Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

Ostatnio, przeglądając "Protokół nr 18/2020 zdalnego posiedzenia Komisji Strategii Rozwoju z 19 października 2020 r.", doszedłem do wniosku, że na naszym Forum przydałby się temat pozwalający szerzej spojrzeć na tematykę polityki transportowej na Warmii i Mazurach. Wiemy dobrze, że publiczny transport zbiorowy powinien stanowić logiczny system, w którym poszczególne jego środki w sensowny sposób ze sobą współpracują. Wiemy również, że w praktyce bywa z tym różnie, a przesłanki podejmowanych decyzji nie zawsze są zrozumiałe. Być może już niebawem będziemy dyskutować tutaj o aktualizacji "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego", ale na razie chciałbym wrócić do wspomnianego na wstępie protokołu. Poniżej wklejam jego fragment dotyczący transportu lotniczego i kolejowego w regionie.

Zasiądźcie zatem wygodnie w Waszych fotelach, zapnijcie pasy bezpieczeństwa... i życzę miłej, krzepiącej lektury! :wink:
Radny Marcin Kazimierczuk ponownie wyraził zaniepokojenie, że utrzymanie lotniska przez województwo dysponujące niski budżetem, nie pasuje do wizji walki z wykluczeniem komunikacyjnym Warmii i Mazur i dodał, że tegoroczne środki finansowe na dokapitalizowanie lotniska wystarczyłyby na wkład własny samorządu województwa do projektu przywracającego pasażerskie połączenia kolejowe np. do Bartoszyc. Zaznaczył, że mieszkańcy regionu odczuliby większą korzyść z takiego rozwiązania niż z wspomnianego demontażu samolotów na lotnisku czy transportu wojskowego.

Przewodnicząca Komisji odniosła się do wypowiedzi radnego i stwierdziła, że na obecną chwilę podjęta dyskusja jest bezpodstawna, ponieważ wszystkie lotniska w kraju i na świecie przeżywają ogromne problemy. Wyraziła zdanie, że małe porty lotnicze i obsługa krajowa mają dużą przyszłość, m. in. ze względu na krótki czas przelotu między miastami i związane z tym dużo mniejsze zagrożenie w czasie pandemii. Ponadto Przewodnicząca Komisji nie zgodziła się ze zdaniem radnego Marcina Kazimierczuka, że bardziej wskazany byłby rozwój sieci kolejowej.

Radna Bożenna Ulewicz podzieliła pogląd Przewodniczącej Komisji, p. Jolanty Szulc, że nie należy podejmować szybkich decyzji dotyczących przyszłości lotniska, które z trudem zostało zbudowane i działa w znanych wszystkim warunkach. Wyjaśniła, że rzecz dotyczy nie tylko kosztów związanych z utrzymaniem lotniska, o których była wcześniej mowa, ale także subsydiowania lotniska, jeżeli chodzi o kwestie związane z promocją. Poprosiła o przypomnienie jakiej wysokości była to kwota.

Ad vocem do wypowiedzi Przewodniczącej Komisji radny Marcin Kazimierczuk powiedział, że o fakcie rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach słyszy już parę lat i w tym czasie zostały przeznaczone dziesiątki milionów na ratowanie inwestycji, która jest nierentowna i generuje długi. Zaznaczył, że transport kolejowy jest bliższy mieszkańcom Warmii i Mazur, którzy według radnego, rzadko korzystają z lotniska w Szymanach. Wskazał, że podstawowe potrzeby mieszkańców są związane z przemieszczeniem się z mniejszych miast regionu do miasta wojewódzkiego, a transport kolejowy w tym przypadku jest bardziej rentowny, poza tym należy do najbardziej ekologicznych i bezpiecznych środków komunikacji.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że rentowność kolei nie jest argumentem, bo na przestrzeni 10 lat wielokrotnie wzrosły dopłaty do połączeń kolejowych na Warmii i Mazurach. Wyraziła przekonanie, że właśnie rozwój regionalnego lotniska w Szymanach jest szansą dla regionu i będzie za tym optowała. Następnie poprosiła Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Geodezji o informację ile razy wzrosła dopłata do kolei w regionie na przestrzeni ostatnich lat.

Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Geodezji, p. Wiktor Wójcik wyjaśnił, że 10 lat temu dopłata z budżetu województwa do przewozów kolejowych wynosiła około 24 mln zł, natomiast obecnie, po negocjacjach na 2021 rok, jest to kwota około 66 mln zł. Ponadto dodał, że ruch kolejowy, szczególnie na obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia, zanika wypierany przez przewoźników drogowych, którzy obniżają ceny biletów i zabierają pasażera kolejowego. Przyznał, że nie jest przekonany, czy budowa nowych linii kolejowych jest rozwiązaniem takiej sytuacji. W tym miejscu przypomniał, że Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego dokonał zgłoszenia projektów do Programu Kolej +, m. in. w zakresie modernizacji linii kolejowej nr 223 Czerwonka - Biskupiec - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz, modernizacji linii kolejowej nr 041 Gołdap - Olecko - Ełk oraz modernizacji linii kolejowej nr 035 Ostrołęka - Chorzele - Wielbark - Szczytno. Następnie p. Wiktor Wójcik powiedział, że obecna tendencja światowa pokazuje, że pasażerowie zaczynają preferować małe lotniska i z nich chętniej korzystają. Odpowiadając na pytanie dotyczące kwoty na promocję lotniska wyjaśnił, że w budżecie województwa nie ma środków na promocję Portu Lotniczego w Szymanach. Dodał, że port dysponuje budżetem około 450 tys. zł z przeznaczeniem na marketing, który samodzielnie realizuje, natomiast województwo realizuje projekty promocyjne województwa m.in. z udziałem linii lotniczych.

Na zakończenie dyskusji Przewodnicząca udzieliła głosu radnemu Henrykowi Żuchowskiemu.

Radny Henryk Żuchowski przyznał, że wyjątkowo nie zgadza się ze stanowiskiem radnego Marcina Kazimierczuka, ponieważ tylko nieliczne porty lotnicze generują zyski. Zwrócił uwagę, że lotnisko w Szymanach powstało nie po to, żeby przynosić dochody, ale głównie, aby mieć wpływ na
środowisko wokół swojego terenu. Zadał pytanie: czy powstałaby fabryka płyt wiórowych w Biskupcu, gdyby nie istniał regionalny Port Lotniczy, do którego właściciel może przylecieć samolotem.
Kontynuując wypowiedź zaznaczył, że nie można oczekiwać, że lotnisko będzie zarabiało z roku na rok, gdyż jest to inwestycja wieloletnia. Podkreślił, że zdecydowanie opowiada się za jego funkcjonowaniem, tym bardziej, że jest to jedyne lotnisko w tej części Polski, dzięki czemu będzie możliwy dalszy rozwój regionu. Na zakończenie wyraził przekonanie, że komunikacja lotnicza jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój regionu Warmii i Mazur.
Jak Wasze zdanie na ten temat? A może znajdziecie inne ciekawe materiały? Zachęcam do dyskusji!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Post autor: Radek »

Patrząc na skromny rozkład jazdy pociągów i upadłe PKSy to ten temat brzmi bardzo kontrastowo: województwo warmińsko-mazurskie a polityka transportowa...
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

Trwa postępowanie na opracowanie "Planu transportowego województwa warmińsko-mazurskiego". Termin składania ofert upływa 7 czerwca 2021 r., czyli jutro. :smile: Link do strony postępowania: https://platformazakupowa.pl/transakcja/461501
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

Adam Dąbrowski pisze: 06 cze 2021, 21:43 Trwa postępowanie na opracowanie "Planu transportowego województwa warmińsko-mazurskiego". Termin składania ofert upływa 7 czerwca 2021 r., czyli jutro. :smile: Link do strony postępowania: https://platformazakupowa.pl/transakcja/461501
Zwróciłem się z zapytaniem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego o stan prac nad "Planem transportowym województwa warmińsko-mazurskiego" i przewidywany termin konsultacji publicznych. Oto uzyskana odpowiedź:
Dzień Dobry,
Obecnie trwają prace nad sporządzeniem „Planu transportowego województwa warmińsko-mazurskiego”, które zostały zlecone w drodze zamówienia publicznego wykonawcy zewnętrznemu. Przybliżony termin przedłożenia do konsultacji publicznych to III-IV kwartał 2022 roku. Kwestiami związanymi z przeprowadzeniem konsultacji zajmuje się Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego w Olsztynie.
Biuro Prasowe
Będziemy trzymać rękę na pulsie.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Polityka transportowa województwa warmińsko-mazurskiego

Post autor: Adam Dąbrowski »

W dniu 19 kwietnia 2023 r. w godz. 10:00 - 12:30 w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie (ul. Instytutowa 1, budynek LTK) odbędzie się seminarium Polskiej Sieci Instytutów Badawczych Transportu POLTRIN pt. „Wykluczenie transportowe. Przyczyny i możliwości przeciwdziałania”.

Wśród prelegentów znajdą się również moi koledzy z Instytutu Kolejnictwa (Piotr Chyliński i Szymon Klemba), którzy o godz. 11:00 wygłoszą prezentację pt. "Integracja środków transportu publicznego jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu na przykładzie woj. warmińsko-mazurskiego". Na pewno będzie bardzo mądrze i ciekawie. Zainteresowanych proszę o śledzenie tematu. :smile:

Szczegóły:
https://www.poltrin.pl/doc_media/pdf_y/ ... OLTRIN.pdf
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