Perspektywy węzła ostrołęckiego

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: laczor »

Przy okazji tych konsultacji, zaproponowałem także coś od siebie - zmianę lokalizacji przystanku osobowego Goworowo, z którego czasami korzystam. Temat ten był już kiedyś poruszany. Taką zmianę lokalizacji można przeprowadzić od zaraz, bo miejsce i warunki terenowe są bardzo dobre. Na dobrą sprawę do tego nie jest potrzebna żadna modernizacja. Niestety ale obecne położenie przystanku Goworowo, w polu 3km poza tą miejscowością gminną (ponad 700 mieszkańców) skutecznie zniechęca do korzystania z kolei. Dojazd do peronu jest byle jaki a na miejscu nie ma warunków do pozostawienia samochodu. Nie ma także bezpiecznej drogi dojścia, chyba że idziemy przez pola. Gdyby nie istniał w ogóle to nikt nie zauważyłby różnicy (to samo dotyczy stacji Gierwaty). Nieliczni mieszkańcy Goworowa którzy korzystają z pociągów i tak wybierają położoną 5km dalej stację Pasieki.
Co do Ostrołęki - budowa linii do centrum, OK - ale uważam że najpierw powinno zrobić się dobrą ofertę po istniejącej infrastrukturze (pociągi bezpośrednie do Warszawy, także przyspieszone, dobre skomunikowanie dworca z miastem za pomocą MZK, atrakcyjny czas przejazdu na przykład bez zatrzymania między Tłuszczem i Warszawą, dostosowanie rozkładu pod dojazdy do Warszawy do pracy na zmiany dzienne, nocne, powroty itd).
Istnieje wiele stacji położonych daleko od centrów - nawet mniejszych miast (Nasielsk, Dęblin, Siemiatycze, Nałęczów), które generują dobrą frekwencję właśnie dzięki bardzo dobrej ofercie, oraz dobremu skomunikowaniu z centrum miasta.
Niestety ale "nieczynność" pozostałych linii również nie wpływa dobrze na zainteresowanie koleją w tym mieście. Powinno się uruchomić ruch pasażerski do Białegostoku po zmodernizowanej linii. Dużo ostrołęckich studentów jeździ na uczelnie do Olsztyna lub Białegostoku. Z Ostrołęki niestety zrobiła się już dawno nic nie znacząca stacja położona pośrodku niczego. W dodatku widok infrastruktury na stacji i pozostałości np po lokomotywowni przyprawia raczej o horror :cry:
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

laczor pisze: 30 paź 2020, 19:51Co do Ostrołęki - budowa linii do centrum, OK - ale...
@laczor, a jak oceniłbyś warianty zaproponowane w ramach konsultacji? Oczywiście to pytanie również do innych osób. :)
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: laczor »

Adam Dąbrowski pisze: @laczor, a jak oceniłbyś warianty zaproponowane w ramach konsultacji? Oczywiście to pytanie również do innych osób. :)
Wariant C z wyprowadzeniem łącznic z centrum w kierunku linii na Szczytno, Tłuszcz i Białystok wygląda najbardziej sensownie. Jak coś robić to już porządnie.
Ale i tak - każdy z tych wariantów będzie niespełnioną mrzonką. Póki co w ramach modernizacji 35-tki mają modernizować stację w Ostrołęce i chwała im jak skończą w miarę o czasie ;)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

laczor pisze: 10 lis 2020, 17:07Wariant C z wyprowadzeniem łącznic z centrum w kierunku linii na Szczytno, Tłuszcz i Białystok wygląda najbardziej sensownie. Jak coś robić to już porządnie.
Z uwagi na istniejącą zabudowę miejską moim zdaniem wariant przelotowy "C" (czerwony) - że wyrażę się eufemistycznie - jest mało realny, podobnie zresztą, jak wariant czołowy "B3" (pomarańczowy). Oba raczej do odstrzału.
laczor pisze: 10 lis 2020, 17:07Ale i tak - każdy z tych wariantów będzie niespełnioną mrzonką.
No właśnie wcale nie musi tak być, bo np. wariant czołowy "B1" (niebieski) jest całkiem sensowny. Zaproponowany korytarz pozwala swobodnie wytrasować linię kolejową i znacznie zbliżyć się do centrum miasta kosztem ogródków działkowych. W ten sposób można poprawić dostępność kolejowych przewozów pasażerskich i jednocześnie zaaranżować nową przestrzeń miejską. Dla trzech kierunków (Tłuszcz, Małkinia, Szczytno) byłaby zapewniona jednoczesna obsługa (bez dodatkowej zmiany kierunku jazdy) stacji Ostrołęka i Ostrołęka Centrum, co poszerzyłoby możliwości skomunikowania połączeń. Wydaje mi się, że tutaj mamy dość duże zyski przy stosunkowo niewielkich kosztach.

