Strona 7 z 7

Re: Książka o tranzycie przez Pomorze w II RP

: 16 gru 2012, 20:28
autor: Stellwerk
yahya pisze:Podejrzewam, że może mieć "patriotyczną wymowę" biorąc pod uwagę miejsce jej wydania..
Oczywiście, jedynie dzieła wydane w Polsce są obiektywne i nie bogoojczyźniane :twisted: :evil:

Re: Książka o tranzycie przez Pomorze w II RP

: 16 gru 2012, 21:13
autor: yahya
Stellwerk pisze:Oczywiście, jedynie dzieła wydane w Polsce są obiektywne i nie bogoojczyźniane :twisted: :evil:
Tak kolega sądzi? :wink:

Re: Książka o tranzycie przez Pomorze w II RP

: 03 sty 2013, 21:59
autor: Marcin Przegiętka
yahya pisze: Sądzę, że odpowiedź na pytanie Kolegi można znaleźć w nowo wydanej książce:

Peter Bock: D 1 Berlin – Königsberg. Im Transit durch Danzig und durch den "polnischen Korridor". EK-Verlag, Freiburg 2012. ISBN 978-3-88255-737-4

Nie posiadam jej jeszcze. Podejrzewam, że może mieć "patriotyczną wymowę" biorąc pod uwagę miejsce jej wydania.
Czytałem ją i muszę powiedzieć, że nie dostrzegłem w niej "rewizjonistycznych akcentów", co jest tym bardziej zaskakujące, że w bibliografii wymienione są wyłącznie niemieckie książki, archiwalia, materiały propagandowe i niemiecka Wikipedia (!) a jedynym (!) polskim źródłem jest Urzędowy rozkład jazdy z 1930 r. Mimo tego praca jest całkiem niezła, chociaż w paru wątkach przydałoby się sięgnięcie do szerszej bazy źródłowej i dokładniejsze zbadanie.
Poza tym sprawa tranzytu wschodniopruskiego wiązała się na tyle silnie ze stosunkami polsko-niemieckimi, że wskazane byłoby uwzględnienie prac historycznych na ten temat (w tym literatury polskojęzycznej). Tym bardziej, że autor niezbyt rzetelnie opisał ograniczenie tranzytu przez Pomorze przez rząd polski w 1936 r., pomijając fakt, że doprowadziła do tego świadoma polityka Niemiec, które nie płaciły (lub płaciły z opóźnieniem) za tranzyt przeznaczając dewizy na zakup surowców na potrzeby zbrojeń. Nieporozumieniem jest jeszcze opis kryzysu w stosunkach polsko-niemieckich dotyczącego m.in. "korytarza", którego następstwem był wybuch wojny 1 września 1939 r. Według autora kryzys ten rozpoczął się dopiero od żądań niemieckich z 31 sierpnia 1939 r.
Pomijając te braki, ta niezbyt obszerna książeczka jest całkiem przyzwoita, (szczególnie jeśli czyta się ją jako pracę dotyczącą historii kolei, a nie stosunków polsko-niemieckich) dobrze wydana, bogato ilustrowana, chociaż większość ilustracji nie pochodzi z okresu międzywojennego, lecz z okresu po II w.ś.

: 27 maja 2015, 20:30
autor: jacekZ
Jak wygládaøy przejazdy fabrycznie nowych parowozów z Scichaua do parowozowni na terenie Niemiec i na odwrót? Czy byøy prowadzone przez polskie druæyny czy teæ przez niemieckie z polskim pilotem? Schichau prdukowaø od 1937 roku serié 44.

: 28 maja 2015, 19:32
autor: Hamburger
Raczej przesyłane były na zimno z konwojentem, a koniem pociągowym przez teren polski był parowóz PKP.

: 29 maja 2015, 11:44
autor: Stellwerk
Masz na to jakieś konkretne źródło, czy to jest Twoje przypuszczenie?