Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki

Post autor: Lechu »

Witam!!

Tak dla formalności - Stacja znajduje się pomiędzy Ełkiem a Grajewem.
Obecnie Stacja ta jest w przebudowie, zostaną wymienione wszystkie urządzenia
SRK. Jak narazie jest obsługiwana przez urządzenia mechaniczne ( pędnie,
semafory kształtowe itp ).
Prawdopodobnie w tygodniu będziemy stawiać semafory świetlne ( tak że są to ostatnie chwile by
uwiecznic tą całkiem ciekawą stację na kształtach ) W chwili obecnej
stawialiśmy "stojaki" w przekaźnikowni oraz główne instalacje elektryczne.
Niebawem skończymy połączenia miedzy-stojakowe i zajmiemy sie zasilaniem.
Aha przekaźnikownia jest usytuowana w byłej poczekalni ( tak że spore
pomieszczenie :) )
Wraz z wymiana urządzeń srk zostaną zlikwidowane 2 nastawnie wykonawcze, tzn
ze stacja będzie obsługiwana tylko z dysponującej, która znajduje się w
budynku stacyjnym.
Dodam że stacja ta kiedyś pełniła funkcję stacji granicznej.
Obie prowizoryczne nastawnie wybudowane na początku XX wieku miały pełnić funkcje tymczasowych budynków, gdzie w ich miejscu po 5 latach miały powstac z prawdziwego zdarzenia obiekty. Sam budynek stacyjny juz sam przemawia że stacja ta ukrywa jakieś tajemnice.
Ogromna kubatura budynku, mieściła w sobie niegdyś bufet, ogromną poczekalnie 2 kasy biletowe, kasę bagażową a na dachu jest mała wieżyczka w której kiedyś był z pewnością piękny zegar.
Nieopodal budynku dworcowego, była kiedyś parowozownia z obrotnicą oraz wieża ciśnień, z których pozostały tylko resztki fundamentów.
Po prawej stronie ( patrząc w kierunku Grajewa ) Jest ogromna rampa ładunkowa a za rampa istniał tartak w którym funkcjonowała kolej konna. Tory 600mm ocalały do dnia dzisiejszego.
Patrząc w kierunku Ełku tuz za przejazdem widać jak na prawo od toru ucieka nasyp kolejowy - był to nasyp prowadzący do magazynów wojskowych. Nasypu jeszcze nie zdążyłem zwiedzić - jednak niebawem się i tam wybiorę. Ponoć most ocalał oraz bramy do magazynów dla zaopatrzenia naszej armii.
Sama okolica Prostek - to typowo po PGRowskie budownictwo oraz wielkie bezrobocie.
Każdy próbuje w każdy sposób dorobić by przetrwać te ciężkie obecne czasy.
Mieścina ładna, ale strasznie rozpita :)
Jeżeli pogoda trochę odpuści ( mam na myśli mrozy ) i praca pójdzie bardzo do przodu, spróbuję napisać coś na forum - o ile będe miał dostep do internetu, lub po przez któregoś z kolegów, sms-em poinformuje by napisał obecna sytuację ( postęp modernizacji )

pozdrawiam Lechu
Ostatnio zmieniony 24 lut 2007, 14:29 przez Lechu, łącznie zmieniany 6 razy.
Leszek Ochmański
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jestem w trakcie zbierania materiałów do Prostek. Powiem w tej chwili jedno: stacja była tu wielka, a teraz, na moje oko, istnieje z niej mniej niż 1/3 dawnej wielkosci (po szerokości). Parowozownia miała 2 oddzielne hale zwrócone ku sobie i znacznie od siebie oddalone, ale z obrotnicą w połowie drogi - nigdzie indziej nie widziałem takiego układu. Mam w tej chwili namierzony unikatowy plan z XIXw. (kompletny) i różne plany fragmentaryczne z lat 1900-1930. Na szczęście uchowało się też parę zdjęć. Starczy chyba na post - pigułkę z przeszłości. Co do zagadek - to masz dużo racji, bo to miejsce kryje ich więcej niż niejeden węzeł 5-kierunkowy...

pozdr.
lyck
Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Post autor: Lechu »

A zapomniałem dodać iż urządzenie blokowe w nastawni dysponującej jest bardzo ciekawe i dośc stare, ponoc ma trafić do jakiegos muzeum - szkoda że tabliczke produkcyjną ktoś zainkasował :( .
Same nogi urządzenia są ( na moje oko ) chyba ręcznie zdobione :)

A co do samej stacji, faktycznie potężna równia, ogólnie węglarki przeznaczone do kasacji na trzecim torze zasłaniają całą stację, przez co powstaje złudzenie, że jest to mała powierzchnia.

Niebawem zaopatrzę się w aparat cyfrowy - mam nadzieje że pogoda przeszkodzi nam w stawianiu semaforów i zdążę porobić parę jeszcze historycznych zdjęć ;). Póki co, troszeczkę podziałałem na zenicie, ale nieprędko wywołam materiał

Pozdrawiam


PS

Stacja Ruciane Nida zamknięta... heh a chłopaki ode mnie remontowali ją
Leszek Ochmański
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Jest na szczęście sporo archiwalnych zdjęć z Prostek...
Lechu pisze:Patrząc w kierunku Ełku tuz za przejazdem widać jak na prawo od toru ucieka nasyp kolejowy - był to nasyp prowadzący do magazynów wojskowych. Nasypu jeszcze nie zdążyłem zwiedzić - jednak niebawem się i tam wybiorę. Ponoć most ocalał oraz bramy do magazynów dla zaopatrzenia naszej armii.
To nie były tylko magazyny. To jeden z aż trzech wojskowych kompleksów produkcyjnych rozbudowanych pod Ełkiem na początku 50. Wszystkie miały wspólną cechę - własne bocznice kolejowe (jeden tuż przy stacji). Oficjalnie największy zespół pod Prostkami nazywano "Wytwórnią Chemiczną", a Michał zapamiętał, że kursował w PRL autobus pracowniczy Ełk-"Wytwórnia Chemiczna" Prostki.
Po moich długich i mało owocnych poszukiwaniach i wywiadach wśród wojskowych, spotkałem wreszcie emerytowanego inżyniera, który budował te kompleksy (instalacje wodne, głębinówki). Wg jego opisów przygotowywano się do produkcji jakichś materiałów wybuchowych/łatwopalnych. Na to także wskazuje lokalizacja i konstrukcja hal produkcyjnych - a raczej schronów. Całkowicie zalesiony obszar "wytwórni" był otoczony płotem kolczastym na betonowych słupach. Przy wjeździe (bramie) kolejowej stoi budynek nadzoru (pzo), a dalej za łukiem drugi budynek - "stacyjny" z dużymi placami ładunkowim nieopodal. Wewnątrz ogrodzonego obszaru znajduje się sieć utwradzonych dróg, tworzących pętle doprowadzające do poszczególnych hal-schronów. Obiekty te były mocno wkopane pod ziemię i otoczone wałem (przeciwwybuchowym?). Pilnowała tego wszystkiego straż zakładowa (nawet nie wojo). Prawdopodobnie w latach 60/70 zmieniono profil produkcji, a według moich informatorów (mam ich teczki TW) produkowano tam elementy do masek pgaz. i inne chemikalia na potrzeby MON.

Po likwidacji zakładu produkcji "od A do N" teren wydzierżawił jakiś cwaniak, obiecujący uruchomienie produkcji i pracę dla ludu. Zrobiła się afera, bo okazało się że gość wziął to tylko po to, by wyciąć i sprzedać kupę znakomitego sosnowego lasu (ok 100-letni). Przy okazji zwinięto także szyny (tylko PKP czy prywaciarz?) Był nawet o tym reportaż w TVP. Jak widać ze zdjęć satelitarnych, gość i tak wyciął prawie wszystko. Lasy Państwowe za późno interweniowały. Teraz nie wiem co się tam dzieje. Ponoć faktycznie most jeszcze stoi, widać go także jeszcze na fotach aktualnych 2002-2005

Widoczek terenu poniżej, fragment końcowy śladu bocznicy z Prostek po lewej (żółta strzałka to "stacja" końcowa, niebieskie to hale-schrony)
Załączniki
wytwchem.jpg
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Grzechu
Towarowy
Posty: 16
Rejestracja: 28 gru 2006, 10:58
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Grzechu »

Informacje od Lecha prosto z Prostek :)
"W czwartek 8.02 mamy zamiar stawiac pierwsze semafory świetlne, ale na uruchomienie ich potrzebujemy jeszcze trochę czasu, stacja bedzie dalej funkcjonować na kształtach. Ale godzine "0" zbliża się szybkimi krokami... Następnie zamontujemy napędy zwrotnicowe-do tego trzeba dodatniej temperatury i na samym początku zwrotki będą korbowane"
Pozdrawiam
Grzegorz Mikosz
Awatar użytkownika
Grzegorz Kowalczyk
Pospieszny
Posty: 192
Rejestracja: 11 lut 2007, 15:50
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Grzegorz Kowalczyk »

Witam.
Jutro jade do Grajewa więc porobie troche fotek i zobacze co się pozmieniało zamieszcze fotki w najbliższym czasie.
Pozdrawiam.
pozdrowienia dla wszystkich miłośników kolei. :-)
Pozdrawiam Grzegorz Kowalczyk !:).
Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Post autor: Lechu »

Semafory świetlne juz stoja - razem z kształtami

Przeszedlem sie tez nasypem rozebranej bocznicy.

Tor z prostek odbijał wielkim Łukiem, wspinając się powoli pod sporawy nasyp. Następnie przez okolo 200 metrow szedl prosto az do mostu. Most jest nad sporą rzeką ( Ełk ?? ) Wykonany z betonu ( korytowy) jednak z daleka przypomina blachowniceDługości 65 krokow i wysokosci na oko 3 metrow od lustra wody. Szedłem w śniegu - tak ze nie widzialem czy są jakies podklady i inne elementy torowiska. Po drodze minałem pare słupków kilometrowych zielone od mchu. Za mostem Tor szedł przez jakies 200 - 900 metrow lasem po lini prostej. W lesie jest ukradziony nasyp ( jakies 20 metrow dlugosci ). Za lasem Tor szedl polami. Zaraz tez wchodzil na niewielki mostek nad jakims ciekiem. ( Dlugosc mostku jakies 10 krokow i wysokosc ze 3 metry) Tez betonowy, jednak typowy gierek - niefotogeniczny. Idziemy dalej :) Nasyp biegnie az do kolejnego lasu - jakies 1000 metrow gdzie podrodze mijamy znow ubytek okolo 50 metrowy ( ktos chyba jaka wielka budowe prowadzil :) ) Tu sie zaczyna robic pieknie. Las typowo augustowski mieszany sosna/świerk. Tor wchodzi w coraz to wiekszy wykop i łukiem w lewo wywija sie az do bramy jednostki wojskowej. obok bramy jest dziura w plocie. W jednostce tuz za brama jest wiata ( na dlugosc 2 czy 3 wagonow) - kryta betonowa i odgromnik. Podejzewam ze kiedys tu transportowali paliwo lub wspomniane chemikalia ( sugeruje sie odgromnikiem przy wiacie i wielka usypana gora - pewnie zbiornik na paliwo czy cos innego wybuchowego) Dalej po przejsciu jakichś 400 metrow napotkalem kolejna wiate - blizniak doslownie lecz bez odgromnikow i góry. po 60 metrach za wiatabyla szopa. Taka na 2 x SM03 jednostanowiskowa Betonowa a wsrodku porozrzucane zgrzewki z butelkami wodymineralnej - podejzewam ze wojsko sie szybko wyprowadzalo. sadzac po tym balaganie. no i zgrzewek tyle ze mozna by calego stara zaladowac.

Pozniej napotkalem slady kol samochodow na terenie tej jednostki - tak ze nie jestem pewien do konca czy owa baza jest opuszczona :)

pozdr.
Ostatnio zmieniony 17 lut 2007, 22:54 przez Lechu, łącznie zmieniany 1 raz.
Leszek Ochmański
Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Post autor: Lechu »

Świetna fota !! Dziekuje za dokumentacje :) i Troche historii
Leszek Ochmański
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Spox. Tam już od dawna nie ma żadnego wojska. Teren prywatny.
Instalacje ppoż. i odgromnikowe są pozostałością z czasów, gdy produkowano tu i składowano komponenty materiałów wybuchowych.

W oczekiwaniu na zdjęcia z tajemniczej "terra incognita" mała ilustracja do tekstu-relacji kol. Leszka - dużo większe zbliżenie końcówki bocznicy (from www.geoportal.gov.pl ). Chyba dobrze interpretuję?
Załączniki
zaklad.jpg
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Post autor: Lechu »

Przekaźnikownia - czyli moja prowizora :D ;)

Obrazek

Obrazek

Aparat Blokowy w nastawni Dysponującej

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Logo producenta na stojaku aparatu blokowego

Obrazek

Nasz pulpit w trakcie uruchamiania

Obrazek

Widok w strone Grajewa, po prawej nastawnia Pr1

Obrazek

Widok w strone Eku po lewej nastawnia Pr2

Obrazek

Budynek stacyjny z nastawnia dysponującą Pr

Obrazek

Wieża zegarowa oraz data 1929

Obrazek

Nasze semafory :)

Obrazek

Głowica od strony Pr2 widok w strone Grajewa
Obrazek

Nastawnia Pr2

Obrazek

Wnętrze nastawni Pr2

Obrazek

Dźwignie semaforowe w nastawni Pr2
Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 lut 2007, 12:48 przez Lechu, łącznie zmieniany 1 raz.
Leszek Ochmański
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Lechu pisze:chcialem fotki z Prostek dodac, ale nie wiem jak to sie robi :P ;)
Lechu jak piszesz posta to spójrz pod spodem jest taka ramka o nawie "Załącz plik".
Tam możesz dokleić foto do posta jako załącznik.

Pozdrawiam,
Janek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Lechu
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 17 gru 2006, 14:38
Lokalizacja: Gdynia Chylonia

Post autor: Lechu »

Dzieki Jasiu :) juz otrzymalem odpowiednia pomoc :)

Pozdrawiam
Leszek Ochmański
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Post autor: Referee »

W opisywanej przez Was wytwórnii obecnie istnieje firma "Leśny Zdrój" Sp. z o. o. Do 2005 roku cały kompleks funkcjonował jako Prostki, Wytwórnia Chemiczna. Obecnie jest to Osiedle Leśne. Osiedle, dlatego, że stoją bodaj tam 3 bloki. Swego czasu w szkole średniej uczyłem się z kolegą mieszkającym w jednym z nich. Z tego co pamiętam opowiadał mi, że obiekt jest bardzo dobrze maskowany, na dachach są zasadzone drzewa, na ogrodzeniach wisiała niegdyś siatka maskująca, na terenie istnieje kilka(naście) basenów ppoż sporej wielkości, a z ciekawostek taką, że jeden z turystów (miłośnik takich obiektów) wchodząc na obiekt zabłądził na dobre 4 godziny! Zakład posiadał własną straż pożarną oraz "ochronę".
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Post autor: Referee »

Zapomniałem dodać że "Leśny Zdrój" produkuje wodę mineralną "Leśna" (dawno jej nie widziałem w sprzedaży) A oficjalna zmiana nazwy z Wytwórni na Osiedle została dokonana 23 marca 2005 (14 dni po uchwaleniu tej decyzji przez RG w Prostkach)
RoboD
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 07 gru 2008, 13:20

Post autor: RoboD »

Witam

Na forum trafiłem trochę przypadkiem, szukając informacji o 'Fabryce Chemicznej'. Jeśli to jeszcze kogoś interesuje, to chciałem zaprezentować kilka fotek, które tam zrobiłem:

Kolejowa brama wjazdowa. Jak pisano we wcześniejszych postach, po torach zostało tylko wspomnienie.
Obrazek

Rampa kolejowa
Obrazek

Asfaltowa droga wewnętrzna
Obrazek

Jedena z hal produkcyjnych
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze schronu
Obrazek
ODPOWIEDZ