Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
Moderator: bastard
Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
W temacie tej linii (na prośbę jednego z użytkowników) plan końcowej stacji Głomno położonej w km 235,114.
Jest to plan schematyczny z 1995 r. - jedyny, jaki na razie posiadam.
Jest to plan schematyczny z 1995 r. - jedyny, jaki na razie posiadam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Studzieniec
Poniżej plan schematyczny przystanku osobowego Studzieniec położonego w km 208,755.
Na planie tym linią przerywaną pokazano zlikwidowane tory byłej stacji/mijanki. Brak mi jakichkolwiek danych w jakim okresie stacja/mijanka została zlikwidowana/rozebrana.
Na planie tym linią przerywaną pokazano zlikwidowane tory byłej stacji/mijanki. Brak mi jakichkolwiek danych w jakim okresie stacja/mijanka została zlikwidowana/rozebrana.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Towos
- Posty: 34
- Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21
- Stacja Krzepielów
- Przyspieszony
- Posty: 78
- Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
- Lokalizacja: Zielona Góra
Skanu niestety nie mam, ale podaję kilometry semaforów stacji Ełk (osobowy):
oczywiście są to semafory kształtowe
X1/2 wjazdowy od Olecka km 0.621
Y1/2 wjazdowy od Starych Juch km 103.960
Z1/2 wjazdowy od Skomacka Wielkiego km 120.475
L2,M1/2, N1/2 wyjazdowe w kierunku Olecka, Skomacka i Woszczeli km 103.505
O1/2, P2, R2, S2 wyjazdowe j.w km 0.176
K2 wyjazdowy w kierunku Ełku Towarowego 157.266 (linii nr 219)
E2, F2, G2 wyjazdowe j.w. km 102.952
H1/2 km 157.177
J1/2 km 157.191
D2 102.924
C2 (pierwszy) wjazdowy z kierunku ET 102.410
A1/2, B1/2, C2 (drugi) wjazdowe od strony ET km 102.287
Stacja Ełk Towarowy
A1/2 km 154.968
B1/2 km 100.758
C km 101.155
DEF km 101.425
GHJKL km 101.428
MN km 101.508
OPRST km 102.080
UWXY km 102.138
Z 1/2 km 102.445
oczywiście są to semafory kształtowe
X1/2 wjazdowy od Olecka km 0.621
Y1/2 wjazdowy od Starych Juch km 103.960
Z1/2 wjazdowy od Skomacka Wielkiego km 120.475
L2,M1/2, N1/2 wyjazdowe w kierunku Olecka, Skomacka i Woszczeli km 103.505
O1/2, P2, R2, S2 wyjazdowe j.w km 0.176
K2 wyjazdowy w kierunku Ełku Towarowego 157.266 (linii nr 219)
E2, F2, G2 wyjazdowe j.w. km 102.952
H1/2 km 157.177
J1/2 km 157.191
D2 102.924
C2 (pierwszy) wjazdowy z kierunku ET 102.410
A1/2, B1/2, C2 (drugi) wjazdowe od strony ET km 102.287
Stacja Ełk Towarowy
A1/2 km 154.968
B1/2 km 100.758
C km 101.155
DEF km 101.425
GHJKL km 101.428
MN km 101.508
OPRST km 102.080
UWXY km 102.138
Z 1/2 km 102.445
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Głomno - srk
W uzupełnieniu planów stacji Głomno - dwa plany srk pochodzące z 1994 r. tj. ostatniego okresu jej działalności.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Głomno - srk
Przy wyjeździe na Bagrationowsk (7) pojawiała się nazwa (poprawiana) Zadryny. Tor z Głomna prowadził do "tajnego" rejonu przeładunkowego określanego jako Głamsławki lub Molwity-Lejdy. Nazwa Zadryny powinna zapewne brzmieć Żardyny, chociaż kreatywność nazewnictwa PKP bywała swego czasu olbrzymia.bastard pisze:W uzupełnieniu planów stacji Głomno - dwa plany srk pochodzące z 1994 r. tj. ostatniego okresu jej działalności.
Ciekaw jestem czy uchował się gdzieś schemat bocznic "Zadryny"?
