Samorządowcy z Bartoszyc chcą reaktywować kolejowe przejście graniczne w Głomnie. Linia towarowa Bagrationowsk-Głomno-Bartoszyce od wielu lat jest nieczynna.
Czy uda się otworzyć trzecie przejście do Rosji?
Autor: W-M Straż Graniczna
Redakcja poleca:
Zimowy brzdąc poszukiwany! Pierwsze zdjęcia dzieci
W tej sprawie samorządowcy z Bartoszyc i Bagrationowska podpisali list intencyjny. List trafił do wojewody i marszałka, a także gubernatora obwodu kaliningradzkiego. — Od 10 lat próbujemy przebić się z reaktywacją przejścia w Głomnie — mówi wicestarosta bartoszycki Janusz Dąbrowski. — Teraz jednak jest duża szansa, bo otwarciem przejścia są zainteresowane też lokalne firmy. Widzą w tym szansę na biznes. I przyznam, że po raz pierwszy wstąpiła we mnie nadzieja, .że to się może udać.
Praktycznie od 1990 roku przez Głomno nie kursują pociąg towarowe. Linia jest zawieszona i w opłakanym stanie. — Po polskiej stronie linia ma około 16 kilometrów długości — dodaje wicestarosta bartoszycki. — Chcąc myśleć o wznowieniu ruchu, trzeba byłoby wymienić podkłady, położyć nowe tory.
Zdaniem samorządowców, wydatki się opłacą. Bo przejście kolejowe daje szansę na pogłębienie współpracy gospodarczej z sąsiadami. Przewóz towarów koleją odciąży też ruch towarowy na drodze krajowej nr 51.
Według wstępnych analiz, przez Głomno można byłoby z czasem rocznie przewozić ok. 1,3 mln ton różnych towarów: nawozy, węgiel, produkty spożywcze. W planach jest udostępnienie przejścia też dla ruchu pasażerskiego. — Mógłby kursować tu szynobus i na pewno byliby chętni — uważa wicestarosta Dąbrowski.
Pieniądz na reaktywację linii miałyby pochodzić m.in. od firm zainteresowanych przewozem towarów koleją.
Oficjalnie przejście kolejowe w Głomnie jest zawieszone. Do tej pory Rosjanie nie byli specjalnie zainteresowani przejściami kolejowymi, ale też nie wykreślili Głomna z mapy przejeść granicznych z Polską. Dziś na granicy z obwodem kaliningradzkim są czynne dwa przejścia kolejowe: w Braniewie i Skandawie.
http://bartoszyce.wm.pl/189688,Czy-uda- ... z2szduQxW7
****************************************************
Zdaniem samorządowców, wydatki się opłacą. Bo przejście kolejowe daje szansę na pogłębienie współpracy gospodarczej z sąsiadami.
Uwielbiam te głębokie analizy opłacalności inwestycji...
Mógłby kursować tu szynobus i na pewno byliby chętni — uważa wicestarosta Dąbrowski.
Na pewno, powszechnie bowiem wiadomo że połączenia kolejowe z obwodem cieszyły się ogromną popularnością, o czym świadczył 16 wagonowy skład kalinki, w której ludzie musieli stać na korytarzach.
Wybory idą - niestety w demokracji zamiast wyrzucić takich błaznów z polityki, ludzie łykną jak pelikany każdą brednię. Już czytałem głosy o tym jak to frekwencje napędzi ruch bezwizowy:) Tak więc szynobusem Rosjanie przyjadą na wielkie tygodniowe zakupy do marketów, zaś Polacy będą przewozić ropę w kanistrach