Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: bastard »

Adam Dąbrowski pisze: 14 wrz 2020, 19:43 Pora myśleć o otwarciu nowego tematu na modernizację linii nr 221... :smile:
No to rozpoczynamy temat modernizacji tej linii.
Prace rozpoczęły się na od odcinka Dobre Miasto - Orneta. Tor został zamknięty od 01 września br. i na razie trwają prace rozbiórkowe. Roboty posuwają się od stacji Orneta. Na razie są zdemontowane szyny na odcinku Orneta - Rogiedle oraz częściowo są wywiezione już podkłady. Na stacji Orneta (nie objętej w tym etapie robotami) są i będą składowane materiały. Obecnie jest tam rozładowany tłuczeń. W dalszym etapie będą składowane inne materiały - głównie podkłady. Roboty - w tym zakresie - powinny się zakończyć w przyszłym roku.
Zakres robót - w tym etapie - obejmie wymianę nawierzchni torowej wraz z remontem obiektów inżynieryjnych i przejazdów. Dalsze zakresy robót na tym i dalszych szlakach i stacjach - w następnych latach - w miarę przyznawania środków finansowych.

Niezależnie od powyższego powinien się zakończyć przetarg na modernizację szlaku Gutowo-Dobre Miasto wraz z tymi stacjami. Wtedy roboty byłyby wykonywane na prawie połowie linii.

Poniżej - kilkanaście zdjęć z tej linii - obrazujące rozpoczęcie robót.

Rogiedle - peron
Rogiedle - peron

Rogiedle - załadunek wybudowanych podkładów
Rogiedle - załadunek wybudowanych podkładów

Rogiedle - składowane złączki z demontażu toru
Rogiedle - składowane złączki z demontażu toru

km 36,500 - widok na wiadukt drogowy
km 36,500 - widok na wiadukt drogowy

km 35,500 - widok z wiaduktu w kierunku Rogiedli
km 35,500 - widok z wiaduktu w kierunku Rogiedli

km 36,700 - widok z wiaduktu w kierunku Lubomina
km 36,700 - widok z wiaduktu w kierunku Lubomina

Lubomino - peron
Lubomino - peron

Lubomino - peron
Lubomino - peron

Lubomino - składowane podkłady o wybudowaniu z toru
Lubomino - składowane podkłady o wybudowaniu z toru

Lubomino - przejazd kolejowo-drogowy
Lubomino - przejazd kolejowo-drogowy

km 39,300
km 39,300

km 41,400
km 41,400

km 43,700
km 43,700

km 43,800
km 43,800

km 43,900 - wjazd do Ornety
km 43,900 - wjazd do Ornety

Stacja Orneta - składowany tłuczeń
Stacja Orneta - składowany tłuczeń

Stacja Orneta - składowany tłuczeń
Stacja Orneta - składowany tłuczeń

Stacja Orneta - składowany tłuczeń
Stacja Orneta - składowany tłuczeń



Ciekawym elementem rozbiórkowym z tej linii są szyny. W większości są to szyny powojenne. Poniżej kilka zdjęć okazujących różne cechy wypukłe szyn:

Huta Pokój - 1967 r.
Huta Pokój - 1967 r.

Huta Trzyniec - 1966 r.
Huta Trzyniec - 1966 r.

Huta Pokój - 1952 r.
Huta Pokój - 1952 r.

Huta Pokój - 1951 r.
Huta Pokój - 1951 r.

Huta Pokój - 1950 r.
Huta Pokój - 1950 r.

Huta Pokój - 1949 r.
Huta Pokój - 1949 r.

Huta Pokój - 1947 r.
Huta Pokój - 1947 r.

Jednak występują również szyny starsze. Poniżej kolejnych kilka zdjęć pokazujących cechy wypukłe szyn. Tutaj więcej różnych roczników i producentów:

GHH - 1941 r.
GHH - 1941 r.

KLOCKNER - 1939 r.
KLOCKNER - 1939 r.

THYSSEN - 1934 r.
THYSSEN - 1934 r.

HOESCH - 1929 r.
HOESCH - 1929 r.

HOESCH - 1927 r.
HOESCH - 1927 r.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Do 2023 roku jest szansa na wyremontowanie odcinka od Gutkowa do Pieniężna:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 01970.html
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: bastard »

Radek pisze: 23 kwie 2021, 18:49 Do 2023 roku jest szansa na wyremontowanie odcinka od Gutkowa do Pieniężna:
Nie jest to do końca prawda - wg stanu na dzień dzisiejszy.
Zakładany zakres robót (na który są przyznane środki finansowe) nie obejmuje:
1. kompleksowej przebudowy stacji: Orneta i Pieniężno
2. robót srk od stacji Dobre Miasto w kierunku Braniewa. Stacja Dobre Miasto jest ujęta w kontrakcie Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto. Niewykonanie tych robót spowoduje, że od stacji Dobre Miasto pociągi będą mogły jeździć (po wymienionej nawierzchni torowej) z v=60 km/h.
3. remontu 2 dużych mostów mostów na szlaku Orneta - Pieniężno. Szczególnie most na wjeździe do stacji Pieniężno może być bardzo kosztowny. Wpływają na to: duży zakres robót oraz fakt że jest obiektem zabytkowym.

Jednak wszystko może ulec zmianie - cały czas jest szansa, że pojawią się dodatkowe środki finansowe na wykonanie ww. robót.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

@bastardzie, a jaki stan zaawansowania prac mamy w tej chwili między Dobrym Miastem a Ornetą?
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Ja w każdym razie cieszę się, że miałem okazję przejechać się tą linią w 2019 roku jeszcze przed jej remontem. Zwiedzanie Braniewa gratis, gdyż szynobus czekał tam 3 godziny. A sama podróż wcale nie była jakaś strasznie powolna i frekwencja nie była jakaś najgorsza jak na jednoczłonowy szynobus z niewygodnymi siedzeniami. Faktycznie w Ornecie i Pieniężnie widać było jeszcze ślady świadczące o tym, że były to kiedyś stacje węzłowe. No i piękny widok z mostu na wjeździe do Pieniężna.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Wrzucę garść informacji jak odbywa się modernizacja szlaku od strony Dobrego Miasta, a swoją wypowiedź podzielę na dwie części. Na stacji Dobre Miasto jeszcze 23 września 2020 prowadzone były prace końcowe na rozjeździe nr 2, który był remontowany od mniej więcej początku miesiąca. Prace polegały m.in. na wymianie części szyn na rozjeździe, podkładów, tłucznia i oczyszczeniu terenu, w tym na pogłębieniu rowu odwadniającego położonego obok rozjazdu. Później na stacji dokonano drobnej kosmetyki rozjazdu nr 29, a wszystko to nie miało jeszcze nic wspólnego z modernizacją szlaku ale z pociągami towarowymi obsługującymi dobromiejską bocznicę od strony Gutkowa / Olsztyna, a które przejeżdżają przez wspomniane wyżej rozjazdy. Pierwsze „namacalne dowody” modernizacji odcinka Dobre Miasto – Orneta pojawiły się w ostatnim tygodniu września, kiedy to na stacji zaczęły pojawiać się „stosy” podkładów strunobetonowych, składowanych na rampie boczno-czołowej położonej w południowej części stacji, przed dawnym magazynem kolejowym. Podkłady te pochodziły z rozbieranego odcinka, który w Dobrym Mieście rozpoczynał się na wysokości semafora wjazdowego od strony Ornety i biegł w kierunku Bzowca.

Zdjęcie nr 1. Podkłady strunobetonowe w Dobrym Mieście, składowane na rampie boczno-czołowej.
2020.09.30 Dobre Miasto. Stare podkłady zdjęte ze szlaku w kierunku Ornety.jpg

Jako ciekawostkę można dodać, że wśród starych podkładów dominowały podkłady cechowane S-77 i S-78 (typu INBK-7, z 1977 i 1978 r. produkcji ówczesnej Wytwórni Podkładów Strunobetonowych KOLBET w Suwałkach) oraz typu PBS-1 cechowanych nazwą typu PBS-1 i symbolem G-78 (czyli produkcji Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Goczałkowie z 1978 r.). Można dodać, że tego typu podkłady dominują (oraz dominowały na rozebranym odcinku) na linii nr 221. Oprócz tego trafiła się też grupa podkładów produkcji byłej NRD, typu BS-66, cechowanych 66 i 77, przy czym 77 to rok produkcji 1977. Podkłady te również występują na linii nr 221 jednak rzadziej, choć zdarzają się całkiem długie odcinki zbudowane tylko z nich.

