Wspomnienie Donnerbuchsenów i boczniaków

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Wspomnienie Donnerbuchsenów i boczniaków

Post autor: Bernard »

Kto z kolegów pamięta te kultowe wagony w planowej służbie?? Boczniaki oświetlane gazem. Dwuosiowe wagony np typu Bi29, Ci28, BCi28 (te jeźdizły, aż do lat 80-tych). Zapraszam do dzielenia się wspomnieniami i wklejania zdjęć :)


Obrazek

Zdjecie z kolekcji dr A. Massela, ze strony galerii Chestera.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

a Tutaj Ty2 z wagonem Ci28, gdzieś na linii Zagórz-Krościenko.

Obrazek

również zdjecie ze zbiorów dr A. Massela, wyszukane na stronie galerii Chestera.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

niestety ja nie pamiętam tych wagonów ze swojej linii, ale troche mi opowiadał mój ojciec, który jeździł boczniakami i donerbruszami do szkoły w końcówce lat 60-ych i na początku 70-ych. Po latach ciepło wspominał ich niezbyt wygodne ławki, i stopnie w boczniakach po których można było przechodzić od drzwi do drzwi w czasie jazdy. I jesczse jedno-nie wiem czemu ale na boczniaki według ojca mówili wtedy "carska trojka"- (a jak sądze te wagony były przecież pochodzenia pruskiego).
Bardziej zrozumiała była ksywka donerbruszy-"kowbojka"
pzdr
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

CM

Post autor: CM »

Z relacji dawnego mieszkanca Kruklanek wynika, ze najpierw w latach 50 kursowly na linii Gizycko-Kruklanki wlasnie "boczniaki", a potem w latach 60 wyparly je "zdeklasowane" "kowbojki" - tzw. "platformiaki" (obywatelskie? ;) ). I tak pratycznie az po ere enerdowskich Bip.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Czemu zdeklasowane?? "Platformiaki to jak mniemam wagony Ci28 i Cid27. Te raczej miały awans społeczny z 3 klasy na 2kl po roku 1956. Wagony Bi29 2kl, na początek jeździły jako 1kl po zmianie oznaczeń w 1956, a potem jako 2kl, aż do lat 80-tych.

PS. DO Kruklanek to jeździły początkowo OKl2.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2005, 12:04 przez Bernard, łącznie zmieniany 1 raz.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Tia - OKl2. To pewna informacja? Czyzby prosto z Elku czy ... No wlasnie. Wydawalo mi sie to malo wiarygodne, ale gosc podawal, ze wlasnie jakis "krotki" (beztendrowiec) stacjonowal kiedys nawet w gizyckiej szopie (lata 50/60)! Uznalem to za malo wiarygodne - choc zaplecze dla tendrzaka by wystarczylo. Slyszal cos ktos o tym?

Co do "mocno zuzytych wagonow" (zdeklasowanych) wagonow - to trudno wymagac od "niewtajemniczonych" dokladnych okreslen. Ten gosc to mial oryginalne nazwy - i musialem sie sporo napocic aby skojarzyc o czym pisze :) Boczniaki i Kowbojki ("bonanzy") to rozpoznalem. Nie moge jeszcze rozgryzc dokladnego znaczenia ichniego "pulmana" (znaczen tu moze byc wiele - nie tylko to ogolnie przyjete).
Najciekawiej gosc nazywal ST44 - wiecie jak? Ciezkie spalinowe... Kosyginy. Ha, ha - i faktycznie, Michal wyszperal w archiwach, ze to byl premier ZSRR bodajze - w czasie gdy Polska masowo kupowala Gagary.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Informacja o OKl2 pochodzi od P. Romana Witkowsiego, więc jest pewna.

Wyciąg ze służbowego rozkładu jazdy dla odcinka Giżycko-Kruklanki:
obsługa trakcyjna: OKl2
brutto: 500ton (towarowo-osobowy), ale chyba takie obciążenie to było rzadko.
prędkość rozkładowa: 50km/h

Parowozy OKl2 z MD Korsze obsługiwały wszystkie 3 pary pociągów do Kruklanek i dwie pary Korsze - Wegorzewo. Ciekawostką jest fakt, że na odcinku Korsze-Ketrzyn pociąg z rozkładową prędkością 80km/h przemierzał ten odcinek w 21minut!

W Korszach stacjonowały 1.01.1966: OKl2-17, 18, 30, 31. Najprawdopodobniej jeden mógł być w delegacji w Giżycku do obsługi odcinka Giżycko-Kruklanki.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Cenne info do uzupelnien SPS Gizycko-Kruklanki...
:roll: nie mozna bylo od razu podrzucic tych cennych poprawek? :?
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Pewnie można było... ale nie miałeś jednak munduru Wh. Ani nawet jakiegoś malutkiego parabellum :cry:
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Hier liegt der Hund begraben ;)

No tak :idea: Obserwowalem slimaka pelzajacego po ostrzu brzytwy [...] moim marzeniem jest pelzac po ostrzu brzytwy i... przetrwac [...] kiedys ta wojna sie skonczy...
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

"Palicie ludzi żywcem, ale nie pozwalacie napisać na samolocie słowa 'pieprzyć', bo to nie wypada."

