A swoją drogą ciekaw jestem, co słychać między Dobrym Miastem a Ornetą. @Stanisław1972, dasz się namówić na kolejny fotoreportaż?
Tak naprawdę, do niemal końca października niewiele się działo - stąd nie miało większego sensu pisać o szarej rzeczywistości stacji Dobre Miasto, zamkniętej dla ruchu pasażerskiego i z wygaszanym powoli ruchem towarowym. Ot kilka razy pojawiły się składy towarowe - na bocznicę z nawozami dla AGROCHEM-u, bądź pod plac ładunkowy, z węglem kamiennym np. dla miejskiej kotłowni - co ciekawe zlokalizowanej tuż za stacją, kiedyś prowadził do niej tor bocznicy, od ok. 20 lat zamkniętej, zdewastowanej, w sporej części rozebranej oraz przysypanej ziemią. Dziś węgiel przeładowywany jest na placu ładunkowym położonym obok toru nr 3, na samochody ciężarowe - wywrotki, które następnie pokonują 800 - 600 metrowy odcinek (z uwzględnieniem przejazdu drogowego w północnej części stacji), i wysypują go na placu obok kotłowni... a dawniej, na plac ten docierały bezpośrednio wagony węglarki, eh.
Poniżej kilka zdjęć obrazujących tą „szarą rzeczywistość”, choć z drugiej strony „kolorową” dla kogoś kto interesuje się kolejnictwem – zawsze można przecież wyłapać jakieś ciekawe szczegóły.
- 2021.07.27-28 Dobre Miasto. SM42-1281 6Dg + SM42-1244 6Dg (taki tandem w Dobrym Mieście spotkałem pierwszy raz), na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym F 2/m (2/m w indeksie górnym) od strony Ornety, ze składem platform z nawozami dla Agrochem-u (fot. nr 1, zrobiona w dniu 27 lipca) oraz SM42-1244 6Dg skierowana w stronę Olsztyna, na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym C 2/m (2/m w indeksie górnym, na zdjęciu to ten środkowy, po prawej stronie kabiny maszynisty), z pustymi platformami (tymi samymi, które przyjechały dzień wcześniej), w dniu 28 lipca (fot. nr 2).
- 2021.08.11. Dobre Miasto. Węglarki z węglem kamiennym na placu ładunkowym przy torze nr 3. Na zdjęciu „świeżo” malowana (13 dni wcześniej) węglarka typu 430Wa oraz węglarka typu 412Wb – rzadki widok oznaczenia typu wagonu pełną nazwą podtypu 412Wb, a nie samym 412W.
- 2021.10.11, Dobre Miasto. SM42-2422 firmy ORION Kolej „odpoczywa” na torze nr 3 obok budynku dworca, po przyprowadzeniu składu towarowego na dobromiejską bocznicę.
Jedynym "incydentem" jaki zauważyłem, dotyczącym zmodernizowanego toru na odcinku Dobre Miasto - Orneta, było pojawienie się pod koniec sierpnia niewielkiego składu roboczego Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego (PPM-T), ze zgarniarką tłucznia typu
ZTU-300 (samojezdna, o napędzie spalinowym). Pracowała ona na zmodernizowanym szlaku przez kilka dni, a towarzyszyły jej wagon mieszkalny oznaczony
ZTU-01 oraz „techniczny” serii
Gbs (typu 208G).
- 2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – zgarniarka tłucznia.
- 2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – wagony.
