Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

piotrek87
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 30 mar 2009, 22:03

Post autor: piotrek87 »

Witam wszystkich. Potrzebuję wiadomości o wytwórni chemicznej w Prostkach. Znam cały teren, jestem zainteresowany każdą informacją dla wszystkiego. Zostawię swój nr. kontaktowy 501378902
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2009, 09:23 przez piotrek87, łącznie zmieniany 1 raz.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Wprawdzie poniższy post dotyczy faktów z lat 50-tych, jednak temat ten został tu rozpoczęty ( zamiszczono też zdjecia ) więc dalej go tu będę kontynuował.

Udało mi się „odgrzebać” trochę dokumentów ( z lat 1954-1960 ) związanych głównie z powstaniem bocznicy w Prostkach. Oficjalnie znajdowała się ona na terenie WYTWÓRNI CHEMICZNEJ NR 18.
Poniżej trochę bardziej interesujących faktów z tych dokumentów.

Budowę bocznicy rozpoczęto w roku 1954. Prawie w jednakowym czasie zostały sporządzone dwa projekty:
1. Projekt techniczny bocznicy stałej na st. Prostki – z dnia 12.IV.1954 r.
2. Projekt techniczny tymczasowej bocznicy kolejowej na st. Prostki – z dnia 18.V.1954 r.
Celem budowy bocznicy tymczasowej miało być zapewnienie obsługi placu budowy. Miała ona zapewnić możliwość przyjmowania do 50 wagonów z materiałami budowlanymi takimi jak: cement, wapno i cegły.
Układ torów w obu projektach zakładał wjazd na bocznicę z dwóch stron tj. z głowic rozjazdowych od strony Grajewa i Lipińskie. Niestety rysunki sytuacyjne są dość długie i na razie nie mogę ich zeskanować.
Budowę rozpoczęto od wbudowania rozjazdu nr 101 w głowicy od strony Grajewa.
Terminy uruchomienia bocznicy były chyba dość napięte, gdyż już 17.IX. 1954 wydano polecenie wykonania komisyjnego odbioru wybudowanej części bocznicy. Pierwszego odbioru dokonano w dniu 05.10.1954 r. Wykonano wtedy próbna jazdę – parowozem Ty2 nr 1199 w godz. 9 – 9.45 z szybkością 10 km/h. Osiadanie torów wynosiło od 2 do 3 cm. Na podstawie tego ustalono, że po bocznicy będzie dozwolona prędkość v=10 km/h oraz będą mogły kursować parowozy serii: Ty2, TP3 i OK1. Przedstawiciele Wytwórni Chemicznej oświadczyli, że na razie będzie podstawianych ok. 20 wagonów dziennie.
Procedury formalne jednak trochę trwały i ostatecznie 25.11.1954 r. Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Olsztynie wydała zezwolenie na podstawianie wagonów. Z ciekawszych zapisów z Regulaminu Obsługi Bocznicy:

III.2 – Obsługa bocznicy dokonuje się parowozami od pociągów zbiorowych kursujących na trasie Białystok – Ełk lub zdawczych kursujących na trasie Grajewo – Ełk, która polega na podstawieniu wagonów na punkt zdawczo-odbiorczy tor nr 103b na wysokości ukresu rozjazdu nr 103, lub zabrania z tego miejsca wagonów zgrupowanych i podstawionych w tym miejscu przez użytkownika bocznicy.
III.5 – Parowozy PKP mogą dojeżdżać tylko do punktu zdawczo-odbiorczego i ustawionej tablicy ”Kres jazdy parowozów PKP”. Szybkość jazdy ustala się na 5 km/godz.
III.6 – Praca manewrowa bocznicy odbywa się ciągnikiem posiadacza bocznicy zgodnie z regulaminem wewnętrznym pracy transportu kolejowego na bocznicy.


Projekt tymczasowy nie został zrealizowany w całości. Nie było wykonane połączenie z torem szlakowym w głowicy rozjazdowej od strony stacji Lipińskie. Pozostało do wykonania ( oprócz rozjazdów ) jeszcze ok. 400 m toru. Poniżej zamieszczam plan schematyczny tej bocznicy – stan zaraz po wybudowaniu – który był dołączany do regulaminu obsługi bocznicy.

Roboty przy budowie postępowały dalej i w dniu 24.01.1955 r. Wytwórnia Chemiczna nr 18 ( pełna nazwa wg. pieczątki – Wytwórnia Chemiczna nr 18 w budowie Przedsiębiorstwo Państwowe w Prostkach ) zgłosiła na piśmie zakończenie budowy bocznicy i wyznaczenie terminu odbioru na dzień 29.01.1955 r. Wykonane zostało połączenie w głowicy rozjazdowej od strony Lipińskie ( Ełku ) oraz został wybudowany tor odchodzący przy tym połączeniu ( z rozjazdu nr 112 ). Długość tego toru miała ponad 3 km i nie odnalazłem żadnych zapisów lub rysunków – dokąd prowadził oraz jakie były jego dalsze losy.
Poniżej fragment planu sytuacyjnego – wjazd na stację Prostki od strony Ełku. Kolorem brązowym zaznaczono tory i rozjazdy z projektu tymczasowego, kolorem czerwonym – z projektu bocznicy kolejowej stałej.
Komisyjne badanie zostało wykonane w dniu 04.02.1955 r. Ponieważ zostały wybudowane 3 nowe mosty żelbetowe w km 1+015, 1+810 i 2+536 ( wg kilometracji bocznicy ) zachodziła konieczność wykonania ich próbnego obciążenia. Zostało to wykonane parowozem Ty2 nr 610 – odchyleń od projektów nie stwierdzono. Tym samym parowozem wykonano również próbną jazdę po torach i rozjazdach na całej bocznicy z prędkością od 3 do 20 km/godz. Stwierdzono wtedy osiadanie toru. W protokóle z odbioru jest zapis:

…stwierdzono osiadanie od 0 do 5 cm, lecz przy gruncie zmarzniętym, ponieważ roboty ziemne i podsypkowe były wykonywane w porze zimowej z opadami śnieżnymi i zachodzi przypuszczenie, że podsypka jest częściowo zmieszana ze śniegiem i w dniu próby istniała temperatura - 5°C, a na wiosnę, po całkowitym odmarznięciu gruntu może być znaczne osiadanie torowiska i z tego powodu deformacja toru, z ograniczenie ruchu taboru na bocznicy.

Ciekawy jest zapis z pkt. 24

24. Komisja wobec oświadczenia Przedstawicieli Użytkownika oraz ze względów konieczności gospodarczych i oszczędnościowych w obecnym stanie urządzeń i zobowiązań użytkownika bocznicy nie stawia przeszkód do korzystania z bocznicy na całej długości przy użyciu ciągnika mechanicznego do transportowania wagonów……

Wyższe racje oraz potrzeby wymusiły oddanie bocznicy do eksploatacji w takim stanie. Usterek było sporo i zobowiązano pismami Wytwórnię Chemiczną do ich usunięcia.
Powtórne badanie wykonane w dniu 7 maja 1955 r. wykazało, że wiele usterek jest nie usuniętych, m.in. jest zapis:

tor jest zdeformowany w planie i w profilu, torowisko nie poszerzone, końce podkładów nie podsypane , wiszą na powietrzu ( w kilku miejscach ) …

jednak w dalszej części jest ponownie zapis że komisja z względów gospodarczych w przy obecnym stanie toru nie stawia przeszkód do korzystania z bocznicy na całej długości z przy użyciu ciągnika mechanicznego.
Jednak PKP zdecydowanie zakazała wjazdu na teren bocznicy dla parowozów PKP, więc w następnych regulaminach dalej do transportu wagonów na terenie bocznicy używano ciągnika.
Jako oficjalny powód podano dopuszczalny nacisk na oś do 16 t. ( nawierzchnię torów i rozjazdów wykonano z szyn typu 6 ) oraz dopuszczono jazdę z v=15 km/godz.

Inny ciekawy zapis z protokołu - w roku 1955 stacja Handlowa Prostki nie była jeszcze otwarta. W związku z tym, od 22.05.1955 r. ( od dnia wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów ) ustalono dwukrotną obsługę bocznicy Wytwórnia Chemiczna nr 18 w terminach:
I – od godz. 0.30 do 1.30
II – od godz. 14.10 do 14.50

Nie usuwanie usterek ciągnęło wiele lat. Pisma z 1957 i 1960 o tym informują, jednak względy gospodarcze dalej decydowały o eksploatacji bocznicy.
Załączniki
Prostki - fragment bocznicy stałej.jpg
Prostki - rok 1954 - plan schematyczny bocznicy.jpg
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Niedawno miałem przyjemność podróżowania linią nr 38 i mam w związku z tym pytanie do osób lepiej zorientowanych.
Na stacji Prostki lub Grajewo (przepraszam ale niestety nie pamiętam :oops: ), obok głowicy rozjazdowej od strony Ełku (położonej na łuku) widać wyraźny nasyp, który wygląda jak skrót wybiegający ze stacji mniejszym łukiem, niż ten istniejący i używany obecnie.
Co to było i dlaczego zostało zlikwidowane :?:
Gdyby to było w Prostkach, pewnie byłaby to pozostałość opisywanej bocznicy Zakładów Chemicznych, ale jeżeli to jednak w Grajewie, to kompletnie nie mam pomysłu. Może jakaś pozostałość łącznicy na grupę towarową :?:
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Post autor: Referee »

Opisywany łuk to wjazd do Grajewa od strony Ełku. Faktycznie jest to ślad po torze, najprawdopodobniej jest pozostałość po linii dwutorowej, choć przeczy temu odległość torów od siebie, w pewnym miejscu biegną w stałej odległości by potem się nieco oddalić. Faktem jest, że tor ten kończy się kozłem oporowym kilkadziesiąt metrów za nieistniejącą już nastawnia Gr1.
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki

Post autor: Referee »

Według planów dotyczących LK 38 na odc. Białystok-Ełk stacja Prostki ma być zlikwidowana i zdegradowana jedynie do roli przystanku osobowego. A stacją ma zostać urządzona w Lipińskich Małych.
ODPOWIEDZ