Aktualności z odcinka Ostrołęka - Chorzele - Wielbark

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

Linia przetrwa z pewnością (budowle ziemne, to jedne z najtrwalszych "wytworów" człowieka). Nawierzchnia - być może nie. Ale to praktycznie żadna strata, bo chcąc jeździć po takiej linii nowocześnie (=szybko i często) należałoby i tak dokonać jej wymiany na bezstyk/bet/tł.
L.L.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Wbrew pozorom dla tej linii jest wprawdzie małe, ale zielone światełko. Dotyczy to jednak jej części – chodzi o odcinek Wielbark – Szczytno.
1.Po pierwsze to dużą szansą jest rozbudowa lotniska w Szymanach - na co Samorząd Wojewódzki zaplanował duże środki finansowe. Sporo mówi się o uruchomienie pociągów, co pozwoliłoby na szybką komunikację z Szyman przez Szczytno do Olsztyna i dalej na różne kierunki.
2.Drugą szansą jest rozbudowa i przestawienie się na transport kolejowy zakładów IKEA w Wielbarku. To spowodowałoby ruch pociągów towarowych, a tym samym przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich – na początku przynajmniej na dowóz pracowników z okolic Szczytna.
Dużym atutem tutaj jest stan techniczny torów, gdzie gdyby nie roślinność ( w torze i obok ) to spokojnie można jechać z prędkością v = 80 km/h na większości tego szlaku. Trochę gorzej jest z urządzeniami srk – totalna dewastacja i kradzieże zaraz po zamknięciu stacji Wielbark, ale i z tym można sobie poradzić – koszty nie byłyby tak duże pod warunkiem jazd tylko na ww. szlaku.
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Zastanawia mnie jedna rzecz.Kiedy i czy w ogóle kiedykolwiek przeprowadzany był remont linii ze Szczytna do Ostrołęki?A jakieś zdawki jeździły tamtędy?
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Linia 035 Szczytno - Ostrołęka na terenie województwa Warmińsko – Mazurskiego była remontowana:
1. Odcinek Szczytno – Wielbark w 1974 r.
2. Odcinek Wielbark – Gr. Województwa – 1987 r.
W obu lokalizacjach do naprawy wykorzystano materiał nowy - szyny i podkłady - ułożone na podsypce tłuczniowej. Praktycznie na szlakach nie ma podkładów drewnianych, a na większości odcinków jest tor bezstykowy. Ruch pociągów na tej linii nie był duży, a utrzymywana była przez Sekcję Drogową w Szczytnie – gdzie ta linia ( jako pierwszorzędna ) była jedną z najważniejszych. Także nawet obecnie, pomimo „wszechobecnej” roślinności i pojawiających się „aktów” kradzieży, wiele linii eksploatowanych „może pozazdrościć” konstrukcji i parametrów geometrycznych toru.
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

bastard pisze:Praktycznie na szlakach nie ma podkładów drewnianych, a na większości odcinków jest tor bezstykowy
Zatem: HAU, HAU :!: Odszczekać muszę to, co napisałem powyżej:
Ale to praktycznie żadna strata
L.L.
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Kiedyś jeszcze jak kursowały pociągi z Ostrołęki do Olsztyna pojawiało się wiele ciekawych sytuacji na ciekawe foty.Pamiętam,że kiedyś na linii Szczytno-Olsztyn był wypadek.Pociąg z Ostrołęki jadący do Olsztyna nie zmienił kierunku jazdy w Szczytnie,tylko pojechał przez Targowską Wolę,Biskupiec,Czerwonkę do Olsztyna.To już były ostatnie chwile kursowania pociągów na linii Szczytno-Biskupiec no i ten pociąg z Ostrołęki w tak rarytasowej relacji.
flugzeug30
Pospieszny
Posty: 128
Rejestracja: 18 lip 2007, 21:42
Lokalizacja: Lodz/Warszawa
Kontakt:

Post autor: flugzeug30 »

na razie nic nie jezdzi, moze, jak kolo Wielbarku powstanie wiekszy zaklad w branzy meblarskiej, to cos sie ruszy. Do tartaku, niestety, wozone surowce sa Tirami.
Awatar użytkownika
Grzegorz Kowalczyk
Pospieszny
Posty: 192
Rejestracja: 11 lut 2007, 15:50
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Grzegorz Kowalczyk »