Zdjęcie nr 2. Widok na składowisko podkładów. Po lewej – szerokie, z sześcioma wystającymi stalowymi prętami wzmacniającymi, ułożonymi w dwóch „słupkach” po 3 – to typ BS-66. Po środku, na dole (nieco węższe od BS-66) – z ośmioma wystającymi stalowymi prętami wzmacniającymi, ułożonymi w dwóch „słupkach” po 4 – to typ INBK-7. Po prawej (szerokości jak INBK-7) – z czterema stalowymi płaskownikami wzmacniającymi, po dwa z obu stron – to typ PBS-1.
2020.10.04 Dobre Miasto. Stare podkłady strunobetonowe typu INBK-7 i PBS-1.jpg

Zdjęcie nr 3. Tor szlakowy wychodzący ze stacji Dobre Miasto „przerwano” na wysokości tuż za (patrząc w kierunku Ornety) semaforem wjazdowym H1/2 (1/2 w indeksie górnym). Ponieważ w miejscu tym szyny łączyły się za pomocą łubków, rozkręcono je, a szyny rozdzielono w miejscu styku. Poniżej widok w kierunku Dobrego Miasta i w kierunku Ornety.
2020.10.16 Dobre Miasto. Przerwany tor szlakowy tuż za semaforem wjazdowym z kierunku Ornety.jpg

Zdjęcie nr 4. Na tym zdjęciu widać m.in. profil szyny typu S49, które dominują na torze szlakowym linii 221 (różne roczniki, głównie Huty Pokój, rzadziej Huty Kościuszko i Huty Katowice oraz z ówcześnie czechosłowackiego Trzyńca i radzieckiego Azowstalu, trafia się też np jugosłowiańska ZENICA), aczkolwiek niektóre fragmenty odcinków, oraz w niektórych miejscach, na szlaku leżą lżejsze, powojenne szyn typu S42 oraz przedwojenne i wojenne szyny (polskie typy S-26, S w tym niezwykle rzadkie Huty Bankowej czy Huty Częstochowa, niemieckie typy: 8b/d/f, 15c (pochodzenia pruskiego, cała gama producentów), S41, S45 czy S49 (znormalizowane kolei niemieckich, niekiedy z dość egzotycznych (jak na warunki PKP) hut np. szyny luksemburskie BELVAL, belgijskie S&M czy francuskie CCNM produkowane podczas okupacji na potrzeby III Rzeszy. Niestety cała ta niezwykle interesująca mozaika szyn jak i np łubków itp zniknie niebawem bezpowrotnie (w torach stacyjnych, zwłaszcza tych nieużywanych, leżą jeszcze ciekawsze egzemplarze, w tym z czasów budowy linii, rocznik 1883).
2020.10.16 Dobre Miasto. Przerwany tor szlakowy.jpg


Zdjęcie nr 5. Rozebrany odcinek torowiska biegnący w kierunku Ornety w km. 24.1 wg słupka hektometrowego oraz porównanie wyglądu tego samego torowiska z kwietnia 2018 r.
2020.10.16 Szlak za stacją Dobre Miasto km. 24.1 oraz stan torowiska z kwietnia 2018.jpg

Zdjęcie nr 6. Rozebrany odcinek torowiska biegnący w kierunku Ornety, km 23.9 linii. Widać wyrównany nasyp oraz leżące obok niego luzem, zdjęte ze szlaku szyny.
2020.10.16 Szlak za stacją Dobre Miasto. km. 23.9 Uporządkowane torowisko i szyny leżące obok.jpg

Zdjęcia nr 7 i 8. Na początku listopada na placu ładunkowym zlokalizowanym w północnej części stacji Dobre Miasto, zaczęto składować nowe podkłady strunobetonowe typu PS-83, dostosowane do szyn typu 49E (oznaczenie na podkładzie -49-), produkcji Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu k/Ujścia (symbol -M-) z roku produkcji 2020 r. (-20-). Takie informacje zawierają widoczne na zdjęciu cechy podkładu -49-20-M- oraz -PS83-073- przy czym 073 to nr partii.
2020.11.04 Dobre Miasto. Nowe podkłady oczekujące ułożenia na szlaku.jpg
2020.11.07 Dobre Miasto. Nowe podkłady zgromadzone na placu ładunkowym w płn. części stacji.jpg

Zdjęcia nr 9 i 10. Od drugiego tygodnia listopada 2020 r. nowe podkłady zaczęto układać na przygotowanym torowisku. Pod koniec miesiąca leżały one już prawdopodobnie na całym modernizowanym szlaku, a przynajmniej na omawianym tu odcinku od Dobrego Miasta w kierunku Bzowca. Później w celach roboczych, na nowe podkłady wróciły stare szyny, których uwolnione serpentyny dotychczas leżały w pobliżu torowiska. Stworzono w ten sposób tor roboczy po którym poruszały się pociągi dostarczające głównie nowy tłuczeń na torowisko. Zaistniała ciekawa sytuacja, kiedy to na nowych podkładach typu PS83 (opracowane w 1983 r.) wyprodukowanych w 2020 r. leżą stare szyny, niekiedy dość karkołomnie połączone starymi łubkami (co obrazuje zdjęcie nr 10).
2020.11.28 Szlak za stacją Dobre Miasto. Nowe podkłady ze starymi szynami.jpg
2020.11.28 Szlak za stacją Dobre Miasto. Tor roboczy ze starych szyn.jpg

Na odcinek za Dobrym Miastem nowy tłuczeń dotarł zapewne dopiero w grudniu 2020 r. ponieważ na koniec listopada nie było go jeszcze na torowisku. Przy pociągach roboczych pracowała m.in. lokomotywa S-258 produkcji czechosłowackiej (typu S200) spółki SKPL ze Zbierska Cukrowni (SKPL = Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych). Przybyła ona do warmińsko-mazurskiego z południa kraju, gdzie powróciła pod koniec roku.
https://www.wrphoto.eu/details.php?imag ... ode=search
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=48112
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=48149

Inną firmą uczestnicząca w modernizacji linii jest / była spółka PPM-T z Gdańska (PPMT = Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe), której m.in. SM42-2122 towarzyszyła pracom torowym, z tego co wiadomo na pewno w listopadzie 2020.
http://rail.phototrans.eu/14,141937,0.html

Zdjęcie nr 11. W tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie 2020 z dobromiejskiej rampy boczno-czołowej zaczęły znikać stare podkłady wywożone na ciężarówkach. Trudno jednak powiedzieć czy wywieziono je wszystkie, czy pozostawiono niewielką ilość (z przeniesieniem na rampie bliżej byłego magazynu kolejowego), bo tuż przed świętami na rampie pojawiła się (?) lub pozostała (?) niewielka „kupka” podkładów zalegająca obok bramy magazynu po dzień dzisiejszy (wg stanu na 1 maja 2021).
2020.12.19 Dobre Miasto. Etap wywożenia starych podkładów.jpg
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

W 2021 roku atak zimy nie przerwał prac modernizacyjnych. Na początku lutego na stację Dobre Miasto przybywały składy robocze firmy MORIS Sp. z o.o. z Chorzowa, dostawcy szyn kolejowych. Składy siedmiu platform serii Rs przewoziły zestawy pojedynczych 120 m szyn, a wagon specjalny (zgrzewalnia szyn) na początku składu, zgrzewał dwie szyny w odcinki 240 m., które pozostawiono na torach pomiędzy starymi szynami. Jak wyglądała praca takiego pociągu roboczego można obejrzeć na poniższym zdjęciu:
http://rail.phototrans.eu/14,143029,0.html

Zdjęcie nr 12. „Ludmiła” BR 232-665-0 firmy MORIS na stacji Dobre Miasto.
2021.02.04 p1 Dobre Maisto. Ludmiła BR 232-665-0 firmy MORIS pracująca na remontowanym szlaku.jpg

Zdjęcie nr 13. Wagony robocze firmy MORIS, w tym zgrzewalnia szyn, na bazie platform serii Regmms, jak widać mogąca zgrzewać szyny, do maksymalnej długości 360 m. Na szlaku za Dobrym Miastem postanowiono jednak wykorzystywać szyny zgrzane do długości 240 m. (może z powodu częstych łuków), być może na długich prostych ułożono 360 m szyny (powstałe z trzech 120 m), tego jednak nie wiem.
2021.02.04 p2 i 2021.02.05 Dobre Miasto. Wagony robocze firmy MORIS.jpg

Zdjęcie nr 14. Wagony platformy firmy MORIS serii Rs na których przywożono pojedyncze szyny. Co ciekawe szyny te były długości 120 m (takie to „cuda” robią współcześnie huty), położone były więc na siedmiu platformach co widać na poniższym zdjęciu (na łączeniach wagonów szyny leżały na odchylonych burtach czołowych).
2021.02.04 p3 Dobre Miasto. Platformy ze 120 m szynami.jpg

Zdjęcie nr 15. Na platformach przywieziono szyny typu 49E1 (spadkobierca typu S49), a więc o identycznym profilu, pochodzące z dwóch hut. Szyny cechowane DO = - 21 49E1 pochodzą z 2021 r. z austriackiej huty Donawitz (światowy pionier w produkcji szyn długości 120 m), będącej własnością koncernu Voestalpine. Szyny cechowane [K] = 20 49E1 pochodzą z 2020 r. z Huty Katowice z Dąbrowy Górniczej, będącej własnością stalowego giganta Arcelor Mittal. Jedyne co je odróżnia to to, że polskie szyny wytworzono ze stali o zwiększonej odporności na zużycie, gatunku R260, o twardości 260 – 300 HBW (świadczą o tym cechowane na szynie dwie kreseczki, dolna dłuższa), a szyny austriackie są jeszcze bardziej twarde, ponieważ wytworzono je ze stali gatunku R350HT, o twardości 350 – 390 HBW (świadczy o tym dodatkowa kreseczka cechowana na szynie, za dwoma kreseczkami znanymi już z szyny Huty Katowice).
2021.02.04 p4 Dobre Miasto. Nowe szyny na platformach.jpg

Zdjecia nr 16, 17 i 18. Szyny opisane wyżej pozostawione na szlaku za Dobrym Miastem. Oczekują na chwilę, kiedy zastąpią stare szyny, tymczasowo ułożone na nowych podkładach w celu umożliwienia pracy pociągom roboczym. Na zdjęciach widać m.in. naklejkę z długością pojedynczej szyny, cechy hutnicze opisane wyżej oraz zgrzew który połaczył dwie 120 m. w jeden 240 m odcinek.
2021.03.14 p1 Szlak za stacją Dobre Miasto. Nowy tłuczen i nowe szyny rozłożone na torowisku.jpg
2021.03.14 p2 Szlak za stacją Dobre Miasto. Cechy na nawych szynach pozostawionych na torowisku.jpg
2021.03.24 Szlak za stacją Dobre Miasto. Zgrzew łączący dwie 120 m szyny w jeden 240 m odcinek.jpg

