typografia parowozowa PKP

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- "A swoją drogą jak dla mnie zagadką są motywy Amerykanów, żeby wyprodukować ciężki parowóz towarowy specjalnie dla PKP. Co ich do tego skłoniło? Raczej nie cena. Jakiś odprysk planu Marshalla na tyle mały by nie drażnić Rosjan? Ci ostatni w końcu odmówili przyjęcia pomocy materialnej z nim związanej. " - dla amerykańskiego przemysłu ciężkiego to * cyt.-"odprysk" -istotny w planie łagodnego przejścia z mega produkcji wojennej (też) na aktualny stan (wówczas) zamówień jakichkolwiek , dla - drugiej strony barykady coraz większej , odrzucenie - to odruch uczestnika bijatyki , który wykonuje gest odmowy przyjęcia pomocy z różnych względów na arenie , natomiast w tym samym czasie dla zaspokojenia potrzeb funkcjonowania transportu "u siebie" sam Cegielski ( mały zakład w porównaniu z gigantami zaa oceanu) robi temu uczestnikowi bijatyki prawie dziewięćset szerokotorowych ichniejszych ER od poł.1945 - do ? , jeszcze mniejszy Chrzanów robi tyle ile może , ( ciekawe co to za tajemnicza seria IU ? ) a sieć strategiczna kolejowa na terenie kraju musi funkcjonować , do tego dochodzi ogólny paradoks chaosu powojennej sytuacji normalizacji , więc mogło być tak , że jednak poprosił o pomoc przez nas i w rezultacie wszyscy zrobili interes , nasz największy producent nawet miał oddelegowaną "dziewiętnastkę" dla celów porównawczych , jest nawet fotografia trumana w tym samym miejscu , w którym dopiero kilka lat póżniej stanął do fotografii fabrycznej "nasz"-sobowtór trumana -staliniec
ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

hoart pisze:- "sam Cegielski ( mały zakład w porównaniu z gigantami zaa oceanu) robi temu uczestnikowi bijatyki prawie dziewięćset szerokotorowych ichniejszych ER od poł.1945 - do ?
od 1950 do 1956 za http://www.softrain.hu/train/ceg.htm

Pozdrawiam serdecznie i fabrycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

typologia - rozważania

Post autor: hoart »

ach tak to było z tymi Er zdjełanych w zawodzie im Stalina, hm... , to zmienia zupełnie moją hipotezę , ale w następnej myślę , że mogło być tak , - lata tuż powojenne , a więc 1945, 46 - to okres kiedy na tak dużym obszarze nie było czym ciągnąć po torach , transport drogowy nie istniał , kolej - to jedyny środek komunikacji realny w odbudowie tego wszystkiego , przemysł krajowy dopiero co zaczynał produkować , a zapotrzebowanie było niewspółmierne i coraz większe , demobil amerykański, przydział darów z UNRRA niewiele zmieniło , tu Rosjanie nie mogli pomóc (to nie czołgi , czy działa) , a jeszcze` nieuregulowany i niepodlegający jakiemukolwiek uregulowaniu fakt przejęcia sporej ilości polskich lokomotyw , dodatkowo mógł wpłynąć na powstanie możliwości jedynego takiego precedensu na kontakt z tamtą stroną przez polski rząd , a przy okazji wgląd w pewne techniczne rozwiązania , co było nie bez znaczenia..
ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Re: typologia - rozważania

Post autor: ksiezyc »

hoart pisze:zmienia zupełnie moją hipotezę , ale w następnej myślę , że mogło być tak , - lata tuż powojenne , a więc 1945, 46 - to okres kiedy na tak dużym obszarze nie było czym ciągnąć po torach , transport drogowy nie istniał , kolej - to jedyny środek komunikacji realny w odbudowie tego wszystkiego , przemysł krajowy dopiero co zaczynał produkować , a zapotrzebowanie było niewspółmierne i coraz większe , demobil amerykański, przydział darów z UNRRA niewiele zmieniło , tu Rosjanie nie mogli pomóc (to nie czołgi , czy działa) , a jeszcze` nieuregulowany i niepodlegający jakiemukolwiek uregulowaniu fakt przejęcia sporej ilości polskich lokomotyw , dodatkowo mógł wpłynąć na powstanie możliwości jedynego takiego precedensu na kontakt z tamtą stroną przez polski rząd , a przy okazji wgląd w pewne techniczne rozwiązania , co było nie bez znaczenia..
To się generalnie wszystko zgadza. Należy, moim zdaniem dodać jeszcze, że na świecie nie było innego państwa, poza USA, które było w stanie wyprodukować szybko i dość tanio, dobrej jakości parowozów. Proszę zauważyć, że Polska kupowała w podobnych warunach parowozy w USA. Chodzi mi oczywiście o serię Tr20.

Pozdrawiam serdecznie i wschodnio.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Ty pologia 246-rozważania

Post autor: hoart »

kiedyś wspomniałem o ludziach przy Ty 246-69 w BLW , oto ta fotografia (fragment)
Obrazek
fotografia fabryczna Ty 246-69 /13513-4/Pensylvannia Museum Railroad ,HL Broatbelt Collection ,licencja Janusz Klekot Wrocław 2008

...może ktoś rozpoznał kogoś , zwłaszcza osobę w środku?
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

typologia -typologiczna

Post autor: hoart »

Obrazek reprodukcja z The Railway Gazette - fragment fotografii fabrycznej ALCo lokomotywy dla SNCF " Mikado"141R

fotografia(fragment)fabryczna ALCo Ty 246-7 ze zbiorów Mariusza Furtka i za Jego zgodą udostępnione tu na forum PTMKŻ Olsztyn. Janusz Klekot
Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

kontynuacja

Post autor: hoart »

Obrazek reprodukcja fot .fab.(fragment)z The Railway Gazette" "Mikado" dla SNCF 141R

Obrazek fotografia fabryczna (fragment) Ty 246-7 ALCo ze zbiorów Mariusza Furtka i za Jego zgodą udostępniona tu na tym forum PTMKŻ Olsztyn.Janusz Klekot
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

dygresja muzealna

Post autor: hoart »

na podstawie badań Tomisława Czarneckiego i poszukiwań Jaco takie coś - HCP 883/1945- 52 4567 typowany przez PKP na Ty 42-32 nigdy nie wszedł na stan PKP , ponieważ wszedł na stan SŻD już w 1945 roku jako TE 4567 .Obecnie robi za pomnik w Radziwiliszkach na Litwie
Awatar użytkownika
Pitt35
Towarowy
Posty: 9
Rejestracja: 20 sty 2008, 15:57
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pitt35 »

Ładne zdjęcie trumana na tle olsztyńskiej wieży.
Obrazek
zdjęcie pochodzi z tej strony
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

tak zwany epizod olsztyński trumanów , już kiedyś wymyśliłem , że na tych trzech fotkach to jedna i ta sama maszyna i jeszcze coś wymyśliłem , że jest to - chyba na pewno- :?: numer "9" na "chodzie"+ chyba jednooki tender braciszka starszego o cioci Unrry
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

właśnie jeszcze jedna sprawa związana z dwoma zdjęciami Witolda Brejlaka ( truman z "węglem"), napisane jest , że to na trasie Olsztyn -Dajtki, czyli za Olsztynem Głównym w kierunku Dajtek ? Trasę przemierzałem dwa razy jak dotąd ( 1982 i 1985) i mi się wydaje , że to po między Olsztynem Zachodnim a Olsztynem Głównym trój torowy szlak , oczywiście mogę się mylić , dlatego pytam . proszę o wytłumaczenie mi tej wątpliwości.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Omawiane zdjęcie pochodzi rzeczywiście z trasy Dajtki ( był tam kiedyś posterunek odstępowy ) - Olsztyn.
Dla uściślenia jest to obecnie odcinek pomiędzy byłą stacją Kortowo a Olsztynem Zachodnim. Sa tutaj trzy tory ( dwa linii nr 353 i jeden linii nr 216 ).
Pociąg jedzie torem nr 1 linii nr 353 i jest ( wg. mojej oceny ) około 1 km przed przystaniem Olsztyn Zachodni.
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

dziękuję za odpowiedż , a więc daleko nie odjechałem w swojej pamięci.
Wywołałem dziewiątkę , mam kolejne pytanie , czy w Tolkmicku została pocięta , czy gdzieś indziej?Może ktoś wie z Państwa ?
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

hoart pisze:dziękuję za odpowiedż , a więc daleko nie odjechałem w swojej pamięci.
Wywołałem dziewiątkę , mam kolejne pytanie , czy w Tolkmicku została pocięta , czy gdzieś indziej?Może ktoś wie z Państwa ?
Niestety truman z Tolkmicka został pocięty około 1991 roku na torze żeberkowym stacji Tolkmicko. Pojechałem tam w 1991 lub 1992 roku zrobić parę jego fotek. Niestety dyżurny ruchu powiedział mi wtedy, że spóźniłem się o kilka miesięcy.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

dziękuję za info, w przypadku (nr 9) jest foto z okresu czynnego i kilka fotek z ostatniego przeznaczenia( nie zaliczam tych trzech fotek do tej opowieści ) , chciałem się dowiedzieć czy "9" w T. dokonała żywota , czy była ciągana jeszcze po jakiś innych miejscach .Dygresja - apropo innego starszego braciszka (chyba Tr 203- 108), to ów lok już jako wrak grzejkowy nie został pocięty w Biłgoraju tam gdzie pracował, tylko zaciągnęli go do Zębca , a był w podobnym stanie i działo się to prawie w tym samym okresie.Ja z kolei na własne oczy widziałem w sporej ilości trumanów śląskich w Chróścinie Nyskiej , jednego z ..Olsztyna , niestety nie odnotowałem numeru , pamiętam , tylko nienormalne owinięte grubym sznurem , właściwie liną wszystkie rury narażone na zamarżnięcie w nich wody, wyglądało to nietypowo bardzo.W lipcu 1982 jadąc przez Olsztyn w kierunku Korsz koleją rzecz jasna zauważyłem jednego z nich , pamiętam przy nastawni na końcu bardzo długiej części towarowej OG.Stał przy dużej nastawni, ale już bez tendra.(numer?)
ODPOWIEDZ