Haffuferbahn - co dalej?

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Valec75
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 22 sty 2010, 13:21

Post autor: Valec75 »

Łukasz Jamroz pisze:Powiedz to mieszkańcom Trzebnicy albo Jakuszyc. Tam dało się stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi wyremontować linie. W odróżnieniu od wyrzucania pieniędzy w błoto przez PLKę np. w Kolbuszowej.
Ciekawe tylko, czy nasz Urząd Marszałkowski byłby w stanie coś takiego zrealizować... Czy oprócz deklaracji, spotkań, konferencji itp. urzędnicy są w stanie działać realnie?
Łukasz Jamroz
Pospieszny
Posty: 161
Rejestracja: 11 gru 2007, 15:45
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Łukasz Jamroz »

W to nie wierzę. Ogólnie rzecz biorąc to mimo zakupów nowego taboru nie widać ani trochę chęci poprawy sytuacji kolei w woj. warmińsko-mazurskim. Nie wiem czy wynika to z braku kompetencji, czy z silnej pozycji busiarstwa.
Eli
Towarowy
Posty: 18
Rejestracja: 27 lis 2006, 09:56
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: Eli »

Łukasz Jamroz pisze:W to nie wierzę. Ogólnie rzecz biorąc to mimo zakupów nowego taboru nie widać ani trochę chęci poprawy sytuacji kolei w woj. warmińsko-mazurskim. Nie wiem czy wynika to z braku kompetencji, czy z silnej pozycji busiarstwa.
Oczywiście że z tego pierwszego. Z racji że mieszkam w Elblągu i mam narzeczoną w Tolkmicku, to jestem poniekąd w temacie. Busiarze owszem, jeżdżą, ale jeżdżą jak piraci - bardzo szybko (co prawda Sprinter ani Mercedes 3xx chyba jeszcze się nie rozbił, ale jedna Setra już została skasowana na drzewie a OIDP było też kilka lądowań w przydrożnych rowach) - ja niestety jeżdżę prywatnym autem, drogę znam jak własną kieszeń i muszę przyznać że te busy to jedyne na trasie czego nie mogę wyprzedzić... bo bym się bał (chociaż po drodze stają!). Moja koleżanka jechała jakiś czas temu z chłopakiem busem z Elbląga do Tolkmicka i mieli bilety nr 39 i 40 - w Sprinterze. I tak cud że busiarz dał bilety, miast zgarnąć forsę do czapki.

Druga rzecz to taka, że droga nr 503 Elbląg - Tolkmicko - Pogrodzie jest w stanie agonalnym, dziura na dziurze. Jest po prostu tragiczna a jej remont planowany jest dopiero ok. 2016 roku, ZTCP.

A co słychać w miejscowościach wzdłuż linii? Przystanki Rubno Wielkie i Jagodna leżą raczej pośrodku niczego. Kamienica Elbląska, a właściwie Kamionek Wielki to całkiem spora wieś, w której mieszka sporo biedniejszych osób, a zatem transport publiczny jest potrzebny. Ponadto ostatnio buduje się tam sporo nowych domów (z wyżej położonej części wsi jest fantastyczny widok na Zalew Wiślany), ich właściciele pewnie mają auta ale myślę że swoje dzieci boją się puszczać gdziekolwiek busem. Nadbrzeże? Też nowe domy i ośrodek, w którym elbląskie firmy chętnie organizują popija... tzn. imprezy integracyjne. Suchacz - nowa plaża z infrastrukturą (nawieziono piasek, otwarto jakąś knajpkę, zorganizowano parking). Kadyny - ooo, tam to latem plaża wygląda niczym ta w Krynicy Morskiej, a na parkingu samochodów zatrzęsienie! Tolkmicko - ok. 2500 mieszkańców (prawie wszyscy jeżeli nie codziennie to przynajmniej raz na kilka dni jeżdżą po coś do Elbląga - a busiarz zaciera łapki), plaża, a ponadto port, z którego można popłynąć rejsowym statkiem, ewentualnie zawinąć do niego wynajętą żaglówką. Święty Kamień - to wioska co prawda niezbyt wielka, ale do której podobno da się dojechać tylko latem, nie sprawdzałem tego osobiście ale znajomi z okolic Tolkmicka tak mówią. Frombork - również ok. 2500 mieszkańców, port tak samo jak w Tolkmicku, zespół zabytków związanych z Mikołajem Kopernikiem - odwiedzany naprawdę przez tłumy (również zza granicy), no i "wariatkowo" do którego jeździ się z Elbląga nie tylko na leczenie ale i odwiedzać wykończonych nerwowo znajomych. Stępień - przystanek raczej w polu, niestety. Braniewo - w skrócie, z Braniewa do Elbląga każdego dnia jeździ mnóstwo autobusów zarówno PKS jak i prywatnych oraz zupełnie małych busów i na brak klientów nie narzekają. A czas jazdy takim autobusem wcale nie jest rewelacyjny. Cena biletu też nie.