Zdjęcia nr 19 i 20. Obecnie stan modernizowanego odcinka Dobre Miasto – Orneta wygląda mniej więcej tak jak na zdjęciach poniżej. Nowe podkłady typu PS83 i tłuczeń, stare szyny – co ciekawe mocowane do podkładów przy pomocy przytwierdzenia sprężystego typu SB-3, i czekające na dalszy etap prac nowe szyny typu 49E1 ułożone pomiędzy starymi szynami. Można uznać, że I etap modernizacji linii zakończono. Zdjęcia z końca marca 2021 r. z km. 24.4 oraz 24.7 odcinka Dobre Miasto – Bzowiec.
2021.03.27 Szlak za stacją Dobre Miasto km. 24.4. Tarcza ostrzegawcza świetlna ToH od strony Ornety.jpg
2021.03.27 Szlak za stacją Dobre Miasto km. 24.7. W oczekiwaniu na etap II modernizacji.jpg

Na zakończenie dwa zdjęcia obrazujące „przemiany” zachodzące obok semafora wjazdowego stacji Dobre Miasto od strony Ornety (zdjęcie nr 21) oraz ciekawostka w postaci prawdopodobnie tej samej szyny, z tego samego fragmentu torowiska położonego na wysokości dobromiejskiego elewatora. Szyna typu S49 Huty Pokój ze stycznia 1967 r. (szyny tego rocznika, także z miesiąca lutego i marca) dominowały / dominują na tym odcinku torowiska, u góry szyna w 2018 r. kiedy odbywał się jeszcze ruch pasażerski, w środku luzem leżąca obok torowiska w październiku 2020, na dole ponownie na podkładach, tym razem nowych,w marcu 2021.
Dobre Miasto. Rejon semafora wjazdowego od strony Ornety i komilacja zdjęć przedstawiająca remont torowiska.jpg
Szlak za stacją Dobre Miasto. Przykładowa szyna P.K.P.  22  .I  1967  S49  (HP).jpg

Jako historyczną obecnie ciekawostkę linii nr 221, dodam także, że od km. 23.81 (mniej więcej od wysokości tuż za garażem dla lokomotywy spalinowej bocznicy do elewatora w Dobrym Mieście) niemal do ok. km. 28.98 (czyli ok. 450 m. przed przystankiem Bzowiec, który położony jest w km. 29.455), na linii tej ułożono tor bezstykowy (prawdopodobnie w 1978 r. - oceniając po podkładach strunobetonowych na których widniały lata produkcji 1977 i 1978), a szyny łączone były przy pomocy spawania termitowego (charakterystyczne pozostałości po takim spawaniu widniały na łączeniu szyn). Dlaczego to wówczas zrobiono i czy zamierzano układać taki tor dalej (w kierunku Ornety), a z jakiś powodów zrezygnowano z tego, tego niestety nie wiem.... Wiem tylko, że ten nieco ponad 5 km. odcinek toru bezstykowego był ewenementem na tej linii (dominuje łączenie stykowe za pomocą łubków podpartych), a wspomniana wyżej szyna z 1967 r. tworzyła, wraz ze swoimi siostrami, niezwykle długą serpentynę leżącą obok torowiska. Po modernizacji linii zapewne tor szlakowy w całości będzie bezstykowy, co zwiększy komfort podróżowania jak i prędkość jazdy taboru, ale zniknie też pewna „magia podróży koleją”, magia odgłosów stukotu kół... Mam tylko nadzieję, że terminy tym razem będą dotrzymane i doczekamy się powrotu ruchu pasażerskiego na tej linii pod koniec 2023 r., czego sobie i czytającym życzę.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stanisław1972 pisze: 03 maja 2021, 21:31Mam tylko nadzieję, że terminy tym razem będą dotrzymane i doczekamy się powrotu ruchu pasażerskiego na tej linii pod koniec 2023 r., czego sobie i czytającym życzę.
@Stanisław1972, witam Cię na Forum i od razu wielkie podziękowania za tę obszerną relację oraz Twoje posty w dziale historycznym (myślę, że nie pozostaną bez odpowiedzi). Nie ukrywam, że bardzo liczę na kolejne Twoje wieści z terenu, bo to kawał dobrze opisanej, uporządkowanej wiedzy!

Ode mnie - właściwie tylko jako skromne ilustracyjne uzupełnienie - zdjęcia wykonane na przejeździe kolejowo-drogowym kat. D w km 25,632, na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 221 z drogą gminną Praslity - Łęgno. Data w sumie nie byle jaka, bo... 1 stycznia 2021 r. :wink:

Przejazd kolejowo-drogowy kat. D w km 25,632 linii kolejowej nr 221 (okolice wsi Łęgno). Widoczny dawny dom dróżnika połączony ze strażnicą przejazdową.
Przejazd kolejowo-drogowy kat. D w km 25,632 linii kolejowej nr 221 (okolice wsi Łęgno). Widoczny dawny dom dróżnika połączony ze strażnicą przejazdową.

Widok w kierunku Ornety.
Widok w kierunku Ornety.

Widok w kierunku Dobrego Miasta.
Widok w kierunku Dobrego Miasta.

Nostalgiczne spojrzenie spod strażnicy przejazdowej. Kolej nam się zmienia.
Nostalgiczne spojrzenie spod strażnicy przejazdowej. Kolej nam się zmienia.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

@Stanisław1972, witam Cię na Forum i od razu wielkie podziękowania za tę obszerną relację oraz Twoje posty w dziale historycznym
Witam serdecznie i pozdrawiam. Bardzo dziękuję za powyższe słowa, ale tak naprawdę nie ma za co... bo to ja dziękuję, że Forum „wróciło do życia”. To dzięki niemu kilkanaście lat temu mogłem zdobywać informacje o historii i infrastrukturze, bliskiej mojemu sercu linii kolejowej nr 221 (a jakże by inaczej :lol: ) czy też o „kolejowej” Warmii i Mazurach.
Nie ukrywam, że bardzo liczę na kolejne Twoje wieści z terenu
Jeżeli chodzi o stację Dobre Miasto i jej bliskie okolice to staram się „trzymać rękę na pulsie”, bo jestem bardzo ciekawy jak to wszystko potoczy się dalej. Oczywiście w miarę możliwości, co sprowadza się generalnie do tego, czy dysponuję wolnym czasem, czy nie, a z tym to różnie bywa, chyba wszyscy o tym wiemy.

Wg stanu na początek maja 2021 r., w temacie dalszych postępów w modernizacji linii nic nowego nie zauważyłem (jeżeli chodzi o Dobre Miasto i okolice). Na samej stacji, w kwietniu, chyba po raz ostatni odbywał się jakikolwiek ruch towarowy, przed dłuższą przerwą jaka się szykuje. M.in. w dniu 27 kwietnia 2021 r. na dobromiejską bocznicę zawitała SU46-035. Mam duży sentyment do tej serii lokomotyw, zwłaszcza od kiedy SU45 „odeszły na zawsze” z Warmii. Patrząc na jadącą luzem „035” w stronę Olsztyna, miałem nieodparte wrażenie, że już jej nigdy nie zobaczę w Dobrym Mieście, wszak planowane zakończenie remontu stacji ma nastąpić pod koniec 2023 r., więc kto wie, czy ta seria lokomotyw będzie wówczas jeszcze w służbie. SU46-035 jest obecnie (maj 2021) chyba ostatnią „na chodzie” lokomotywą tej serii, ale czy jakakolwiek z nich będzie w służbie w 2024 r.? (dużego wyboru już nie ma, niestety). Napisałem, że chyba po raz ostatni, w kwietniu odbywał się ruch towarowy, bo modernizacja odcinka z Gutkowa do Dobrego Miasta spowoduje niebawem (jeżeli już nie spowodowała :?: ), odcięcie Dobrego Miasta od sieci kolejowej (mam również na uwadze planowany na lata 2022 – 2023 remont odcinka Orneta – Pieniężno), co spowoduje, że przez zapewne ponad dwa lata oprócz pociągów roboczych, które prędzej czy później zawitają na stację, nic innego nie przyjedzie, zarówno na bocznicę (do AGROCHEMU i CEFETRY) czy też pod plac ładunkowy.

2021.04.27 Dobre Miasto, SU46-035 wraca luzem z dobromiejskiej bocznicy w kierunku Olsztyna - prawdopodobnie jedna z ostatnich wizyt na stacji
2021.04.27 Dobre Miasto, SU46-035 wraca luzem z dobromiejskiej bocznicy w kierunku Olsztyna - prawdopodobnie jedna z ostatnich wizyt na stacji
2021.04.27 Dobre Miasto, szlak w kierunku Olsztyna, pożegnanie z SU46-035
2021.04.27 Dobre Miasto, szlak w kierunku Olsztyna, pożegnanie z SU46-035

Wracając do remontu linii, w dniu 6 grudnia 2020 r. burmistrz Dobrego Miasta, pan Jarosław Kowalski wraz z panem Jerzym Szmitem (szef struktur PiS na Warmii i Mazurach, do września 2017 podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa), stojąc na dobromiejskim peronie informowali mieszkańców o mającej wkrótce nastąpić modernizacji stacji i linii w kierunku Gutkowa, o planowanym otwarciu dworca i o wizji szybkich połączeń z/do Olsztyna.
https://www.youtube.com/watch?v=cfxgOw5MxCA

Nie wnikając w merytoryczną ocenę wypowiedzi oraz w politykę, czekałem na to kiedy ruszy ten remont, od strony Gutkowa. Wykonawców robót wybrano wprawdzie już 3 grudnia 2020 r. jednak dopiero 14 kwietnia 2021 r. podpisano stosowne umowy. Co ciekawe, w dniu 9 kwietnia (oraz ponownie, co najmniej 10 kwietnia – czyli kilka dni przed podpisaniem umowy) na stacji Dobre Miasto zauważyłem co najmniej dwóch geodetów (bo innej opcji chyba nie ma) w pomarańczowych bezrękawnikach, chodzących po peronach i równi stacyjnej oraz dokonujących pomiarów m.in. przy pomocy sprzętu (?teodolit, niwelator, tachimetr?) umieszczonego na trójnożnym statywie. Statyw z aparaturą ustawiony był m.in. przy zamkniętej, południowej nastawni, a łata geodezyjna (bo tak chyba „fachowo” nazywa się tę „tyczkę” z podziałką) umieszczona była na drugim końcu stacji, niemal 600 m. dalej, przy przejeździe z drogą wojewódzką nr 593 (Miłakowo – Reszel, przez Jeziorany). Zapewne były to pierwsze „przymiarki” do modernizacji stacji i peronów. Trudno jednak powiedzieć przez ile dni (i dokładnie od kiedy) trwały wspomniane pomiary, tym niemniej odnotowałem te „wydarzenie” robiąc w dniu 9 kwietnia m.in. poniższe zdjęcie, nieco „z partyzanta”, bo nie chciałem przeszkadzać obu panom w pracy, ani zbyt długo obserwować co robią, bo sam po sobie wiem, jak to jest, jak ktoś obserwuje czyjąś pracę i w dodatku robi zdjęcia. My miłośnicy kolei, często zapominamy o tym, stąd jestem zwolennikiem zdjęć, na których, jeżeli to tylko możliwe, nie ma utrwalonych pracowników kolei, a przynajmniej ich twarzy. Na poniższym zdjęciu widać w dali, trójnóg z aparaturą pomiarową, stojący przy zamkniętej, południowej nastawni, dawnej dysponującej DM.

