Stacja Tuchola (Tuchel) jako przykład typowej pruskiej stacji na linii drugorzędnej z końca XIX wieku.

Uporządkowany zbiór dokumentów archiwalnych dotyczących transportu kolejowego;

Moderator: bastard

darg
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 10 sie 2011, 10:17

Stacja Tuchola (Tuchel) jako przykład typowej pruskiej stacji na linii drugorzędnej z końca XIX wieku.

Post autor: darg »

Witam kolegów na forum po przerwie .
Stacja Tuchola (Tuchel) jako przykład typowej pruskiej stacji na linii drugorzędnej z końca XIX wieku.
Od kilku lat buduję makietę kolejową TT, stacji w Tucholi, na podstawie odszukanych przeze mnie planów z 1883 roku. Na forum jest dużo podobnych typowych pruskich stacji, to może się komuś przyda ta analiza. Mam też dużo niejasności w poszczególnych elementach planu. Tu proszę o radę. Stacja była podobna do tej w Białej Piskiej.
1. Stacja w Białej Piskiej z 1885 roku.
Obrazek
Stacja w Tucholi i linia kolejowa Laskowice Pomorskie - Chojnice została oddana do użytku 15.08.1883 roku. Rozkład jazdy z dnia otwarcia pokazuje, że początkowo nie były czynne wszystkie stacje. W 1903 roku w kierunku Chojnic były jeszcze czynne stacje w Żalnie i Silnie; a w kierunku Laskowic Pomorskich, Wierzchucin i Jastrzębie Pomorskie.
2. Rozkład jazdy z 15.08.1883 roku.
Obrazek
3. Rozkład jazdy z 1903 roku.
Obrazek
Plan stacji Tuchel odnalazłem w teczce pruskich dokumentów w archiwum państwowym w Bydgoszczy. Jest tam pismo odręczne z 1884 roku (po niemiecku, gotykiem), w którym kierownik stacji w Tucholi prosi urząd policji w Grudziądzu o zgodę na wybudowanie różnych objektów, dołączając plan sytuacyjny(na niebiesko ja zaznaczyłem tor szlakowy).
4. Plan Tuchel 1884 część zachodnia.
Obrazek
5. Plan Tuchel 1884 część wschodnia.
Obrazek
Zdobyłem też w Gdyni plan stacji po rozbudowie z 1915 roku. On mnie nie interesuje, gdyż obejmuje z niewielkimi zmianami torów obecną stację,a taka jest za długa na makietę.
PROSZĘ O KONSULTACJĘ MOICH USTALEŃ Z PLANU STACJI I ODPOWIEDZI NA PYTANIA !!! -
Analizuję od zachodu:
Przejazd kolejowy z drogą polną.- czy budowano szlabany na polnej drodze ?
f - wieża wodna nr 1 ośmiokątna. Na planie z 1915 już jej nie ma. Uważam ,że to typowa pruska wieża z lat osiemdziesiątych XIX w. Dziwi mnie brak kranu do nawadniania parowozów w tej części stacji -może była rura prosto z wieży ?
6. Wieża nr 1 ośmiokątna rysunek
Obrazek
7. Wieża nr 1 ośmiokątna z 1882 w Kruszwicy.
Obrazek
Nad 3. zwrotnicą jest c - istniejący dom urzędników kolejowych z i - chlewikiem / wc
8. Dom urzędników kolejowych nr 1
Obrazek
Pod 3. zwrotnicą jest coś jakby droga / chodnik między torem a ładownią ?
Dalej na górze są niezachowane: k -składzik, m -noclegownia, Br - studnia i d - rozbudowany wtórnie dom urzędników kolejowych nr 2 i nieistniejący i - chlewik / wc z muru pruskiego.
9. Dom urzędników kolejowych nr 2
Obrazek
Dalej są nieistniejące: plac, a - dworzec - barak obity deskami - do czego służyła korba przed budynkiem?, b - mały magazyn z muru pruskiego z dźwigiem na ścianie, e - rampa czołowo -boczna, ładownia z drogą ładowniczą przy torach, l - waga kolejowa z budynkiem z cegły lub blachy falistej ?
10. Dworzec - barak
Obrazek
11. Magazyn z dźwigiem
Obrazek
Za wagą jest przejazd kolejowy z drogą do Bydgoszczy bez oznaczonych szlabanów- może były ?
Po przeciwnej stronie toru szlakowego znajduje się h - parowozownia - nie widać, ile ma części z oknami z boku, bramy są łukowe.Dalej jest obrotnica o średnicy około 12,5 m. potem jest kanał oczystkowy, g - długie nawęglanie- może takie jak to w Korniewie?. Dalej jest f - wieża wodna nr 2 - podwójny ośmiokąt - podobna do tej w Lnianie. Zachowała się piwniczka. Nad wieżą jest W.K. -jedyny kran do nawadniania parowozów.
12. Parowozownia i wieża wodna nr 2.
Obrazek
13. Wieża wodna nr2 2 x ośmiokąt.
Obrazek
14. Wieża wodna w Lnianie.
Obrazek
15. Nawęglanie i obrotnica z Korniewa.
Obrazek

16. Wieża wodna nr 2 - zachowana piwniczka.
Obrazek
17. Wieża wodna nr2 -resztki.
Obrazek
Blisko wieży jest Br - studnia. Za nią jest jakaś pionowa linia- może murek ? i dziwna ścieżka przy ładowni ?
Na koniec została do ustalenia 1 rzecz.
Czy na stacji w 1883 roku były semafory wjazdowe może z tarczami ostrzegawczymi i jak wyglądały, czy też był 1 dziwny dwustronny semafor na środku stacji (jak ten w Białej Piskiej. W Lnianie też był jakiś dziwny maszt - może ramiona wyretuszowano.)
18. Semafor w Lnianie.
Obrazek
Blisko Tucholi są też ciekawe mosty i kamienne przepusty, które ozdobią makietę. Nie wiem, jakie były w 1883 roku - może drewniane? Dzisiaj na Kiczy są 2 duże kamienne przepusty, most stalowy kratowy na Brdzie i most stalowy blachownicowy na Stążce .
19. Przepust na Kiczy.
Obrazek
20. Most na Brdzie.
Obrazek
21. Most na Stążce.
Obrazek
Szukając materiałów do budowy makiety trafiłem na mapę topograficzną z osnową z 1874 roku, na której jest splot kilku dróg / przejazdów kolejowych blisko siebie przy ulicy Świeckiej. Mam też szkic rozwiązania tego miejsca (bez daty) z zaznaczonym domem dróżnika i studnią. Domu nie ma,ale niedawno stała jeszcze pompa abisynka. Po drugiej stronie miasta przy przejeździe z ulicą Sępoleńską (na czerwono) zachował się dom dróżnika (na zielono) - pewnie taki sam był przy ul. Świeckiej.
22. Pruska mapa topograficzna Tucholi.
Obrazek
23. Plan przejazdu kolejowego w rejonie ul. Świeckiej.
Obrazek
24. Pompa abisynka przy przejeździe z ul. Świecką.
Obrazek

25. Dom dróżnika przy przejeździe z ul. Sępoleńską.
Obrazek

Dziękuję za porady i uwagę.
Dariusz G.
Bysław. 24.04. 2021 roku.
ODPOWIEDZ