Perspektywy węzła ostrołęckiego
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
Przy okazji tych konsultacji, zaproponowałem także coś od siebie - zmianę lokalizacji przystanku osobowego Goworowo, z którego czasami korzystam. Temat ten był już kiedyś poruszany. Taką zmianę lokalizacji można przeprowadzić od zaraz, bo miejsce i warunki terenowe są bardzo dobre. Na dobrą sprawę do tego nie jest potrzebna żadna modernizacja. Niestety ale obecne położenie przystanku Goworowo, w polu 3km poza tą miejscowością gminną (ponad 700 mieszkańców) skutecznie zniechęca do korzystania z kolei. Dojazd do peronu jest byle jaki a na miejscu nie ma warunków do pozostawienia samochodu. Nie ma także bezpiecznej drogi dojścia, chyba że idziemy przez pola. Gdyby nie istniał w ogóle to nikt nie zauważyłby różnicy (to samo dotyczy stacji Gierwaty). Nieliczni mieszkańcy Goworowa którzy korzystają z pociągów i tak wybierają położoną 5km dalej stację Pasieki.
Co do Ostrołęki - budowa linii do centrum, OK - ale uważam że najpierw powinno zrobić się dobrą ofertę po istniejącej infrastrukturze (pociągi bezpośrednie do Warszawy, także przyspieszone, dobre skomunikowanie dworca z miastem za pomocą MZK, atrakcyjny czas przejazdu na przykład bez zatrzymania między Tłuszczem i Warszawą, dostosowanie rozkładu pod dojazdy do Warszawy do pracy na zmiany dzienne, nocne, powroty itd).
Istnieje wiele stacji położonych daleko od centrów - nawet mniejszych miast (Nasielsk, Dęblin, Siemiatycze, Nałęczów), które generują dobrą frekwencję właśnie dzięki bardzo dobrej ofercie, oraz dobremu skomunikowaniu z centrum miasta.
Niestety ale "nieczynność" pozostałych linii również nie wpływa dobrze na zainteresowanie koleją w tym mieście. Powinno się uruchomić ruch pasażerski do Białegostoku po zmodernizowanej linii. Dużo ostrołęckich studentów jeździ na uczelnie do Olsztyna lub Białegostoku. Z Ostrołęki niestety zrobiła się już dawno nic nie znacząca stacja położona pośrodku niczego. W dodatku widok infrastruktury na stacji i pozostałości np po lokomotywowni przyprawia raczej o horror
Co do Ostrołęki - budowa linii do centrum, OK - ale uważam że najpierw powinno zrobić się dobrą ofertę po istniejącej infrastrukturze (pociągi bezpośrednie do Warszawy, także przyspieszone, dobre skomunikowanie dworca z miastem za pomocą MZK, atrakcyjny czas przejazdu na przykład bez zatrzymania między Tłuszczem i Warszawą, dostosowanie rozkładu pod dojazdy do Warszawy do pracy na zmiany dzienne, nocne, powroty itd).
Istnieje wiele stacji położonych daleko od centrów - nawet mniejszych miast (Nasielsk, Dęblin, Siemiatycze, Nałęczów), które generują dobrą frekwencję właśnie dzięki bardzo dobrej ofercie, oraz dobremu skomunikowaniu z centrum miasta.
Niestety ale "nieczynność" pozostałych linii również nie wpływa dobrze na zainteresowanie koleją w tym mieście. Powinno się uruchomić ruch pasażerski do Białegostoku po zmodernizowanej linii. Dużo ostrołęckich studentów jeździ na uczelnie do Olsztyna lub Białegostoku. Z Ostrołęki niestety zrobiła się już dawno nic nie znacząca stacja położona pośrodku niczego. W dodatku widok infrastruktury na stacji i pozostałości np po lokomotywowni przyprawia raczej o horror
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
@laczor, a jak oceniłbyś warianty zaproponowane w ramach konsultacji? Oczywiście to pytanie również do innych osób.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
Wariant C z wyprowadzeniem łącznic z centrum w kierunku linii na Szczytno, Tłuszcz i Białystok wygląda najbardziej sensownie. Jak coś robić to już porządnie.Adam Dąbrowski pisze: @laczor, a jak oceniłbyś warianty zaproponowane w ramach konsultacji? Oczywiście to pytanie również do innych osób.
Ale i tak - każdy z tych wariantów będzie niespełnioną mrzonką. Póki co w ramach modernizacji 35-tki mają modernizować stację w Ostrołęce i chwała im jak skończą w miarę o czasie
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
Z uwagi na istniejącą zabudowę miejską moim zdaniem wariant przelotowy "C" (czerwony) - że wyrażę się eufemistycznie - jest mało realny, podobnie zresztą, jak wariant czołowy "B3" (pomarańczowy). Oba raczej do odstrzału.