2021.04.09 Dobre Miasto - geodeci na stacji, prawdopodobnie przymiarki do remontu i przebudowy stacji
2021.04.09 Dobre Miasto - geodeci na stacji, prawdopodobnie przymiarki do remontu i przebudowy stacji
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

W drugim tygodniu czerwca b.r., na modernizowanym odcinku linii za stacją Dobre Miasto w kierunku Ornety, miały miejsce prace polegające na układaniu nowej nawierzchni złożonej z szyn typu 49E1, wyprodukowanych w 2020 i 2021 r. Nowe szyny (ułożone "luzem" na torowisku, 4 miesiące temu) zastąpiły tymczasowo ułożone stare szyny. Szyny te, "uwolnione z uścisku" przytwierdzenia sprężystego typu BS-3, zalegają obecnie (na dzień 17.06.2021) po bokach torowiska. Zapewne wkrótce zostaną zabrane i najprawdopodobniej trafią do hut, jako złom. Zgrzewanie nowych szyn na szlaku odbywało się przy pomocy samobieżnej zgrzewarki szyn typu PRSM-04.

Przegląd dokumentacji fotograficznej zacznę jednak od wizyty pociągu towarowego, który przybył na dobromiejską bocznicę w dniu 18 maja 2021 r. Dowód, że na odcinku Gutkowo - Dobre Miasto, pomimo podpisania umowy na modernizację w kwietniu, nic konkretnego, wówczas, jeszcze się nie działo (np. zdejmowanie starych podkładów). Naszły mnie także takie myśli, czy przypadkiem rozbiórka nawierzchni na tym odcinku nie zacznie się dopiero po tym, jak zostanie oddany do użytku tor z Dobrego Miasta do Ornety (?). Wówczas pociągi towarowe mogły by docierać od strony Braniewa. Ale tu musieliby się wypowiedzieć bardziej obeznani w temacie, czy taka "etapowość" modernizacji linii nr 221 uwzględnia możliwość "ciągłej" obsługi bocznic w Dobrym Mieście i Pieniężnie (w miarę możliwości oczywiście, bo np. sama przebudowa stacji Dobre Miasto zapewne wyeliminuje taką możliwość na jakiś czas). Wspomniany wyżej skład towarowy został "wepchany" na bocznicę w dniu 18 maja, w dwóch etapach, a w dniu następnym, 19 maja, próżne wagony zostały wyprowadzone z bocznicy i pojechały w kierunku Olsztyna. Pociąg zestawiony był z dwunastu cystern do przewozu płynnego nawozu RSM (jak zwykle kilku typów, w tym jedna niezwykle ciekawa, po raz pierwszy widziana przeze mnie „na żywo”), oraz dziesięciu platform serii Res (większość stanowił typ 424Z, co najmniej dwie należały do siostrzanego typu CSD/R) na których przewożono worki z nawozami.

2021.05.18 Dobre Miasto. SM42-1081 ze składem pełnych cystern dla firmy AGROCHEM
2021.05.18 Dobre Miasto. SM42-1081 ze składem pełnych cystern dla firmy AGROCHEM
2021.05.19 Dobre Miasto. SM42-1081 ze składem próżnych cystern i platform wraca w kierunku Olsztyna
2021.05.19 Dobre Miasto. SM42-1081 ze składem próżnych cystern i platform wraca w kierunku Olsztyna

Może napiszę trochę o wspomnianej wyżej cysternie, po raz pierwszy widzianej przeze mnie "na żywo". Należała ona do typu MC11M. Została zbudowana w Szwecji w 1971 r. przez firmę Kalmar Verkstad AB (KVAB). Wg „Atlasu wagonów towarowych” Pawła Terczyńskiego, do Polski sprowadzono tylko 7 szt. Zakupiła je firma Statoil Poland i włączyła do inwentarza PKP w 2000 r. Pierwotnie służyły one do przewozu lekkich produktów naftowych. W 2003 r. cała siódemka przeszła na własność LOTOS Kolej. Od 2010 r. cysterny tego typu (wg w/w atlasu „spolszczona” nazwa typu to S660) są eksploatowane przez TRANSCHEM we Włocławku. Firma ta przystosowała je (ale czy wszystkie :?: ) do przewozu płynnego nawozu RSM (nawóz azotowy w formie wodnego roztworu saletrzano-mocznikowego). Można też dodać, że na stronie internetowej Transchemu, typ cystern podawany jest jako MC11/M, wózki cysterny należą do typu Y25Cssm (zbliżone do polskiego typu 25TNd) i posiadają odlewane ostojnice, a patrząc na zdjęcia widać, że zachowała ona barwy w jakich służyła w Lotosie (żółty zbiornik z „falującym”, wąskim, czerwonym pasem). Zmieniło się oczywiście logo przewoźnika.

2021.05.18-19 Cysterna do płynnego nawozu RSM szwedzkiego typu MC11M
2021.05.18-19 Cysterna do płynnego nawozu RSM szwedzkiego typu MC11M

Wracając do tematu ułożenia nowych szyn na szlaku za Dobrym Miastem. W dniu 8 czerwca (wtorek) na stacji, obok nastawni DM, w godzinach rannych, na torze szlakowym (przed przejazdem z drogą wojewódzką nr 593), zauważyłem odstawione dwa zielone wagony pociągu roboczego (dawny Gbs oraz mieszkalny, powstały prawdopodobnie z przebudowanej platformy). Wagonom towarzyszyła pomarańczowa, samobieżna zgrzewarka szyn typu PRSM-04 o nr inwentarzowym 54. Wszystkie trzy jednostki taborowe należały do Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego.

2021.06.08 i 2021.06.09 Dobre Miasto. Wagony pociągu roboczego serii Gbs i U
2021.06.08 i 2021.06.09 Dobre Miasto. Wagony pociągu roboczego serii Gbs i U

Wagony przybyły na stację zapewne w poniedziałek 7 czerwca, bo w weekend jeszcze ich nie było. W kolejnych dniach (do godz. wieczornych, dnia 13 czerwca, niedziela) widywałem tylko stojące na swoim miejscu wagony, PRSM-04-54 pracowała gdzieś na szlaku, ale czy „zjeżdżała” na noc, na stację, i stawała obok wagonów, tego niestety nie wiem. W poniedziałek 14 czerwca, w godz. po południowych składu roboczego już nie było. Zapewne został zabrany w godzinach porannych.

2021.06.08 Dobre Miasto. Samobieżna zgrzewarka szyn PRSM-04-54 firmy PPM-T
2021.06.08 Dobre Miasto. Samobieżna zgrzewarka szyn PRSM-04-54 firmy PPM-T
2021.06.08 Dobre Miasto. Samobieżna zgrzewarka szyn PRSM-04-54 widok czoła pojazdu
2021.06.08 Dobre Miasto. Samobieżna zgrzewarka szyn PRSM-04-54 widok czoła pojazdu
2021.06.08 i 2021.06.13 Dobre Miasto. Wagony pociągu roboczego Gbs i PRSM-54
2021.06.08 i 2021.06.13 Dobre Miasto. Wagony pociągu roboczego Gbs i PRSM-54

Wagon mieszkalny nosił własne oznaczenie PRSM-54, prawdopodobnie nawiązujące do nr inwentarzowego samobieżnej zgrzewarki szyn PRSM-04-54 (być może współpracuje tylko z tą jednostką :?: ). Mobilna zgrzewarka, z tego co można wyczytać w sieci, to właściwie agregat prądotwórczy zasilający własne instalacje i urządzenia, produkcji byłego ZSRR. Głównym urządzeniem jest głowica zgrzewająca szyny na szlaku kolejowym, w niej umieszczone są też trójczłonowe dwustronne noże typu PRSM, obcinające wypływkę spoiny powstającej przy zgrzewaniu. Noże te umieszczone są w głowicy zgrzewającej bezpośrednio przy strefie zgrzewania. Poniżej link do opracowania „Narzędzia Do Usuwania Wypływów Spawalniczych Przy Łączeniu Szyn”, autorstwa Romana Wielgosza, gdzie można przeczytać o zgrzewarce typu PRSM-04 i obejrzeć zdjęcia m.in. pojazdu podczas pracy jak i głowicy zgrzewającej.

http://spawalnictwoszyn.pl/wp-content/u ... elgosz.pdf

Miałem te szczęście, że pracownicy PPM-T podnieśli czoło pojazdu, i wysunęli głowicę przygotowując ją do pracy. Niestety z robionych "na szybkiego" kilku zdjęć (byłem zaskoczony sytuacją, oddaliłem się już od torów i z daleka rozpocząłem serię zdjęć) udało się tylko jedno (reszta rozmyta), i w dodatku te "udało się" to chyba zbyt górnolotne stwierdzenie, bo w zdjęcie "weszły" liście drzewka, stojącego przy chodniku :lol: Tym niemniej zdjęcie te prezentuję niżej, jako li tylko poglądowe, jak wygląda uniesione czoło zgrzewarki tego typu. W sieci oczywiście można znaleźć lepszej jakości zdjęcia.