Jednocześnie właśnie w wariancie "B1" doszukiwałbym się (ale tylko tak na szybki rzut oka) korytarza na przejście przelotowe przez Ostrołękę. Wzdłuż rzeki Czeczotka, dalej z mocnym odgięciem na zachód i jednoczesnym przejściem przez Narew nową przeprawą mostową. Następnie należałoby przejść przez obszar ogródków działkowych ROD Bemowo i próbować włączyć się w istniejący przebieg linii nr 35. Niestety, nie ułatwia tego rozlewająca się zabudowa przedmieść. W okolicach przecięcia nowej linii kolejowej z drogą krajową nr 53 można by zresztą zaaranżować jeszcze jeden przystanek kolejowy (np. Ostrołęka Północ), który również znajdowałby się dość blisko centrum (ok. 1 km).

Nieco podobny wariant "B2" (różowy) ma mniejszy potencjał. Nowa stacja dalej od centrum, w okolicy przemysłowej.

Wariant "B4" (zielony) ogranicza możliwości jednoczesnej obsługi (bez dodatkowej zmiany kierunku jazdy) stacji Ostrołęka i Ostrołęka Centrum, co byłoby możliwe tylko dla kierunku białostockiego. Ponadto stacja Ostrołęka Centrum nie obsłuży pociągów z kierunku Szczytna. Słabo.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: Referee »

W Ostrołęce chcą pociągu do Białegostoku: https://www.moja-ostroleka.pl/mart/1624 ... prezydenta
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: Radek »

Jeśli rozpocznie się remont Białystok - Ełk, a prace Białystok - Łapy i Ostrołęka - Chorzele już na to pozwolą, to IC Białystok - Olsztyn (-Gdynia/Szczecin) powinny pojechać przez Ostrołękę, tylko problematyczny może być odcinek Chorzele - Wielbark. No i zostaje konieczność zmiany kierunku w Szczytnie.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: laczor »

Referee pisze: 31 lip 2021, 23:27 W Ostrołęce chcą pociągu do Białegostoku: https://www.moja-ostroleka.pl/mart/1624 ... prezydenta
Chcą, ale czy coś wskórają?
Jakieś 80% tej linii jest w gestii województwa podlaskiego, więc Mazowsze raczej nie ma interesu żeby tam jeździć.
Na linii 36 brak jest także infrastruktury do obsługi pasażerów - stare perony są - ale w opłakanym stanie.
Natomiast dla Intercity Ostrołęka jest zbyt dużym uboczem - generowałoby to problemy z obsługą niezelektryfikowanego odcinka Łapy-Ostrołęka w świetle wiecznego braku lokomotyw spalinowych.
Z drugiej znów strony kilka razy poprowadzono tamtędy pociągi objazdowe IC, z powodu utrudnień na "szóstce" i pojawiło się światełko nadziei, że jednak można.
lipski
Osobowy
Posty: 52
Rejestracja: 07 paź 2010, 17:03

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: lipski »

https://mylomza.pl/artykul/za-dwa-miesi ... e04ulxwbqu

Trzeba szykować się na piękną wycieczkę: Białystok- Olsztyn p. Ostrołękę, Chorzele 😎

Odkąd zacząłem interesować się koleją czyli ok 2007 roku, nie miałem nawet nadziei na to że przejadę się linią w moich rodzinnych stronach czyli 35, a co dopiero taka niespodzianka :D
ODPOWIEDZ