Zaczęło się dziać, i to „na dobre”, dopiero pod koniec października, po ogłoszeniu jakie ukazało się na stronie PKP PLK w dniu 22.10.2021, a do którego link (już nie działający, niestety) podał Adam Dąbrowski. Zacytuję jednak informacje jakie były tam m.in. zawarte:
„Rozpoczynają się prace na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto..... Rozpoczyna się wymiana ponad 20 km torów oraz rozjazdów. Efektem inwestycji będzie poprawa warunków obsługi podróżnych na stacjach w Olsztynie Gutkowie i w Dobrym Mieście oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów dzięki wyższym peronom. Zaplanowano nowe oświetlenie oraz wyposażenie przystanków w wiaty i ławki”. Tak więc z „wypiekami” na twarzy
czekałem co takiego będzie się działo i po kilku dniach oczekiwania „zaczęło się”. Niemal co kilka dni na stacji zachodziły zmiany i dopiero teraz, po miesiącu, można je podsumować - w chwili kiedy pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 ruszył w stronę Gutkowa i w dniu dzisiejszym zapewne jest już w okolicach Swobodnej-Cerkiewnika. Ale po kolei (nomen omen „po kolei” jest także w Dobrym Mieście, bo teraz to przez dłuższy czas nawet poc. towarowy tu nie zawita).
W ostatnim tygodniu października 2021 r. przybyły na stację składy z nowymi szynami. Niestety przegapiłem lokomotywę i wagony – zastałem nowe szyny ułożone już na torach podlegających modernizacji, wyłączono też z ruchu – ustawiając tarcze zatrzymania D1, tory nr 3 i 2 od strony Ornety (nr 1 jest już zamknięty od niemal pół roku, także od strony Olsztyna). Nowe szyny rozłożono na całej trasie, „wewnątrz” toru szlakowego, poczynając od Dobrego Miasta i kierując się w stronę Gutkowa (tam pojawiły się po kilku dniach w stosunku do Dobrego Miasta). Takie rozłożenie szyn na starych podkładach świadczyło jednoznacznie, że odcinek Gutkowo – Dobre Miasto będzie modernizowany zupełnie inną metodą (szybszą, przy pomocy pociągu do potokowej wymiany nawierzchni ) niż odcinki Dobre Miasto – Orneta i Orneta – Pieniężno (będący w trakcie modernizacji), na których: najpierw zdjęto stare szyny (zostawiając je na bokach torowiska), następnie usunięto stare podkłady, „wyczyszczono torowisko” i ułożono nowe podkłady wraz z nowym tłuczniem, do nowych podkładów przytwierdzono stare szyny (poruszały się po nich pociągi robocze), na całej trasie rozłożono nowe szyny (pomiędzy starymi szynami), a na końcu dokonano samej wymiany szyn.
- 2021.10.29-30. Dobre Miasto – tarcze zatrzymania D1 od strony Ornety oraz nowe szyny ułożone „luzem” po środku torów nr 1 i 2.
Nowe szyny,
typu 49E1, są identyczne (nie licząc roku produkcji) z tymi ułożonymi na odcinku Dobre Miasto - Orneta. Pochodzą z Huty Katowice z Dąbrowy Górniczej (własność stalowego giganta Arcelor Mittal) i zostały wyprodukowane w 2021 r. Świadczy o tym ich cechowanie [K] = 21 49E1 gdzie dwie kreseczki, dolna dłuższa, oznaczają stal gatunku R260, o twardości 260 – 300 HBW. Pojedyncza szyna ma długość 120 m. Można dodać, że uruchomienie instalacji do produkcji tak długich szyn nastąpiło w Hucie Katowice (Arcelor Mittal Poland) 24.02.2014 r., do tego dnia produkowano tam szyny o max. dł. 30 m. W celu ułożenia na torze tak długich szyn, zdjęto płyty na dwóch przejściach prowadzących na peron nr 2.
- 2021.10.30. Dobre Miasto - nowe szyny ułożone na stacji i szlaku w kierunku Gutkowa.
Poniżej kompilacja kolejnych trzech zdjęć – robionych z peronu nr 2 w kierunku peronu nr 1, przedstawia wspomniane wyżej nowe szyny (widać ich cechowanie) leżące na torze nr 1, na tle starych szyn toru nr 1, toku prawego, które niebawem znikną wraz z modernizacją stacji. Na zdjęciach przykłady historycznych szyn (i tu trochę rozwinę wątek dla zainteresowanych), wszystkie typu S (czyli „średnie”, świadczy o tym litera „S” w cesze na szynie), wyprodukowane w 1937 r. dla PKP w polskich hutach. W kolejności:
Hucie Królewskiej w Chorzowie, w czerwcu 1937 – świadczy o tym sześć kropek za numerem „marki fabrycznej" „20” wpisanym w „podwójną ramkę”, nadanym Hucie Królewskiej w 1922 r. przez ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych – późniejsze Ministerstwo Komunikacji.
