Olsztyński Dworzec Główny

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

zima 1979

Post autor: Rainy31 »

Zimą stulecia określa się wyjątkowo ciężką zimę, ale zazwyczaj jest takich kilka w stuleciu.
Już pisałem o artykule "Warty nad rozjazdami". Okazało się, że przegapiłem jedno z niego zdjęcie:

mlyn GO 4 01 1979.png

Są też dwa zdjęcia z 4 stycznia. Sytuacja trochę opanowana. Przybywają kolejne pociągi z węglem. Na dworcu PKS też lepiej.

transport węgla GO 4 01 1979.png

Mam problem z rozpoznaniem gdzie powyższe zdjęcie zostało zrobione.

PKS i PKP w Olsztynie to jakby małżeństwo, w którym pełno niestety napięć. Ostatnio PKS chce narzucić swoją wizję związku planując dla PKP małą część w kompleksie handlowo-komunikacyjnym. Cóż, kto ma kasę, ten rządzi.

Co mnie uderzyło na poniższym zdjęciu? Ławki identyczne jak te, co stały wtedy stały na poczekalni. To pierwszy dokument potwierdzający, że takie właśnie istniały na Dworcu Głównym. Ciekawą rzeczą jest poza tym sygnalizacja świetlna na stanowiskach.

dworzec PKS GO 4 01 1979.png

Ale zima nie ma zamiaru puścić. Gazeta z 22 lutego pokazuje odśnieżanie peronów przy pomocy pospolitego ruszenia. Zdjęcie jak zdjęcie, a jednak rozwiązało kolejną zagadkę.

odsniezanie peron2 GO 22 02 1979.jpg

Oto fragment przestarzałej mapy geodezyjnej założonej w 1980 roku. Nie mogłem się nadziwić, że na niej peron drugi jest od strony budynku dworca dużo węższy, a wiata wygląda na niesymetryczną.

peron 2 niesymetryczny.png

Nikt z zapytanych kolejarzy nie potwierdził mego przypuszczenia, że przesuwano krawędzie peronów, o czym moim zdaniem świadczy też podłużny ślad na asfalcie. Widać go na tym samym zdjęciu, na którym pokazywałem miejsce po kranie. Pewien kolejarz zapewniał, że ów ślad biegnący przez całą długość peronu powstał podczas kładzenia przewodów podczas elektryfikacji. Może to i prawda. A jednak na zdjęciu, gdzie trwa odśnieżanie, pierwszy człowiek z lewej wyraźnie stoi na torach. A wiata? No właśnie - jest symetryczna, bo rozciąga się nad nie. Tego akurat mapa geodezyjna nie pokazywała. Być może to wina sposobu oznaczania. Kiedy peron 2 zrobiono symetrycznym trudno ustalić, ale na zaginionym zdjęciu z lokomotywami z roku 1986 już jest chyba poprawiony. Co ciekawe, żadne inne plany (np. przedwojenne), ani zdjęcia (tych akurat praktycznie brak) nie pokazują wspomnianej asymetrii, a jest ona ważna w przypadku robienia modelu.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

reklama na dworcu w czasach PRL

Post autor: Rainy31 »

Nie wiem dlaczego praktycznie nikt poza mną nie bierze udziału w dzieleniu się wiedzą o Dworcu Głównym. Wychodzi na to, że stawiam pytania i sam na nie odpowiadam. No, ale nie chcę, by sądzono, że wciąż pytanie jest aktualne, skoro już znam odpowiedź. Zaskakująco szybko wyjaśniło się, co to za reklama miała prawo widnieć w roku 1978 w centralnym punkcie hali kasowej, tuż nad rozkładem jazdy. Była to reklama hotelu Novotel zbudowanego przez Orbis w 1974 roku. Orbis dostarczał sporo dewiz. Obsługiwał przyjazdy Polonii. Organizował też wycieczki Polaków do krajów bloku wschodniego i Europy Zachodniej. W szczególnie mnie interesującym roku 1979 jak podaje Wikipedia: "obsłużono 1,5 miliona gości w Polsce, a liczba klientów korzystających z usług biura podróży sięgnęła 12,2 miliona osób." Nic dziwnego, że to Novotel był reklamowany, a nie inne hotele w Olsztynie. Na lewo od nazwy hotelu logo Orbisu: globus z trzema poziomymi liniami, pod spodem zapewne adres i telefon.

reklama Novotelu.png

Obecne logo tej firmy jest zupełnie inne, a hotel zmienił nazwę na Omega.
Stellwerk

