Czwartek - rusza Olecko!

Planowane imprezy i wycieczki, relacje oraz fotoreportaże;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Czwartek - rusza Olecko!

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

W "Olsztyńskiej" wyczytałem, że już w najbliższy czwartek, 17 lutego, z pompą rusza kursowanie szynobusów między Ełkiem a Oleckiem. Ponoć ma być Ryński, ma być orkiestra.

Czy ktoś może potwierdzić info? I czy ktoś ma ochotę na przejażdżkę? Ja chyba się skuszę. Takiej okazji nie można przepuścić. Jechałbym porannym szynobusem przez Mrągowo.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

relacja

Post autor: Adam Dąbrowski »

W ostatnich latach polska kolej przyzwyczaiła nas do autodestruktywnych zabiegów. Co roku czytaliśmy o dziesiątkach, jeśli nie setkach kilometrów linii, na których ruch pasażerski zawieszono „do odwołania”. Z bólem serca i niemalże łzami w oczach żegnaliśmy nasze ukochane szlaki, albo przyglądaliśmy się ich beznadziejnej agonii. Prężne węzły zatraciły swój blask, a infrastruktura o wielkim potencjale została porzucona na pastwę losu. Rozpanoszyło się złodziejstwo i „prywatyzacja” w najgorszym, bo prywatnym, wydaniu… Nie inaczej było na Warmii i Mazurach. Tempo likwidacji w pewnym momencie osiągnęło tu poziom zatrważający. Pociągi osobowe (a rychło po nich – towarowe) zaczęły schodzić nie tylko z linii o fatalnym stanie nawierzchni, ale także ze szlaków o zupełnie przyzwoitych parametrach. Problem ten dotknął między innymi Olecka… Stało się to dokładnie 24 maja 1998 roku, od kiedy ustał ruch pasażerski na odcinkach Olecko – Ełk i Olecko – Suwałki. Linię do Gołdapi zamknięto znacznie wcześniej, chociaż nie tak znowu dawno, aby zapomnieć o docierających tam „Mazurach” z Łodzi Fabrycznej…

Rok 2005 zaczął się jakoś inaczej, niż zwykle. Z kolejowego światka na Warmii i Mazurach zaczęły napływać same dobre wieści, co nas, przyzwyczajonych do karteczek A4 z nekrologami „zawiadamia się, że od dnia…” i olbrzymiej ilości literek G w SRJP, wprowadziło w duże zdumienie… No bo jak to?! Reaktywacje?! InterCity w Olsztynie?! Remont torów na linii lokalnej?! Czy to sen?!

Nie! To nie sen! Dzieje się coś dobrego, co pozwala wierzyć, że kolej nie powiedziała ostatniego słowa, i że najgorsze mamy już za sobą.

Wspomnijmy najważniejsze fakty: 7 lutego powróciły pociągi na linię Działdowo – Brodnica. Trwa remont nawierzchni w okolicach Ornety. W sezonie ma kursować tamtędy specjalny pociąg IC z Berlina do Kaliningradu (na zamówienie, niedostępny w komunikacji krajowej; czas jazdy między Olsztynem a Dobrym Miastem – 30 minut). Do Olsztyna docierają kolejne szynobusy. Już teraz mamy trzy (SA106-003, SA106-007, SA106-008), a docelowo ma ich być podobno aż dwanaście.

Najważniejszym jednak dowodem na sprzyjające kolei wiatry jest wczorajsze przywrócenie ruchu pasażerskiego między Ełkiem a Oleckiem. Po 7 latach… O tym właśnie, abstrahując od przydługiego i patetycznego wstępu, chciałem napisać.

O godzinie 13:00 rozpoczęły się uroczyste obchody. Autobus szynowy SA106-008 ze specjalnie pomalowaną „bonanzą” wyruszył do Olecka. Po drodze mogliśmy podziwiać między innymi nowiutki przejazd kolejowy na ełckiej obwodnicy, wyposażony w samoczynną sygnalizację przejazdową i półrogatki. Na przystanku Kijewo do pociągu wsiadł Marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego, pan Andrzej Ryński oraz inni przedstawiciele władz lokalnych i spółek kolejowych.

