Elbląg - Bogaczewo - Braniewo - Gr. Państwa
Moderator: bastard
Elbląg - Bogaczewo - Braniewo - Gr. Państwa
Poniżej "Plan sytuacyjny toru szerokiego" linii Elbląg - Braniewo - Gr. Państwa od km 31.400 do km 90,619.
Plan ten jest datowany na dzień 31.12.1948 r.
Jest to dość ciekawy dokument z kilku względów:
1. Pokazuje układy torowe stacji: Bogaczewo, Słobity, Młynary, Chruściel i Braniewo. Są one uproszczone, jednak widać numerację torów i rozjazdów oraz położenie semaforów. Szczególnie powinien zainteresować układ torowy nieistniejącej stacji Słobity.
2. Pokazane układy torowe odzwierciedlają najprawdopodobniej układy przedwojenne.
3. Stacje Chruściel i Braniewo mają "nieduże" układy torowe. Obecnie układy te są dużo bardziej rozbudowane i co jest na tych terenach rzadkością - w pełni wykorzystywane oraz dalej rozbudowywane.
4. Kurowo Braniewskie Braniewskie jest „tylko” przystankiem osobowym, nie ma Wielkiego Wieżna.
5. Widać, jakie zmiany zostały wprowadzone przy zmianie toru z prześwitu "normalnego" na "szeroki". Jest oznaczony na planie grubszą, ciemniejszą linią.
6. Ciekawym miejscem jest km 78,300 gdzie tory się łączą. Tutaj najprawdopodobniej na moście tymczasowo wykonano tor "spleciony".
Plan ten jest datowany na dzień 31.12.1948 r.
Jest to dość ciekawy dokument z kilku względów:
1. Pokazuje układy torowe stacji: Bogaczewo, Słobity, Młynary, Chruściel i Braniewo. Są one uproszczone, jednak widać numerację torów i rozjazdów oraz położenie semaforów. Szczególnie powinien zainteresować układ torowy nieistniejącej stacji Słobity.
2. Pokazane układy torowe odzwierciedlają najprawdopodobniej układy przedwojenne.
3. Stacje Chruściel i Braniewo mają "nieduże" układy torowe. Obecnie układy te są dużo bardziej rozbudowane i co jest na tych terenach rzadkością - w pełni wykorzystywane oraz dalej rozbudowywane.
4. Kurowo Braniewskie Braniewskie jest „tylko” przystankiem osobowym, nie ma Wielkiego Wieżna.
5. Widać, jakie zmiany zostały wprowadzone przy zmianie toru z prześwitu "normalnego" na "szeroki". Jest oznaczony na planie grubszą, ciemniejszą linią.
6. Ciekawym miejscem jest km 78,300 gdzie tory się łączą. Tutaj najprawdopodobniej na moście tymczasowo wykonano tor "spleciony".
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Słobity
Poniżej 4 plany schematyczne (srk) stacji Słobity - zamkniętej dla potrzeb techniczno-ruchowych w dniu 03.12.1990 r.:
1. plan urzadzeń srk ze szkicami aparatów z obu nastawni
2. tablice zależności z obu nastawni
3. plan pędniowy
4. plan kablowy
Ciekawsze będą plany: pędniowy i kablowy gdyż pokazują połaczenie w kierunku Ornety.
Plan urzadzeń srk i tablic zależności pokazuje już układ po likwidacji linii w kierunku Ornety i zakończenia kozłem oporowym zlikwidowanego toru ( na planie nr 15 ) do Ornety.
1. plan urzadzeń srk ze szkicami aparatów z obu nastawni
2. tablice zależności z obu nastawni
3. plan pędniowy
4. plan kablowy
Ciekawsze będą plany: pędniowy i kablowy gdyż pokazują połaczenie w kierunku Ornety.
Plan urzadzeń srk i tablic zależności pokazuje już układ po likwidacji linii w kierunku Ornety i zakończenia kozłem oporowym zlikwidowanego toru ( na planie nr 15 ) do Ornety.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Stacja Krzepielów
- Przyspieszony
- Posty: 78
- Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
- Lokalizacja: Zielona Góra
Na tym pierwszym dokumencie brakuje mijanki Stegny znajdującej się między Stacją Bogaczewo a przystankiem Stegny. Niestety w tej chwili nie potrafię powiedzieć, czy była to mijanka na torze szeroki czy normalnym
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
W Stegnach była mijanka tylko dla toru normalnego (o prześwicie 1435 mm). Tor główny dodatkowy – najprawdopodobniej o nr 3 miał długość ok. 820 m. Od strony Bogaczewa były dwa rozjazdy – tor gł. dodatkowy był zakończony żeberkiem ochronnym. Od strony Młynar był jeden rozjazd.
Przy obu torach na mijance oraz z dla wjazdów z oby stron były semafory kształtowe z tarczami ostrzegawczymi kształtowymi.
Na mijance były dwie nastawnie:
- w km 47,105 - ( jest to km osi mijanki ) nastawnia dysponująca
- w km 47,912 – nastawnia wykonawcza
Obie nastawnie były umiejscowione z prawej strony toru normalnego.
Na razie nie dysponuję planem mijanki Stegny, który mógłbym tutaj zamieścić.
Przy obu torach na mijance oraz z dla wjazdów z oby stron były semafory kształtowe z tarczami ostrzegawczymi kształtowymi.
Na mijance były dwie nastawnie:
- w km 47,105 - ( jest to km osi mijanki ) nastawnia dysponująca
- w km 47,912 – nastawnia wykonawcza
Obie nastawnie były umiejscowione z prawej strony toru normalnego.
Na razie nie dysponuję planem mijanki Stegny, który mógłbym tutaj zamieścić.
Re: Elbląg - Bogaczewo - Braniewo - Gr. Państwa
Tory się łączą również przy wjeździe na stację Braniewo od strony radzieckiej (na oko km 85,3). Co tam jest/było - most?bastard pisze:6. Ciekawym miejscem jest km 78,300 gdzie tory się łączą. Tutaj najprawdopodobniej na moście tymczasowo wykonano tor "spleciony".
Widoczny na planie w km ok. 85,300 układ nie jest łączeniem się torów: normalnego i szerokiego.
W tym miejscu jest wykonane połączenie łukiem toru szerokiego (przed wojną tor nr 2, obecnie linia nr 217) z torem stacyjnym umożliwiającym przejazd w kierunku Elbląga z ominięciem torów stacji Braniewo.
Tory normalne (o prześwicie 1435 mm) na stacji Braniewo kończyły się za rozjazdem nr 62 – gdzie widoczne jest żeberko.
Dalej po torze nr 1 (obecnie linia 204) – w kierunku Królewca (Kaliningradu) nie było możliwości jazdy, choć tor ten najprawdopodobniej fizycznie pozostał – nie został rozebrany. Świadczyły o tym m.in. podkłady stalowe (roczniki przedwojenne) – które były jeszcze do 2009 r. tj. do czasu naprawy głównej tego toru.
I najprawdopodobniej z powodu typu podkładów - w czasie wojny lub tuż po wojnie -tor ten nie został „przekuty” na prześwit 1524 mm.
W tym miejscu jest wykonane połączenie łukiem toru szerokiego (przed wojną tor nr 2, obecnie linia nr 217) z torem stacyjnym umożliwiającym przejazd w kierunku Elbląga z ominięciem torów stacji Braniewo.
Tory normalne (o prześwicie 1435 mm) na stacji Braniewo kończyły się za rozjazdem nr 62 – gdzie widoczne jest żeberko.
Dalej po torze nr 1 (obecnie linia 204) – w kierunku Królewca (Kaliningradu) nie było możliwości jazdy, choć tor ten najprawdopodobniej fizycznie pozostał – nie został rozebrany. Świadczyły o tym m.in. podkłady stalowe (roczniki przedwojenne) – które były jeszcze do 2009 r. tj. do czasu naprawy głównej tego toru.
I najprawdopodobniej z powodu typu podkładów - w czasie wojny lub tuż po wojnie -tor ten nie został „przekuty” na prześwit 1524 mm.
Stegny - plany srk
W uzupełnieniu postu o mijance Stegny zamieszczam 4 plany związane z urządzeniami srk pochodzące z 1953 r.:
1. Plan schematyczny urządzeń bezpieczeństwa z tablicami zależności
2. Plan sytuacyjny
3. Plan pędniowy i kablowy
4. Schemat połączeń blokady stacyjnej
1. Plan schematyczny urządzeń bezpieczeństwa z tablicami zależności
2. Plan sytuacyjny
3. Plan pędniowy i kablowy
4. Schemat połączeń blokady stacyjnej
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Raczki - mijanka
Poniżej plan schematyczny urządzeń srk i tablic zależności nieistniejącej mijanki Raczki położonej w km 25,612.
Plan sporządzony w 1953 r. Aktualność planu datowana na dzień 20.07.1969 r.
Plan sporządzony w 1953 r. Aktualność planu datowana na dzień 20.07.1969 r.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.