Strona 1 z 2

Dworce "barakowe": Gardeja & Świecie Przechowo

: 16 paź 2005, 21:38
autor: lyck
... kiedyś nie odróżniałem ich od PRL-owskich klocków, póki nie skojarzyłem sobie, że te "baraki" są zdecydowanie starsze od ceglanych "wykwitów" pruskiego budownictwa.... Kontynuuje wątek rozpoczęty dworcem w Myślicach, jako że ten typ budownictwa mimo pozornej nietrwałości - jeszcze istnieje.

Gardeja. Jej przeszłość była tu już opisana ( http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 6&start=15 ) więc nie będę się specjalnie rozpisywał. Budynek niepozorny i jak prawie wszystkie "baraki" parterowy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przed wojną część stacji była ogrodzona wysokim płotem, a dokładniej odgrodzono część peronu i drogę do małej poczekalni, którą za 7000 marek rocznie PKP wynajmowały kolejom niemieckim. Stara i chyba też obecna poczekalnia była dostępna tylko dla Polaków. Podobnie było z kasą. Do każdego pociągu do Kwidzyna przyjeżdżał niemiecki kasjer z kufrem biletów i rozkładał ten cały czemadan w poczekalni. Prócz tego na granicy przy Gardeji (~0,5 km na połnoc od dworca) polscy celnicy wydawali tzw. niebieskie karty. Miały one świadczyć o kontroli celnej. Zabierał je specjalnie przysłany niemiecki celnik przed wejściem do pociągu. Oczywiście dla podróżnych idących z pociągu do miasta działało to w drugą stronę. Nic dziwnego, że ten cały ceremoniał szybko zachęcił Niemców do budowy nowego dworca po swojej stronie granicy. Dziś polska poczekalnia jest już lekko zdemolowana:

Obrazek

I jeszcze przypomnienie starej foty:

Obrazek

I pomyśleć, że te zdjęcia dzieli juz ponad 120 lat (!). Niezły wiek jak na barak ;)
Dworzec w Gardeji jest bardzo podobny do tego w Myślicach:

Obrazek

Ogólny plan obu budynków jest prawie identyczny. Główna różnica to przybudówka przy magazynie po prawej - w Gardeji bardzo mała i bez okien.

------------------------------------------------

A teraz barak w wersji mini: Świecie Przechowo. Wybitnie przemysłowy przystanek na krótkiej i ślepej linii bocznej (niem. Stichbahn) Terespol - Świecie:

Obrazek

Obrazek

Oryginalny szalet(?). Po co w nim tyle okien?

Obrazek

Obrazek

Tuż przy przystanku stoi potężny elewator. Podobno największy w Polsce (!). Przy okazji pozdrowienia dla dla dawcy informacji A.N., który miał okazję przy nim pracować ;). W okolicy jest gęsta sieć bocznic, a rozjazd krzyżowy poniżej łączy tor spod elewatora:

Obrazek

pozdr
lyck

: 17 paź 2005, 20:14
autor: Bernard
Fajnie wygląda ten elewator w tle.

dworce barakowe c.d.

: 23 paź 2005, 21:28
autor: fgk
Witam,
Pozwole sobie dorzucic kilka dworcow barakowych [fot. 7.2003]:

Ryjewo
Obrazek
Obrazek

i Sadlinki:
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
Filip

: 16 sty 2007, 15:15
autor: pzpr
Dworce typu "barak" występują także na linii Malbork - Małdyty opr. wspomnianych Myslicach także w Dzierzganiu i Waplewie.

Jak jest w kierunku Małdyt, tego jeszcze nie wiem, ale dowiem się, bo traska czeka na zbutowanie :)

: 16 sty 2007, 19:37
autor: KSICHU
W Sępólnie Krajeńskim na linii Nakło nad Notecią - Chojnice też mamy dworzec "barakowy" :)

Obrazek

: 16 sty 2007, 20:09
autor: Zbigniew Łęgowski
A w Mroczy?Coś mi majaczy,że był,(jest)?W Sępólnie spędzałem wakacje w 1982 roku i tak wspominkowo oglądalem rewie SN61 i Ty2,stary już jestem :sad:

: 16 sty 2007, 20:16
autor: pzpr
Na tej trasie baraki są w Mroczy, Runowie Kraj, Wysokiej Kraj, Sępólnie Kraj.
Stan na czerwiec '06 :)

: 14 kwie 2007, 13:31
autor: Sebastian Marszał
Na Warmii też ich było sporo: Gutkowo,Gamerki Wielki,Stawiguda, Gryźliny,Z tych co nie istnieją to Cerkiewnik