No właśnie wcale nie musi tak być, bo np. wariant czołowy "B1" (niebieski) jest całkiem sensowny. Zaproponowany korytarz pozwala swobodnie wytrasować linię kolejową i znacznie zbliżyć się do centrum miasta kosztem ogródków działkowych. W ten sposób można poprawić dostępność kolejowych przewozów pasażerskich i jednocześnie zaaranżować nową przestrzeń miejską. Dla trzech kierunków (Tłuszcz, Małkinia, Szczytno) byłaby zapewniona jednoczesna obsługa (bez dodatkowej zmiany kierunku jazdy) stacji Ostrołęka i Ostrołęka Centrum, co poszerzyłoby możliwości skomunikowania połączeń. Wydaje mi się, że tutaj mamy dość duże zyski przy stosunkowo niewielkich kosztach.
Jednocześnie właśnie w wariancie "B1" doszukiwałbym się (ale tylko tak na szybki rzut oka) korytarza na przejście przelotowe przez Ostrołękę. Wzdłuż rzeki Czeczotka, dalej z mocnym odgięciem na zachód i jednoczesnym przejściem przez Narew nową przeprawą mostową. Następnie należałoby przejść przez obszar ogródków działkowych ROD Bemowo i próbować włączyć się w istniejący przebieg linii nr 35. Niestety, nie ułatwia tego rozlewająca się zabudowa przedmieść. W okolicach przecięcia nowej linii kolejowej z drogą krajową nr 53 można by zresztą zaaranżować jeszcze jeden przystanek kolejowy (np. Ostrołęka Północ), który również znajdowałby się dość blisko centrum (ok. 1 km).
Nieco podobny wariant "B2" (różowy) ma mniejszy potencjał. Nowa stacja dalej od centrum, w okolicy przemysłowej.
Wariant "B4" (zielony) ogranicza możliwości jednoczesnej obsługi (bez dodatkowej zmiany kierunku jazdy) stacji Ostrołęka i Ostrołęka Centrum, co byłoby możliwe tylko dla kierunku białostockiego. Ponadto stacja Ostrołęka Centrum nie obsłuży pociągów z kierunku Szczytna. Słabo.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
W Ostrołęce chcą pociągu do Białegostoku: https://www.moja-ostroleka.pl/mart/1624 ... prezydenta
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
Jeśli rozpocznie się remont Białystok - Ełk, a prace Białystok - Łapy i Ostrołęka - Chorzele już na to pozwolą, to IC Białystok - Olsztyn (-Gdynia/Szczecin) powinny pojechać przez Ostrołękę, tylko problematyczny może być odcinek Chorzele - Wielbark. No i zostaje konieczność zmiany kierunku w Szczytnie.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
Chcą, ale czy coś wskórają?Referee pisze: ↑31 lip 2021, 23:27 W Ostrołęce chcą pociągu do Białegostoku: https://www.moja-ostroleka.pl/mart/1624 ... prezydenta
Jakieś 80% tej linii jest w gestii województwa podlaskiego, więc Mazowsze raczej nie ma interesu żeby tam jeździć.
Na linii 36 brak jest także infrastruktury do obsługi pasażerów - stare perony są - ale w opłakanym stanie.
Natomiast dla Intercity Ostrołęka jest zbyt dużym uboczem - generowałoby to problemy z obsługą niezelektryfikowanego odcinka Łapy-Ostrołęka w świetle wiecznego braku lokomotyw spalinowych.
Z drugiej znów strony kilka razy poprowadzono tamtędy pociągi objazdowe IC, z powodu utrudnień na "szóstce" i pojawiło się światełko nadziei, że jednak można.
Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego
https://mylomza.pl/artykul/za-dwa-miesi ... e04ulxwbqu
Trzeba szykować się na piękną wycieczkę: Białystok- Olsztyn p. Ostrołękę, Chorzele
Odkąd zacząłem interesować się koleją czyli ok 2007 roku, nie miałem nawet nadziei na to że przejadę się linią w moich rodzinnych stronach czyli 35, a co dopiero taka niespodzianka
Trzeba szykować się na piękną wycieczkę: Białystok- Olsztyn p. Ostrołękę, Chorzele
Odkąd zacząłem interesować się koleją czyli ok 2007 roku, nie miałem nawet nadziei na to że przejadę się linią w moich rodzinnych stronach czyli 35, a co dopiero taka niespodzianka