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Zardyny - plan schematyczny
Witam ponownie o dłuższej przerwie !
Przed rokiem zamieściłem w tym temacie plan schematyczny stacji/bocznicy Zardyny, jednak wskutek awarii wiadomość ta uległa skasowaniu. Ponownie zamieszczam ten plan, choć jest dość ubogi (skan wykonałem z odbitki ksero), wiele elementów usunięto. Widać jednak układ torowy. Pokazuje on ostatni okres z istnienia tej stacji/bocznicy. Jest o jedyny plan jaki posiadam oraz jedyny jaki widziałem.
W Świecie Kolei nr 5/2020 ukazał się artykuł o tej stacji/bocznicy oraz posterunku ruchu przy niej. Załączony schemat (wykonany odręcznie przez autora) dość wiernie oddaje układ tego posterunku. W artykule tym dużo opiera się na domysłach, a także padają pytania. Spróbuję wkrótce trochę więcej napisać o tym posterunku, choć nie będzie to łatwe z uwagi na bardzo mało istniejącej i dostępnej dokumentacji.
Przed rokiem zamieściłem w tym temacie plan schematyczny stacji/bocznicy Zardyny, jednak wskutek awarii wiadomość ta uległa skasowaniu. Ponownie zamieszczam ten plan, choć jest dość ubogi (skan wykonałem z odbitki ksero), wiele elementów usunięto. Widać jednak układ torowy. Pokazuje on ostatni okres z istnienia tej stacji/bocznicy. Jest o jedyny plan jaki posiadam oraz jedyny jaki widziałem.
W Świecie Kolei nr 5/2020 ukazał się artykuł o tej stacji/bocznicy oraz posterunku ruchu przy niej. Załączony schemat (wykonany odręcznie przez autora) dość wiernie oddaje układ tego posterunku. W artykule tym dużo opiera się na domysłach, a także padają pytania. Spróbuję wkrótce trochę więcej napisać o tym posterunku, choć nie będzie to łatwe z uwagi na bardzo mało istniejącej i dostępnej dokumentacji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Zardyny - historia
Wspomniany w poprzednim poście artykuł o posterunku w Zardynach (w artykule błędna nazwa Zadryny) zamieszczony w „Świecie Kolei” nr 5/2020 zmobilizował mnie do poszukiwań wszelkich informacji i udało się. Odnalazłem dokumentację związaną z urządzeniami srk na tym posterunku i dzięki temu udało mi się częściowo odtworzyć jego historię.
W ww. artykule pojawia się nazwa Molwity-Lejdy, w jednym z przednich postów również Głamsławki. Może gdzieś te nazwy były potocznie używane np. przez Rosjan, jednak zgodnie z dokumentacją prawidłowa nazwa to posterunek odgałęźny Zardyny.
Powyższa nazwa (posterunek odgałęźny Zardyny) pojawia się również w „INSTRUKCJI o prowadzeniu ruchu pociągów na odcinku BAGRIATIONOWSK (ZSRR) – BARTOSZYCE Elewator (PRL) po splecionym torze o prześwicie 1520 mm i 1435 mm." której skany zamieściłem w temacie Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów między PRL i ZSRR.
Na stację/bocznicę można było dojechać:
• po torze normalnym – bezpośrednio ze stacji Głomno torem równoległym do toru szlakowego
• po torze szerokim – tylko od strony granicy przez tor spleciony i rozjazd nr 1 odgałęziający się od tego toru.
Na posterunku tym były dwie nastawnie:
• „Zd” (opisywana w artykule) z której można było obsługiwać semafory i tarcze oraz rozjazd nr 1 umożliwiający wjazd na teren stacji Zardyny.
• „Zd-1” z której można było obsługiwać rozjazdy nr 11,12,13 i 14 na terenie stacji – zamykane na klucz.
W odniesieniu do całego układu stacji i posterunku odgałęźnego używa się jednej nazwy – Zardyny.
Zgodnie z zapisami w książce E-1759 urządzenia srk (aparat blokowy z ławą) zostały na tym posterunku zabudowane w 1964 roku.
Bardzo ciekawy jest zapis w tej książce z dnia 18 maja 1965 r.
Dokonano komisyjnego nadzwyczajnego sprawdzenia urządzeń zab. ruchu poc. i łączności w związku z otwarciem posterunku odgałęźnego dla potrzeb technicznych oraz ponownego jego zamknięcia dn. 18.05.1965 r. godz. 13.00.
Wydaje się dziwne, że po sprawdzeniu urządzeń jeszcze tego samego dnia - od razu zamknięto ten posterunek. W dalszych wpisach w tej książce w nie ma żadnej adnotacji o jego ponownym otwarciu w późniejszym okresie. Nie ma również protokołów z takich czynności. Protokół z okresowego sprawdzenia urządzeń srk (pierwszy jaki pojawia się w dokumentacji) jest z 1969 r. i w tytule ma zapis o zamkniętym posterunku odgałęźnym Zardyny. W pkt. 3 tego protokołu jest zapis o usterce – uzupełnić kasowniki na nieczynnych sygnałach. Zapisy (o zamkniętym posterunku odgałęźnym Zardyny) dalej pojawiają się cyklicznie w protokołach od 1977 r. tj. od czasu gdy zostały wykonane roboty – dobudowanie blokady liniowej dla szlaków Zardyny – Bagriatonowsk i Zardyny – Głomno.
Rozmowy ze starszymi kolejarzami pozwoliły chyba to wyjaśnić.
Stacja Zardyny wraz z posterunkiem odgałęźnym była wybudowana dla celów wojskowych. Najprawdopodobniej była przewidziana do wykorzystania na czas wojny. Brak jest informacji, czy była jednak w jakimś stopniu wykorzystana. Jeżeli tak to musiało to być bez oficjalnych zapisów o otwarciu posterunku. Wjazdy i wyjazdy pociągów musiały być utajnione.
Pozostaje pytanie – jakie było przeznaczenie stacji, gdzie obok siebie były tory normalne i szerokie. Układ torów był przystosowany do prac przeładunkowych, a zapisy z nw. protokołu o likwidacji wspominają o bocznicy paliwowej, więc cała stacja i posterunek były najprawdopodobniej przygotowane głównie do przeładunków paliw.
W 1998 r. podjęto decyzję o likwidacji stacji i posterunku. Zapisy z protokołu z komisji w tej sprawie uwzględniają że:
• nie był prowadzony żaden ruch pociągów po torze normalnym i szerokim
• budynki obu nastawni są zdewastowane
• urządzenia srk są częściowo zdemontowane i zostały zdeponowane oraz są częściowo zdewastowane
• urządzenia łączności (linia teletechniczna) są częściowo zdewastowana
• tory i rozjazdy – są w stanie niedostatecznym
• stacja/bocznica jest całkowicie zbędna dla potrzeb PKP
Wobec pozytywnych opinii od Zakładów Przewozów Towarowych i Pasażerskich stację/bocznicę zlikwidowano, choć fizycznie na gruncie wiele elementów pozostało.
Na dzień dzisiejszy – odcinek torów od Bartoszyc przez stację Głomno i dalej w kierunku granicy jest zamknięty. Infrastruktura jest w stanie niedostatecznym, częściowo rozkradziona i zdewastowana. Raczej nie ma żadnych widoków na jej wyremontowanie i uruchomienie.
Poniżej skany dwóch planów schematycznych:
• plan schematyczny urządzeń zrk z tablicami zależności – z 1974 r.
• plan kablowy i rozszycia kabli – z 1974 r.
ukazujące cały układ torowy tego posterunku i stacji.
W ww. artykule pojawia się nazwa Molwity-Lejdy, w jednym z przednich postów również Głamsławki. Może gdzieś te nazwy były potocznie używane np. przez Rosjan, jednak zgodnie z dokumentacją prawidłowa nazwa to posterunek odgałęźny Zardyny.
Powyższa nazwa (posterunek odgałęźny Zardyny) pojawia się również w „INSTRUKCJI o prowadzeniu ruchu pociągów na odcinku BAGRIATIONOWSK (ZSRR) – BARTOSZYCE Elewator (PRL) po splecionym torze o prześwicie 1520 mm i 1435 mm." której skany zamieściłem w temacie Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów między PRL i ZSRR.