Sprytny przedsiębiorca aby zachęcić ludzi do jazdy koleją wykorzystałby to wszystko - zabytki, plaże etc. Każdy wypadek busa/autobusu zostałby nagłośniony, a policja oraz ITD nie nadążałyby z odbieraniem telefonów ze skargami na łamanie przepisów przez busiarza. Na plakatach reklamujących połączenie kolejowe (!) znalazłoby się miejsce na zdjęcie dziur w drodze nr 503. Nie mówiąc już o rozsądnych cenach biletów i rozkładzie jazdy. No ale przecież Elbląg nic nie może mieć...
Awatar użytkownika
komel11
Towarowy
Posty: 17
Rejestracja: 29 mar 2010, 14:20
Lokalizacja: Dobre Miasto/Olsztyn

Post autor: komel11 »

W dzisiejszej Gazecie Olsztyńskiej był list w waszej sprawie :wink:
Załączniki
List w Gazecie Olsztyńskiej
List w Gazecie Olsztyńskiej
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Sebastian Marszał pisze:Jeśli chodzi pojazdy zakupione z funduszy UE w ramach RPO WiM 2007-2013 mogą one obsługiwać tylko i wyłącznie linie Olsztyn-Elbląg, Olsztyn-Ełk i Olsztyn-Pisz. Tak zostało zapisane w realizacji projektu.
Nieprawda. Tabor może być wykorzystany także na innych liniach i odcinkach, pod warunkiem, że obsługiwane relacje będą choć częściowo pokrywać się z trasami zapisanymi w projekcie dotyczącym zakupu taboru.
Tak jest m.in. w przypadku SPOT-owskich EN57, które w przypadku Zach-Pomu w projekcie przypisano wyłącznie do kilku tras, w tym np. Szczecin - Krzyż, a obsługują w ramach tej trasy relacje Szczecin - Krzyż - Poznań i Szczecin - Choszczno.
Więc w przypadku o którym mówimy pociągi mogłyby kursować np. w relacjach Olsztyn - Elbląg - Braniewo - Olsztyn, Olsztyn - Pisz - Ełk - Olecko itp.
Sebastian Marszał pisze:Przejęcie linii od PKP PLK nie będzie wcale dobrą rzeczą. Dbanie o utrzymanie linii to są duże pieniądze nie da się tego zrobić przy minimalnych nakładach i przy użyciu staroużytecznego materiału. Taka naprawa będzie na 2-3 lata. Po za tym trzeba dysponować pojazdami technicznymi tzn. drezynami, podbijarka, drobny sprzęt. Trzeba posiadać również wydany przez UTK Certyfikat Linii Kolejowej, aby móc prowadzić ruch pociągów.

Tu także się z Tobą nie zgodzę :!:
Przykłady linii Lipusz - Bytów, Wrocław - Trzebnica albo Mścice - Mielno pokazują, że samorządy mogą (i powinny) przejmować takie lokalne linie kolejowe, bo to one mają interes w tym by taka linia funkcjonowała.
Dla PLK-i to żaden biznes, bo ruch towarowy tam żaden, a z pasażerskiego zarobić na utrzymanie linii się nie da.
Nieprawdą jest też, że samorządy remont zrobią byle jak (na 3 lata) oraz że będą potrzebowały sprzętu i ludzi do utrzymania linii.
Samorządy mają do dyspozycji bardzo szeroki wachlarz środków unijnych na tego typu inwestycje i mogą z nich skorzystać na takich samych zasadach, jak przy remontach i budowach dróg kołowych.
Remont zrobiony porządnie oraz późniejsza eksploatacja linii przy wykorzystaniu gównie lekkiego taboru zapewnia bezawaryjną eksploatację linii przez co najmniej 10 lat
Zarządzanie infrastrukturą linii, obejmujące jej utrzymanie zleca się (w drodze przetargu) wyspecjalizowanym w takiej działalności firmom, które dysponują odpowiednią kadrą i sprzętem oraz zapewnią otrzymanie certyfikatów bezpieczeństwa. Tak było (i jest nadal) w przypadku Mielna (PLK), tak było też w przypadku Bytowa i Trzebnicy (podmioty prywatne).
Sebastian Marszał pisze:Lepszym rozwiązaniem będzie realizacja naprawy linii 254 przez Samorządy, tak jak jest to z linią 221 i 219. Trzeba naciskać lokalne Samorządy, aby wykorzystać ludzi z prac interwencyjnych do robót, a wtedy starać się o uruchomienie pociągów.
Tryb w jakim remont będzie przeprowadzony jest ważny z punktu widzenia samorządów, ktore dysponują małymi dochodami (szczególnie te na których obszarze występuje duże bezrobocie). Forma o której piszesz jest bardzo dobra, ale ma 2 minusy:
- wymaga zaangażowania ze strony PLK-i (co nie jest takie oczywiste);
- przykład odcinka Ełk - Pisz pokazuje, że jakość takiego remontu jest niska.
Lepszym rozwiązaniem byłoby wykonanie remontu z prawdziwego zdarzenia przy wykorzystaniu środków unijnych. Tu jednak problemem może być wysokość koniecznego wkładu własnego samorządu.

