W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 2005-06-05, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

Post autor: CM »

Panie i Panowie. Niech mi ktoś wytłumaczy, bo widzę linię Warszawa-Ostrołęka ... Pisz-Giżycko? Odtwarzamy zapomniany szlak przez Łomżę i Kolno?
A wszystko w związku z projektem CPL - więcej pod linkiem:

https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosc ... -4033.html
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl

pawel_zielony
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 2012-07-19, 13:21

Re: W zasadzie kolej jutra Wwa-Ostrołęka-Pisz-Giżycko?

Post autor: pawel_zielony »

na liście projektów uzupełniających jest tzw. "Pętla mazurska":

https://www.gov.pl/documents/905843/104 ... ia_CPK.pdf

Mi brakuje tam odcinków Węgorzewo-Gołdap i Gołdap-Olecko.

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 912
Rejestracja: 2004-09-24, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

Post autor: Adam Dąbrowski »

Przerwa w działalności Forum WMTMK Olsztyn wypadła w okresie, w którym wiele ciekawych rzeczy wydarzyło się w temacie kolei na Warmii i Mazurach. Systematycznie i w miarę możliwości będę próbował nadrabiać stracony czas i wracać do dawniej rozpoczętych i przerwanych dyskusji, jak również zakładać nowe wątki, aby nawiązywać w ten sposób do aktualnego stanu wiedzy. Was również do tego gorąco zachęcam.

Obarczony dużym ciężarem politycznym projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli można tak napisać, pozostaje w grze. Sieć kolejowa, której podstawową rolą ma być obsłużenie CPK, a oprócz tego zaspokajanie innych potrzeb przewozowych, ma zostać zorganizowana według modelu "hub & spoke", czyli "piasty i szprych" (CPK jako "piasta" oraz prowadzące do niego korytarze kolejowe jako "szprychy").

W projektowanym Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL), którego opracowanie obecnie znajduje się na trudnym etapie uwzględniania uwag z konsultacji społecznych przeprowadzonych w lutym i marcu bieżącego roku, przewidziano 12 ciągów kolejowych, na których mają być realizowane tzw. Kolejowe Liniowe Inwestycje Towarzyszące.

Z naszego punktu widzenia szczególnie istotne są dwa ciągi:

:arrow: ciąg nr 2 CPK - Olsztyn
:arrow: ciąg nr 3 na odcinku Ostrołęka - Łomża - Pisz - Orzysz - Giżycko

Na ciągu nr 2 nie przewidziano prac na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, przedmiotem dyskusji w tym wątku pozostaje natomiast ciąg nr 3, który zgodnie z opublikowanym harmonogramem miałby zostać ukończony w 2031 r. Zachęcam do zapoznania się z proponowanym przebiegiem trasy i dalszej dyskusji na ten temat. Mamy okazję naprawdę odważnie spoglądać w przyszłość. :smile:

Pozdrawiam,
Adam
Porozmawiajmy o kolei: tej wczorajszej, dzisiejszej i jutrzejszej...

Referee
Pospieszny
Posty: 197
Rejestracja: 2007-07-03, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

Post autor: Referee »

Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca. Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne? Ktoś z tamtych okolic mógłby się wypowiedzieć. Podobnie odcinek pod Giżyckiem.

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 912
Rejestracja: 2004-09-24, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: W zasadzie kolej jutra: Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko?

Post autor: Adam Dąbrowski »

Referee pisze:Niby rezerwa terenu pod inwestycję jest. Choćby w Łomży gdzie pozostawiono szeroki pas niezabudowanej działki. Z drugiej jednak strony planuje się przepychanie kolei DP przez środek miasta, co sprawi że pojawi się konieczność budowy skrzyżowań dwupoziomowych, a te potrzebują więcej miejsca.
Przebiegi projektowanych linii kolejowych oficjalnie zaprezentowane w SSL mają na razie charakter poglądowy. Tym niemniej w niektórych przypadkach już teraz mogą budzić kontrowersje. Zauważmy, że nie wskazano, czy przewiduje się prowadzenie torów np. w tunelach lub na estakadach, co szczególnie dla odcinków miejskich ma fundamentalne znaczenie. Pokłosiem takiego podejścia jest duża, a właściwie bardzo duża liczba uwag zgłoszonych na etapie konsultacji społecznych. Aktualnie są one przez CPK analizowane. Co dalej? Zobaczymy.

Generalnie przy przejściach przez obszary zurbanizowane należy liczyć się z koniecznością ograniczenia parametrów techniczno-eksploatacyjnych projektowanych linii kolejowych z uwagi na niedogodności terenowe oraz uwarunkowania lokalne.
Referee pisze:Przejście przez Pisz, czy nie będzie kolizyjne?
Wydaje się osiągalne w proponowanym kształcie. Natomiast jako ewentualną alternatywę rozważałbym jeszcze lokalizację stacji węzłowej gdzieś w okolicach obecnego przystanku Pisz Wschód, dzięki czemu z nowym torem w kierunku Orzysza można by wychodzić w okolicach mostu na Pisie (przedłużenie ul. Pionierów) i łagodnym łukiem włączać się w ślad dawnej linii kolejowej. Na północ od miasta jest sporo wolnej przestrzeni.
Referee pisze:Podobnie odcinek pod Giżyckiem.
Również wydaje się osiągalny w proponowanym kształcie.
Porozmawiajmy o kolei: tej wczorajszej, dzisiejszej i jutrzejszej...

ODPOWIEDZ