PS Piotr Janik: jak się nie podoba, to nie czytaj, tego co napisałem.

PS CM: Nie było odpowiedniego wątku, żeby wrzucić informacje o OKl2. Z resztą myślałem, że te dane to każdy zna. W bardzo starym ŚK są fajne zdjecia OKl2, jak pędzi do Węgorzewa z 'kowbojkami'. Było jeszcze zdjecie z Kętrzyna i z Malborka gdzie swych dni doczekała ostatnia OKl2.


Obrazek

Ty2-832 z MD Poznań. Z tyłu wagon dwuosiowy Ci28.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

PS Piotr Janik: jak się nie podoba, to nie czytaj, tego co napisałem.
Się podoba. Jest to zresztą warunek włączenia do kanonu cytatów.
Nie było odpowiedniego wątku, żeby wrzucić informacje o OKl2.
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... 9043480f14 - Nie było.
Informacja o OKl2 pochodzi od P. Romana Witkowsiego, więc jest pewna.
Z resztą myślałem, że te dane to każdy zna.
Przepraszam, nie znam (ani P.Romana Witkowskiego ani danych). Z którego roku jest ten rozkład? Czy pozostaje on w zbiorach KMK Olek?
Skąd ( Bernardzie) czerpiesz dane o ilostanie MD Korsze? Czy biorąc pod uwagę ich dostępność, mam szanse dotrzeć do nich - poprzez forum lub bez tego pośrednictwa?
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Pozostaje mi niczym echo mazurskich puszcz powtórzyc Piotrka ;) Nie miałem przyjemności choćby pokorespondować z Panem Romanem Witkowskim... widac szkoda wielka :(
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

W ŚK 6/2000 był obszerny opis serii OKl2 Romana Witkowskiego. Stamtąd dowiedziałem się sporo o OKl2 na Mazurach i ilostanie MD Korsze. Istnieje zawsze taki wynalazek współczesnej techniki, jak ksero.

PS. A co do munduru WH. Własnie kupiłem sobie taki w kamuflarzu "błotnym" konutrowym.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

... trochę zboczę z tematu OKl2 i wrócę do głównego "pnia" wątku ;)

Drobna uwaga do nazewnictwa. Słowo 'Donnerbüchse' dosłownie znaczy 'grzmiące pudło' albo 'skrzynia' (całkiem trafne określenie) i wymawia się donerbukse. Jest trochę niemieckich nazw z regionu, w których 'ch' jest tak samo wymawiane jako 'k' np. kristburg (Christburg). W wolnym tłumaczeniu to 'Chrześcijański Gród' - jaka klerykalna nazwa, ale w końcu Krzyżacy byli ultraklerykalni ;) - a chodzi o obecny, prozaiczny Dzierzgoń. Albo banalna Wisła - czyli po germańsku: wajksel - pisane: Weichsel.

A teraz parę fot z boczniakami z Bufego i Scharfa...

Obrazek
Malbork od strony Tczewa, pociąg prowadzi polska Ok1 - obsługująca ruch w Wolnym Mieście Gdańsk, 1930r.

Obrazek
Stado boczniaków na Gdańsku Głównym. Gdyby nie lampy, można by pomylić z czasem przedwojennym, a to rok 1958.

Obrazek
BR24 (PKP: Oi2) prawdopodobnie w okolicach Grudziądza. ~1941r.

Obrazek
I znów Oi2 z podobnym składem, ale 30 lat później. Pociąg z Mogilna dojeżdża do Barcina w 1974 r. Linia ta nie istnieje już ponad 10 lat.

A teraz 2 foty destrukcyjne z frontu wschodniego ;)

Obrazek
Klasyczne donerbuksy spiętrzone po wjechaniu pociągu na partyzancką minę. Dość makabryczny widok - już same twarze mówią wiele. Robotnik po prawej ma pomysłowo przywiązaną siekierę. Okolice Mohylewa na Białorusi, 8 marzec 1944.

Obrazek
W pierwszej chwili wygląda jakby ktos rozrzucił wagoniki na makiecie. Ale te 'wagoniki' są w skali 1:1. Fachowo to się nazywa 'udrożnienie szlaku' po zasadzce partyzantów. Te wagony zapewne długo tam leżały... Szlak: Witebsk - Orsza, listopad 1941r.
ODPOWIEDZ