Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Stacja Prostki ( Ełk - Białystok / Linia nr 38 )Fotki
Witam!!
Tak dla formalności - Stacja znajduje się pomiędzy Ełkiem a Grajewem.
Obecnie Stacja ta jest w przebudowie, zostaną wymienione wszystkie urządzenia
SRK. Jak narazie jest obsługiwana przez urządzenia mechaniczne ( pędnie,
semafory kształtowe itp ).
Prawdopodobnie w tygodniu będziemy stawiać semafory świetlne ( tak że są to ostatnie chwile by
uwiecznic tą całkiem ciekawą stację na kształtach ) W chwili obecnej
stawialiśmy "stojaki" w przekaźnikowni oraz główne instalacje elektryczne.
Niebawem skończymy połączenia miedzy-stojakowe i zajmiemy sie zasilaniem.
Aha przekaźnikownia jest usytuowana w byłej poczekalni ( tak że spore
pomieszczenie )
Wraz z wymiana urządzeń srk zostaną zlikwidowane 2 nastawnie wykonawcze, tzn
ze stacja będzie obsługiwana tylko z dysponującej, która znajduje się w
budynku stacyjnym.
Dodam że stacja ta kiedyś pełniła funkcję stacji granicznej.
Obie prowizoryczne nastawnie wybudowane na początku XX wieku miały pełnić funkcje tymczasowych budynków, gdzie w ich miejscu po 5 latach miały powstac z prawdziwego zdarzenia obiekty. Sam budynek stacyjny juz sam przemawia że stacja ta ukrywa jakieś tajemnice.
Ogromna kubatura budynku, mieściła w sobie niegdyś bufet, ogromną poczekalnie 2 kasy biletowe, kasę bagażową a na dachu jest mała wieżyczka w której kiedyś był z pewnością piękny zegar.
Nieopodal budynku dworcowego, była kiedyś parowozownia z obrotnicą oraz wieża ciśnień, z których pozostały tylko resztki fundamentów.
Po prawej stronie ( patrząc w kierunku Grajewa ) Jest ogromna rampa ładunkowa a za rampa istniał tartak w którym funkcjonowała kolej konna. Tory 600mm ocalały do dnia dzisiejszego.
Patrząc w kierunku Ełku tuz za przejazdem widać jak na prawo od toru ucieka nasyp kolejowy - był to nasyp prowadzący do magazynów wojskowych. Nasypu jeszcze nie zdążyłem zwiedzić - jednak niebawem się i tam wybiorę. Ponoć most ocalał oraz bramy do magazynów dla zaopatrzenia naszej armii.
Sama okolica Prostek - to typowo po PGRowskie budownictwo oraz wielkie bezrobocie.
Każdy próbuje w każdy sposób dorobić by przetrwać te ciężkie obecne czasy.
Mieścina ładna, ale strasznie rozpita
Jeżeli pogoda trochę odpuści ( mam na myśli mrozy ) i praca pójdzie bardzo do przodu, spróbuję napisać coś na forum - o ile będe miał dostep do internetu, lub po przez któregoś z kolegów, sms-em poinformuje by napisał obecna sytuację ( postęp modernizacji )
pozdrawiam Lechu
Tak dla formalności - Stacja znajduje się pomiędzy Ełkiem a Grajewem.
Obecnie Stacja ta jest w przebudowie, zostaną wymienione wszystkie urządzenia
SRK. Jak narazie jest obsługiwana przez urządzenia mechaniczne ( pędnie,
semafory kształtowe itp ).
Prawdopodobnie w tygodniu będziemy stawiać semafory świetlne ( tak że są to ostatnie chwile by
uwiecznic tą całkiem ciekawą stację na kształtach ) W chwili obecnej
stawialiśmy "stojaki" w przekaźnikowni oraz główne instalacje elektryczne.
Niebawem skończymy połączenia miedzy-stojakowe i zajmiemy sie zasilaniem.
Aha przekaźnikownia jest usytuowana w byłej poczekalni ( tak że spore
pomieszczenie )
Wraz z wymiana urządzeń srk zostaną zlikwidowane 2 nastawnie wykonawcze, tzn
ze stacja będzie obsługiwana tylko z dysponującej, która znajduje się w
budynku stacyjnym.
