc to był ostatni dzwonek!!). Do tego SU42 z ryflakami na nadzalewówce z 2001.

A tu modele ryflaków. Każdy może mieć taki wagon u siebie w domu. Ja mam już cztery :D
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek





Obecnie w Polsce zachowały się następujące wagony ryflaki (KOREKTA):

wagony o numerach:50 51 29-19 127-4 Bh, 50 51 29-207-4 Bh, 50 51 29 213-2 Bh (dawne ryflaki chojnickie) obecnie należą do skansenu w Jaworzynie Śląskiej. Wymagają rewizji.

Dodatkowo w Jaworzynie Śl. znajduje się wymagający rewizji 43A z zmodernizowanymi ścianami czołowymi. Dodatkowo dwa rozwalone zupełnie 102A, nienależące do skansenu, tylko do CARGO i oczekują złomowania.

W Poznaniu oczekują na naprawę 4 ryflaki z Wolsztyna w tym jeden typu 43A nr 10-008 Xoa, 102A nr 10-011 Xoa, 101A nr 10-009 Xoa i 102A nr 10-010 Xoa (dwa ostatnie ex Choszczno). Właścicielem wagonów jest Zakład Taboru Poznań.

W Gnieźnie na zapleczu parowozowni oczekuje na naprawę ryflak 102Aa 1kl ex Choszczno (czeka już tam bardzo długo i wg relacji niektórych jest dosyć mocno zdewastowany). jest to chyba jedyny zachowany wagon tego typu 1kl.

W Chabówce znajdują się 3 ryflaki: nr 50 51 29-22 129-5 Bhixt 101A, nr 50 51 29-22 130-3 serii Bhixt 101A, nr 50 51 29-18 452-7 serii Bhixt 43A

Dolnośląska Kolej Regionalna posiada dwa sprawne ryflaki 102A. oznaczone seria Bhixt


W Pyskowicach remontowany jest chyba jedyny 43A z zachowanymi "opływowymi ścianami czołowymi".

W spisie nie ująłem ryflaków używanych w pociągach roboczych.

PS. Na jednym z moich zdjęć z Łeby z 2000 roku zauważyłem wagon 43A z przedłużanymi ścianami, jako wczasy wagonowe. Chyba juz fizycznie nie istnieje.

: 07 mar 2005, 19:32
autor: CM
Właśnie ze składu ratunkowego zapewne był "ostatni wschodniomazurski" błękitny 43A, który do ubiegłego roku stał sobie nikomu nie wadząc jako część KOW w Giżycku. Niestety, ktoś się już nim zainteresował (nie wiecie przypadkiem gdzie go poniosło - mam nadzieję że choć do jakiegoś skansenu?).
Na szczęście zdążyłem go uwiecznić w lecie 2003. Look fotogaleria byłej linii kruklaneckiej - stacja Giżycko (piąte zdjęcie) na www.stjuchy.kolej.szczecin.pl/kruklanki/

: 10 mar 2005, 20:36
autor: Bernard
Do zachowanych ryflaków, można zaliczyć, jeszcze 43A i 102A oczekujące, na renowację na terenie skansenu w Jaworzyny Śl.

: 11 mar 2005, 09:00
autor: Przemek
Miło było mi czytać słowa Adama, to bardzo piękne że rzeczy dla większości ludzi oczywiste i nie budzące emocji mogą być wyjatkowe w naszych oczach. Dla mnie ryflaki w dzeciństwie były przejawem nowoczesności na koleji-chociaż wtedy od ich powstania mijało właśnie 30lat. Jadąc do Olsztyna czy Ornety na zakupy z mamą i mając do wyboru Ryflaka i starego pulmanna z wklęsłymi przedsionkami z chyba powojennej produkcji pafawagu wzorowanego troche na niemieckim baugruppe 28/29 wybierałem oczywiście pojazd starszy...
A ryflaki zdarzały się i oliwkowe, jak i te w dwubarwnym malowaniu do ganza. Pamiętam również ryflaki już z póżniejszego okresu w lidzbarku, w końcówce trakcji parowej z Korsz około 1991/1992 roku z ty 42...
Ciekawe faktycznie co się stało z tym ryflakiem z giżycka-oglądałem go podczas jazdy Ganzem, dwa lata temu i mam nadzieję że nie golę nim w tej chwili pyska :evil:

pzdr

: 11 mar 2005, 21:22
autor: Bernard
Przypomniałem sobie, że w 1999 roku robiłem zdjęcia SP42 +120A+102A w Miechucinie i SP42+102A+102A w kartuzach. Ten skłąd spotkac mozna było jeszcze później w Lęborku, na linii do Łeby. Potem te wagony pocięli chyba :(

: 19 mar 2005, 19:46
autor: Bernard
Zdjęcie SN61 z ryflakiem 102A z Chojnic, wyszukane w sieci, pochodzące z Imprezy PTMKŻ Kaszuby 2002:

Obrazek



Obrazek


Obrazek

: 19 mar 2005, 21:31
autor: Adam Dąbrowski
No właśnie, już na Martelu zwróciłem uwagę na poniższe foty. Po prostu rewelacja! :D

Benek, jednak szkoda, że Twoje ryflaczki nie śmigały dziś na makiecie... A takie ładne słoneczko było... ;)

Hej!