Re: zima 1978

Post autor: Stellwerk »

Rainy31 pisze:
3. Czy jest już w Polsce takie pomieszczenie w którym można wagon zamknąć i odpluskwić?
[...]]
4. Jeden z odśnieżających stoi przy rodzaju lampy. Do czego służyła? Są takie teraz?
Ad 3: niezupełnie o pomieszczeniach, ale przeczytaj sobie ten artykuł.
Ad 4: jeśli chodzi o zdjęcie "zwrotniczy Jerzy Zapust..." to moim zdaniem jest to zwrotnicowy wskaźnik Wz1
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: Rainy31 »

Dzięki za wyjaśnienia. Artykuł brzmi pocieszająco, ale komentarze wskazują, że to mydlenie oczu. Prawda zapewne leży pośrodku. Tam zresztą jest mowa o siedzeniach, a pluskwa wciśnie się wszędzie. Ja bym wyobrażał sobie umieszczanie wagonu w trującym gazie, albo w próżni. Ale koszty pewnie by były olbrzymie. Zresztą nie rozwiązywałoby to do końca problemu, bo jaja insektów są mniej wrażliwe. Lepsze byłoby umieszczenie wagonu w gorącym powietrzu np. 60 stopni. na powiedzmy 15 minut. Wszystkie paskudztwa by się ugotowały. W jakimś stopniu gorąca para to czyni, ale wątpię, by taki zabieg trwał odpowiednio długo, tzn. tyle, by para doszła do każdego miejsca.

Dzięki za wskazanie kierunku poszukiwań odnośnie sygnałów zwrotnicowych. Już sobie trochę o nich poczytałem. Moja znajomość kolejnictwa jest niestety generalnie znikoma. Poznaję to co muszę do realizacji modelu. Przyglądam się współczesnym zdjęciom torów na dojeździe do dworca i nie dostrzegam tych sygnalizatorów. Pewnie coś je teraz zastępuje. To miniaturka zdjęcia z 13 sierpnia 2011 zamieszczona na portalu fotoPolska:

Obrazek

a tu link do niego:

http://fotopolska.eu/foto/237/237362.jpg
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Rainy31 pisze:Przyglądam się współczesnym zdjęciom torów na dojeździe do dworca i nie dostrzegam tych sygnalizatorów. Pewnie coś je teraz zastępuje
Gdzieś czytałem (ale za cholerę nie moge znależć żródła) że przy zdalnym sterowaniu zwrotnicami sygnalizatorów nie umieszcza się.
Na pewno ktos bardziej kompetentny udzieli autorytatywnej informacji.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: Rainy31 »

Słusznie, skontaktuję się jak zwykle z pracownikami dworca. Z nimi jest tylko taki problem, że w pracy nie bardzo mają czas na pogaduszki przez telefon. Dlatego wypytuję kogo mogę.
Fajnie, że czytasz moje posty i odpowiadasz w miarę możliwości.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Rainy31 pisze:Gdzieś czytałem (ale za cholerę nie moge znależć żródła) że przy zdalnym sterowaniu zwrotnicami sygnalizatorów nie umieszcza się.
Szukajcie (lepiej), a znajdziecie: Instrukcja o sygnalizacji Ie-1 (E-1) z 2007 roku mówi w § 16 pkt 7
- można nie stosować wskaźników zwrotnicowych do zwrotnic scentralizowanych, po których jazdy odbywają się tylko z wykorzystaniem przebiegów utwierdzanych lub zamykanych,
- na rozjazdach, na których w porze ciemnej nie wykonuje się manewrów lub manewruje się sporadycznie lub oświetlenie zewnętrzne zapewnia dobrą widoczność, można nie stosować wskaźników zwrotnicowych lub zamiast latarni zwrotnicowych stosować tarcze nieoświetlane, dające takie same wskazania jak latarnie zwrotnicowe
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: Rainy31 »

Dzięki! A więc któryś z tych przypadków zachodzi. Który? Jest to ciekawe samo w sobie, ale nie muszę w to brnąć, w końcu odtwarzam sytuacje sprzed 30 lat. Był wtedy inny układ torów oraz rozjazdy krzyżowe, które zlikwidowano. Zasady ustawiania tamtej sygnalizacji wyglądają na proste, więc sądzę, że podołam.
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Post autor: Radek »

Ralny31, a czy przypadkiem przy przeniesieniu dworca głównego ze starego w nowe miejsce nie musieli też przesunąć peronów w stronę nowego dworca?
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: Rainy31 »

Perony nie były przesuwane. Mam plan nakładający nowy dworzec na stary. Wtedy peronów nie zmieniano. Dopiero później je poprawiono. Na pewno wiaty na peronach drugim i trzecim były szersze. Wystarczy popatrzyć na zdjęcia, które już zamieściłem. Dziś są węższe, a spokojnie zakrywają perony. Teraz sądzę, że przesunięto krawędź, ale drugą, przez co peron stał się symetryczny, a poszerzyła się przestrzeń między peronami. Co dokładnie zrobiono ustalę podczas kolejnej wizyty w Olsztynie. Wystarczy pomierzyć odległości i porównać ze starymi planami. Wnioski tu zamieszczę.
Stellwerk

Re: zima 1978

Post autor: Stellwerk »

Rainy31 pisze:Przy którym peronie ostukuje pan Wilk pociąg? Zastanawia mnie, że mieści się lekko między peronem a pociągiem.
Moim skromnym zdaniem on stoi na peronie, a nie między peronem a pociągiem.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

zima 1978 - uwagi do zdjęcia ostukiwania kół

Post autor: Rainy31 »

Dzięki za opinię. Popatrzyłem na fotografie pociągów na olsztyńskim dworcu i stwierdzam, że masz rację. Podłoga wagonów jest zazwyczaj dobrze ponad pół metra nad powierzchnią peronu. Mi się zdawało, że ten gość jest na poziomie szyn właśnie przez to, że ma łatwy dostęp do kół.

Co do numeru peronu, mogę już zaproponować odpowiedź. O ile mnie wzrok nie myli, bo jakość obrazu fatalna, jest to peron drugi albo czwarty. Okazało się, że trzeci ma nieco inny sposób żebrowania wiaty, konkretnie o jedną poprzeczkę wzdłuż każdego skrzydła więcej, co pokazuje poniższa ilustracja. Proszę wybaczyć, że na tej rekonstrukcji wschodniego końca wiat pominąłem takie elementy jak głośniki, lampy, zegary czy pragotrony. Nie wszystko jeszcze gotowe.
poprzeczki.png
Obecnie zadaszenie praktycznie nie wystaje poza żelazne ramiona.
Ostatnio zmieniony 30 sie 2020, 10:55 przez Rainy31, łącznie zmieniany 1 raz.
pom_maszynisty
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 04 cze 2008, 00:51

Re: zima 1979

Post autor: pom_maszynisty »

Rainy31 pisze: 03 sie 2012, 00:18
transport węgla GO 4 01 1979.png

Mam problem z rozpoznaniem gdzie powyższe zdjęcie zostało zrobione.
Wyjazd z toru 7 peron 1 w kierunku wschodnim.
Prawdopodobnie wyjeżdża jakiś pociąg osobowy do Ełku przez Korsze albo Mikołajki.
pom_maszynisty
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 04 cze 2008, 00:51

Post autor: pom_maszynisty »

A tą budowlę z peronu trzeciego pamiętacie ?
Załączniki
P1260088.JPG
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 162
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

schrony na dworcu

Post autor: Rainy31 »

Niemożliwe! Już jej nie ma? Miałem ją pomierzyć. Skandal, że wszystko, co związane z historią jest niszczone. Przecież ten schron był nie lada ciekawostką, może jedyną w Polsce, niestety mało kto wiedział co to za dziwo. A powinna być umieszczona tabliczka informacyjna.

No cóż, schron nie był pod ochroną konserwatora zabytków, więc od strony formalnej wszystko jest w porządku.

Gdzie to teraz można znaleźć? A może inaczej: potrzebuję zdjęć z czterech stron, najlepiej tak jak się robi rzuty. To znaczy zdjęcia nie z ukosa i lepiej z nieco większej odległości, ale ze zbliżeniem obiektywem. Wtedy zniekształcenia perspektywiczne będą mniejsze. Poza tym zdjęcia detali takich jak zamknięcie. Cieszyłbym się też z informacji jak ta budowla wygląda w przekroju. Wtedy mógłbym odtworzyć jej wnętrze. Ostatnią sprawą są wymiary. W zasadzie wystarczą wysokość i średnica.

Proszę Cię, pom-maszynisty, o pomoc. Może masz dostęp do tego zabytku.

Temat schronów na dworcu jest dość ciekawy, bo przecież są jeszcze podziemne z czasów PRL-u na wypadek wojny jądrowej. Może ktoś słyszał na jakich innych dworcach schrony zbudowano.
ODPOWIEDZ