: 15 kwie 2007, 10:29
autor: phaedra
Zbigniew Łęgowski pisze:A w Mroczy?Coś mi majaczy,że był,(jest)?W Sępólnie spędzałem wakacje w 1982 roku i tak wspominkowo oglądalem rewie SN61 i Ty2,stary już jestem :sad:
Kiedy ta rewia była? A czy wiadomo cos o rewach z SN-61? :mrgreen: Swoją drogą dworców barakowych jest naprawdę bardzo mało. Najładniejszy z tych wszystkich to ten z Sępólna Krajeńskiego. :smile:

: 24 kwie 2007, 22:35
autor: KSICHU
Kolejny dworzec typu barakowego znajduje się w Drawnie przy nieczynnej linii kolejowej prowadzącej z Grzmiącej do Kostrzyna nad Odrą.

Zdjęcie wykonane zostało przez Wizarda i umieszczone na stronie www.kolej.one.pl


Obrazek

Pozdrawiam

Krzysztof Werner

: 09 cze 2007, 16:14
autor: feyg
Dworce "barakowe" budowane były na liniach oddawanych do użytku w latach 80-tych i pierwszej połowie lat 90-tych XIX wieku. Potem w ramach modernizacji część z nich musiała ustąpić nowym, większym i bardziej okazałym obiektom. Z reguły dotyczyło to stacji węzłowych (np. Kartuzy, Orneta, Kwidzyn, Skarszewy), zaś w przypadku mniejszych lokalnych stacji służyły do "śmierci technicznej" (okres trwałości budynków wzniesionych w technologii ryglowej to 100 lat zatem zatem powinno ich już nie być :wink: ) a ich funkcje przejmowały pobliskie murowane budynki mieszkalne (np. Stara Piła, Rogiedle, Marynowy itp.)
Przykład murowanego dworca "barakowego" na stacji Żukowo Zachodnie znaleziony na forum Dawny Gdańsk:

http://www.forum.dawnygdansk.pl/viewtop ... &start=225

A tu kilka historycznych dworców ze swoich zbiorów (nie tylko z terenu Warmii i Mazur mam nadzieję że mi wybaczycie :mrgreen: ):

: 02 lis 2007, 15:23
autor: Sebastian Marszał
Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana

: 02 lis 2007, 20:27
autor: feyg
Sebastian Marszał pisze:Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana
Raczej papa, blacha miedziana podwoiłaby wartość budynku :wink:

: 02 lis 2007, 20:37
autor: lyck
Sebastian Marszał pisze:Mam takie techniczne pytanie z racji że na makiecie będę robił domek firmy AUHAGEN nr 11 361 Haltepunkt Bannewitz i zastanawiam się czy na drewnianych dworcach mogła być papa jak pokrycie dachu czy też jakaś blacha a może nawet i miedziana
Tylko papa. Prusacy budowali swoje dworce wedle znormalizowanych planów. Materiały budowlane też były znormalizowane i to ściślej niż same projekty dworców. Te ostatnie miały w końcu wiele mutacji. Budynki kolejowe z XIX w. nosiły piętno pruskiej oszczędności tzn. budowano je możliwie jak najtaniej, z prostą bryłą, ale z materiałów dobrej jakości - dlatego są takie trwałe. Papa jest wbrew pozorom materiałem trwałym, na dodatek tanim i łatwym w konserwacji. Niemcy nie uważają blachy stalowej za materiał nadający się do krycia dachów murowanych budynków. Jest zbyt nietrwała. Tuż po wojnie prawie nie było na terenach poniemieckich budynków murowanych krytych blachą, prócz nielicznych pałaców o wymyślnych dachach. Blacha miedziana była i jest zbyt droga. To materiał na pałace a nie dworce. Jedyna blacha, którą Prusacy stosowali, to blacha falista o małej fali. Ale z niej budowano tylko małe budki, garaże (o dziwo bardzo trwałe, bo ciągle stoi ich sporo) lub otwarte wiaty.

: 05 lis 2007, 16:48
autor: feyg
lyck pisze:Budynki kolejowe z XIX w. nosiły piętno pruskiej oszczędności tzn. budowano je możliwie jak najtaniej,
.. nie tylko budynki, także mosty np w latach 80-tych XIX wieku nosiły piętno oszczędności. Po upływie zaledwie 20-30 lat okazywało się, ze są zbyt słabe i musiano je wymieniać!!! Najbardziej znana taka operacja miała miejsce w Pieniężnie ale nie ominęło to bocznych linii. W roku 1913 wyniesiono na przykład przęsło nurtowe mostu na Raduni w Rutkach (linia Pruszcz Gdański - Kartuzy).