Marienwerder Kleinbahn

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Awatar użytkownika
fgk
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 2005-07-01, 02:40
Lokalizacja: Praha

Kurzebrack...

Post autor: fgk »

...czyli Korzeniewo juz po raz drugi pojawilo sie w aukcji, tym razem w ciekawszej wersji.
Jesli ktos jest zainteresowany, to dokladniejsze namiary sa tu: http://tiny.pl/fq3z
Pzdr.
F.
Załączniki
granicapolniemxh7.jpg
[...] W Berlinie istnieje Towarzystwo mające na celu odzwyczajenie ludzi od trzymania rąk w kieszeniach. [...] Nazywa się bardzo skromnie „Antihändeindentaschenhalterverein”.
Gazeta Toruńska nr 227, 2 października 1894 r.

Przemek
Ekspres
Posty: 217
Rejestracja: 2004-10-02, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Dla mnie bardzo podoba się odcinek Kwidzyn-Mareza, a zwłaszcza znajdujący się tam wiadukt na łuku ponad ulicami i domami miasta przypominający nieco klimaty znane z wąskotorówek w Saksonii. Wrażenie to potęgują szare i zaniedbane kamienice,zabudowania poprzemysłowe,kanały oraz stare poniemieckie słupy pobliskiej linii energetycznej. Szkoda że ten krótki, ale malowniczy odcinek nie został zachowany w celach turystycznych, co było by dodatkową atrakcja tego w sumie malowniczego miasteczka.
(fotki na dzień 17.07.07)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
pozdrawiam,
Przemek Trzaskowski

Awatar użytkownika
2xM
Towos
Posty: 39
Rejestracja: 2008-09-10, 23:36
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: 2xM »

Może niepotrzebnie odgrzewam kotleta, ale na stronie Miasto Gniew na starej fotografii znaleźć można między innymi kilka ciekawych ujęć dworca kolejki w Gniewie.

Obrazek
Widok miasta sprzed budynku dworca normalnotorowego. Na pierwszym planie stacja kolejki.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 2006-07-10, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

lyck pisze: Prawdopodobnie powyższy odcinek zbudowano w tym samym czasie co inne linie kolejki kwidzyńskiej - około roku 1901.
Lyck, Twoje przypuszczenia okazały się słuszne. Kolejka dotarła do Gniewu 3 lata wcześniej niż kolej, jednak nie w 1901 r. a najpewniej wiosną 1902 r., co potwierdza prasa z tej epoki.

"Gniew. Po otworzeniu kolejki ztąd do Kwidzyna jest komunikacya tam teraz bardzo znaczna."
(Gazeta Toruńska nr 140, 20 czerwca 1902 r.).
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."

Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 2006-12-18, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Wiosną 1902 r mogła dotrzeć ewentualnie do Wielkich Walichnów gdyż odcinek z Marezy do Gniewu i dalej do Gronowa został oddany do ruchu już 28 września 1901 r. Mam gdzieś ksero wycinka z jakiejś gazety z relacją z uroczystego otwarcia linii, który w ramach "prasówki" został wklejony do jednego z tomów akt dotyczących kolejki dostępnych dziś w APG Gdańsk.

Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 2006-07-10, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

Masz rację, feyg.
Poniżej notatka prasowa z 1910 r. która potwierdza, że Gniew już w 1901 r. został włączony w sieć kolei kwidzyńskiej.

W. Kerber, Mewe, „Wanderer durch Ost- und Westpreußen. Illustrierte Monatsschrift zur Pflege heimatlicher Interessen“ [Elbing], 1910, nr 2.

"Da kam der Bau der Ostbahn Berlin – Bromberg – Dirschau – Königsberg 1852, und wieder war es um das Emporblühen der Stadt geschehen; denn die Bahn bleib, wie bei Schwetz und Neuenburg, so auch hier elf Kilometer von der Stadt entfernt. Dadurch wurden Handel und Verkehr in andere Linien gelenkt, und Mewe geriet auf den toten Punkt. Das bleib so, bis die Stadt 1905 durch den Bau einer normalspurigen Nebenbahn nach Morroschin Anschluß an die vorerwähnte Hauptbahn erhielt. Schon vier Jahre vorher war Mewe an das Kleinbahnnetz des Marienwerder Kreises angeschlossen worden.
Diese Kleinbahn, über 54 Kilometer Gleis messend, erstreckt sich zu beiden Seiten der Weichsel. Um durch den Strom keine Unterbrechung des Verkehrs eintreten zu lassen, ist für den Bahnbetrieb eine gewaltige Dampffähre angeschafft worden, die die Kleinbahnwagen von einer Seite des Stromes auf die andere befördert. Die Lokomotiven selbst würden nicht übergesetzt. Der stets wechselnde Wasserstand der Weichsel machte auf beiden Seiten bedeutende Uferbauten nötig, um jederzeit den Fährbetrieb unterhalten zu können."

Chociaż jak napisano w powyższym tekście, specjalnie zbudowano takie nabrzeża, aby prom mógł kursować bez względu na stan wody, ciekawe jak wyglądało to w praktyce. Pewnie spływ kry i lód na Wiśle i tak wykluczały jego funkcjonowanie. Poza tym na Wiśle były co roku powodzie wiosenne. W komunikacji towarowej przerwy pewnie nie były tak dotkliwe jak w pasażerskiej.
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."

Awatar użytkownika
2xM
Towos
Posty: 39
Rejestracja: 2008-09-10, 23:36
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: 2xM »

Kilka wycinków z "Zeitschrift für Kleinbahnen" z lat 1900 -1909 (bez rocznika 1903), dotyczących kolejki:
Załączniki
1908-1909.jpg
1905-1907.jpg
1902-1904.jpg
1900-1901.jpg
Statystyka 1901-02.JPG

ODPOWIEDZ