Jak by nie było, ważne by coś się ruszyło.

A, ha, mam w tym temacie pewne nieoficjalne, ale bardzo pozytywne informacje (z dobrego źródła) :grin:
Wygląda na to, że projekt Pętli Żuławskiej zaczyna się krystalizować.
Jeszcze do sezonu linia ma zostać udrożniona przez PLK-ę, nie wiem tylko do jakiej prędkości.
W sezonie na linii 254 pojawią się pierwsze od wielu lat pociągi pasażerskie (nie tylko turystyczne dla Niemców). W tym roku będą kursować tylko w niedziele, ale zawsze to coś.

Będzie to rozwinięcie dotychczasowych pociągów plażowych spółki Arriva, które w soboty będą kursować jak dotąd, czyli z Grudziądza do Nowego Dworu Gdańskiego, a w niedziele będą prowadziły grupę wagonów (pewnie dodatkowy SZT serii MR) w relacji Grudziądz - Braniewo przez Elbląg i Tolkmicko.
W Tolkmicku pasażerowie będą mieli możliwość przesiadki na skomunikowany statek do Krynicy Morskiej.
Reasumując, na początek będzie 1 para pociągów. Rano z Grudziądza i Elbląga do Braniewa i późnym popołudniem kurs powrotny.
Oby tak dalej. jak widać Arriva ku "uciesze" PR-ów podbija kolejne linie i województwa :mrgreen:
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
cobok
Towarowy
Posty: 17
Rejestracja: 18 lis 2009, 04:29

Post autor: cobok »

Bodek pisze:Jeszcze do sezonu linia ma zostać udrożniona przez PLK-ę, nie wiem tylko do jakiej prędkości.
Wszystko pięknie, ale nie wierzę w długofalowość tego przedsięwzięcia. Są odcinki, np. Tolkmicko-Święty Kamień, gdzie nawierzchnia wymaga sporych nakładów finansowych. A IZ Olsztyn jest znany z tego, że oszczędza.
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Mam dobre wiadomości od 4 lipca w niedziele i święta do 29 sierpnia br. zostaje uruchomione połączenie kolejowe na linii nr 254. Operatorem jest PTMKŻ wynajmując pojazd od ArrivaPCC.
Będą kursowały 2 pary pociągów z Grudziądza do Braniewa.
Uruchomienie połączenia jest możliwe dzięki:
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Starostwo Powiatowe Elbląg
Starostwo Powiatowe Braniewo
Urząd Miasta Elbląg
Urząd Miasta Braniewo
Urząd Miasta i Gminy Tolkmicko
Urząd Miasta i Gminy Frombork
Urząd Gminy Elbląg
Urząd Gminy Braniewo
Więcej informacji w najbliższym czasie
mgr inż. Sebastian Marszał
Valec75
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 22 sty 2010, 13:21

Post autor: Valec75 »

Czy wybiera się ktoś na pierwszy niedzielny przejazd do Braniewa (4 lipca)? Z tego co się dowiedziałem odjazd z Elbląga o godz. 7.55
kaim
Pospieszny
Posty: 175
Rejestracja: 09 sie 2005, 11:13
Lokalizacja: Braniewo

Post autor: kaim »

Sesja Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Radni spotkają się 29 czerwca 2010 roku o godz. 11 na XLI Sesji Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Zapraszamy przedstawicieli mediów do sali sesyjnej (nr 420) przy ul. E. Plater 1 w Olsztynie

Porządek obrad:
9. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii kolejowej nr 254 Tropy- Braniewo, na odcinku Elbląg Zdrój- Braniewo Brama – referujący: Pan Grzegorz Nowaczyk, Członek Zarządu Województwa.

???? Nie rozumiem,coś drgneło na tej linii a tu likwidacja.A może województwo lub lokalne władze maja zamiar przejąć ten odcinek??
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Już jutro rusza Kolej Nadzalewowa. Pierwszy pociąg wyruszy z Elbląga już o godzinie 7:55. Poniżej dołączony jest link z rozkładem jazdy Kolej Nadzalewowa - rozkład, oraz Kolej Nadzalewowa została zgłoszona do Perły w Koronie 2010 (woj. W-M) zachęcam do głosowania pod poniższym linkiem Głosowanie -można kilka razy głosować.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Sebastian Marszał, łącznie zmieniany 1 raz.
mgr inż. Sebastian Marszał
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Małe sprostowanie: rusza 11 lipca
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

feyg pisze:Małe sprostowanie: rusza 11 lipca
Jedzie od jutra tzn 4 lipca a na ulotce jest błąd. Będzie poprawione a pociąg jedzie jutro
mgr inż. Sebastian Marszał
Valec75
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 22 sty 2010, 13:21

Post autor: Valec75 »

Trochę stary news ;-) Ale coś się dzieje :-)

"Kolej Nadzalewowa w 2011 roku.
Redaktor: Krzysztof Grzymkowski
24.01.2011.

Z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, 18 stycznia 2011 r. w Urzędzie Miasta Elbląg odbyło się spotkanie dotyczące uruchomienia Kolei Nadzalewowej w 2011 r. Zarządca infrastruktury PKP PLK S.A. przedstawił prezentację, dotyczącą prac, które muszą zostać wykonane na linii kolejowej nr 254, aby było możliwe eksploatowanie linii z prędkością 50km/h. Prace wykonywaliby pracownicy interwencyjni zatrudnieni przez Powiatowe Urzędy Pracy w Elblągu i Braniewie we współpracy z gminami w których przebiega linia kolejowa.

Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych z Gdyni, przedstawiło ofertę przewozową, która zakłada uruchomienie pociągów od 25 czerwca do 28 sierpnia 2011 r. tj. w soboty i niedziele. W związku z rozszerzeniem oferty przewozowej zaproszono nowych partnerów: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim, i Gminę Krynicę Morską. Wszyscy nowi partnerzy wyrazili zainteresowanie uruchomieniem połączeń kolejowych w wakacje 2011 roku.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele:
• Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego,
• Urzędu Miasta Elbląg,
• Urzędu Miasta Braniewo,
• Urzędu Miasta i Gminy Tolkmicko,
• Urzędu Miasta i Gminy Frombork
• Urzędu Miasta i Gminy Krynica Morska,
• Urzędu Gminy Braniewo,
• Urzędu Gminy Elbląg,
• Starostwa Powiatowego w Braniewie,
• Starostwa Powiatowego w Elblągu,
• Starostwa Powiatowego w Nowym Dworze Gdańskim,
• PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Olsztynie,
• Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie,
• Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie,
• Arriva RP Sp. z o.o.,
• Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni,
• DNV – Tours Polska.

Notatkę opracował: Sebastian Marszał"

http://wrota.warmia.mazury.pl/Gospodark ... -roku.html
Valec75
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 22 sty 2010, 13:21

Post autor: Valec75 »

Dobre wiadomości dla nadzalewówki :mrgreen:

Tym razem jest więcej czasu na przygotowania, wierzę, że promocja i system sprzedaży biletów będą bardziej dopracowane. Oby tylko pogoda latem nie zawiodła, bo od tego w dużej mierze zależy frekwencja... Warto też wczytywać się w komentarze pod artykułami - na przykład o potrzebie skomunikowania z pociągiem z Olsztyna...

Czy znany jest zakres prac, jakie mają być przeprowadzone na linii?
Awatar użytkownika
darek600141
Pospieszny
Posty: 160
Rejestracja: 21 sty 2007, 15:33
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: darek600141 »

Wiadomo od kiedy zaczyna kursować pociąg nadzalewowy i w a jakich godzinach??
Czekam na odpowiedż
Pozdrowienia dla klubowiczów WMTMK Olsztyn
ODPOWIEDZ