Koniec pociągów do Olecka i Braniewa
: 09 lis 2012, 09:36
Od grudnia nie będą kursować pociągi na trasach Elbląg – Młynary – Braniewo i Ełk – Olecko. Na obu tych liniach w ostatnich latach przywrócono ruch pasażerski. Urząd marszałkowski tłumaczy decyzję przyczynami finansowymi.
W rocznym rozkładzie jazdy pociągów, który wejdzie w życie 9 grudnia, nie ujęto dwóch lokalnych tras w województwie warmińsko-mazurskim: z Ełku przez Kijewo do Olecka i z Elbląga przez Bogaczewo i Młynary do Braniewa – potwierdza Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. – To linie o najmniejszym obłożeniu pasażerów w regionie – usłyszeliśmy w biurze prasowym urzędu.
Nie dopłaciły powiaty
– Choć ogólna kwota dofinansowania przekazana przez nas na 2013 rok wzrosła o 3 procent w stosunku do roku 2012, środki te pozwoliły na pracę eksploatacyjną na poziomie 3 mln pociągokilometrów, czyli niższą niż w tym roku – twierdzą urzędnicy. – Latem podjęliśmy rozmowy z lokalnymi samorządami o możliwości współfinansowania przez nie połączeń na trasach o najniższym obłożeniu. Wobec odmownej odpowiedzi na nasze propozycje i braku dodatkowych środków w budżecie województwa, koniecznością stały się cięcia. Warto zaznaczyć, że przewidywany deficyt, jaki zostałby wygenerowany w 2013 roku na samej tylko linii Ełk – Olecko to około 800 tys. zł – dodają.
Zawieszają po reaktywacjach
Na obu tych trasach ruch pasażerski przywrócony został w ostatnich latach. Na 27-kilometrowy odcinek Ełk – Olecko pociągi wróciły w lutym 2005 r. Po 6-letniej przerwie uruchomione zostały 2 pary pociągów osobowych. Oferta połączeń regionalnych utrzymywana była od tamtego czasu na podobnym poziomie 2-3 par kursów dziennie.
W latach 2007 – 2010 kursował tamtędy dodatkowo pociąg pospieszny łączący Suwałki z Wrocławiem, ale nie zatrzymywał się on na przystankach pomiędzy Oleckiem a Ełkiem. W obecnym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne uruchamiają 3 pary kursów, w tym jedną codzienną i dwie, których termin kursowania ograniczono do dni roboczych.
Do Braniewa tylko w sezonie
Jeszcze krótsza jest historia połączenia Elbląga z Braniewem przez Młynary. Pociągi tej relacji wyruszyły w trasę 1 września 2010 r. Wtedy też po raz pierwszy od 6 lat dwie pary pociągów regionalnych pojawiły się na odcinku Braniewo – Bogaczewo, gdzie tor dochodzi do magistrali Trójmiasto – Olsztyn. Od tamtego czasu rozkład jazdy nie ulegał większym zmianom.
Dziś 55 km z Elbląga do Braniewa pociąg REGIO pokonuje dwa razy dziennie w dni robocze w ok. 55 minut. Po likwidacji połączenia jedynym pociągiem pasażerskim na tej trasie pozostanie dostępny w komunikacji krajowej sezonowy międzynarodowy skład relacji Gdynia Główna – Kaliningrad, ale zatrzymuje się on jedynie w Młynarach.
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... niewa.html
W rocznym rozkładzie jazdy pociągów, który wejdzie w życie 9 grudnia, nie ujęto dwóch lokalnych tras w województwie warmińsko-mazurskim: z Ełku przez Kijewo do Olecka i z Elbląga przez Bogaczewo i Młynary do Braniewa – potwierdza Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. – To linie o najmniejszym obłożeniu pasażerów w regionie – usłyszeliśmy w biurze prasowym urzędu.
Nie dopłaciły powiaty
– Choć ogólna kwota dofinansowania przekazana przez nas na 2013 rok wzrosła o 3 procent w stosunku do roku 2012, środki te pozwoliły na pracę eksploatacyjną na poziomie 3 mln pociągokilometrów, czyli niższą niż w tym roku – twierdzą urzędnicy. – Latem podjęliśmy rozmowy z lokalnymi samorządami o możliwości współfinansowania przez nie połączeń na trasach o najniższym obłożeniu. Wobec odmownej odpowiedzi na nasze propozycje i braku dodatkowych środków w budżecie województwa, koniecznością stały się cięcia. Warto zaznaczyć, że przewidywany deficyt, jaki zostałby wygenerowany w 2013 roku na samej tylko linii Ełk – Olecko to około 800 tys. zł – dodają.
Zawieszają po reaktywacjach
Na obu tych trasach ruch pasażerski przywrócony został w ostatnich latach. Na 27-kilometrowy odcinek Ełk – Olecko pociągi wróciły w lutym 2005 r. Po 6-letniej przerwie uruchomione zostały 2 pary pociągów osobowych. Oferta połączeń regionalnych utrzymywana była od tamtego czasu na podobnym poziomie 2-3 par kursów dziennie.
W latach 2007 – 2010 kursował tamtędy dodatkowo pociąg pospieszny łączący Suwałki z Wrocławiem, ale nie zatrzymywał się on na przystankach pomiędzy Oleckiem a Ełkiem. W obecnym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne uruchamiają 3 pary kursów, w tym jedną codzienną i dwie, których termin kursowania ograniczono do dni roboczych.
Do Braniewa tylko w sezonie
Jeszcze krótsza jest historia połączenia Elbląga z Braniewem przez Młynary. Pociągi tej relacji wyruszyły w trasę 1 września 2010 r. Wtedy też po raz pierwszy od 6 lat dwie pary pociągów regionalnych pojawiły się na odcinku Braniewo – Bogaczewo, gdzie tor dochodzi do magistrali Trójmiasto – Olsztyn. Od tamtego czasu rozkład jazdy nie ulegał większym zmianom.
Dziś 55 km z Elbląga do Braniewa pociąg REGIO pokonuje dwa razy dziennie w dni robocze w ok. 55 minut. Po likwidacji połączenia jedynym pociągiem pasażerskim na tej trasie pozostanie dostępny w komunikacji krajowej sezonowy międzynarodowy skład relacji Gdynia Główna – Kaliningrad, ale zatrzymuje się on jedynie w Młynarach.
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... niewa.html