Hucie Pokój (cecha HP) w Rudzie Śląskiej, w lipcu 1937 – świadczy o tym siedem kropek dookoła „niepełnego kwadratu”, przy czym każdy następny „bok kwadratu” pojawiał się po „wypełnieniu” poprzedniego trzema kropkami, nr marki fabrycznej HP to „22” w kole.
Hucie Częstochowa (cecha H. CZĘST.) w Częstochowie, w marcu 1937 – świadczą o tym trzy kropki na górze cechy, za rokiem produkcji, i przed „S” czyli typem szyny. Nr marki fabrycznej huty Częstochowa to „3” cechowana za symbolem PKP.
- 2021.10.29-30. Dobre Miasto - nowe szyny złożone na torze nr 1 na tle starych szyn, do chwili obecnej leżących w toku prawym toru nr 1, położonego pomiędzy peronami stacji.
Warto zwrócić też uwagę na charakterystyczne strzałki (innego kroju dla poszczególnych producentów, w Hucie Częstochowa najbardziej „imponująca”) – mówiące o kierunku głowy wlewka (w procesie walcowania szyny), które pojawiły się w cechowaniu szyn w roku 1933, „znikły” po II w. św. (z wyjątkiem krótko produkowanych po II w. św. szyn H. Częstochowa). Ponownie wprowadzała je norma z 1970 r. (która jednocześnie zniosła obowiązek cechowania symbolu PKP i nr fabrycznego). Po raz kolejny (i ostateczny wg. stanu obecnego), strzałki „znikły na dobre” z szyn w roku 2004 („zniosło” je pismo WTWiO-ILK3-5181-2/2004E.P. oraz norma europejska PN2006-EN 13674-1), przy czym, należy od razu dodać, że przed wojną nie było jako takiego obowiązku ich cechowania bo nie wszyscy producenci szyn normalnotorowych dla PKP je cechowali. Huta Bankowa (HB) z Dąbrowy Górniczej (nr fabryczny „1”) nigdy nie cechowała strzałek na szynach produkowanych dla PKP, także przed wojną, a swoją produkcję szyn zakończyła w połowie lat 1950-tych, już bez charakterystycznego HB na szynach (cechowanego w "połączonej" formie „H3”), które znikło w 1952 po zmianie nazwy huty na Huta im. Feliksa Dzierżyńskiego.
Na marginesie można też dodać, że Ministerstwo Kolei Żelaznych – późniejsze Ministerstwo Komunikacji, nadawało marki fabryczne wszystkim producentom, wykonującym zamówienia na wyroby metalowe dla PKP aż do 1939 r., a numeracja ta osiągnęła poziom co najmniej liczby 72, nadanej czeskiej Hucie w Trzyńcu, po przejęciu Zaolzia (gdzie zlokalizowana była huta) przez Wojsko Polskie w październiku 1938 r. Odpowiednie przepisy nałożyły obowiązek (od 1929 r) cechowania takiego numeru fabrycznego przez producenta, w tym na szyny, łubki, kierownice rozjazdów, iglice itp. a obowiązek ten utrzymywał się także po wojnie, aż do kwietnia 1970 r. kiedy to ostatecznie – dla normalnotorowych szyn kolejowych – zniosła go kolejna norma opublikowana 31 marca 1970 r. (PN70-H-93421). Interesujące jest to, że np. na łubkach, ten
„znak numeryczny producenta” cechowany był niemal do końca XX w., stąd spotyka się np. łubki Huty Kościuszko (czyli Huty Królewskiej po zmianie nazwy w 1945 r.) z numerem „20” wyprodukowane w latach 90-tych XX w.