Dodam że stacja ta kiedyś pełniła funkcję stacji granicznej.
Obie prowizoryczne nastawnie wybudowane na początku XX wieku miały pełnić funkcje tymczasowych budynków, gdzie w ich miejscu po 5 latach miały powstac z prawdziwego zdarzenia obiekty. Sam budynek stacyjny juz sam przemawia że stacja ta ukrywa jakieś tajemnice.
Ogromna kubatura budynku, mieściła w sobie niegdyś bufet, ogromną poczekalnie 2 kasy biletowe, kasę bagażową a na dachu jest mała wieżyczka w której kiedyś był z pewnością piękny zegar.
Nieopodal budynku dworcowego, była kiedyś parowozownia z obrotnicą oraz wieża ciśnień, z których pozostały tylko resztki fundamentów.
Po prawej stronie ( patrząc w kierunku Grajewa ) Jest ogromna rampa ładunkowa a za rampa istniał tartak w którym funkcjonowała kolej konna. Tory 600mm ocalały do dnia dzisiejszego.
Patrząc w kierunku Ełku tuz za przejazdem widać jak na prawo od toru ucieka nasyp kolejowy - był to nasyp prowadzący do magazynów wojskowych. Nasypu jeszcze nie zdążyłem zwiedzić - jednak niebawem się i tam wybiorę. Ponoć most ocalał oraz bramy do magazynów dla zaopatrzenia naszej armii.
Sama okolica Prostek - to typowo po PGRowskie budownictwo oraz wielkie bezrobocie.
Każdy próbuje w każdy sposób dorobić by przetrwać te ciężkie obecne czasy.
Mieścina ładna, ale strasznie rozpita
Jeżeli pogoda trochę odpuści ( mam na myśli mrozy ) i praca pójdzie bardzo do przodu, spróbuję napisać coś na forum - o ile będe miał dostep do internetu, lub po przez któregoś z kolegów, sms-em poinformuje by napisał obecna sytuację ( postęp modernizacji )
pozdrawiam Lechu
Ostatnio zmieniony 24 lut 2007, 14:29 przez Lechu, łącznie zmieniany 6 razy.
Leszek Ochmański
Jestem w trakcie zbierania materiałów do Prostek. Powiem w tej chwili jedno: stacja była tu wielka, a teraz, na moje oko, istnieje z niej mniej niż 1/3 dawnej wielkosci (po szerokości). Parowozownia miała 2 oddzielne hale zwrócone ku sobie i znacznie od siebie oddalone, ale z obrotnicą w połowie drogi - nigdzie indziej nie widziałem takiego układu. Mam w tej chwili namierzony unikatowy plan z XIXw. (kompletny) i różne plany fragmentaryczne z lat 1900-1930. Na szczęście uchowało się też parę zdjęć. Starczy chyba na post - pigułkę z przeszłości. Co do zagadek - to masz dużo racji, bo to miejsce kryje ich więcej niż niejeden węzeł 5-kierunkowy...
pozdr.
lyck
pozdr.
lyck
A zapomniałem dodać iż urządzenie blokowe w nastawni dysponującej jest bardzo ciekawe i dośc stare, ponoc ma trafić do jakiegos muzeum - szkoda że tabliczke produkcyjną ktoś zainkasował .
Same nogi urządzenia są ( na moje oko ) chyba ręcznie zdobione
A co do samej stacji, faktycznie potężna równia, ogólnie węglarki przeznaczone do kasacji na trzecim torze zasłaniają całą stację, przez co powstaje złudzenie, że jest to mała powierzchnia.
Niebawem zaopatrzę się w aparat cyfrowy - mam nadzieje że pogoda przeszkodzi nam w stawianiu semaforów i zdążę porobić parę jeszcze historycznych zdjęć . Póki co, troszeczkę podziałałem na zenicie, ale nieprędko wywołam materiał
Pozdrawiam
PS
Stacja Ruciane Nida zamknięta... heh a chłopaki ode mnie remontowali ją
Same nogi urządzenia są ( na moje oko ) chyba ręcznie zdobione
A co do samej stacji, faktycznie potężna równia, ogólnie węglarki przeznaczone do kasacji na trzecim torze zasłaniają całą stację, przez co powstaje złudzenie, że jest to mała powierzchnia.
