Dworce "barakowe": Gardeja & Świecie Przechowo
: 16 paź 2005, 21:38
... kiedyś nie odróżniałem ich od PRL-owskich klocków, póki nie skojarzyłem sobie, że te "baraki" są zdecydowanie starsze od ceglanych "wykwitów" pruskiego budownictwa.... Kontynuuje wątek rozpoczęty dworcem w Myślicach, jako że ten typ budownictwa mimo pozornej nietrwałości - jeszcze istnieje.
Gardeja. Jej przeszłość była tu już opisana ( http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 6&start=15 ) więc nie będę się specjalnie rozpisywał. Budynek niepozorny i jak prawie wszystkie "baraki" parterowy:
Przed wojną część stacji była ogrodzona wysokim płotem, a dokładniej odgrodzono część peronu i drogę do małej poczekalni, którą za 7000 marek rocznie PKP wynajmowały kolejom niemieckim. Stara i chyba też obecna poczekalnia była dostępna tylko dla Polaków. Podobnie było z kasą. Do każdego pociągu do Kwidzyna przyjeżdżał niemiecki kasjer z kufrem biletów i rozkładał ten cały czemadan w poczekalni. Prócz tego na granicy przy Gardeji (~0,5 km na połnoc od dworca) polscy celnicy wydawali tzw. niebieskie karty. Miały one świadczyć o kontroli celnej. Zabierał je specjalnie przysłany niemiecki celnik przed wejściem do pociągu. Oczywiście dla podróżnych idących z pociągu do miasta działało to w drugą stronę. Nic dziwnego, że ten cały ceremoniał szybko zachęcił Niemców do budowy nowego dworca po swojej stronie granicy. Dziś polska poczekalnia jest już lekko zdemolowana:
I jeszcze przypomnienie starej foty:
I pomyśleć, że te zdjęcia dzieli juz ponad 120 lat (!). Niezły wiek jak na barak
Dworzec w Gardeji jest bardzo podobny do tego w Myślicach:
Ogólny plan obu budynków jest prawie identyczny. Główna różnica to przybudówka przy magazynie po prawej - w Gardeji bardzo mała i bez okien.
------------------------------------------------
A teraz barak w wersji mini: Świecie Przechowo. Wybitnie przemysłowy przystanek na krótkiej i ślepej linii bocznej (niem. Stichbahn) Terespol - Świecie:
Oryginalny szalet(?). Po co w nim tyle okien?
Tuż przy przystanku stoi potężny elewator. Podobno największy w Polsce (!). Przy okazji pozdrowienia dla dla dawcy informacji A.N., który miał okazję przy nim pracować . W okolicy jest gęsta sieć bocznic, a rozjazd krzyżowy poniżej łączy tor spod elewatora:
pozdr
lyck
Gardeja. Jej przeszłość była tu już opisana ( http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 6&start=15 ) więc nie będę się specjalnie rozpisywał. Budynek niepozorny i jak prawie wszystkie "baraki" parterowy:
Przed wojną część stacji była ogrodzona wysokim płotem, a dokładniej odgrodzono część peronu i drogę do małej poczekalni, którą za 7000 marek rocznie PKP wynajmowały kolejom niemieckim. Stara i chyba też obecna poczekalnia była dostępna tylko dla Polaków. Podobnie było z kasą. Do każdego pociągu do Kwidzyna przyjeżdżał niemiecki kasjer z kufrem biletów i rozkładał ten cały czemadan w poczekalni. Prócz tego na granicy przy Gardeji (~0,5 km na połnoc od dworca) polscy celnicy wydawali tzw. niebieskie karty. Miały one świadczyć o kontroli celnej. Zabierał je specjalnie przysłany niemiecki celnik przed wejściem do pociągu. Oczywiście dla podróżnych idących z pociągu do miasta działało to w drugą stronę. Nic dziwnego, że ten cały ceremoniał szybko zachęcił Niemców do budowy nowego dworca po swojej stronie granicy. Dziś polska poczekalnia jest już lekko zdemolowana:
I jeszcze przypomnienie starej foty:
I pomyśleć, że te zdjęcia dzieli juz ponad 120 lat (!). Niezły wiek jak na barak
Dworzec w Gardeji jest bardzo podobny do tego w Myślicach:
Ogólny plan obu budynków jest prawie identyczny. Główna różnica to przybudówka przy magazynie po prawej - w Gardeji bardzo mała i bez okien.
------------------------------------------------
A teraz barak w wersji mini: Świecie Przechowo. Wybitnie przemysłowy przystanek na krótkiej i ślepej linii bocznej (niem. Stichbahn) Terespol - Świecie:
Oryginalny szalet(?). Po co w nim tyle okien?
Tuż przy przystanku stoi potężny elewator. Podobno największy w Polsce (!). Przy okazji pozdrowienia dla dla dawcy informacji A.N., który miał okazję przy nim pracować . W okolicy jest gęsta sieć bocznic, a rozjazd krzyżowy poniżej łączy tor spod elewatora:
pozdr
lyck