2021.06.08 Dobre Miasto. Odsłonięta głowica samobieżnej zgrzewarki szyn PRSM-04-54
2021.06.08 Dobre Miasto. Odsłonięta głowica samobieżnej zgrzewarki szyn PRSM-04-54

W drugim dniu od odjazdu pociągu roboczego (niestety nie wiem jaka lokomotywa mogła go przyprowadzić, i zabrać), udało mi się w końcu wybrać na szlak, gdzie wykonałem m.in. poniższe fotografie. Jak widać, na szlaku wymieniono stare szyny (które przez jakiś czas były ułożone tymczasowo), na nowe, które już w lutym pozostawiono na torowisku w zgrzanych, 240 m. odcinkach (2 x 120 m. szyny). Stare szyny leżą obecnie (wg. 17.06.2021) na poboczach torowiska.

2021.06.16 Dobre Miasto. Nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku Ornety (1)
2021.06.16 Dobre Miasto. Nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku Ornety (1)
2021.06.16 Dobre Miasto. Nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku Ornety (2)
2021.06.16 Dobre Miasto. Nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku Ornety (2)
2021.06.16 Dobre Miasto, nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku stacji
2021.06.16 Dobre Miasto, nowe szyny przymocowane do podkładów. Widok w kierunku stacji

Styk ciągu nowych szyn, ze starymi szynami toru wychodzącego ze stacji, doraźnie połączono łubkami typu Ł49, wyprodukowanymi w Hucie Kościuszko (HK 20) m.in. w 1985 r. (85) - łubek wewnętrzny toku prawego, i 2000 r. (00) - łubek zewnętrzny toku lewego.

2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (1)
2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (1)
2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (2)
2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (2)
2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (3)
2021.06.16 Dobre Miasto, styki szyn - nowych i starych, obok semafora wjazdowego od strony Ornety (3)

Ostatni odcinek „starego” toru zbudowany jest z niemal 60-cio letnich szyn typu S49. Tok lewy kończy szyna Huty Kościuszko (20 HK), wyprodukowana we wrześniu 1963 r., tok prawy kończy szyna Huty Pokój (22 HP), wyprodukowana w czerwcu 1964 r. Można tylko dodać, że nie są to oczywiście najstarsze szyny jakie można spotkać na torze szlakowym linii 221. Już wspominałem w którymś wpisie na Forum, że na niektórych fragmentach poszczególnych odcinków nadal leżą szyny przedwojenne (z lat 20-tych i 30-tych), z okresu II w. św. jak i II połowy lat 40-tych czy też z lat 50-tych. Szyny spotykane na szlaku pochodzą od różnych producentów (oj naliczyłoby się pewnie i z trzydziestu paru :lol: ) i typów (pruskie Typ 8 i Typ 15, typy znormalizowane przedwojennych kolei niemieckich S41, S45, S49, polskie typy S-26 / S., S42, S49 / UIC 49 /49E1, te z "rodziny 49" także wyprodukowane w ZSRR, Czechosłowacji i Jugosławii). Cała ta niezwykle interesująca mozaika zniknie niebawem, z datą ukończenia modernizacji całej linii. Już obecnie można stwierdzić, że z ostateczną wymianą szyn na odcinku Dobre Miasto – Orneta, z toru szlakowego znikły bezpowrotnie np. szyny belgijskie (S&M-1943-T) i francuskie (CCNM 43 i CCNM 44), wyprodukowane w trakcie II w. św. na rzecz kolei III Rzeszy, podczas okupacji tamtejszych hut, a położone pomiędzy Bzowcem, a Rogiedlami w km. 30.6 – 30.9 linii.

2021.06.17 Ostatnie stare szyny przed nowymi, na szlaku za Dobrym Miastem
2021.06.17 Ostatnie stare szyny przed nowymi, na szlaku za Dobrym Miastem

Ciekawie zabezpieczono szlak od strony Dobrego Miasta. Oprócz tarczy zatrzymania D-1, znanej już ze wcześniejszych zdjęć, w miejscu jej ustawienia, wybrano tłuczeń i umocowano na ziemi, skrzyżowane, dwa stare podkłady drewniane, tworząc w ten sposób swoistą przeszkodę blokująca dostęp do zmodernizowanego szlaku od strony stacji Dobre Miasto. W ubiegłym roku, podobna konstrukcja ustawiona była ok 70 m. dalej, przy semaforze wjazdowym H 1/2. Zabezpieczała ona wówczas urywający się w tym miejscu tor szlakowy, przed wjechaniem na pozbawione szyn i podkładów torowisko.

2021.06.16 Dobre Miasto. Zapora z podkładów i tarcza D-1. Widok w kierunku Ornety
2021.06.16 Dobre Miasto. Zapora z podkładów i tarcza D-1. Widok w kierunku Ornety
2021.06.16 Dobre Miasto. Zapora z podkładów i tarcza D-1. Widok w kierunku stacji.
2021.06.16 Dobre Miasto. Zapora z podkładów i tarcza D-1. Widok w kierunku stacji.

Warto więc odnotować, że na szlaku za Dobrym Miastem leżą już nowe szyny. Jak jest na dalszych odcinkach, tego niestety nie wiem. Prawdopodobnie nowe szyny leżą już na całym modernizowanym odcinku, bo podejrzewam, że szlak za Dobrym Miastem był ostatnim etapem prac... a być może się mylę i prace te rozpoczęto od strony Dobrego Miasta, wówczas, zapewne do końca miesiąca, dotrą one do Ornety.

2021.06.17 Nowe szyny szlaku za Dobrym Miastem już na swoim miejscu
2021.06.17 Nowe szyny szlaku za Dobrym Miastem już na swoim miejscu
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

W drugim tygodniu lipca 2021 r., na odcinku za Dobrym Miastem, ruszyły prace polegające na usuwaniu zdjętych ze szlaku starych szyn. Szyny te leżą / leżały na ziemi, po obu stronach nowego torowiska. Prace posuwają się dość szybko (pomimo panującego, nieznośnego upału), nie wiem jednak, czy jest to już końcowy etap usuwania szyn z odcinka Dobre Miasto – Orneta, czy jest to dopiero początek prac, które w dalszych etapach będą posuwać się w stronę Ornety. A może prace rozpoczęto z obu stron :?: . Może ktoś z okolic Ornety sprawdziłby, czy stare, zdjęte ze szlaku szyny, jeszcze tam leżą, czy już ich nie ma. Podejrzewam jednak, oceniając po interwale czasowym jaki minął od ostatnich prac związanych z modernizacją linii na odcinku tuż za Dobrym Miastem (17 – 18 czerwiec), że usuwanie starych szyn rozpoczęto od Ornety i teraz jest to już końcowy etap prac.

2021.07.12. Dobre Miasto. Stare szyny zdjęte ze szlaku składowane na placu ładunkowym i obok toru na bocznicę.
2021.07.12. Dobre Miasto. Stare szyny zdjęte ze szlaku składowane na placu ładunkowym i obok toru na bocznicę.

Szyny cięte są palnikami na mniejsze fragmenty, ładowane na wagony robocze (dwie, odpowiednio przystosowane platformy, z dwoma, niewielkimi dźwigami każda) i zwożone w północny rejon placu ładunkowego stacji Dobre Miasto. Tam są składowane (niektóre przycinane są na jeszcze krótsze kawałki) i na bieżąco ładowane na ciężarówki, którymi odjeżdżają w siną dal, gdzieś w Polskę (zapewne jako złom trafią do huty).

2021.07.12. Dobre Miasto. Ucięte palnikiem koncówki szyn.
2021.07.12. Dobre Miasto. Ucięte palnikiem koncówki szyn.

Tak jak wspomniałem, prace przebiegają sprawnie, pomimo panującego skwaru i żaru lejącego się z nieba. Szczerze mówiąc, gdybym to ja pracował w brygadzie usuwającej szyny, rozpuściłbym się na słońcu w ciągu kilku godzin. Po prostu nie wytrzymałbym :oops: . Roboty prowadzone są przez firmę GÓR-TOR, Macieja Górniaka. Firma ma swoją siedzibę w miejscowości Olszewo-Bołąki (w woj. mazowieckim, w powiecie mławskim) i znana jest z różnych prac związanych z przebudową / rozbiórką linii kolejowych.

2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (1)
2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (1)

2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (2)
2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (2)

2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (3)
2021.07.14-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (3)

2021.07.12-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (4)
2021.07.12-15. Dobre Miasto. Prace przy usuwaniu starych szyn zdjętych ze szlaku (4)

Dwa wagony robocze należące do firmy GÓR-TOR pochodzą z rodziny typu 401Z (węglarko-platform i platform), wyprodukowane zostały w 1962 r. w Hucie im. M. Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim (wg. tabliczek na wagonach, nr fabryczne 57988 i 58212). Jako środek trakcyjny używana jest koparka kolejowa (dwudrożna), oprócz tego pracę wspomagają koparka gąsienicowa i druga, mniejsza koparka kolejowa (dwudrożna). Wszystkie maszyny to produkt jednego z największych na świecie producentów maszyn budowlanych, firmy LIEBHERR (założona w Niemczech, obecnie mająca swoją siedzibę w Szwajcarii).