Klimatu też nie brakowało trasie :razz: :razz: jeszcze pamiętam jazdy do Rachujki popr. :Raszujki: :cool: jak dziś :cool: :cool:. I ta szlakowa :smile:.
Pozdrawiam.
pozdrowienia dla wszystkich miłośników kolei. :-)
Pozdrawiam Grzegorz Kowalczyk !:).
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

flugzeug30 pisze:na razie nic nie jezdzi, moze, jak kolo Wielbarku powstanie wiekszy zaklad w branzy meblarskiej, to cos sie ruszy. Do tartaku, niestety, wozone surowce sa Tirami.
W tej chwili linia kolejowa numer 35 Ostrołęka - Szczytno jest nieprzejezdna od kilometra 60,580 do kilometra 92,949. Powodem jest obniżona nośność małego mostu w kilometrze 75,415 (informacja dzięki @Bastardowi). Tu zresztą formalne dokumenty na ten temat:

pasażerskie: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... P_w1.1.pdf
szynobusy: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... S_w1.1.pdf
towarowe: http://www.plk-sa.pl/fileadmin/pdf/reg0 ... T_w1.1.pdf

Ostatnio, korzystając z uprzejmości Wujka, byłego Kontrolera Służby Drogowej, zrobiłem wraz z Nim króciutki i wstępny rekonesans po stacji Wielbark i łącznicy Suchy Las - Wielbark Las, a raczej po jej pozostałościach. W załączniku kilka zdjęć.

Pozdrawiam!
Załączniki
Oby w przyszłości na elektronicznym wyświetlaczu tego szynobusu pojawiała się również nazwa "Wielbark"...
Oby w przyszłości na elektronicznym wyświetlaczu tego szynobusu pojawiała się również nazwa "Wielbark"...
I jeszcze jedno spojrzenie na "łącznicowy" przejazd kategorii D.
I jeszcze jedno spojrzenie na "łącznicowy" przejazd kategorii D.
Ze zbieraniem grzybów na liniach kolejowych w okolicach Wielbarka to nie są legendy...
Ze zbieraniem grzybów na liniach kolejowych w okolicach Wielbarka to nie są legendy...
Widok na głowicę mijanki Wielbark Las od strony Wielbarka (na wprost) i posterunku odgałęźnego Suchy Las (w prawo).
Widok na głowicę mijanki Wielbark Las od strony Wielbarka (na wprost) i posterunku odgałęźnego Suchy Las (w prawo).
Niestety, z okna nastawni WL nie widać już nastawni WL1. Mijanka Wielbark Las stała się prawdziwym lasem.
Niestety, z okna nastawni WL nie widać już nastawni WL1. Mijanka Wielbark Las stała się prawdziwym lasem.
Nastawnia WL, jedna z dwóch na mijance Wielbark Las.
Nastawnia WL, jedna z dwóch na mijance Wielbark Las.
Były Kontroler Służby Drogowej z niedowierzaniem przygląda się temu, jak dziś wygląda niegdyś priorytetowa łącznica...
Były Kontroler Służby Drogowej z niedowierzaniem przygląda się temu, jak dziś wygląda niegdyś priorytetowa łącznica...
Kontroler Służby Drogowej w latach 1970-1976, Marian Sawko, z zadumą wspomina dawne dzieje (wkrótce opublikuję, teraz przechodzą autoryzację :) ). Tu na łącznicowym przejeździe.
Kontroler Służby Drogowej w latach 1970-1976, Marian Sawko, z zadumą wspomina dawne dzieje (wkrótce opublikuję, teraz przechodzą autoryzację :) ). Tu na łącznicowym przejeździe.
Tor w kierunku Wielbarka Las szybko się urywa...
Tor w kierunku Wielbarka Las szybko się urywa...
Na wprost do Wielbarka, na lewo do Nidzicy. Tak działał posterunek odgałęźny Suchy Las.
Na wprost do Wielbarka, na lewo do Nidzicy. Tak działał posterunek odgałęźny Suchy Las.
Kiedyś już pokazywałem. W torze żeberkowym na post. odg. Suchy Las leży szyna Krupp z 1899 roku. Podejrzana zbieżność z czasem otwarcia linii nidzickiej (1900)...
Kiedyś już pokazywałem. W torze żeberkowym na post. odg. Suchy Las leży szyna Krupp z 1899 roku. Podejrzana zbieżność z czasem otwarcia linii nidzickiej (1900)...
Hen, do Ostrołęki!
Hen, do Ostrołęki!
Taki widok miał Dyżurny na nastawni SL. Siedział tam tylko przez kilka dni w roku,  wieczorem. Czekał, aż tym dalszym torem przejedzie wypalone paliwo jądrowe z NRD do ZSRR.
Taki widok miał Dyżurny na nastawni SL. Siedział tam tylko przez kilka dni w roku, wieczorem. Czekał, aż tym dalszym torem przejedzie wypalone paliwo jądrowe z NRD do ZSRR.
Posterunek odgałęźny Suchy Las.
Posterunek odgałęźny Suchy Las.
Spojrzenie na stację Wielbark od strony Nidzicy i Chorzel. W oddali po prawej widoczny tartak Swedwood.
Spojrzenie na stację Wielbark od strony Nidzicy i Chorzel. W oddali po prawej widoczny tartak Swedwood.
Tor na wprost wiedzie do Ostrołęki.
Tor na wprost wiedzie do Ostrołęki.
Nastawnia dysponująca WL.
Nastawnia dysponująca WL.
Ten budynek dworcowy nigdy nie był piękny, ale dziś... Pięknie było za to przed wojną.
Ten budynek dworcowy nigdy nie był piękny, ale dziś... Pięknie było za to przed wojną.
Jakże charakterystyczny dla powojennej wielbarskiej stacji obiekt...
Jakże charakterystyczny dla powojennej wielbarskiej stacji obiekt...
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
flugzeug30
Pospieszny
Posty: 128
Rejestracja: 18 lip 2007, 21:42
Lokalizacja: Lodz/Warszawa
Kontakt:

Post autor: flugzeug30 »

. Jaka jest w tej chwili V szlakowa na trasie Szczytno - Wielbark ?!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

flugzeug30 pisze:Jaka jest w tej chwili V szlakowa na trasie Szczytno - Wielbark ?!
0 km/h, zaś w chwili zawieszenia przewozów 80 km/h.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Dobra robota Adamie.Szkoda,że widzimy ten węzeł wielbarski w takim,a nie innym obrazie.Pamiętam moja ostatnią podróż tym szlakiem z Ostrołęki do Olsztyna.Było to w lato 2000r na rok przed zawieszeniem przewozów pasażerkich na tej linii.Mam przed oczyma niczym "impresjonistyczny" zachód słońca przed stacją Wielbark.Pozostał tylko wielki sentyment do tej liniii i nadzieja.Zawsze zastanawia mnie fakt dalszej egzystencji tego szlaku.Czy nie jest on zagrożony rozbiórką?Może Bastard wie coś na ten temat.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Widzę, że stacja Wielbark i okolice wzbudza spore zainteresowanie.
Na dzień dzisiejszy nie zbyt dużo wiadomości na temat przyszłości tej stacji oraz linii kolejowych 035 i 225. Jedyne, co jest pewne – nie grozi likwidacja tych linii atym samym i stacji Wielbark.
Pod dużym znakiem zapytania jest los łącznicy nr 733 Wielbark Las – Suchy Las, gdzie występują bardzo duże braki szyn. Jednak nie ma decyzji o jej likwidacji.
Uzupełnię wypowiedź Adama Dąbrowskiego odnośnie linii 035 i mozliwosci ( a właściwie braku mozliwości ) jazd pociągów.
Rzeczywiście od 2003 roku na niedużym moście w km 74,415 jest stałe ograniczenie:
- prędkości do v = 10 km/godz.
- nośności do Q = 100 kN ( 10 ton) /oś
W praktyce oznacza to, że nie przejedzie żadna lokomotywa lub wagon. Mogą tam jeździć tylko drezyny np. WM-10 lub próżna WM15. Poniżej zdjęcie tego obiektu ( z 2005 roku )

Są jednak i inne przeszkody uniemożliwiające jazdę pociągów po tej linii. Są to kradzieże przepustów żeliwnych. Złodziej podkopuje się pod tor z obu stron i maksymalnie odsłania rurę żeliwną, po czym ją rozbija – żeliwne kawałki lądują w punktach skupu złomu. Nam pozostaje tor, którego podkłady częściowo wiszą w powietrzu.
Przykład takiej dewastacji przepustu i toru w km 73,512 na poniższym zdjęciu ( z 2005 r. ).

Oprócz tego w jazdach po tej linii przeszkadza również „wszechobecna” roślinność, gdzie nawet drezyna ma problemy wystającymi gałęziami. Na zdjęciu przykład z km 88,100 ( z 2005 r. ).