Wracając do głównego tematu. W pierwszym tygodniu listopada 2021 zamknięto dla ruchu pieszego plac ładunkowy położony w płn. części stacji (poprzez tablice ostrzegawcze i ogrodzenie taśmą), a na placu pojawiły się hałdy nowego tłucznia.
- 2021.11.08-10. Dobre Miasto. Zamknięty plac ładunkowy oraz zdjęte płyty na przejściach na perony.
W kolejnym tygodniu dowożono tłuczeń, usypano z niego kolejne hałdy, w tym, przy torze szlakowym w kierunku Ornety, za przejazdem drogowym. Jak widać na kolejnym zdjęciu, na torze tym również leżą nowe szyny. Co interesujące, tłuczeń dostarczany był m.in. składem towarowym złożonym z 4-osiowych węglarek bułgarskich i słowackich – co ilustrują kolejne zdjęcia. Bułgarskie „krótkie” węglarki serii Eamnos należały do przewoźnika
TENUTADO, a słowackie serii Eaos do przewoźnika
AXbenet. Niestety nie „złapałem” lokomotywy, która je przyciągnęła.
- 2021.11.16. Dobre Miasto. Węglarki bułgarskie i słowackie, które dostarczyły tłuczeń.
- 2021.11.17. Dobre Miasto. Składy nowego tłucznia i tablica ostrzegawcza informująca o terenie budowy.
W dniu 18 listopada na stacji zjawił się pociąg do potokowej wymiany nawierzchni
SUM 312 będący własnością firmy TORPOL S.A. z Poznania. Potężne maszyny torowe, o całkowitej długości ponad 100 m., austriackiej firmy Plasser & Theurer, poprzedzał skład platform serii Rlp TORPOL-u (stacja macierzysta Konin), z nowymi podkładami strunobetonowymi. Na początku składu znajdują się również puste platformy do odbioru starych podkładów zdejmowanych przez SUM-a na szlaku. Całość tworzy pociąg roboczy z
M62-1154 na czele, która, pomimo barw firmowych DLA (Dolnośląskie Linie Autobusowe) jest własnością firmy
Cargo Przewozy Towarowe Transport Sp. z o.o. we Wrocławiu. W identyfikatorze literowym przewoźnika (obok nr EVN), jest symbol
PL-CPTT, nie wiedzieć czemu na niektórych stronach internetowych błędnie opisywany jako PL-CPTIP. Tego dnia, przy rozjeździe nr 1 (pierwszy od strony Olsztyna), pracowała koparka dwudrożna z ekipą pracowników, przygotowującą szlak za rozjazdem do ustawienia SUM-a.
- 2021.11.18. Dobre Miasto. SUM 312 i M62-1154 w barwach DLA.
- 2021.11.18. Dobre Miasto. M62-1154 i platformy serii Rlp, w tym na tle dworca w Dobrym Mieście.
W dniu 19.11.2021 pociąg do potokowej wymiany nawierzchni ustawiono na szlaku w kierunku Olsztyna. Ostatni wagon w składzie – socjalny, przebudowany z ambulansu pocztowego typu 304C – stał na rozjeździe nr 1 (ok. 22.565 km. linii), lokomotywa M62-1154 znajdowała się ok. 200 m. za wiaduktem nad drogą wojewódzką nr 530, w ok. km. 21.85 km. linii czyli ponad 700 m. dalej.
- 2021.11.20. Dobre Miasto. Pociąg roboczy z SUM 312 ustawiony na szlaku.
Na samej stacji, część podkładów została złożona za peronami w kierunku Ornety. Składowane tam podkłady są cechowane symbolami
-49-21-M- czyli do typu nawierzchni 49E/S49, wyprodukowane w 2021 r. (-21-) przez Wytwórnię Podkładów Strunobetonowych S.A. w Mirosławiu (-M-), miejscowości położonej koło Ujścia, w dawnym woj. pilskim. Dolny rząd symboli
-PS83-044- (na wyróżnionym w okienku zdjęciu) oznacza typ podkładów (PS83) i numer partii (zmienny, na głównym zdjęciu widoczne są także podkłady z partii oznaczonej -074- oraz -132-).