2021.07.17. Dobre Miasto. Wagony robocze serii Ua (z rodziny 401Z) (1)
2021.07.17. Dobre Miasto. Wagony robocze serii Ua (z rodziny 401Z) (1)

2021.07.17. Dobre Miasto. Wagony robocze serii Ua (z rodziny 401Z) (2)
2021.07.17. Dobre Miasto. Wagony robocze serii Ua (z rodziny 401Z) (2)

Z tego co udało mi się zaobserwować, pojazd typu LIEBHERR 922 Rail (o masie ponad 20 t. i mocy ok. 160 KM) służy głównie do przeciągania wagonów roboczych w miejsce załadunku na szlaku i z powrotem, na miejsce rozładunku.

2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 922 Rail (1)
2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 922 Rail (1)

2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 922 Rail (2)
2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 922 Rail (2)

Szyny składowane są przede wszystkim na placu, ale także po drugiej stronie toru, prowadzącego na dobromiejską bocznicę. Nie leżą one jednak długo. Na bieżąco ładowane są na ciężarówki przez koparkę gąsienicową LIEBHERR R 313 Litronic (moc ok. 103 KM.) oraz drugą koparkę kolejową (dwudrożną) typu LIEBHERR 900 (mniejsza i nieco starsza od typu 922, o masie ok. 15 t. i mocy ok. 115 KM). Ta „dziewięćsetka” wspiera „większego brata” także na szynach, oraz krząta się obok koparki gąsienicowej. Wszystkie trzy maszyny oraz dźwigi zamontowane na platformach – wagonach roboczych, przenoszą, układają, rozładowują i ładują, pocięte palnikami, fragmenty starych szyn.

2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka gąsienicowa firmy LIEBHERR.
2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka gąsienicowa firmy LIEBHERR.

2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 900.
2021.07.15-17. Dobre Miasto. Koparka kolejowa LIEBHERR 900.

Prace trwały cały tydzień ale nie zostały jeszcze zakończone. W weekend 17-18 lipca, wagony robocze, odstawione na torze nr 2, na wysokości semaforów F i G, jak i koparki ("922" i gąsienicowa) odpoczywają na stacji. "Porzucając" Dobre Miasto i okolice, można dodać, że od ok. 2 tygodni trwa remont na przejeździe drogowym w Lubominie. Tablice postawione w Dobrym Mieście, informują o objeździe przez Świękity / Miłakowo. Zamknięcie przejazdu w Lubominie złości zwłaszcza tych, którzy dojeżdżają do pracy do Dobrego Miasta, z Ornety i jej okolic. Muszą oni niestety nadkładać drogi i wcześniej wstawać. Mogę tylko dodać, że nie wiedziałem, że przebudowa przejazdu drogowego może aż tyle trwać, bo jest to obecnie spore utrudnienie na drodze wojewódzkiej nr 507, na odcinku Dobre Miasto - Orneta.

2021.07.17. Dobre Miasto. Szczegóły wagonu roboczego serii Ua
2021.07.17. Dobre Miasto. Szczegóły wagonu roboczego serii Ua
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Ciąg dalszy robót na linii kolejowej nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo...
Wzrośnie komfort podróży i skróci się czas przejazdu pociągiem z Olsztyna do Braniewa. Rozpoczynają się prace na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto. Przebudowany będzie odcinek Orneta – Pieniężno. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostępność mieszkańców do kolei i możliwości podróży na północ Warmii. Efektywnie wykorzystywane są środki unijne oraz budżetowe.
https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/inf ... ewem-5331/

A swoją drogą ciekaw jestem, co słychać między Dobrym Miastem a Ornetą. @Stanisław1972, dasz się namówić na kolejny fotoreportaż? :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

A swoją drogą ciekaw jestem, co słychać między Dobrym Miastem a Ornetą. @Stanisław1972, dasz się namówić na kolejny fotoreportaż?
Tak naprawdę, do niemal końca października niewiele się działo - stąd nie miało większego sensu pisać o szarej rzeczywistości stacji Dobre Miasto, zamkniętej dla ruchu pasażerskiego i z wygaszanym powoli ruchem towarowym. Ot kilka razy pojawiły się składy towarowe - na bocznicę z nawozami dla AGROCHEM-u, bądź pod plac ładunkowy, z węglem kamiennym np. dla miejskiej kotłowni - co ciekawe zlokalizowanej tuż za stacją, kiedyś prowadził do niej tor bocznicy, od ok. 20 lat zamkniętej, zdewastowanej, w sporej części rozebranej oraz przysypanej ziemią. Dziś węgiel przeładowywany jest na placu ładunkowym położonym obok toru nr 3, na samochody ciężarowe - wywrotki, które następnie pokonują 800 - 600 metrowy odcinek (z uwzględnieniem przejazdu drogowego w północnej części stacji), i wysypują go na placu obok kotłowni... a dawniej, na plac ten docierały bezpośrednio wagony węglarki, eh.

Poniżej kilka zdjęć obrazujących tą „szarą rzeczywistość”, choć z drugiej strony „kolorową” dla kogoś kto interesuje się kolejnictwem – zawsze można przecież wyłapać jakieś ciekawe szczegóły.

2021.07.27-28 Dobre Miasto. SM42-1281 6Dg + SM42-1244 6Dg (taki tandem w Dobrym Mieście spotkałem pierwszy raz), na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym F 2/m (2/m w indeksie górnym) od strony Ornety, ze składem platform z nawozami dla Agrochem-u (fot. nr 1, zrobiona w dniu 27 lipca) oraz SM42-1244 6Dg skierowana w stronę Olsztyna, na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym C 2/m (2/m w indeksie górnym, na zdjęciu to ten środkowy, po prawej stronie kabiny maszynisty), z pustymi platformami (tymi samymi, które przyjechały dzień wcześniej), w dniu 28 lipca (fot. nr 2).
2021.07.27-28 Dobre Miasto. SM42-1281 6Dg + SM42-1244 6Dg (taki tandem w Dobrym Mieście spotkałem pierwszy raz), na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym F 2/m (2/m w indeksie górnym) od strony Ornety, ze składem platform z nawozami dla Agrochem-u (fot. nr 1, zrobiona w dniu 27 lipca) oraz SM42-1244 6Dg skierowana w stronę Olsztyna, na torze nr 2, przed semaforem wyjazdowym C 2/m (2/m w indeksie górnym, na zdjęciu to ten środkowy, po prawej stronie kabiny maszynisty), z pustymi platformami (tymi samymi, które przyjechały dzień wcześniej), w dniu 28 lipca (fot. nr 2).
2021.08.11. Dobre Miasto. Węglarki z węglem kamiennym na placu ładunkowym przy torze nr 3. Na zdjęciu „świeżo” malowana (13 dni wcześniej) węglarka typu 430Wa oraz węglarka typu 412Wb – rzadki widok oznaczenia typu wagonu pełną nazwą podtypu 412Wb, a nie samym 412W.
2021.08.11. Dobre Miasto. Węglarki z węglem kamiennym na placu ładunkowym przy torze nr 3. Na zdjęciu „świeżo” malowana (13 dni wcześniej) węglarka typu 430Wa oraz węglarka typu 412Wb – rzadki widok oznaczenia typu wagonu pełną nazwą podtypu 412Wb, a nie samym 412W.
2021.10.11, Dobre Miasto. SM42-2422 firmy ORION Kolej „odpoczywa” na torze nr 3 obok budynku dworca, po przyprowadzeniu składu towarowego na dobromiejską bocznicę.
2021.10.11, Dobre Miasto. SM42-2422 firmy ORION Kolej „odpoczywa” na torze nr 3 obok budynku dworca, po przyprowadzeniu składu towarowego na dobromiejską bocznicę.

Jedynym "incydentem" jaki zauważyłem, dotyczącym zmodernizowanego toru na odcinku Dobre Miasto - Orneta, było pojawienie się pod koniec sierpnia niewielkiego składu roboczego Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego (PPM-T), ze zgarniarką tłucznia typu ZTU-300 (samojezdna, o napędzie spalinowym). Pracowała ona na zmodernizowanym szlaku przez kilka dni, a towarzyszyły jej wagon mieszkalny oznaczony ZTU-01 oraz „techniczny” serii Gbs (typu 208G).

2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – zgarniarka tłucznia.
2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – zgarniarka tłucznia.
2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – wagony.
2021.08.27. Dobre Miasto, skład roboczy z ZTU-300-01 – wagony.

Zaczęło się dziać, i to „na dobre”, dopiero pod koniec października, po ogłoszeniu jakie ukazało się na stronie PKP PLK w dniu 22.10.2021, a do którego link (już nie działający, niestety) podał Adam Dąbrowski. Zacytuję jednak informacje jakie były tam m.in. zawarte: „Rozpoczynają się prace na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto..... Rozpoczyna się wymiana ponad 20 km torów oraz rozjazdów. Efektem inwestycji będzie poprawa warunków obsługi podróżnych na stacjach w Olsztynie Gutkowie i w Dobrym Mieście oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów dzięki wyższym peronom. Zaplanowano nowe oświetlenie oraz wyposażenie przystanków w wiaty i ławki”. Tak więc z „wypiekami” na twarzy :wink: czekałem co takiego będzie się działo i po kilku dniach oczekiwania „zaczęło się”. Niemal co kilka dni na stacji zachodziły zmiany i dopiero teraz, po miesiącu, można je podsumować - w chwili kiedy pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 ruszył w stronę Gutkowa i w dniu dzisiejszym zapewne jest już w okolicach Swobodnej-Cerkiewnika. Ale po kolei (nomen omen „po kolei” jest także w Dobrym Mieście, bo teraz to przez dłuższy czas nawet poc. towarowy tu nie zawita).

