Mąkoworski most nad Wałszą / Pieniężno
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Mąkoworski most nad Wałszą / Pieniężno
Niedawno znalazłem taką oto fotę z pędzącym pociągiem:
BR38 (Ok1) z oryginalnym składem pokonuję most wysoki na przynajmniej 20-25 m. Fota zachęciła mnie do odwiedzenia miejsca na początku stycznia i jak się okazało było warto...
Most wysadzono koło 16 lutego 1945. Zapewne oba filary poszybowały w powietrze. Jeden z nich (ten, na który wjeżdża parowóz), o dziwo, leży prawie w całości tuż obok obecnego. Aż dziw, że przewracając się nie rozpadł się na mniejsze części...
...przy okazji upadku w okolicy musiało naprawdę solidnie "tąpnąć", a i okoliczne szyby musiały ucierpieć... W każdym razie leżący filar wygląda jak powalony dinozaur .
Pierwszy raz zajechałem też na ex-rynek w Pienieżnie... wrażenie dość niesamowite. Ratusz(?) w stanie surowym, bez okien, robi wrażenie świeżo odbudowanego z ruin (jego wieżyczka wystaje na focie). Obok stoi wysoka wieża kościelna (nie ta na zdjęciu), ale już bez kościoła i widać, że obok stała identyczna - a więc jest to resztka po 2-wieżowym kościele...w rzadko już którym mieście widać tak namacalnie ślady wojny 60 lat temu...
pozdr
lyck
BR38 (Ok1) z oryginalnym składem pokonuję most wysoki na przynajmniej 20-25 m. Fota zachęciła mnie do odwiedzenia miejsca na początku stycznia i jak się okazało było warto...
Most wysadzono koło 16 lutego 1945. Zapewne oba filary poszybowały w powietrze. Jeden z nich (ten, na który wjeżdża parowóz), o dziwo, leży prawie w całości tuż obok obecnego. Aż dziw, że przewracając się nie rozpadł się na mniejsze części...
...przy okazji upadku w okolicy musiało naprawdę solidnie "tąpnąć", a i okoliczne szyby musiały ucierpieć... W każdym razie leżący filar wygląda jak powalony dinozaur .
Pierwszy raz zajechałem też na ex-rynek w Pienieżnie... wrażenie dość niesamowite. Ratusz(?) w stanie surowym, bez okien, robi wrażenie świeżo odbudowanego z ruin (jego wieżyczka wystaje na focie). Obok stoi wysoka wieża kościelna (nie ta na zdjęciu), ale już bez kościoła i widać, że obok stała identyczna - a więc jest to resztka po 2-wieżowym kościele...w rzadko już którym mieście widać tak namacalnie ślady wojny 60 lat temu...
pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2006, 12:22 przez lyck, łącznie zmieniany 2 razy.
Ruszyłem [...] poszedłem po rozum do głowy i już wiem Obecnie to jest cerkiew prawosławna ! a wcześniej zbór ewangelicki. Wszystko tam tylko częściowo odbudowane. Czasem śmiesznie to wygląda - jak "podrabiane" otoczenie tego największego neogotyckiego molocha ze zdjęć. Już w latach 90 "rynek" w Pieniężnie wyglądał jak zwykły plac budowy albo boisko piłkarskie C-klasy
Kolejne znalezisko allegrowe - Pieniężno w kolorze:
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=54433377
Bajkowa... aż za... Bardzo XIX-wieczne parowozy, ale nie dają się rozpoznać...
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=54433377
Bajkowa... aż za... Bardzo XIX-wieczne parowozy, ale nie dają się rozpoznać...
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2006, 12:21 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Dziś (6.01.2006) na Ebayu wypłynęła taka oto fota:
Czy kojarzycie może ten ślepy peron w Pieniężnie? Pamiętam, że chyba widziałem coś z pociągu, ale stacji prawie nie znam... Po lewej stoi wieża ciśnień - i chyba ona też jeszcze istnieje. Najciekawsze na tej focie jest jednak co innego. Parowozik (BR89=T3=TKh1) ma na latarniach osłony przeciwlotnicze dla utrudnienia obserwacji w nocy. Ten wynalazek stosowano tylko w czasie wojny (zaciemnienie). Stąd wniosek, że zdjęcie jest z lat 40-ych! Ubiór ludzi też to sugeruje. Te tendrzaki były w owym czasie już dużą rzadkością, a ich zastosowanie w pociągu osobowym było u schyłku służby (conajmniej 35-40 lat w ruchu) nielada kuriozum! Gdyby to były przetoki - zrozumiałbym - a to wygląda na regularny pociąg relacji Pieniężno-Braniewo. Tu mała dygresja. Obecna linia Olsztyn-Braniewo jest w gruncie rzeczy zlepkiem 2 linii: Orneta-Pieniężno-Kobbelbude (Swietłoje) i Braniewo-Pieniężno. Obie oddano do użytku prawie w tym samym czasie (lata 1884-85), ale większy ruch panował do 1945r. na tym pierwszym odcinku. Po prostu przez Pieniężno i nieistniejący dziś odcinek do granicy w Głębocku biegło główne połączenie Olsztyna ze stolicą prowincji - Królewcem. Prócz pociągów osobowych normą były też pośpieszne. Linia Braniewo-Pieniężno miała tylko pociągi lokalne kończące bieg na jej końcach. I to uzasadniałoby ślepy peron w Pieniężnie. Ciekawe jak wygląda to miejsce dziś...
