Parowozownie jedno i dwustanowiskowe / Nowe Miasto Lubawskie

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

lyck pisze: I jeszcze jedno dojrzałem. Spojrzcie na szyny na samym dole pierwszego zdjęcia - chowają się pod piaskiem - a więc tor za chwilę się kończy, a fotograf musiał robić zdjęcia z kozła!
Też zwróciłem na to uwagę i zastanawiałem się, czy owo zanikanie toru to stan rzeczywisty, czy raczej wada reprodukcji (widać na dole coś w rodzaju pasma). Jeśli był to najazd na kozioł, to dlaczego nie ma żadnego znaku przy torze? Teoretycznie powinien być jakiś wskaźnik świadczący o końcu toru użytkowego.

Ciekawe jak traktowały tę kwestię ówczesne przepisy?

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jeśli był to najazd na kozioł, to dlaczego nie ma żadnego znaku przy torze? Teoretycznie powinien być jakiś wskaźnik świadczący o końcu toru użytkowego.


Znak mógł być na samym koźle, np. coś jak tu:

Obrazek

Poza tym krawędź peronu sięga do samego końca foty i stąd wnioskuję, że to piach na szynach i nie wada foty.

pozdr
Gość

Post autor: Gość »

lyck pisze:Bardzo ciekawe pocztówki!
Z kolei na drugiej focie podejrzanie wygląda podsypka. Jakby to był zwykły piach dość niechlujnie rozrzucony.

pozdr
lyck
Piach a konkretnie podsypka żwirowa była powszechnie stosowana w tamtych czasach na kolejach państwowych a co dopiero na takim bocznym kleinbahnie.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

lyck pisze: Znak mógł być na samym koźle, np. coś jak tu:
Tak, tylko że na tym zdjęciu nie ma odcinka zasypanego piaskiem, dlatego tarcza zaporowa może być umieszczona na koźle. Wedlug polskich przepisów jest tak, że tarczę ustawia się w miejscu, gdzie zaczyna się zapiaszczony oddcinek. Kurka, właśnie nie wiem, jak to było za czasów niemieckich, ale tarcza zaporowa kształtowa jest chyba dość starym i uniwersalnym sygnałem. Logicznie rzecz biorąc powinna być widoczna na zdjęciu, ale to oczywiście tylko domniemania...

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. Peron nie jest ucięty, ale końcówka rampy z prawej strony wygląda już jakby mniej naturalnie.

Piotrek, a czy spotkałeś się z jakimś innym przypadkiem, w którym niemiecka pocztówka zostałaby "przerobiona" na polską?

Pozdrówka!

PS: Swoją drogą, jedno zdjęcie, a tyle można z niego wydobyć szczegółów... Kolej jest piękna.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Piotrek, a czy spotkałeś się z jakimś innym przypadkiem, w którym niemiecka pocztówka zostałaby "przerobiona" na polską?
To Lyck został wywołany do tablicy i ani mi w głowie, by Go wyręczać ale Prawo Szalejących Myszy działa...
"Przerabianie" pocztówek było nagminne, często zresztą oryginalny materiał pozostawał w rękach tego samego fotografa i wydawcy, zmieniał się tylko język urzędowy (i nazwy geograficzne). W innym przypadku wystarczyło przywalić polskojęzyczny stempel tuszowy, nie zacierając nawet starego nadruku. Karta, o której mowa, została zresztą podkolorowana. Głupio rekomendować źródła "znane i lubiane" ale dla ścisłości: lepszy skan troche innej "mutacji" obrazka jest w Bazie Kurczaka.
http://kolej.kurczak.one.pl/grafika_one.php/id/6184
Ucięto co prawda kontrowersyjną piaskownicę ale za to nieistniejący dziś (tu obowiązkowo: :( ) kibel widać tak dokładnie, że od razu chce się wejść i nasikać, elewator należy jeszcze do jakiegośtam Landwirtszaftu a i gęby są ohydne (ewidentnie pruskie, wręcz krzyżackie). Tu urwę, żeby nie dopuścić się nadinterpretacji a resztę analizy pozostawić Koleżeństwu.
Czuwaj!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Dzięki Piotrek! Teraz już nie mam watpliwości, że pocztówka została przerobiona... :)

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jakie bogactwo szczegółów! Dzięki!
Przed szopą, "nad" platformą z tarcicą, stoi sobie ciekawy żuraw z bardzo krótkim wysięgnikiem i brezentową "trąbą". Szopa jest w takiej jakości, że można pokusić sie o jej rekonstrukcję rysunkową. W samym środku zdjęcia widać ledwie widoczne wagony na tle bydynku w dali, albo to tylko sam budynek. No i ciekawy wagon z nadbudówką po lewej - bardziej towarowy niż pocztowy. Wszystko jakby świeżo zbudowane - szczególnie rampa - w końcu zdjęcie powstało max. 2-3 lata po zbudowaniu całej stacji.