W ostatnim tygodniu października 2021 r. przybyły na stację składy z nowymi szynami. Niestety przegapiłem lokomotywę i wagony – zastałem nowe szyny ułożone już na torach podlegających modernizacji, wyłączono też z ruchu – ustawiając tarcze zatrzymania D1, tory nr 3 i 2 od strony Ornety (nr 1 jest już zamknięty od niemal pół roku, także od strony Olsztyna). Nowe szyny rozłożono na całej trasie, „wewnątrz” toru szlakowego, poczynając od Dobrego Miasta i kierując się w stronę Gutkowa (tam pojawiły się po kilku dniach w stosunku do Dobrego Miasta). Takie rozłożenie szyn na starych podkładach świadczyło jednoznacznie, że odcinek Gutkowo – Dobre Miasto będzie modernizowany zupełnie inną metodą (szybszą, przy pomocy pociągu do potokowej wymiany nawierzchni ) niż odcinki Dobre Miasto – Orneta i Orneta – Pieniężno (będący w trakcie modernizacji), na których: najpierw zdjęto stare szyny (zostawiając je na bokach torowiska), następnie usunięto stare podkłady, „wyczyszczono torowisko” i ułożono nowe podkłady wraz z nowym tłuczniem, do nowych podkładów przytwierdzono stare szyny (poruszały się po nich pociągi robocze), na całej trasie rozłożono nowe szyny (pomiędzy starymi szynami), a na końcu dokonano samej wymiany szyn.

2021.10.29-30. Dobre Miasto – tarcze zatrzymania D1 od strony Ornety oraz nowe szyny ułożone „luzem” po środku torów nr 1 i 2.
2021.10.29-30. Dobre Miasto – tarcze zatrzymania D1 od strony Ornety oraz nowe szyny ułożone „luzem” po środku torów nr 1 i 2.

Nowe szyny, typu 49E1, są identyczne (nie licząc roku produkcji) z tymi ułożonymi na odcinku Dobre Miasto - Orneta. Pochodzą z Huty Katowice z Dąbrowy Górniczej (własność stalowego giganta Arcelor Mittal) i zostały wyprodukowane w 2021 r. Świadczy o tym ich cechowanie [K] = 21 49E1 gdzie dwie kreseczki, dolna dłuższa, oznaczają stal gatunku R260, o twardości 260 – 300 HBW. Pojedyncza szyna ma długość 120 m. Można dodać, że uruchomienie instalacji do produkcji tak długich szyn nastąpiło w Hucie Katowice (Arcelor Mittal Poland) 24.02.2014 r., do tego dnia produkowano tam szyny o max. dł. 30 m. W celu ułożenia na torze tak długich szyn, zdjęto płyty na dwóch przejściach prowadzących na peron nr 2.

2021.10.30. Dobre Miasto - nowe szyny ułożone na stacji i szlaku w kierunku Gutkowa.
2021.10.30. Dobre Miasto - nowe szyny ułożone na stacji i szlaku w kierunku Gutkowa.

Poniżej kompilacja kolejnych trzech zdjęć – robionych z peronu nr 2 w kierunku peronu nr 1, przedstawia wspomniane wyżej nowe szyny (widać ich cechowanie) leżące na torze nr 1, na tle starych szyn toru nr 1, toku prawego, które niebawem znikną wraz z modernizacją stacji. Na zdjęciach przykłady historycznych szyn (i tu trochę rozwinę wątek dla zainteresowanych), wszystkie typu S (czyli „średnie”, świadczy o tym litera „S” w cesze na szynie), wyprodukowane w 1937 r. dla PKP w polskich hutach. W kolejności:

Hucie Królewskiej w Chorzowie, w czerwcu 1937 – świadczy o tym sześć kropek za numerem „marki fabrycznej" „20” wpisanym w „podwójną ramkę”, nadanym Hucie Królewskiej w 1922 r. przez ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych – późniejsze Ministerstwo Komunikacji.

Hucie Pokój (cecha HP) w Rudzie Śląskiej, w lipcu 1937 – świadczy o tym siedem kropek dookoła „niepełnego kwadratu”, przy czym każdy następny „bok kwadratu” pojawiał się po „wypełnieniu” poprzedniego trzema kropkami, nr marki fabrycznej HP to „22” w kole.

Hucie Częstochowa (cecha H. CZĘST.) w Częstochowie, w marcu 1937 – świadczą o tym trzy kropki na górze cechy, za rokiem produkcji, i przed „S” czyli typem szyny. Nr marki fabrycznej huty Częstochowa to „3” cechowana za symbolem PKP.

2021.10.29-30. Dobre Miasto - nowe szyny złożone na torze nr 1 na tle starych szyn, do chwili obecnej leżących w toku prawym toru nr 1, położonego pomiędzy peronami stacji.
2021.10.29-30. Dobre Miasto - nowe szyny złożone na torze nr 1 na tle starych szyn, do chwili obecnej leżących w toku prawym toru nr 1, położonego pomiędzy peronami stacji.

Warto zwrócić też uwagę na charakterystyczne strzałki (innego kroju dla poszczególnych producentów, w Hucie Częstochowa najbardziej „imponująca”) – mówiące o kierunku głowy wlewka (w procesie walcowania szyny), które pojawiły się w cechowaniu szyn w roku 1933, „znikły” po II w. św. (z wyjątkiem krótko produkowanych po II w. św. szyn H. Częstochowa). Ponownie wprowadzała je norma z 1970 r. (która jednocześnie zniosła obowiązek cechowania symbolu PKP i nr fabrycznego). Po raz kolejny (i ostateczny wg. stanu obecnego), strzałki „znikły na dobre” z szyn w roku 2004 („zniosło” je pismo WTWiO-ILK3-5181-2/2004E.P. oraz norma europejska PN2006-EN 13674-1), przy czym, należy od razu dodać, że przed wojną nie było jako takiego obowiązku ich cechowania bo nie wszyscy producenci szyn normalnotorowych dla PKP je cechowali. Huta Bankowa (HB) z Dąbrowy Górniczej (nr fabryczny „1”) nigdy nie cechowała strzałek na szynach produkowanych dla PKP, także przed wojną, a swoją produkcję szyn zakończyła w połowie lat 1950-tych, już bez charakterystycznego HB na szynach (cechowanego w "połączonej" formie „H3”), które znikło w 1952 po zmianie nazwy huty na Huta im. Feliksa Dzierżyńskiego.

Na marginesie można też dodać, że Ministerstwo Kolei Żelaznych – późniejsze Ministerstwo Komunikacji, nadawało marki fabryczne wszystkim producentom, wykonującym zamówienia na wyroby metalowe dla PKP aż do 1939 r., a numeracja ta osiągnęła poziom co najmniej liczby 72, nadanej czeskiej Hucie w Trzyńcu, po przejęciu Zaolzia (gdzie zlokalizowana była huta) przez Wojsko Polskie w październiku 1938 r. Odpowiednie przepisy nałożyły obowiązek (od 1929 r) cechowania takiego numeru fabrycznego przez producenta, w tym na szyny, łubki, kierownice rozjazdów, iglice itp. a obowiązek ten utrzymywał się także po wojnie, aż do kwietnia 1970 r. kiedy to ostatecznie – dla normalnotorowych szyn kolejowych – zniosła go kolejna norma opublikowana 31 marca 1970 r. (PN70-H-93421). Interesujące jest to, że np. na łubkach, ten „znak numeryczny producenta” cechowany był niemal do końca XX w., stąd spotyka się np. łubki Huty Kościuszko (czyli Huty Królewskiej po zmianie nazwy w 1945 r.) z numerem „20” wyprodukowane w latach 90-tych XX w.

Wracając do głównego tematu. W pierwszym tygodniu listopada 2021 zamknięto dla ruchu pieszego plac ładunkowy położony w płn. części stacji (poprzez tablice ostrzegawcze i ogrodzenie taśmą), a na placu pojawiły się hałdy nowego tłucznia.

2021.11.08-10. Dobre Miasto. Zamknięty plac ładunkowy oraz zdjęte płyty na przejściach na perony.
2021.11.08-10. Dobre Miasto. Zamknięty plac ładunkowy oraz zdjęte płyty na przejściach na perony.

W kolejnym tygodniu dowożono tłuczeń, usypano z niego kolejne hałdy, w tym, przy torze szlakowym w kierunku Ornety, za przejazdem drogowym. Jak widać na kolejnym zdjęciu, na torze tym również leżą nowe szyny. Co interesujące, tłuczeń dostarczany był m.in. składem towarowym złożonym z 4-osiowych węglarek bułgarskich i słowackich – co ilustrują kolejne zdjęcia. Bułgarskie „krótkie” węglarki serii Eamnos należały do przewoźnika TENUTADO, a słowackie serii Eaos do przewoźnika AXbenet. Niestety nie „złapałem” lokomotywy, która je przyciągnęła.


2021.11.16. Dobre Miasto. Węglarki bułgarskie i słowackie, które dostarczyły tłuczeń.
2021.11.16. Dobre Miasto. Węglarki bułgarskie i słowackie, które dostarczyły tłuczeń.
2021.11.17. Dobre Miasto. Składy nowego tłucznia i tablica ostrzegawcza informująca o terenie budowy.
2021.11.17. Dobre Miasto. Składy nowego tłucznia i tablica ostrzegawcza informująca o terenie budowy.

W dniu 18 listopada na stacji zjawił się pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 będący własnością firmy TORPOL S.A. z Poznania. Potężne maszyny torowe, o całkowitej długości ponad 100 m., austriackiej firmy Plasser & Theurer, poprzedzał skład platform serii Rlp TORPOL-u (stacja macierzysta Konin), z nowymi podkładami strunobetonowymi. Na początku składu znajdują się również puste platformy do odbioru starych podkładów zdejmowanych przez SUM-a na szlaku. Całość tworzy pociąg roboczy z M62-1154 na czele, która, pomimo barw firmowych DLA (Dolnośląskie Linie Autobusowe) jest własnością firmy Cargo Przewozy Towarowe Transport Sp. z o.o. we Wrocławiu. W identyfikatorze literowym przewoźnika (obok nr EVN), jest symbol PL-CPTT, nie wiedzieć czemu na niektórych stronach internetowych błędnie opisywany jako PL-CPTIP. Tego dnia, przy rozjeździe nr 1 (pierwszy od strony Olsztyna), pracowała koparka dwudrożna z ekipą pracowników, przygotowującą szlak za rozjazdem do ustawienia SUM-a.