pozdrawiam
lyck
Czy kojarzycie może ten ślepy peron w Pieniężnie? Pamiętam, że chyba widziałem coś z pociągu, ale stacji prawie nie znam... Po lewej stoi wieża ciśnień - i chyba ona też jeszcze istnieje. Najciekawsze na tej focie jest jednak co innego. Parowozik (BR89=T3=TKh1) ma na latarniach osłony przeciwlotnicze dla utrudnienia obserwacji w nocy. Ten wynalazek stosowano tylko w czasie wojny (zaciemnienie). Stąd wniosek, że zdjęcie jest z lat 40-ych! Ubiór ludzi też to sugeruje. Te tendrzaki były w owym czasie już dużą rzadkością, a ich zastosowanie w pociągu osobowym było u schyłku służby (conajmniej 35-40 lat w ruchu) nielada kuriozum! Gdyby to były przetoki - zrozumiałbym - a to wygląda na regularny pociąg relacji Pieniężno-Braniewo. Tu mała dygresja. Obecna linia Olsztyn-Braniewo jest w gruncie rzeczy zlepkiem 2 linii: Orneta-Pieniężno-Kobbelbude (Swietłoje) i Braniewo-Pieniężno. Obie oddano do użytku prawie w tym samym czasie (lata 1884-85), ale większy ruch panował do 1945r. na tym pierwszym odcinku. Po prostu przez Pieniężno i nieistniejący dziś odcinek do granicy w Głębocku biegło główne połączenie Olsztyna ze stolicą prowincji - Królewcem. Prócz pociągów osobowych normą były też pośpieszne. Linia Braniewo-Pieniężno miała tylko pociągi lokalne kończące bieg na jej końcach. I to uzasadniałoby ślepy peron w Pieniężnie. Ciekawe jak wygląda to miejsce dziś...
pozdrawiam
lyck
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2006, 12:21 przez lyck, łącznie zmieniany 2 razy.
- Piotr Janik
- InterCity
- Posty: 300
- Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
Fota kozacka lecz nie z Mehlsacka!
Ciężko jest uzasadnić taki pogląd nie opierając się np. o kawałek Mestiszblatta... ale zaryzykuję: to nie jest Pieniężno. Wieża (zakładając, że była jedna, przy parowozowni) nie istniejąca od roku - dwóch, dworzec i kierunek czoła pociągu - nie kleją się z melzacką topografią.
Freien Strecken für freien Menschen!
Też zrobiłem sobie takie porównanie i wątpliwości mam poważne, ale ciągle błąkają mi się w pamięci migawki z krótkiego widzenia stacji, a z nich wynika, że coś podobnego na focie może tam istnieć. Jak wspomniałeś nie pasuje ogólny kierunek tego peronu. Z tyłu widać prawie napewno budynek dworca, a jeśli tak, to peron jest skierowany na południe, a nie północ.... Z pamięci kojarzę jakieś nieużywane perony (więcej niż jeden) od północy... Nic to. Sprawa wymaga wyjaśnienia na miejscu.
A skoro juz mowa o takich bocznych odcinkach to czy te zdjecie nie pokazuje takiej odnogi w Braniewie http://braniewo.freeserverhost.net/prze ... kolej1.jpg Na stronie http://www.stjuchy.kolej.szczecin.pl/wr ... aniewo.htm na tej mapce linii kolejowej można zobaczyc układ torów w Braniewie i dokładnie widać odnogę która znajdowała się z prawej strony dworca(patrząc od strony miasta)
Trzeba wejść tak: http://braniewo.freeserverhost.net/prze ... olej1.html
No tak, ale plany wg których rysowałem układ Braunsberga to lata 50 (więc może już częściowo zmienione od czasów przedwojennej fotki). Braniewski "splot" HF i RBD miał chyba odwrotny - lustrzany układ (czyli perony główne - chyba nawet widać wiatę przejścia podziemnego! - powinny być po prawej).
Trzeba przejrzeć wszystkie końcowe sploty kleinbahnów i dużych węzłów - może coś podpasuje.
No tak, ale plany wg których rysowałem układ Braunsberga to lata 50 (więc może już częściowo zmienione od czasów przedwojennej fotki). Braniewski "splot" HF i RBD miał chyba odwrotny - lustrzany układ (czyli perony główne - chyba nawet widać wiatę przejścia podziemnego! - powinny być po prawej).
Trzeba przejrzeć wszystkie końcowe sploty kleinbahnów i dużych węzłów - może coś podpasuje.
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl