Fiszewo-posterunek blokowy?

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Maślak
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 22 lut 2024, 17:57

Fiszewo-posterunek blokowy?

Post autor: Maślak »

Witam!
Dawno temu, poszukując motywów do makiety, odwiedziłem przystanek Fiszewo znajdujący się pomiędzy Malborkiem a Elblągiem. Sam przystanek powstał pod koniec lat osiemdziesiątych, jednak są tam dwa budynki powstałe wcześniej. Jeden z nich to typowa koszarka-strażnica przy lokalnej drodze jakich wybudowano wiele na tej linii. Drugi z budynków to przedstawiona poniżej nieczynna strażnica przejazdowa stojąca przy tej samej drodze z drugiej strony torów.
F 1.JPG
F 2.JPG
W trakcie zdejmowania wymiarów zaciekawiła mnie wielkość i odmienna architektura budynku sugerująca jego powstanie w czasie wojny. Ponieważ Fiszewo leży w połowie dwutorowego szlaku Ostbahnu pomiędzy stacjami Stare Pole i Gronowo Elbląskie, przypuszczam że budynek ten powstał jako posterunek odstępowy pomiędzy tymi stacjami w czasie Drugiej Wojny w celu zwiększenia przepustowości linii. By wyjaśnić pochodzenie tego posterunku przeszukałem internet i posiadane czasopisma dotyczące kolejowej historii Fiszewa i posterunków blokowych na Ostbahn, jednak bez rezultatu.
Po latach sprawa odżyła, gdy przeglądając w internecie zasoby Archiwum Państwowego znalazłem plany posterunku blokowego Ostrówek Pomorski (niem. Blokst. Werder):
F 3.jpg
Po sprawdzeniu lokalizacji na google maps okazało się że przedwojenny Ostrówek to właściwie dzisiejszy przystanek Stogi Malborskie pomiędzy Szymankowem a Malborkiem, co potwierdza moje przypuszczenia o istnieniu posterunków odstępowych na tej części Ostbahnu.
W związku z tym mam pytanie: czy ktoś coś wie na temat historii Fiszewa i podobnych już nie istniejących miejsc na wschód od Tczewa?
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fiszewo-posterunek blokowy?

Post autor: Piotr Janik »

Sytuacja skłania do rozmowy o wędce, nie rybie. Jeżeli bowiem plan z zasobu AP w Gdańsku jest pierwszym (zaliż nadal jedynym?) potwierdzeniem Twoich przypuszczeń, może to oznaczać, że nie doceniłeś Atlasu Kolejowego - jako opracowania, ale też po(d)ręcznej bazy gdańskich map dyrekcyjnych z 1942, 1944 i 1946.
Problemem jest brak map wcześniejszych, zwłaszcza datowanych. Pierwszy z trzech dostępnych planów Bloku Werder sporządzono przed 1930. Nb. przynajmniej wówczas brał on udział w prowadzeniu ruchu na linii do NDG (to uwaga adresowana do Atlasu).
Opracowaniem uboższym w dane, ale w pewnych zakresach wygodnym i przydatnym, jest serwis https://www.klauserbeck.de/
Jego autor dysponuje gdańskimi mapami z 1941 i 1942, a nadto z jesieni 1939. Jednocześnie w danych tabelarycznych zaniedbuje posterunki na wschód od Tczewa. Uczynienie mu łagodnego wyrzutu można zręcznie połączyć z próbą ustalenia, dla których posterunków należy przesunąć początkową datę roczną - na razie poniżej 1941.
Freien Strecken für freien Menschen!
Maślak
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 22 lut 2024, 17:57

Re: Fiszewo-posterunek blokowy?

Post autor: Maślak »

Dziękuję za odpowiedź która jest też zachętą do dalszego drążenia tematu.
Ze wstydem przyznaję że kiedyś przejrzałem pobieżnie Atlas Kolejowy nie wnikając w szczegóły, a jednak jest to pozycja która dała odpowiedź na moje pytania. Jednak przeglądając zawartą w nim kolejową historię Fiszewa pojawiła się kwestia owego budynku który wg danych Atlasu został rozebrany, a stoi do dzisiaj w stanie dobrym co pozwoliło na pomierzenie i obfotografowanie posterunku.
Dla zainteresowanych poszukiwaniem motywów do makiety podaję rysunki:
strażnica Fiszewo WMTMK.JPG
ODPOWIEDZ