W Olecku wyszło na jaw, że czeka na nas kilka tysięcy osób. Rozpoczęły się przemówienia. Słuchaliśmy pana Marszałka Ryńskiego, Prezesa Zarządu PKP Przewozy Regionalne, pana Henryka Szklarskiego, Dyrektora Przewozów Regionalnych w Olsztynie, pana Stanisława Rychlewskiego… Nie zabrakło również uroczystej mowy pana Sawczyńskiego:

Dzień 17 lutego 2005 roku jest dniem szczególnym. Po wielu latach zostaje przywrócony kolejowy ruch pasażerski między Ełkiem i Oleckiem. Stało się to możliwe dzięki wysiłkom wielu ludzi, jak i Pana Marszałka. Duży wysiłek w przygotowanie tego pierwszego uroczystego przejazdu wnieśli ełccy kolejarze, na których zawsze można liczyć. Łączność kolejowa między Ełkiem, Oleckiem, a w przyszłości Gołdapią przyczyni się do rozwoju regionalnej turystyki „Szlakiem bocianich gniazd”.
Proszę w imieniu bracie kolejarskiej przyjąć ten skromny upominek.


Upominkiem okazała się kolejowa figurka (miniaturowy parowóz na prawdziwej szynie oraz tradycyjny, mazurski bocian). Marszałek Ryński również wręczał prezenty, a Prezesowi PKP PR podarował symboliczne kluczyki do najnowszego szynobusu SA106-008.

Po przemówieniach nastąpiła część artystyczna (orkiestra młodzieżowa, zespół młodzieżowy, występy breakdance, pokaz formacji folklorystycznej), a następnie – przejazdy szynobusem po stacyjnych torach dla wszystkich chętnych.
O godzinie 15:30 pociąg odjechał do Ełku.

Uruchomienie zawieszonych kilka lat temu kolejowych przewozów pasażerskich to wielkie święto warmińsko – mazurskiej kolei. Święto tym większe, że krążą już plotki o następnych tego typu pomysłach. Ponoć Starostwo Powiatu Gołdap zgromadziło 67 milionów złotych na remont nawierzchni szlaku do Olecka (obecnie znajduje się on w stanie wręcz katastrofalnym), a wojsko zgodziło się wykonać robociznę. Ptaszki ćwierkają też o rozmowach na temat linii Iława – Nowe Miasto Lubawskie – Tama Brodzka – Brodnica, a także o rozmowach między województwami Warmińsko – Mazurskim oraz Mazowieckim w kwestii ewentualnego wznowienia przewozów między Szczytnem a Ostrołęką.

Należy jednak się cieszyć z tego, co mamy. I liczyć po cichu, że wkrótce...

Pozdrawiam!

PS: Obszerny fotoreportaż zamieszczę po wtorku.

ROZKŁAD JAZDY DLA LINII EŁK - OLECKO:

Ełk 06:05
Olecko 06:35

Olecko 06:50
Ełk 07:20

Ełk 14:45
Olecko 15:15

Olecko 15:30
Ełk 16:00
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Jestem ciekawy na ile kilometrów remontu szxlaku Gołdap - Olecko wystarczy 67 milionów zł.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

http://www.olecko.pl/ogloszenia25/17_02/img27.jpg
A oto media Olsztynskie i KMK Olsztyn ktore urosło do roli mediów :)[/img]
mgr inż. Sebastian Marszał
skórek
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 06 paź 2005, 22:24
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: skórek »

Cześć . Jestem tu nowicjuszem i narazie studiuję całe forum ale jestem zainteresowany jakimiś wieściami na temat lini Kętrzyn - Węgorzewo ??
Interesują mnie całe koleje w północnej Polsce i wogóle jestem maniakiem kolejnictwa jak pewnie wiekszość z was , ale do tej linii mam szczególny sentyment ponieważ właśnie w Węgorzewie spędziłem lata dzieciństwa u babci i całymi dniami siedziałem na dworcu by podziwiać " czajniki " których na dobę było w ltach 80-tych 5 par. Co roku jestem na stacji i żal serce sciska a to co zobaczyłem miesiąc temu to wogóle tragedia . las na całej stacji !!!! Czy coś tam się zmieni czy nie ??? Może macie jakieś info na ten temat !! Z góry dzięki.
To właśnie na mazurach zaraziłem się miłością do kolei !!!
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Temat węgorzewski kolega już chyba znalazł...

http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/viewtopic.php?t=147
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
ODPOWIEDZ