- 2021.11.20-22. Dobre Miasto, podkłady typu PS83 do nawierzchni typu 49E składowane w płn. części stacji.
Ponieważ rozmiary pociągu SUM 312 i miejsce gdzie stał nie pozwalały na zrobienie „rozsądnych” zdjęć całości składu i jego poszczególnych części, aby pobieżnie scharakteryzować skład, posłużę się zdjęciami jakie zrobiłem w dniach 2 i 4.05.2019 r. na stacji Szczytno, kiedy jednostka ta pracowała na modernizowanym wówczas szlaku linii nr 219 (Olsztyn Gł. - Ełk, przez Szczytno, Ruciane-Nida, Pisz). Ten sam skład pracuje obecnie na linii nr 221 na odcinku Gutkowo – Dobre Miasto. Na zdjęciach ze Szczytna w kolejności wagon socjalny (z naniesioną stacją macierzystą Konin), jednostka główna SUM 312, pozostałe maszyny, w tym platforma-agregat PKTW m.in. ze zbiornikami oleju napędowego i wody oraz dwie samojezdne suwnice, oznaczone PK2 311-2 (PK 311-2) oraz PK3 312-1 (PK 312-1), które współpracują z platformami serii Rlp (szyny po których poruszają się suwnice, znajdują się na bokach platform), pobierając z nich „pakiety” nowych podkładów oraz odkładając na nie zdejmowane ze szlaku stare podkłady. SUM w sposób ciągły wymienia podkłady i szyny w obrębie "swojego wnętrza". Wyposażony jest w specjalne mechanizmy do wybierania oraz transportu materiałów, wśród których najważniejszą rolę spełnia główny zespół roboczy SWAL, odpowiedzialny za równoczesny demontaż i montaż podkładów oraz szyn.
- 2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (1).
- 2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (2).
- 2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (3).
Na ostatniej serii zdjęć, dodatkowo przedstawiona jest platforma z nowymi i starymi podkładami, oraz druga z suwnic – jak widać na zdjęciach suwnice te mogą przemieszczać się pomiędzy platformami oraz dwoma maszynami torowymi pociągu SUM 312 (ostatnie zdjęcie, ze szlaku za Dobrym Miastem, z suwnicą PK3 312-1 „zaparkowaną” na takiej maszynie).
- 2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (4). Na ostatnim zdjęciu ze szlaku linii nr 221 tuż przed Dobrym Miastem.
W dniu 22.11.2021 SUM 312 pracował już na szlaku powoli kierując się w stronę przystanku Swobodna. Na szlaku za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna leżały nowe podkłady i szyny, stare szyny (ciągle połączone łubkami), leżały luzem, na bokach torowiska, tworząc dwie, niezwykle długie serpentyny. Nowe podkłady, w przeciwieństwie do tych składowanych w północnej części stacji, zostały wyprodukowane w 2020 r (-49-20-M-).
- 2021.11.22. Dobre Miasto. Szlak tuż za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna.
- 2021.11.22. Dobre Miasto. Rozjazd nr 1 w kierunku Olsztyna i w kierunku Stacji Dobre Miasto – widać ucięte palnikiem stare szyny położone przed rozjazdem. Nowe szyny połączono ze starymi, m.in. łubkami Huty Kościuszko (KH 20) z 1975 i 1962 r. typu Ł49.
W dniu 23 listopada 2021 r. pociąg roboczy z SUM 312 znajdował się na wysokości dawnego PGR Knopin (ok. 2 km. od stacji Dobre Miasto) i powoli przemieszczał się w kierunku miejscowości Knopin. Na ostatnim zdjęciu, dodatkowo portret lokomotywy M62-1154 na stacji Dobre Miasto, uwieczniony pięć dni wcześniej.
- 2021.11.23. Pociąg roboczy na wysokości dawnego PGR Knopin oraz lokomotywa M62-1154 na stacji Dobre Miasto sfotografowana pięć dni wcześniej.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław