zachowana infrastruktura i niezachowana

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

zachowana infrastruktura i niezachowana

Post autor: hoart »

-do Wszystkich Tych , którzy wiedzą jak wyglądała owa infrastruktura obrządzania parowozów parowozowni w Kapuściskach Tranzytowych , póżniejszej Bydgoszczy Wschód( ja jak dotąd nie trafiłem na żadne żródło informacji o tym , -o fotkach pomarzyć , ale dzięki googlom
http://maps.google.pl/maps?client=firef ... CBkQ8gEwAA
widać to co do dziś się ostało)
-Szanowny Romanie -jak(czym) ładowano karbon na trumany w owej parowozowni ?
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

po długim oczekiwaniu na odpowiedż lub opowieść Kogoś kto wie ,widział (szczególnie Bydgoszczanina pana Romana)jak to było z tymi urządzeniami do nawęglania w Bydgoszczy Wschód, ponawiam prośbę, jak na razie nigdzie o tym nic , temat tabu , dziwne to - przecież to potężna jednostka taboru , zwłaszcza w okresie jej największej świetności, kiedy to na stanie było ponad trzydzieści samych tylko trumanów o innych mastadontach nie wspomnę,
-podobna z wyglądu jednostka w Karsznicach posiada po dziś relikty przeszłości do nawęglania parowozów : dżwig chwytakowy na portalu ( czynny) nie ma już zespołu zasobników lejowych czterokomorowych , ale pozostał gigantyczny basen węglowy ,
-strategiczna "aorta" kolejowa Śląsk -porty Trójmiasta -magistrala węglowa z czterema najważniejszymi jej ogniwami musiała mieć i miała najnowocześniejszą infrastrukturę obsługi/obrządzania "dziesięcionogich", a więc dwie parowozownie zwrotne Gdynia i Tarnowskie Góry posiadają po dziś ogromne betonowe zasobniki węglowe , w TG był jeszcze ( nie wiem czy zachował się do dziś) wyciąg węglowy typu Teudtloffa...
-a jakie to urządzenia były w BW?
-samymi "kogutkami" nie zapewniono by(chyba?) sprawnego przede wszystkim szybkiego napełnienia czternasto tonowych bunkrów węglowych tendrów trumanów ,
- w BW przyjmowane były również karsznickie maszyny -więc może Ktoś jednak coś o tym wie?
-Panie Hamburgerze
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

temat ani drgnie, ja jeśli to Kogoś ciekawi mogę opisać jak to wyglądało we wrocławskich parowozowniach (Brochów, W.Główny,Gądów i W.Nadodrze parowozownia zetenteku) wiem , że to forum przede wszystkim Pomorza,Kujaw , Warmii i Mazur, ale kolej to kolej a jej historia akurat w przypadku tego forum , a więc obszaru północno-środkowo wschodniego i południowo zachodniego ma wspólny bardzo często mianownik mianowicie przeszłość(charakter), - kolej na tych terenach powstała i długo była niemiecko-pruska , w którą w większości nastał (wszedł)pierwiastek polski po czterdziestym piątym, wiem oczywiście ,że PKP w międzywojniu tylko na terenach charakteru tego forum było, odegrało niebagatelną rolę -patrząc historycznie-badawczo , czego nie było w przypadku obszaru dolnośląskiego międzywojnia -wiem, ale jest wiele spraw do poruszenia (bo nieporuszone nigdzie do dziś, przynajmniej tak mi się wydaje) o co próbuję prosić w tym wątku, DYGRESJA; wspólny motyw spektakularnego sposobu nawęglania ciuchć w dwóch dużych ośrodkach miejskich na Kujawach w mieście na T i na Dolnym Śląsku w mieście na W
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-"odgrzewam Obrazek
cyt "-wspólny motyw spektakularnego sposobu nawęglania ciuchć w dwóch dużych ośrodkach miejskich na Kujawach w mieście na T i na Dolnym Śląsku w mieście na W" k/cyt ,
-to miasto na "T" to oczywiście Toruń a miasto na "W" to Wrocław i na zamieszczonej wyżej fotografii z neta jest coś tam widać jak to było w parowozowni Wrocław Główny na zasieku, -a więc był dżwig chwytakowy bramowy( dla mnie bardziej dżwig chwytakowy bramowo -portalowy) poruszający się po szynach na odcinku około stu metrowym , czerpiący węgiel z niezbyt szerokiego basenu i ładujący na zasobnik cztero-lejowy stały, zasobnik wyglądał tak jak zasobnik np w Gnieżnie natomiast ów dżwig miał trochę inną konstrukcję samego ramienia i maszynowni jak i owej bramy czy jak napisałem po swojemu wyżej bramo -portalu niż taki jak jest do dziś w Gnieżnie,
-bramowo -portalowa dlatego ,że sam dżwig nie miał funkcji jezdnej po ramie bramy tylko był osadzony centralnie tak jak na portalu :!: pod którym były dwa torowiska trakcyjne -jest całe szczęście zachowana fotka samego tylko dżwigu jeszcze jak był (1987 !!)choć nieczynny już w albumie Jacka Radziewicza Winnickiego pt "Kolejowe rarytasy "
-na fotce wklejonej wyżej jest ramię owego dzwigu i fragment załadowanego węglem zasobnika
cdn
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- a tak to wyglądało w Toruniu Kluczykach
Obrazek
- zawsze (jak tylko coś zacząłem widzieć i rozumieć i się interesować) jadąc z Wrocławia od strony Inowrocławia do Torunia Wschód oglądałem całą tą parowozownię z tym dżwigiem i całą resztą -o tak: :shock: -parowozownia wyglądała jak nie parowozownia tylko jak jakaś ogromna fabryka-coś niesamowitego!
cdn
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

- to już tylko na zdjęciach i w pamięci( złomowany pod nosem skansenu -brrr) Karsznice rok 2011
Obrazek
- ostatni dokładnie taki sam jest już tylko w Gnieznie
ODPOWIEDZ