2021.11.18. Dobre Miasto. SUM 312 i M62-1154 w barwach DLA.
2021.11.18. Dobre Miasto. SUM 312 i M62-1154 w barwach DLA.
2021.11.18. Dobre Miasto. M62-1154 i platformy serii Rlp, w tym na tle dworca w Dobrym Mieście.
2021.11.18. Dobre Miasto. M62-1154 i platformy serii Rlp, w tym na tle dworca w Dobrym Mieście.

W dniu 19.11.2021 pociąg do potokowej wymiany nawierzchni ustawiono na szlaku w kierunku Olsztyna. Ostatni wagon w składzie – socjalny, przebudowany z ambulansu pocztowego typu 304C – stał na rozjeździe nr 1 (ok. 22.565 km. linii), lokomotywa M62-1154 znajdowała się ok. 200 m. za wiaduktem nad drogą wojewódzką nr 530, w ok. km. 21.85 km. linii czyli ponad 700 m. dalej.

2021.11.20. Dobre Miasto. Pociąg roboczy z SUM 312 ustawiony na szlaku.
2021.11.20. Dobre Miasto. Pociąg roboczy z SUM 312 ustawiony na szlaku.

Na samej stacji, część podkładów została złożona za peronami w kierunku Ornety. Składowane tam podkłady są cechowane symbolami -49-21-M- czyli do typu nawierzchni 49E/S49, wyprodukowane w 2021 r. (-21-) przez Wytwórnię Podkładów Strunobetonowych S.A. w Mirosławiu (-M-), miejscowości położonej koło Ujścia, w dawnym woj. pilskim. Dolny rząd symboli -PS83-044- (na wyróżnionym w okienku zdjęciu) oznacza typ podkładów (PS83) i numer partii (zmienny, na głównym zdjęciu widoczne są także podkłady z partii oznaczonej -074- oraz -132-).

2021.11.20-22. Dobre Miasto, podkłady typu PS83 do nawierzchni typu 49E składowane w płn. części stacji.
2021.11.20-22. Dobre Miasto, podkłady typu PS83 do nawierzchni typu 49E składowane w płn. części stacji.

Ponieważ rozmiary pociągu SUM 312 i miejsce gdzie stał nie pozwalały na zrobienie „rozsądnych” zdjęć całości składu i jego poszczególnych części, aby pobieżnie scharakteryzować skład, posłużę się zdjęciami jakie zrobiłem w dniach 2 i 4.05.2019 r. na stacji Szczytno, kiedy jednostka ta pracowała na modernizowanym wówczas szlaku linii nr 219 (Olsztyn Gł. - Ełk, przez Szczytno, Ruciane-Nida, Pisz). Ten sam skład pracuje obecnie na linii nr 221 na odcinku Gutkowo – Dobre Miasto. Na zdjęciach ze Szczytna w kolejności wagon socjalny (z naniesioną stacją macierzystą Konin), jednostka główna SUM 312, pozostałe maszyny, w tym platforma-agregat PKTW m.in. ze zbiornikami oleju napędowego i wody oraz dwie samojezdne suwnice, oznaczone PK2 311-2 (PK 311-2) oraz PK3 312-1 (PK 312-1), które współpracują z platformami serii Rlp (szyny po których poruszają się suwnice, znajdują się na bokach platform), pobierając z nich „pakiety” nowych podkładów oraz odkładając na nie zdejmowane ze szlaku stare podkłady. SUM w sposób ciągły wymienia podkłady i szyny w obrębie "swojego wnętrza". Wyposażony jest w specjalne mechanizmy do wybierania oraz transportu materiałów, wśród których najważniejszą rolę spełnia główny zespół roboczy SWAL, odpowiedzialny za równoczesny demontaż i montaż podkładów oraz szyn.

2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (1).
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (1).
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (2).
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (2).
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (3).
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (3).

Na ostatniej serii zdjęć, dodatkowo przedstawiona jest platforma z nowymi i starymi podkładami, oraz druga z suwnic – jak widać na zdjęciach suwnice te mogą przemieszczać się pomiędzy platformami oraz dwoma maszynami torowymi pociągu SUM 312 (ostatnie zdjęcie, ze szlaku za Dobrym Miastem, z suwnicą PK3 312-1 „zaparkowaną” na takiej maszynie).

2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (4). Na ostatnim zdjęciu ze szlaku linii nr 221 tuż przed Dobrym Miastem.
2019.05.2-4 Szczytno. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni SUM 312 (4). Na ostatnim zdjęciu ze szlaku linii nr 221 tuż przed Dobrym Miastem.

W dniu 22.11.2021 SUM 312 pracował już na szlaku powoli kierując się w stronę przystanku Swobodna. Na szlaku za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna leżały nowe podkłady i szyny, stare szyny (ciągle połączone łubkami), leżały luzem, na bokach torowiska, tworząc dwie, niezwykle długie serpentyny. Nowe podkłady, w przeciwieństwie do tych składowanych w północnej części stacji, zostały wyprodukowane w 2020 r (-49-20-M-).

2021.11.22. Dobre Miasto. Szlak tuż za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna.
2021.11.22. Dobre Miasto. Szlak tuż za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna.
2021.11.22. Dobre Miasto. Rozjazd nr 1 w kierunku Olsztyna i w kierunku Stacji Dobre Miasto – widać ucięte palnikiem stare szyny położone przed rozjazdem. Nowe szyny połączono ze starymi, m.in. łubkami Huty Kościuszko (KH 20) z 1975 i 1962 r. typu Ł49.
2021.11.22. Dobre Miasto. Rozjazd nr 1 w kierunku Olsztyna i w kierunku Stacji Dobre Miasto – widać ucięte palnikiem stare szyny położone przed rozjazdem. Nowe szyny połączono ze starymi, m.in. łubkami Huty Kościuszko (KH 20) z 1975 i 1962 r. typu Ł49.

W dniu 23 listopada 2021 r. pociąg roboczy z SUM 312 znajdował się na wysokości dawnego PGR Knopin (ok. 2 km. od stacji Dobre Miasto) i powoli przemieszczał się w kierunku miejscowości Knopin. Na ostatnim zdjęciu, dodatkowo portret lokomotywy M62-1154 na stacji Dobre Miasto, uwieczniony pięć dni wcześniej.

2021.11.23. Pociąg roboczy na wysokości dawnego PGR Knopin oraz lokomotywa M62-1154 na stacji Dobre Miasto sfotografowana pięć dni wcześniej.
2021.11.23. Pociąg roboczy na wysokości dawnego PGR Knopin oraz lokomotywa M62-1154 na stacji Dobre Miasto sfotografowana pięć dni wcześniej.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stanisławie, bardzo dziękuję za kolejną ciekawą relację!!! :smile:

W uzupełnieniu wklejam również notatkę prasową PKP PLK S.A. pod tytułem "SUM szykuje dobre podróże koleją z Olsztyna do Braniewa":
Specjalna maszyna SUM rozpoczęła układanie toru między Dobrym Miastem a Olsztynem Gutkowem. Kolejowa trasa przygotowywana jest także na odcinku Orneta – Pieniężno. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki projektom za 200 mln zł, z udziałem unijnych środków z RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego i środków własnych, przygotowują lepsze warunki podróży i przewozu towarów w stronę Braniewa.

Pierwsze efekty prac widać na odcinku pomiędzy Dobrym Miastem a Olsztynem Gutkowem. Na trasie pracuje maszyna, która wymienia tory i podkłady. Pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej SUM jest szybki i precyzyjny. SUM ułożył pierwsze 2 km nowych torów w okolicy Dobrego Miasta i kontynuuje roboty w kierunku Olsztyna.

Mechanizacja znacznie przyspiesza prace. SUM ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. Dzięki zastosowaniu najnowszej techniki robót, skraca się znacznie czas prac. W ten sposób zostanie ułożonych ponad 17 kilometrów nowych torów.

Specjalistyczne maszyny zaangażowane są także pomiędzy Ornetą a Pieniężnem. Z wykorzystaniem suwnicy układane są nowe podkłady. Następnie pracuje wysokowydajna oczyszczarka tłucznia. Maszyna ma 165 metrów długości. Na prawie 11 km szlaku oczyszczarka wykonała m.in. płukanie tłucznia z torowiska. Maszyna potrafi dobrać odpowiednią wielkość tłucznia, przerabia młynem, dodaje i wbudowuje nowy materiał w torowisko. Na godzinę potrafi oczyścić 800 m3 materiału – to np. 11 wagonów.

Efektem prac na obu odcinkach będą lepsze podróże koleją na warmińskiej trasie Braniewo – Olsztyn. Po przebudowie torów, przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych, zmodernizowane zostaną także perony. Poprawione zostaną warunków obsługi podróżnych na stacjach w Olsztynie Gutkowie i w Dobrym Mieście oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik, Swobodna, Rogiedle, Lubomino i Henrykowo.

Dostępność do kolei zwiększy nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów dzięki wyższym peronom. Zaplanowano nowe oświetlenie oraz wyposażenie przystanków w wiaty i ławki. Czytelne oznakowane oraz informacje z rozkładami jazdy ułatwią podróże. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania większą dostępność do kolei zapewnią odpowiednio przygotowane perony

Po realizacji całego zakresu projektu, pociągi przyspieszą. Skróci się czas przejazdu na trasie Braniewo – Olsztyn. Poprawią się także warunki dla przewozu towarów. Składy będą mogły być cięższe, dzięki czemu będzie można przewieźć więcej ładunku.

Prace o wartości ponad 147 mln zł netto na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przebudowa odcinka Orneta – Pieniężno za ok. 69 mln zł realizowana jest ze środków PLK. Wszystkie roboty zaplanowano do 2023 r.
Bardzo ciekawą informacją jest ta dotycząca budowy nowego przystanku kolejowego w Nowym Dworze koło Ornety.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