pozdr.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Ponieważ Lyck - jak się wydaje - wyczerpał zakres stricte kolejowy, zajmijmy się sferą obyczajową.
Osobnik pierwszy z lewej jest dziewicą i dotarł na stację bez mamy. Dwaj następni, przy budynku dworcowym - czekają aż fotograf zwinie manatki. Ich postawa wyraża niezdecydowanie...
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Oł Dżizusie! Dżanik, powinieneś pisywać częściej :D
Co do szopki to mnie olśniło dopiero we zeszły wtorek kiedy przejeżdżałem przez NML i zajażyłem że szopa stoi do dzisiaj, o czym zresztą odrazu powiadomiłem Dżanika przez telefon , ale nie zrobiło to na nim większego wrażenia :(
Tak czy inaczej od strony szosy stacja NMLPoł wyglada w zasadzie tak samo jak na zdjęciu, nie licząc braku torów, taboru i paskudnych pruskich, czy wręcz krzyżackich pysków :D
pzdr
CM

Ryje

Post autor: CM »

Byłbym ostrożny przy śmianiu się z Pruskich ryjów - bo łatwo może się okazać że śmiejemy się z ziomali. "Patrzcie na swoje polskie ryje" - cytat z Bogusia Lindy jak najbardziej pasuje. Piotrka wina :) Okolice Lubawy i NML posiadały największy odsetek ludności pochodzenia polskiego nazywanych przez samych Niemców pogardliwie Mischvolk'iem czyli rasowymi mieszańcami ;) Co prawda urzędasy byli przeważnie Niemcami - ale szeregowi pracownicy kolei to pewnie "nasi" :) Albo tu na stacji głownej NML - pewnie ponad 50% ludu http://kolej.kurczak.one.pl/grafika_one.php/id/5946

Fota współczsesna NML-Płd też jest w bazie www.kolej.one.pl (wystarczy używać "szukaj" stacji.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Co do szopki to mnie olśniło dopiero we zeszły wtorek kiedy przejeżdżałem przez NML i zajażyłem że szopa stoi do dzisiaj, o czym zresztą odrazu powiadomiłem Dżanika przez telefon , ale nie zrobiło to na nim większego wrażenia
Tak czy inaczej od strony szosy stacja NMLPoł wyglada w zasadzie tak samo jak na zdjęciu, nie licząc braku torów, taboru i paskudnych pruskich, czy wręcz krzyżackich pysków
Zgadza się, a porównanie wygląda tak:
Obrazek

i sam dworzec:
Obrazek

Detale dworca prawie sie nie zmienily przez te 90 lat. Zwróccie uwagę na zadaszenie przy magazynie. Jaka musiała być jakość jego wykonania by przetrwać tyle lat. Szopa jest teraz zwyklym budynkiem mieszkalnym. Trzeba sporej desperacji by przebudować zimną halę na normalne mieszkanie:
Obrazek

Widać półokrągły gzyms na dawnymi wrotami. Wszystkie foty z wczoraj (10.04.2005).

pozdr.
lyck
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 22:54 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Błażej
Osobowy
Posty: 51
Rejestracja: 24 kwie 2005, 21:58
Lokalizacja: Nowe Miasto Lubawskie

Post autor: Błażej »

Wiatm
CZy może ktoś z szanownych kolegów forumowiczów ma zeskanowaną mape lub mógłby mi póścić skana owej mapy na której są zaznaczone stacje i przystanki na lini NML-NM Południe-Zajączkowo oraz Zajączkowo - Lubawa. ? Mieszkam w NML-u i mam zamiar wyruszyć obfocić tą linię , albo raczej to co z niej zostało. Może uda mi się sfocić zdawke z Lubawy :)

Pozdrowionka
..::We must save Polish railroad::..
malgos
Osobowy
Posty: 66
Rejestracja: 20 lip 2005, 14:37
Lokalizacja: Kwidzyn
Kontakt:

Post autor: malgos »

Witam,
podrzucam jeszcze jedną fotkę znalezioną w zbiorach (w delikatnie innym ujęciu) :D

Obrazek
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

fajne ujęcie :D
czy ktoś z szacownych kolegów na podstawie tych fotek pokusiłby się o zrobienie uproszczonego schematu torów stacyjnych NML-południe?

pzdr
pozdrawiam,
Przemek Trzaskowski
ODPOWIEDZ