Gołdap- Żelieznodorożnoje

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

ramirez
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 17 lis 2007, 08:37

Gołdap- Żelieznodorożnoje

Post autor: ramirez »

Czy ktoś z kolegów posiada jakieś linki lub fotki dotyczące linii Gołdap- Żelieznodorożnoje.( poprzednie nazwy?) Interesuje mnie to czy po obu stronach granicy istnieją jakieś widoczne ślady po tej linii. Przynam się że wtym roku złaziłem trochę Gołdapskie okolice ale nie potrafiłem znaleźć choćby wylotu tej linii z Gołdapii. Czy dobrze myślę, że wychodziła ona od strony wschodniej głowicy, odbijała w lewo na północ i pierwszym przystankiem był Gołdap Stadion. Jako początkujący miłośnik dawnych Prus Wschodnich i histoeii kolei na tych terenach Będe wdzięczny za wszelkie info.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gołdap- Żelieznodorożnoje

Post autor: lyck »

ramirez pisze:Czy ktoś z kolegów posiada jakieś linki lub fotki dotyczące linii Gołdap- Żelieznodorożnoje.( poprzednie nazwy?)
Jeśli dobrze rozumiem, to masz na myśli dawną linię na północ od stacji Gołdap - w stronę granicy. Szlak ten wiódł niegdyś do oddalonego o 50 km miasteczka o nazwie Stallupönen. Ta dziwna, stara, litewsko-pruska (od Prusów, nie Prusaków!) nazwa ma swoje rzadko spotykane spolszczenie: Stołupiany. W 1938 r. w ramach akcji zniemczania "za mało niemieckich" nazw Stallupönen przemianowano na Ebenrode. Wreszcie w 1946 r. Rosjanie przykleili swoją, wyssaną z palca etykietkę: Нестеров (czyli Niestierow). Po tym miasteczku widać jaki chaos nazewniczy powstał na terenie dawnych Prus przez ostatnie 100 lat. Szczególnie poszkodowane pod tym względem są wschodnie Mazury, gdzie wręcz większość miejscowości "zaliczyło" przynajmniej 3 różne nazwy... zmieniające się jak chorągiewki na wietrze. Wymieniasz nazwę "Żelieznodorożnoje" jako stację końcową - domyślam się, że zasugerowałeś się mapką z kolej.one.pl:
http://mapa.kolej.one.pl/
Mapka jak mapka, dość okrojona i pokazuje tylko pierwsze stacje po rosyjskiej stronie. Oczywiście nigdy nie było linii kończącej się w "Żelieznodorożnoje". Stacja o takiej nazwie prawdopodobnie w ogóle nie zaistniała po wojnie, bo Rosjanie rozebrali w 1945 conajmniej odcinek Gołdap - Rominty (Krasnolesje), a być może nawet cała dawną linię Goldap-Stallupönen. To co na mapce jest nazwane Żelieznodorożnoje było pierwotnie stacją o swojskiej nazwie "Trakischken" (kilometr 7,8 licząc od Gołdapi). Gdyby stacja ta i miejscowość po wojnie znalazły się w Polsce, to zapewne nazywały się Trakiszki jakieśtam :), dla odróżnienia od obecnych Trakiszek na granicy z Litwą. Oficjalna nazwa "Trakischken" zmieniła się na "Hohenrode (Ostpr.)" w 1938 r. i jest zawarta w ostatnim rozkładzie linii z 1944 r. dostępnym tu:
http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/137e.jpg
(tabela: Goldap-Ebenrode)
Powojenny odcinek transgraniczny (czy może bardziej tylko nasyp) można prześledzić porównując współczesną i starą mapę:

Obrazek

Mapka po lewej jest gdzieś z lat 80-ych, po prawej - z lat 20-ych (nazwy z 1938). Na tej starej nie ma jeszcze stadionu ani budynków na północ od dworca - wszystko to pobudowano w latach 30-ych. Jak widać, tor wychodził ze stacji i stosunkowo ostrym łukiem kierował się na północ. Rozgałęzienie jest obecnie zatarte, bo znajduje się na terenie tartaku. Po moście na rzece Gołdapie zostało trochę gruzu. Na północ od stadionu kopano żwir co też zatarło nasyp. W lesie Kumiecie krótki odcinek torowiska jest teraz asfaltową drogą prowadzącą do jednego z ośrodków wypoczynkowych pobudowanych tam gdzie w czasie wojny było dowództwo Luftwaffe. Jeszcze dalej na północ, po torze biegnie droga leśna, która urywała się parę lat temu blisko granicy. Dalej były już tylko krzaki i trochę zbutwiałych podkładów. Po rosyjskiej stronie torowisko, wnioskując ze zdjęć sat., istnieje w lepszym stanie, choć jest miejscami całkowicie zarośnięte. Na mapie nie ma miejscowości "Żelieznodorożnyje" ani śladu po stacji w tym miejscu (czerwona strzałka). Wygląda, że ta nazwa zaistniała tylko w teorii. Warto zaznaczyć, że linia z Gołdapi do Stołupian dostała w 1941 r. łącznicę od strony Botkun. Umożliwiała ona ominięcie stacji Gołdap i niezmienianie czoła w ruchu pociągów specjalnych hitlerowskich bonzów (głównie jeździł tu Goering). Ślady łącznicy są lepiej zachowane niż ślady właściwej linii.
Mam zebrany materiał do stacji Gołdap i bliskiej okolicy i będzie z tego artykuł lub post, choć trudno mi powiedzieć kiedy. Trzeba z tego zrobić analizę i połączyć fakty z domysłami i coś tam się narodzi. Póki co trzeba skończyć stację Kwidzyn...
Ostatnio zmieniony 25 lis 2007, 17:21 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
ramirez
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 17 lis 2007, 08:37

Post autor: ramirez »

No cóż. WYpada mi tylko podziękować za takie wyczerpujące info. Rzeczywiście nazwę niby stacji Żelieznodorożnoje zaczerpnąłem ze strony kolej.one.pl . Przedstawione przez Ciebie mapy ukazują, że dawna linia w pewnym momencie biegła w lesie prawie brzegiem jeziora a przedtem przebiegała przez również zalesiony teren w bezpośredniej bliskości dwóch ośrodków wczasowych położonych nad brzegiem jeziora. Jeden z nich ( pierwszy idąc na zachód) dobrze się ma ( nazywa się obecnie Leśny Zakątek i miałem okazję spędzić w nim dni kilka) Drugi to opuszczona ruina ( wraki domków) ale już ktoś ten teren kupił i ogrodził. Jakieś 200 m na południwy zachód jest ukryte w lesie sanatorium. Z Twoich map wynika że linia przebiegała pomiędzy oboma tymi kompleksami. Fakt, że tamże, czyli na terenie Lasu Kumiecie znajduje kilka dość ciekawych bunkrów niemieckich ( a zaraz obok cmentarzyk w lesie )odwrócił moją uwagę od leśnej drogi biegnącej lasem w stronę granicy, ale terez dzięki nim, chyba z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę stwierdzić, że szedłem po dawnej linii. Jako że wybieram się do Gołdapii również w przyszłym roku, uzbrojony w te mapy ( raz jeszcz Dzięki) będę miał możliwość dokładniej "zbadać" teren. Zwłaszcza, że kojarze jakieś " zmiany w terenie" na odcinku widocznym na nowej mapie między rozgałęzieniem 2 dróg biegnących w kierunku jeziora Gołdap ( tuż przed wkroczeniem linii w las) Swoją drogą ciekawe - 6 par pociągów w 1938. Nie spodziewałbym się takiej liczby po tej akurat linii.

Pozdrawiam
ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

Dodam tutaj, że przed około rok lub dwa stacja Gołdap nosiła nazwę Gołąb Mazurski. O różnych tymczasowych nazwach stacji i przystanków można doczytać tu:
http://kngs.oldfield.org.pl/kwitancje/
O Gołdapi jest w kwicie numer 3.

Pozdrawiam serdecznie i ornitologicznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
ODPOWIEDZ