Nie znam niemieckiego

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Nie znam niemieckiego

Post autor: Piotr Janik »

Cześć!
Nie ma się czym chwalić, zwłaszcza w Dobie Akcesji... Skoro jednak Panowie dobrali sie Słodkiej Ornetce do d..., muszę fakt analfabetyzmu wyjawić publicznie i zapytać, czy to zestawienie http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau ... tz_khd.htm sugeruje, że w 1934 w Ornecie przydatna była lokomotywa na tor 600mm i to DRG a nie np. fabryce śrubek? Chodzi o lok (loczek) nr fabr.12550.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Opis jest ultralkoniczny i niestety nie da się z niego wycisnąć nic ponad to, co sam wywnioskowałeś...
CM

Post autor: CM »

"Feldbahn-lokomotywka" typu OME117 F była produkowana ponoć dla hut i zakładów metalugicznych!!? Silnik diesla z 1 cylindrem! ciężar loka 2,8 tony. Straszne maleństwo look fotka (jedyna jaką udało się znaleźć):

Obrazek

Po wojnie pracowała w zakładach/kopalni krzemionki Brandis w NRD (pod Lipskiem). Zachowała się do dziś (!) w muzeum kolei kopalnianych w Solms (Zagłębie Ruhry). Jak ktoś tam przypadkiem będzie, to niech pozdrowi tę pamiątkę z Warmii ;)

Gorzej z jej wykorzystaniem... jak słusznie zauważył Piotr - miała być używana przez DRG... być może więc zakłady metalowe, po wojnie fabryka śrub, część WFMS! Widocznie należały do kolei!

Gdzież jest więc ornecka sieć wąskotorowa po której miałaby jeździć?
Na M-Blatt widać chyba nawet krótki odcinek w płd-zach części stacji - być może to wąskotorówka - biegnie do fabryki - choć podejrzanie splata się z układem normalnotorowym na płd kręgu zwrotnicowym.

Cezar

PS. Sorki że sprułem Ci POP-a ;)
CM

Post autor: CM »

Oj sorki powinno być WFMR :) Orneckiego "taboru" nigdy za wiele :

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Darku z Ornety! Czy mógłbyś jakoś to skomentować: Trochę tego co szukasz znajdziesz w Ornecie a w szczególności jez. Mieczowe w centrum miasta. To nie jest normalne jezioro tylko stara żwirownia lub glinianka. Znajomy policjant powiedział ze na dnie jest trochę wagoników i tory. :?:
Uwadze ogółu polecam fakt, że autor wątku, amator starej nawierzchni, powołuje się na SHK... Czy to oznacza, że powstanie wkrótce węgorzewska wąskotorówka :D :?: A może tajemnicze Stowarzyszenie ma jakieś inne, tajemnicze plany...? Czy KMK nie powinien już zacząć znosić pod WTI staroużyteczny materiał torowy, zanim SHK zainteresuje się cięższymi typami :D :shock: :?:
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
fgk
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 01 lip 2005, 02:40
Lokalizacja: Liberec

Post autor: fgk »

Witam,
u mnie z niemieckim tez nie jest najlepiej:-( a wkolo wiekszosc zrodel tylko w tym jezyku. Coz, trzeba sie wziac, zaczynajac moze od dzialki kolejowej - wszak rozklad jazdy potrafi całkiem dobrze zastapić rozmowki;-)
Ale skoro juz jestesmy w Ornecie, to chcialbym zauwazyc, ze czasem uda sie znalezc materialy archiwalne i po polsku. Chocby i cytowana nizej notatke, czesciowo wyjasniajaca, czemu cala linia Gutkowo - Orneta - Pieniężno - Braniewo nie zostala otwarta w jednym terminie, tj. 1.11.1884.

Brunsberga, 3 sierpnia. Deputacya tutejszej Izby handlowej udała się w tych dniach do Bydgoszczy, aby się postarać u król. dyrekcyi kolei żelaznej, iżby kolej z Ornety do Melzaku otwartą została już w dniu 1 listopada. Deputacya wszakże odprawioną została z niczem. Kolej nie może być jeszcze otwartą do 1 listopada, gdyż Orneta nie dała dotąd ani gruntu dla stacyi wody, ani dla zajazdu do dworca.
Źródło: Gazeta Toruńska nr 180, 6 sierpnia 1884 r.

Pozdrawiam
Filip
[...] W Berlinie istnieje Towarzystwo mające na celu odzwyczajenie ludzi od trzymania rąk w kieszeniach. [...] Nazywa się bardzo skromnie "Antihändeindentaschenhalterverein"
Gazeta Toruńska nr 227, 2 października 1894 r.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

u mnie z niemieckim tez nie jest najlepiej:-(
W takim razie: nieważne, że przynależność do kręgu mało chwalebna, ważne, że w dobrym towarzystwie 8) .
Ale skoro juz jestesmy w Ornecie(...)
W Ornecie jesteśmy przez cały czas - tak jak Orneta zawsze jest w nas...
Gazeta Toruńska rules! - dzięki za udokumentowaną informację, prosimy o więcej.

A czy Ty jeszcze jesteś w Ornecie, Darku z Ornety?
Freien Strecken für freien Menschen!
Awatar użytkownika
fgk
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 01 lip 2005, 02:40
Lokalizacja: Liberec

Post autor: fgk »

Gazeta Toruńska rules! - dzięki za udokumentowaną informację, prosimy o więcej.
Alez prosze bardzo [choc juz nie z Ornety, zeby nie byc monotematycznym]:

Miasto Olsztyn. [...] Dworzec kolei żelaznej, gdzie się kilka linij krzyżuje, jest na przeszło 2 kilometry za miastem. Drogę ku niemu urozmaicają nowe budowy, które od tej strony się coraz gęściej sadowią. Zabudowania dworca okazały się już za małe dla zwiększającego ruchu i teraz właśnie dokończają przybudowanego skrzydła. [...].
Źródło: Gazeta Toruńska nr 190, 21 sierpnia 1885 r.

F.
M.D.
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 14 lut 2007, 21:22

Post autor: M.D. »

Piotr Janik pisze: Uwadze ogółu polecam fakt, że autor wątku, amator starej nawierzchni, powołuje się na SHK... Czy to oznacza, że powstanie wkrótce węgorzewska wąskotorówka :D :?: A może tajemnicze Stowarzyszenie ma jakieś inne, tajemnicze plany...? Czy KMK nie powinien już zacząć znosić pod WTI staroużyteczny materiał torowy, zanim SHK zainteresuje się cięższymi typami :D :shock: :?:
Węgorzewska wąskotorówka? raczej nie,

a czy tajemnicze Stowarzyszenie ma jakieś inne tajemnicze plany...?

Ano ma - kolejkę parkową
ODPOWIEDZ