Teraz trochę lepszych wiadomości - na razie tylko w fazie wstępnych rozmów między PKP PLK a Władzami Województwa.
W związku z przyznaniem dużej dotacji na rozwój lotniska w Szymanach jest duże zainteresowanie ze strony władz samorządowych nad przywróceniem ruchu pociągów na odcinku Szymany - Szczytno. Chodzi tu o stworzenie szybkiego połączenia między Szymanami a Olsztynem. Oczekiwania Samorządów są bardzo duże – mówi się o prędkości nawet v =120 km/godz, gdzie linie 219 ( na odcinku Olsztyn – Szczytno ) oraz linia 035 ( na odcinku Szczytno – Szymany ) przeszłyby dużą modernizację.
Osobiście w to wątpię – uzyskanie prędkości v =120 km/godz. na odcinku Olsztyn – Szczytno jest niewykonalne z uwagi na geometrię toru – łuki poziome o małych promieniach. Oczywiście teoretyczne można to wykonać – budując nowe odcinki toru przesunięte o kilka do kilkudziesięciu metrów w bok – jednak wiąże się to z bardzo dużymi kosztami i raczej nikt na to nie pójdzie.
Dla mnie realne ( o ile dojdzie do wykonywania robót ) jest albo uzyskanie prędkości v=80 km/godz. na całym odcinku lub v = 100 km/godz. jednak z ograniczeniami stałymi na części łuków do v = 80 lub 90 km/godz. To wszystko co można „wycisnąć” z tej linii. A przypomnę, że obecnie obowiązuje predkość rozkładowa v=70 km/godz.
Lepiej jest z odcinkiem Szczytno – Szykany. Można teoretycznie jechać v=120 km km/godz. z paroma ograniczeniami na łukach, jednak jest to odcinek tylko 10-cio kilometrowy, więc moim zdaniem bardziej realne jest uzyskanie prędkości v =100 km/h.
Gdyby to się sprawdziło – przywrócenie ruchu pociągów do Szyman i modernizacja tych odcinków, byłby to naprawdę duży sukces i pierwszy poważny krok w modernizację ( zwiększenie prędkości ) linii na terenie województwa Warmińsko – Mazurskiego ( pomijam tutaj modernizowaną linię 009 Warszawa – Gdańsk ).
Załączniki
km 88,100.jpg
km 73,512 przepust.JPG
km 75,414 most.JPG
Sebastian

Post autor: Sebastian »

Przebiegłość złodziei nie zna granic!Wątpię w to,że kiedykolwiek chociażby szynobus pojedzie ze Szczytna do Ostrołęki z uwagi na takie szkody powstałe w infrastrukturze.A może linia nr 35 będzie miała takie szczęście jak linia nr 219 na odcinku Szczytno-Pisz-Ełk.Jeżeliby doszło do jakiegokolwiek remotu na linii nr 35 na odcinku Wielbark-Ostrołęka to jaką maksymalnie prędkość można by było tam uzyskać?Z tym remontem to też może być problem bo linia leży w województwie warmińsko-mazurskim jak i mazowieckim.W takim wypadku finanse na remont musiałby wyłożyć zarówno marszałek jednego i drugiego województwa,w co wątpię.Jednakże wielką szansą dla tej linii jest Ikea.Nie wiedziałem nawet,że złodzieje infrastruktury kolejowej mają lisie spojrzenie na świat,bo patrząc na tę "norę" można odnieść takie wrażenie. :mrgreen:
adrian
Osobowy
Posty: 57
Rejestracja: 08 wrz 2007, 15:36

parciaki-jastrząbka-zabiele wlk.

Post autor: adrian »

wracając do warszawy w ostatni weekend wrzesnia postanowiłem przejechac sie wzdłuż linii do ostrołęki. oto fotki z parciaków, jastrząbki i zabiel wielkich
Załączniki
semafor w parciakach przy wyjezdzie na wielbark
semafor w parciakach przy wyjezdzie na wielbark
wyjazd w kierunku wielbarka
wyjazd w kierunku wielbarka
nastawnia północna w parciakach
nastawnia północna w parciakach
i jej wnętrze
i jej wnętrze
084_600x600_100KB.jpg
wjazd od strony wielbarka
wjazd od strony wielbarka
jastrząbka
jastrząbka
perony ze smutno zwisającymi semaforami
perony ze smutno zwisającymi semaforami
widok w kierunku ostrołęki
widok w kierunku ostrołęki
stacja zabiele wielkie
stacja zabiele wielkie
i to co na niej zostało :)
i to co na niej zostało :)
ODPOWIEDZ