Na stację/bocznicę można było dojechać:
• po torze normalnym – bezpośrednio ze stacji Głomno torem równoległym do toru szlakowego
• po torze szerokim – tylko od strony granicy przez tor spleciony i rozjazd nr 1 odgałęziający się od tego toru.
Na posterunku tym były dwie nastawnie:
• „Zd” (opisywana w artykule) z której można było obsługiwać semafory i tarcze oraz rozjazd nr 1 umożliwiający wjazd na teren stacji Zardyny.
• „Zd-1” z której można było obsługiwać rozjazdy nr 11,12,13 i 14 na terenie stacji – zamykane na klucz.
W odniesieniu do całego układu stacji i posterunku odgałęźnego używa się jednej nazwy – Zardyny.
Zgodnie z zapisami w książce E-1759 urządzenia srk (aparat blokowy z ławą) zostały na tym posterunku zabudowane w 1964 roku.
Bardzo ciekawy jest zapis w tej książce z dnia 18 maja 1965 r.
Dokonano komisyjnego nadzwyczajnego sprawdzenia urządzeń zab. ruchu poc. i łączności w związku z otwarciem posterunku odgałęźnego dla potrzeb technicznych oraz ponownego jego zamknięcia dn. 18.05.1965 r. godz. 13.00.
Wydaje się dziwne, że po sprawdzeniu urządzeń jeszcze tego samego dnia - od razu zamknięto ten posterunek. W dalszych wpisach w tej książce w nie ma żadnej adnotacji o jego ponownym otwarciu w późniejszym okresie. Nie ma również protokołów z takich czynności. Protokół z okresowego sprawdzenia urządzeń srk (pierwszy jaki pojawia się w dokumentacji) jest z 1969 r. i w tytule ma zapis o zamkniętym posterunku odgałęźnym Zardyny. W pkt. 3 tego protokołu jest zapis o usterce – uzupełnić kasowniki na nieczynnych sygnałach. Zapisy (o zamkniętym posterunku odgałęźnym Zardyny) dalej pojawiają się cyklicznie w protokołach od 1977 r. tj. od czasu gdy zostały wykonane roboty – dobudowanie blokady liniowej dla szlaków Zardyny – Bagriatonowsk i Zardyny – Głomno.
Rozmowy ze starszymi kolejarzami pozwoliły chyba to wyjaśnić.
Stacja Zardyny wraz z posterunkiem odgałęźnym była wybudowana dla celów wojskowych. Najprawdopodobniej była przewidziana do wykorzystania na czas wojny. Brak jest informacji, czy była jednak w jakimś stopniu wykorzystana. Jeżeli tak to musiało to być bez oficjalnych zapisów o otwarciu posterunku. Wjazdy i wyjazdy pociągów musiały być utajnione.
Pozostaje pytanie – jakie było przeznaczenie stacji, gdzie obok siebie były tory normalne i szerokie. Układ torów był przystosowany do prac przeładunkowych, a zapisy z nw. protokołu o likwidacji wspominają o bocznicy paliwowej, więc cała stacja i posterunek były najprawdopodobniej przygotowane głównie do przeładunków paliw.
W 1998 r. podjęto decyzję o likwidacji stacji i posterunku. Zapisy z protokołu z komisji w tej sprawie uwzględniają że:
• nie był prowadzony żaden ruch pociągów po torze normalnym i szerokim
• budynki obu nastawni są zdewastowane
• urządzenia srk są częściowo zdemontowane i zostały zdeponowane oraz są częściowo zdewastowane
• urządzenia łączności (linia teletechniczna) są częściowo zdewastowana
• tory i rozjazdy – są w stanie niedostatecznym
• stacja/bocznica jest całkowicie zbędna dla potrzeb PKP
Wobec pozytywnych opinii od Zakładów Przewozów Towarowych i Pasażerskich stację/bocznicę zlikwidowano, choć fizycznie na gruncie wiele elementów pozostało.
