typografia parowozowa PKP

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Darek pisze:Model muzealny wykonuje się w skali 1:10
Jak to miło zobaczyć taką jednoznaczna i kategoryczna dyrektywę... Bo w skali 1:12 czy 1:20 to juz jakiś zboczony potworek a nie model?
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

Stellwerk pisze:
Darek pisze:Model muzealny wykonuje się w skali 1:10
Jak to miło zobaczyć taką jednoznaczna i kategoryczna dyrektywę... Bo w skali 1:12 czy 1:20 to juz jakiś zboczony potworek a nie model?
Nie kwestionuję innych skal ale inne skale są dla modelarzy, kolekcjonerów , kolejkowiczów i co tam sobie chcesz :grin:
Spróbuj wykonać model dla niemieckiego muzeum w skali 1:22,5 to cię wyśmieją i odeślą do kolekcjonerów.
To nie moja dyrektywa a utarty od wielu lat zwyczaj przestrzegany przez szanujące się muzea.
Jeszcze jedno -taki model MUSI! być wykonany z materiałów podobnych do oryginału a więc stali mosiądzu i drewna na ten przykład.
ps. modele ofertowe naszych parowozów wystawiane na targach międzynarodowych(np Pm36,Pt31) były również wykonane z wyzej wymienionych materiałów jak i w skali 1:10, ale polacy jak to polacy zaniżyli w nich(przynajmniej w Pm36) liczbę nitów o połowę i nie wygląda to za ciekawie, u takich niemców jest to niedopuszczalne!, jeśli parowóz ma 3600 nitów to model MUSI ! mieć taką samą ilość-nic dodać nic ująć.
Pozdrawiam
tu proponuję zajrzeć :
http://forum.atlasrr.com/FORUM/topic.as ... C_ID=37449&

w kilku ostatnich wpisach jest trochę fotek na ten przykład :grin:
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

W pełni podzielam stanowisko mego przedmówcy ! Dodam więcej - laicyzacja i podstawowy brak wiedzy na te tematy jest tak żenujący, że czasami ręce opadają. Dziś już naprawdę niewielu w tym kraju wierzy, że parowóz może być napędzany prawdziwą parą ! Ludzi otacza tandeta i wszelkiego typu stylizowania.
W czasach gdy prowadziłem kolejkę w Cichowie, mniej więcej co 10 człowiek zainteresowany techniką (o zwykłych pasażerach nie mówię) po zbliżeniu się do buchającego parą Atlantica pytał mnie - a gdzie pan schował akumulatory. Pytam - a po co akumulatory ? No, chyba nie chce mi pan powiedzieć, że ten parowóz napędzany jest prawdziwą parą - padała odpowiedź ! Albo podkładam właśnie węgiel do paleniska - jakiś gość przygląda się chwilkę po czym pyta - a jaki napęd ma ta lokomotywa ?
Kiedyś przyjechał jakiś człowiek - rozejrzał się po terenie i pyta: a co tu kiedyś tą kolejką transportowano ? Ja mówię - nic, ta kolejka została wybudowana kilka lat temu. No nie, w to nie uwierzę - widzę, że tu kiedyś był jakiś majątek, więc co wożono tą kolejką ? Z trudem się powstrzymałem, o mały włos odpowiedziałbym temu panu - tą kolejką transportowano kiedyś barany i dziś okazjonalnie też to robimy !!!
Załączniki
Lalunia 2 w skali 1 do 10.JPG
Lalunia 1 model Os24-12.JPG
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Hamburger pisze:laicyzacja i podstawowy brak wiedzy na te tematy jest tak żenujący, że czasami ręce opadają. Dziś już naprawdę niewielu w tym kraju wierzy, że parowóz może być napędzany prawdziwą parą
Co ma do laicyzacja do parowozów??? :shock:

A nie przyszło Ci do głowy, że muzea, zabytkowe kolejki czy pociągi itp są m.in. po to by ludzi czegoś nauczyć, a nie po to by ich wyzywac od baranów??
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

Proszę czytać z tzw. rozumieniem !

Do muzeum idzie się z jakąś wstępną wiedzą. Pracując np. w muzeum kolejnictwa trudno jest odpowiadać zwiedzającym na pytania typu "dlaczego koło jest okrągłe". Jeśli to się zdarzy raz dziennie, można wybaczyć. Ale po dwudziestu tego typu delikwentach, powoli przestaje to być zabawne !
Rozumiem, że kolega był tym jegomościem, który pytał mnie wówczas do czego służyła ta kolejka wcześniej ?
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Tak, tak, koniecznie ze wstępną wiedzą.... Najlepiej tym baranom co chcą wejśc do muzeum zrobić egzamin, i jak nie wiedzą co znaczy 1-4-1 to won do rzeżni....
Jak ktoś nie radzi sobie z ciągłym odpowiadaniem na te same naiwne pytania to nie powinien sie podejmowac roboty w której jest na to narazony (typu przewodnik po muzeum czy nauczyciel)

Nie, nie jestem tym jegomościem. Ale czy możesz ujawnić gdzie teraz z właściwym sobie wdziękiem popularyzujesz wiedzę o kolejach ? Pytam, by to miejsce omijać szerokim łukiem.

Aha, a co z ta laicyzacją?
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Apropo modeli ,- to kopie (PRZEPRASZAM ZA JAKOŚĆ )Obrazek Obrazek zdjęć wyciętych kiedyś dawno temu przeze mnie z "Płomyczka" z początku lat siedemdziesiątych i pytanie gdzie owe modele się znajdowały /znajdują , jestem pewny ,że te modele nie są w Muz Kol w Warszawie -tylko gdzie ? hm ..
może są w Technikum Kolejowym warszawskim, sali tradycji (jeżeli takowa jest) w Ministerstwie Komunikacji , może w Dyrekcji Generalnej PKP- wie Ktoś może coś na ten temat?
Awatar użytkownika
Pitt35
Towarowy
Posty: 9
Rejestracja: 20 sty 2008, 15:57
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Pitt35 »

Trzy zdjęcia z Ty246-30.
Zdjęcia są z tej strony

Obrazek

Obrazek

Obrazek

oraz czwarte z Ty246-76

Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

produkcje z ALCo z 1945 roku : dla ZSRR to już wersja" modernizowana"Obrazek
i dla Portugalii (20 sztuk)ObrazekObrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

kadr z filmu pt."Szlak wielkiej elektryfikacji", na którym trumany w trakcji podwójnej podczas zajętego jednego szlaku magistrali -musiał być ścisk w przepustowości i mogło być tak ,że formowano na dany odcinek również podwójne brutta (5000 ton na hakach-sić !
Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

foto fabryczne numer 81 z Limy Obrazek( kiedyś na martelu Darek z Szikago wkleił to zdjęcie)
i foto fabr. numer 91Obrazek ( z podgrzewaczem)oczywiście z Limy , które to zdjęcie niedawno było jeszcze na aukcji (wklejam tą fotkę za zezwoleniem kolegi Darka z Szikago)
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

http://www.youtube.com/watch?v=CWc8qiVzmk4 (może nie wszyscy widzieli)
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

(ze strony Zduńskiej Woli ) model w skansenie w Karsznicach,inne ujęcie , mimo sporej ilości stylizacjimprowizacji to moim zdaniem front jest w charakterze
Obrazek
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

moja prośba do Hamburgera, w tym wątku już kiedyś pokazałeś zdjęcie modelu trumana w skali 87 wykonanego przez pewnego modelarza z Gliwic ,domniemywam ,że ów model jest Twoją własnością i moja prośba o zdjęcia tego modelu w innych ujęciach jeśli to możliwe- dziękuję
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

Niestety, nie jestem posiadaczem tego modelu. Mam model Ty51.
Na osłodę jedna fotka Ty246 w oryginale, wykonana w Gdyni przez nieżyjącego już Tomka Wacha.

A propos modelu z Karsznic - skąd u licha wzięła się prędkość 70 km/h, skoro maszyny dopuszczone były do 80 km/h !
Załączniki
Ty246 Gd.jpg
ODPOWIEDZ