Niebawem zaopatrzę się w aparat cyfrowy - mam nadzieje że pogoda przeszkodzi nam w stawianiu semaforów i zdążę porobić parę jeszcze historycznych zdjęć . Póki co, troszeczkę podziałałem na zenicie, ale nieprędko wywołam materiał
Pozdrawiam
PS
Stacja Ruciane Nida zamknięta... heh a chłopaki ode mnie remontowali ją
Leszek Ochmański
Jest na szczęście sporo archiwalnych zdjęć z Prostek...
Po moich długich i mało owocnych poszukiwaniach i wywiadach wśród wojskowych, spotkałem wreszcie emerytowanego inżyniera, który budował te kompleksy (instalacje wodne, głębinówki). Wg jego opisów przygotowywano się do produkcji jakichś materiałów wybuchowych/łatwopalnych. Na to także wskazuje lokalizacja i konstrukcja hal produkcyjnych - a raczej schronów. Całkowicie zalesiony obszar "wytwórni" był otoczony płotem kolczastym na betonowych słupach. Przy wjeździe (bramie) kolejowej stoi budynek nadzoru (pzo), a dalej za łukiem drugi budynek - "stacyjny" z dużymi placami ładunkowim nieopodal. Wewnątrz ogrodzonego obszaru znajduje się sieć utwradzonych dróg, tworzących pętle doprowadzające do poszczególnych hal-schronów. Obiekty te były mocno wkopane pod ziemię i otoczone wałem (przeciwwybuchowym?). Pilnowała tego wszystkiego straż zakładowa (nawet nie wojo). Prawdopodobnie w latach 60/70 zmieniono profil produkcji, a według moich informatorów (mam ich teczki TW) produkowano tam elementy do masek pgaz. i inne chemikalia na potrzeby MON.
Po likwidacji zakładu produkcji "od A do N" teren wydzierżawił jakiś cwaniak, obiecujący uruchomienie produkcji i pracę dla ludu. Zrobiła się afera, bo okazało się że gość wziął to tylko po to, by wyciąć i sprzedać kupę znakomitego sosnowego lasu (ok 100-letni). Przy okazji zwinięto także szyny (tylko PKP czy prywaciarz?) Był nawet o tym reportaż w TVP. Jak widać ze zdjęć satelitarnych, gość i tak wyciął prawie wszystko. Lasy Państwowe za późno interweniowały. Teraz nie wiem co się tam dzieje. Ponoć faktycznie most jeszcze stoi, widać go także jeszcze na fotach aktualnych 2002-2005
Widoczek terenu poniżej, fragment końcowy śladu bocznicy z Prostek po lewej (żółta strzałka to "stacja" końcowa, niebieskie to hale-schrony)
To nie były tylko magazyny. To jeden z aż trzech wojskowych kompleksów produkcyjnych rozbudowanych pod Ełkiem na początku 50. Wszystkie miały wspólną cechę - własne bocznice kolejowe (jeden tuż przy stacji). Oficjalnie największy zespół pod Prostkami nazywano "Wytwórnią Chemiczną", a Michał zapamiętał, że kursował w PRL autobus pracowniczy Ełk-"Wytwórnia Chemiczna" Prostki.Lechu pisze:Patrząc w kierunku Ełku tuz za przejazdem widać jak na prawo od toru ucieka nasyp kolejowy - był to nasyp prowadzący do magazynów wojskowych. Nasypu jeszcze nie zdążyłem zwiedzić - jednak niebawem się i tam wybiorę. Ponoć most ocalał oraz bramy do magazynów dla zaopatrzenia naszej armii.
Po moich długich i mało owocnych poszukiwaniach i wywiadach wśród wojskowych, spotkałem wreszcie emerytowanego inżyniera, który budował te kompleksy (instalacje wodne, głębinówki). Wg jego opisów przygotowywano się do produkcji jakichś materiałów wybuchowych/łatwopalnych. Na to także wskazuje lokalizacja i konstrukcja hal produkcyjnych - a raczej schronów. Całkowicie zalesiony obszar "wytwórni" był otoczony płotem kolczastym na betonowych słupach. Przy wjeździe (bramie) kolejowej stoi budynek nadzoru (pzo), a dalej za łukiem drugi budynek - "stacyjny" z dużymi placami ładunkowim nieopodal. Wewnątrz ogrodzonego obszaru znajduje się sieć utwradzonych dróg, tworzących pętle doprowadzające do poszczególnych hal-schronów. Obiekty te były mocno wkopane pod ziemię i otoczone wałem (przeciwwybuchowym?). Pilnowała tego wszystkiego straż zakładowa (nawet nie wojo). Prawdopodobnie w latach 60/70 zmieniono profil produkcji, a według moich informatorów (mam ich teczki TW) produkowano tam elementy do masek pgaz. i inne chemikalia na potrzeby MON.
Po likwidacji zakładu produkcji "od A do N" teren wydzierżawił jakiś cwaniak, obiecujący uruchomienie produkcji i pracę dla ludu. Zrobiła się afera, bo okazało się że gość wziął to tylko po to, by wyciąć i sprzedać kupę znakomitego sosnowego lasu (ok 100-letni). Przy okazji zwinięto także szyny (tylko PKP czy prywaciarz?) Był nawet o tym reportaż w TVP. Jak widać ze zdjęć satelitarnych, gość i tak wyciął prawie wszystko. Lasy Państwowe za późno interweniowały. Teraz nie wiem co się tam dzieje. Ponoć faktycznie most jeszcze stoi, widać go także jeszcze na fotach aktualnych 2002-2005
Widoczek terenu poniżej, fragment końcowy śladu bocznicy z Prostek po lewej (żółta strzałka to "stacja" końcowa, niebieskie to hale-schrony)
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Informacje od Lecha prosto z Prostek
"W czwartek 8.02 mamy zamiar stawiac pierwsze semafory świetlne, ale na uruchomienie ich potrzebujemy jeszcze trochę czasu, stacja bedzie dalej funkcjonować na kształtach. Ale godzine "0" zbliża się szybkimi krokami... Następnie zamontujemy napędy zwrotnicowe-do tego trzeba dodatniej temperatury i na samym początku zwrotki będą korbowane"
"W czwartek 8.02 mamy zamiar stawiac pierwsze semafory świetlne, ale na uruchomienie ich potrzebujemy jeszcze trochę czasu, stacja bedzie dalej funkcjonować na kształtach. Ale godzine "0" zbliża się szybkimi krokami... Następnie zamontujemy napędy zwrotnicowe-do tego trzeba dodatniej temperatury i na samym początku zwrotki będą korbowane"
Pozdrawiam
Grzegorz Mikosz
Grzegorz Mikosz
- Grzegorz Kowalczyk
- Pospieszny
- Posty: 192
- Rejestracja: 11 lut 2007, 15:50
- Lokalizacja: Olsztyn
Semafory świetlne juz stoja - razem z kształtami
Przeszedlem sie tez nasypem rozebranej bocznicy.
Tor z prostek odbijał wielkim Łukiem, wspinając się powoli pod sporawy nasyp. Następnie przez okolo 200 metrow szedl prosto az do mostu. Most jest nad sporą rzeką ( Ełk ?? ) Wykonany z betonu ( korytowy) jednak z daleka przypomina blachowniceDługości 65 krokow i wysokosci na oko 3 metrow od lustra wody. Szedłem w śniegu - tak ze nie widzialem czy są jakies podklady i inne elementy torowiska. Po drodze minałem pare słupków kilometrowych zielone od mchu. Za mostem Tor szedł przez jakies 200 - 900 metrow lasem po lini prostej. W lesie jest ukradziony nasyp ( jakies 20 metrow dlugosci ). Za lasem Tor szedl polami. Zaraz tez wchodzil na niewielki mostek nad jakims ciekiem. ( Dlugosc mostku jakies 10 krokow i wysokosc ze 3 metry) Tez betonowy, jednak typowy gierek - niefotogeniczny. Idziemy dalej Nasyp biegnie az do kolejnego lasu - jakies 1000 metrow gdzie podrodze mijamy znow ubytek okolo 50 metrowy ( ktos chyba jaka wielka budowe prowadzil ) Tu sie zaczyna robic pieknie. Las typowo augustowski mieszany sosna/świerk. Tor wchodzi w coraz to wiekszy wykop i łukiem w lewo wywija sie az do bramy jednostki wojskowej. obok bramy jest dziura w plocie. W jednostce tuz za brama jest wiata ( na dlugosc 2 czy 3 wagonow) - kryta betonowa i odgromnik. Podejzewam ze kiedys tu transportowali paliwo lub wspomniane chemikalia ( sugeruje sie odgromnikiem przy wiacie i wielka usypana gora - pewnie zbiornik na paliwo czy cos innego wybuchowego) Dalej po przejsciu jakichś 400 metrow napotkalem kolejna wiate - blizniak doslownie lecz bez odgromnikow i góry. po 60 metrach za wiatabyla szopa. Taka na 2 x SM03 jednostanowiskowa Betonowa a wsrodku porozrzucane zgrzewki z butelkami wodymineralnej - podejzewam ze wojsko sie szybko wyprowadzalo. sadzac po tym balaganie. no i zgrzewek tyle ze mozna by calego stara zaladowac.
Pozniej napotkalem slady kol samochodow na terenie tej jednostki - tak ze nie jestem pewien do konca czy owa baza jest opuszczona
pozdr.
Przeszedlem sie tez nasypem rozebranej bocznicy.
Tor z prostek odbijał wielkim Łukiem, wspinając się powoli pod sporawy nasyp. Następnie przez okolo 200 metrow szedl prosto az do mostu. Most jest nad sporą rzeką ( Ełk ?? ) Wykonany z betonu ( korytowy) jednak z daleka przypomina blachowniceDługości 65 krokow i wysokosci na oko 3 metrow od lustra wody. Szedłem w śniegu - tak ze nie widzialem czy są jakies podklady i inne elementy torowiska. Po drodze minałem pare słupków kilometrowych zielone od mchu. Za mostem Tor szedł przez jakies 200 - 900 metrow lasem po lini prostej. W lesie jest ukradziony nasyp ( jakies 20 metrow dlugosci ). Za lasem Tor szedl polami. Zaraz tez wchodzil na niewielki mostek nad jakims ciekiem. ( Dlugosc mostku jakies 10 krokow i wysokosc ze 3 metry) Tez betonowy, jednak typowy gierek - niefotogeniczny. Idziemy dalej Nasyp biegnie az do kolejnego lasu - jakies 1000 metrow gdzie podrodze mijamy znow ubytek okolo 50 metrowy ( ktos chyba jaka wielka budowe prowadzil ) Tu sie zaczyna robic pieknie. Las typowo augustowski mieszany sosna/świerk. Tor wchodzi w coraz to wiekszy wykop i łukiem w lewo wywija sie az do bramy jednostki wojskowej. obok bramy jest dziura w plocie. W jednostce tuz za brama jest wiata ( na dlugosc 2 czy 3 wagonow) - kryta betonowa i odgromnik. Podejzewam ze kiedys tu transportowali paliwo lub wspomniane chemikalia ( sugeruje sie odgromnikiem przy wiacie i wielka usypana gora - pewnie zbiornik na paliwo czy cos innego wybuchowego) Dalej po przejsciu jakichś 400 metrow napotkalem kolejna wiate - blizniak doslownie lecz bez odgromnikow i góry. po 60 metrach za wiatabyla szopa. Taka na 2 x SM03 jednostanowiskowa Betonowa a wsrodku porozrzucane zgrzewki z butelkami wodymineralnej - podejzewam ze wojsko sie szybko wyprowadzalo. sadzac po tym balaganie. no i zgrzewek tyle ze mozna by calego stara zaladowac.
Pozniej napotkalem slady kol samochodow na terenie tej jednostki - tak ze nie jestem pewien do konca czy owa baza jest opuszczona
pozdr.
Ostatnio zmieniony 17 lut 2007, 22:54 przez Lechu, łącznie zmieniany 1 raz.
Leszek Ochmański
Spox. Tam już od dawna nie ma żadnego wojska. Teren prywatny.
Instalacje ppoż. i odgromnikowe są pozostałością z czasów, gdy produkowano tu i składowano komponenty materiałów wybuchowych.
W oczekiwaniu na zdjęcia z tajemniczej "terra incognita" mała ilustracja do tekstu-relacji kol. Leszka - dużo większe zbliżenie końcówki bocznicy (from www.geoportal.gov.pl ). Chyba dobrze interpretuję?
Instalacje ppoż. i odgromnikowe są pozostałością z czasów, gdy produkowano tu i składowano komponenty materiałów wybuchowych.
W oczekiwaniu na zdjęcia z tajemniczej "terra incognita" mała ilustracja do tekstu-relacji kol. Leszka - dużo większe zbliżenie końcówki bocznicy (from www.geoportal.gov.pl ). Chyba dobrze interpretuję?
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Przekaźnikownia - czyli moja prowizora
Aparat Blokowy w nastawni Dysponującej
Logo producenta na stojaku aparatu blokowego
Nasz pulpit w trakcie uruchamiania
Widok w strone Grajewa, po prawej nastawnia Pr1
Widok w strone Eku po lewej nastawnia Pr2
Budynek stacyjny z nastawnia dysponującą Pr
Wieża zegarowa oraz data 1929
Nasze semafory
Głowica od strony Pr2 widok w strone Grajewa
Nastawnia Pr2
Wnętrze nastawni Pr2
Dźwignie semaforowe w nastawni Pr2
Aparat Blokowy w nastawni Dysponującej
Logo producenta na stojaku aparatu blokowego
Nasz pulpit w trakcie uruchamiania
Widok w strone Grajewa, po prawej nastawnia Pr1
Widok w strone Eku po lewej nastawnia Pr2
Budynek stacyjny z nastawnia dysponującą Pr
Wieża zegarowa oraz data 1929
Nasze semafory
Głowica od strony Pr2 widok w strone Grajewa
Nastawnia Pr2
Wnętrze nastawni Pr2
Dźwignie semaforowe w nastawni Pr2
Ostatnio zmieniony 24 lut 2007, 12:48 przez Lechu, łącznie zmieniany 1 raz.
Leszek Ochmański
W opisywanej przez Was wytwórnii obecnie istnieje firma "Leśny Zdrój" Sp. z o. o. Do 2005 roku cały kompleks funkcjonował jako Prostki, Wytwórnia Chemiczna. Obecnie jest to Osiedle Leśne. Osiedle, dlatego, że stoją bodaj tam 3 bloki. Swego czasu w szkole średniej uczyłem się z kolegą mieszkającym w jednym z nich. Z tego co pamiętam opowiadał mi, że obiekt jest bardzo dobrze maskowany, na dachach są zasadzone drzewa, na ogrodzeniach wisiała niegdyś siatka maskująca, na terenie istnieje kilka(naście) basenów ppoż sporej wielkości, a z ciekawostek taką, że jeden z turystów (miłośnik takich obiektów) wchodząc na obiekt zabłądził na dobre 4 godziny! Zakład posiadał własną straż pożarną oraz "ochronę".
Witam
Na forum trafiłem trochę przypadkiem, szukając informacji o 'Fabryce Chemicznej'. Jeśli to jeszcze kogoś interesuje, to chciałem zaprezentować kilka fotek, które tam zrobiłem:
Kolejowa brama wjazdowa. Jak pisano we wcześniejszych postach, po torach zostało tylko wspomnienie.
Rampa kolejowa
Asfaltowa droga wewnętrzna
Jedena z hal produkcyjnych
Wnętrze schronu
Na forum trafiłem trochę przypadkiem, szukając informacji o 'Fabryce Chemicznej'. Jeśli to jeszcze kogoś interesuje, to chciałem zaprezentować kilka fotek, które tam zrobiłem:
Kolejowa brama wjazdowa. Jak pisano we wcześniejszych postach, po torach zostało tylko wspomnienie.
Rampa kolejowa
Asfaltowa droga wewnętrzna
Jedena z hal produkcyjnych
Wnętrze schronu