Na dzień dzisiejszy – odcinek torów od Bartoszyc przez stację Głomno i dalej w kierunku granicy jest zamknięty. Infrastruktura jest w stanie niedostatecznym, częściowo rozkradziona i zdewastowana. Raczej nie ma żadnych widoków na jej wyremontowanie i uruchomienie.
Poniżej skany dwóch planów schematycznych:
• plan schematyczny urządzeń zrk z tablicami zależności – z 1974 r.
• plan kablowy i rozszycia kabli – z 1974 r.
ukazujące cały układ torowy tego posterunku i stacji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Głomno - zrk
Jeszcze jeden Plan stacji Głomno.
Jest to plan urządzeń zrk z 1974 r.
Plan ten odzwierciedla układ zaraz o przebudowie urządzeń zrk - m.in. zmiany semaforów kształtowych na świetlne.
Jest to plan urządzeń zrk z 1974 r.
Plan ten odzwierciedla układ zaraz o przebudowie urządzeń zrk - m.in. zmiany semaforów kształtowych na świetlne.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Bartoszyce - bocznica Elewator
Poniżej kilka planów bocznicy Elewator znajdującej się w obrębie stacji Bartoszyce.
Są to:
1. Plan sytuacyjny bocznicy z 1980 r.
2. Plan urządzeń srk z 1975 r - stan aktualizacji na 1992 r.
3. Tablice zależności.
Bocznica ta - częściowo została oddana do eksploatacji 1 lipcu 1979r, a pełne jej uruchomienie (oddanie do eksploatacji) nastąpiło w w dniu 13 listopada 1980 r. Zarządcą i właścicielem bocznicy było Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego PZZ w Olsztynie.
Są to:
1. Plan sytuacyjny bocznicy z 1980 r.
2. Plan urządzeń srk z 1975 r - stan aktualizacji na 1992 r.
3. Tablice zależności.
Bocznica ta - częściowo została oddana do eksploatacji 1 lipcu 1979r, a pełne jej uruchomienie (oddanie do eksploatacji) nastąpiło w w dniu 13 listopada 1980 r. Zarządcą i właścicielem bocznicy było Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego PZZ w Olsztynie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lipińskie Małe - mijanka
Poniżej plan schematyczny urządzeń srk nieistniejącej już mijanki Lipińskie Małe położonej w km 93,083.
Na planie są naniesione tablice zależności oraz aparaty blokowe dla obu nastawni.
Plan - wg. aktualizacji - stan na 1999 r.
Na planie są naniesione tablice zależności oraz aparaty blokowe dla obu nastawni.
Plan - wg. aktualizacji - stan na 1999 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Towos
- Posty: 34
- Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21
Re: Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
Mam pytanie - dlaczego przy niektórych torach stacji (w załączeniu schemat stacji Ełk Towarowy) nie stawia się semaforów wyjazdowych, tylko tarcze manewrowe (tutaj tory 113, 115, 119 i od 127 do 137)? - nie ma tu też wyjazdowych grupowych. I jeszcze jedno - gdzie się podział tor nr 117?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
Nie wszystkie tory na stacji muszą być dwukierunkowe i umożliwiać zarówno wjazdy jak i wyjazdy. W tym przypadku tory 121-137 są torami odjazdowymi z tym, że tory 121 i 123 wyłącznie w kierunku Szczytna i Białegostoku, tory 127-137 wyłącznie w kierunku Ełku a tor 125 w obu kierunkach. Tor 117 albo kiedyś był i został zlikwidowany albo numer był przewidziany jako rezerwa dla nigdy nie wybudowanego toru.
-
- Towos
- Posty: 34
- Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21
Re: Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
Jeszcze jedno pytanie - przy torze 151 stoi semafor wjazdowy M na stację Ełk Towarowy. Dlaczego nie ma semaforawjazdowego przy torze 153? Załączam jeszcze schemat stacji Ełk.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Białystok-Ełk-Korsze-Głomno
Przy torze 153 nie było semafora wjazdowego do Ełku Towarowego, gdyż tor ten był jednokierunkowy tzn. przebiegi zorganizowane były tylko w kierunku Ełku. Tor 153 był "połączony" z torami 113-137 a jak już pisałem wcześniej tory 121-137 były odjazdowe a tory 113-119 nie były torami głównymi.