Ryflak sterowniczy :)

: 31 mar 2005, 11:52
autor: CM
W ostatnim Kolej wczoraj i dziś... był artykuł o próbach z zespołem trakcyjnym (z Tetetką), który nie wymagałby obiegania na stacjach końcowych. W tym celu przygotowano ryflaka (43) i zrobiono mu w miejscu drzwi wielką szybę i stanowisko "rozkazodawcze" połączone ... uwaga! m.in. telefonem polowym i urządzeniem a'la okrętowy nastawnik :) Rewelacyjnie to wyglądało - "ryflak sterowniczy" jednak jakoś nie przypadł do gustu PKP.

Re: Ryflak sterowniczy :)

: 31 mar 2005, 12:08
autor: Adam Dąbrowski
CM pisze:W ostatnim Kolej wczoraj i dziś... był artykuł o próbach z zespołem trakcyjnym (z Tetetką), który nie wymagałby obiegania na stacjach końcowych. W tym celu przygotowano ryflaka (43) i zrobiono mu w miejscu drzwi wielką szybę i stanowisko "rozkazodawcze" połączone ... uwaga! m.in. telefonem polowym i urządzeniem a'la okrętowy nastawnik :) Rewelacyjnie to wyglądało - "ryflak sterowniczy" jednak jakoś nie przypadł do gustu PKP.
Tak, było to również poruszone w artykule o "ryflakach" zamieszczonym w Świecie Kolei (nie pamiętam numeru). Z tego, co pamiętam, maszynista w specjalnie przygotowanej TKt48 miał dodatkowy pulpit z lampkami. Odpowiednie układy światełek miały oznaczać poszczególne wskazania, typu: zwolnij, przyspiesz, zahamuj, odhamuj itd. Gostek siedzący w "ryflaku" mógł się co najwyżej pobawić prawdziwą syreną... :lol:

Pozdrawiam!

: 31 mar 2005, 14:33
autor: Przemek
to było zrobione jak na parowcu: kapitan daje "cała naprzód" stój itp a maszynownia to obsługuje...

a zwróciliście uwagę że ryflaki w galeri z Korsz tego niemcola ( sąsiedni wątek) są w malowaniu dwukolorowym jako doczepy do ganza!
Ostatnio zastanawiałem się czy dobrze pamietam takie ryfklaki w 1991roku z Lidzbarka, czy to już fiksuje stary umyśł z wytłuczonymi przez urzywki szarymi komurkami :D
Ha, jednak nie jest ze mną tak żle :D

: 04 maja 2005, 14:48
autor: Bernard
Dokonałem poprawy spisu zachowanych wagonów "ryflaków" w Polsce.

: 05 maja 2005, 20:13
autor: Gość
Dokonałem poprawy spisu zachowanych wagonów "Ryflaków" w Polsce.
Gdzie znajduje się ten spis zachowanych "Ryflaków" w Polsce ?

W Warszawie wypatrzyłem jeden zachowany wagon "Ryflak" w pociągu ratunkowym stojącym za Dworcem Wschodnim.

: 06 maja 2005, 10:53
autor: Bernard
Patrz na górę. W spisie nie uwzględniałem zachowanych wagonów w składach roboczych.

: 30 maja 2005, 20:06
autor: Alwaro
Szkoda ryflaków. Nawet w skansenach nie są bezpieczne. Skansen PKP Jaworzyna Śląska wręcz kasuje muzealne wagony 102A w celu (najpewniej) ograniczenia ilostanu taborowego... Debile. http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLI ... KWIDUJ.HTM Jedynym miejscem, gdzie "ryflaki" można bezpiecznie przechowywać i eksponować, jest Skansen Taboru Kolejowego Chabówka. Mam pytanie. Na jakich podwarszawskich liniach kursowały liniowo wagony 43A, 43A/I, 43A/II, 43A/III, 143A, 101A, 102A lub 102Aa? :?: Jak wyglądały wagony 143A :?:

P.S. Wasze forum znalazłem dzięki jednemu z 85 linków na ryflakowym forum warszawskim, na które zapraszam wszystkich fanów ryflaków, dostępnym pod adresem http://www.metro.civ.pl/phpBB2/viewtopi ... =3279#3279