Biskupiec Pom. - próba dokumentacji
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Biskupiec Pom. - próba dokumentacji
Wracam do Biskupca (z ksywką Pomorski), który liznąłem przy okazji kwidzyńskich wagonów Akku. W sierpniu odwiedziliśmy to ciekawe, ale i bardzo zaniedbane miasteczko. Na tym tle stacja o tej nazwie błyszczy ciągle resztkami dawnej świetności. Mówię oczywiście o stacji na linii Toruń - Iława, która przed wojną była oddzielona granicą od właściwego miasta (stosowna mapka w wątku: http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/viewtopic.php?t=234 ). Małe porównanie widoku kiedyś i dziś:
Rysownik tej pocztówki troszkę spłaszczył dach, ale poza tym zmieniło się niewiele...
Przy przejeździe stoi bardzo urozmaicona i świetnie zachowana nastawnia z czasów KPEV (czyli sprzed 1920 r.):
Zachował się nawet jeden z typowych, ponad 90-letnich "szpikulców" na kalenicy dachu. No i ten "wykusz" w stronę jezdni z murem pruskim... Pilnie mnie z niego obserwowano
Od tyłu nastawnia jest również mocno urozmaicona:
Na lewo od dworca stoi potężna, dobrze ponad stuletnia wieża ciśnień, a na niej całe stado zamazanych Biskupców i Bischofswerderów...
A tak wygląda całość tej nadspodziewanie staro wyglądającej stacji. Ma mnóstwo uroku dawnej linii Toruń - Wystruć... o pardon Czerniachowsk...
Dopełnieniem tego obrazu niech będzie wyjątkowo archaiczna poczta ze stacyjnym brukiem... Widać ją też na zdjęciu wyżej.
pozdr
lyck
Rysownik tej pocztówki troszkę spłaszczył dach, ale poza tym zmieniło się niewiele...
Przy przejeździe stoi bardzo urozmaicona i świetnie zachowana nastawnia z czasów KPEV (czyli sprzed 1920 r.):
Zachował się nawet jeden z typowych, ponad 90-letnich "szpikulców" na kalenicy dachu. No i ten "wykusz" w stronę jezdni z murem pruskim... Pilnie mnie z niego obserwowano
Od tyłu nastawnia jest również mocno urozmaicona:
Na lewo od dworca stoi potężna, dobrze ponad stuletnia wieża ciśnień, a na niej całe stado zamazanych Biskupców i Bischofswerderów...
A tak wygląda całość tej nadspodziewanie staro wyglądającej stacji. Ma mnóstwo uroku dawnej linii Toruń - Wystruć... o pardon Czerniachowsk...
Dopełnieniem tego obrazu niech będzie wyjątkowo archaiczna poczta ze stacyjnym brukiem... Widać ją też na zdjęciu wyżej.
pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 16 gru 2006, 15:40 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Jak zwykle u Piotra - tylko pogratulować fotek i porównań! A przypadkiem nie poszukiwałeś śladów - choćby wstępnych przygotowań - do budowy połączenia z Biskupcem Pomorskim Miasto?
Ten pierwotny "zafałszowany" dach dworca w Biskupcu mógł też zostać całkowicie zmieniony... w końcu to już wieki lecą
BTW tego odcinka Ostbahn'u Bis. Zachowało się tu całkiem sporo tzw. domów dróżników obchodowych (Bahnwarterhaus). Na niektórych odcinkach rozmieszczano je co 500-600 metrów wzdłuż linii magistralnej. To dosyć ciekawy, choć tak miniaturowy element kolejowej architektury. Niestety, większość tego typu budowli została zniszczona lub uległa znacznemu zniekształceniu. Najczęściej "ofiarą" padają przybudówki - dyżurki (?), tak małe, że trudno było by w nich rozłożyć ręce czy wyciągnąć nogi na stole Poznikały też małe bydyneczki gospodarcze - zwykle budowane bliżej równi torowej. Do czego mogły one służyć? Czy sporawy piec z kominem sugeruje lampownię i "podgrzewany" magazynek smarów? Podobne bydyneczki budowano także przy standardowych nowopruskich dworcach z pocz. XX w. - czy można tu dopatrywać się jakichś analogii???
DDO widok od strony torowiska
DDO widok od strony wejścia
Magazyn smarów, lampownia?
Ten pierwotny "zafałszowany" dach dworca w Biskupcu mógł też zostać całkowicie zmieniony... w końcu to już wieki lecą
BTW tego odcinka Ostbahn'u Bis. Zachowało się tu całkiem sporo tzw. domów dróżników obchodowych (Bahnwarterhaus). Na niektórych odcinkach rozmieszczano je co 500-600 metrów wzdłuż linii magistralnej. To dosyć ciekawy, choć tak miniaturowy element kolejowej architektury. Niestety, większość tego typu budowli została zniszczona lub uległa znacznemu zniekształceniu. Najczęściej "ofiarą" padają przybudówki - dyżurki (?), tak małe, że trudno było by w nich rozłożyć ręce czy wyciągnąć nogi na stole Poznikały też małe bydyneczki gospodarcze - zwykle budowane bliżej równi torowej. Do czego mogły one służyć? Czy sporawy piec z kominem sugeruje lampownię i "podgrzewany" magazynek smarów? Podobne bydyneczki budowano także przy standardowych nowopruskich dworcach z pocz. XX w. - czy można tu dopatrywać się jakichś analogii???
DDO widok od strony torowiska
DDO widok od strony wejścia
Magazyn smarów, lampownia?
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Podobnież takie budki jak BWH, częstokroć ppotrafiły awansować do roli dworców kolejowych. Zamiast budować od nowa, wykorzystywano domy dróżników obchodowych i gotowe... widać na kolei czasem "małe też jest piękne"
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
-
- Towarowy
- Posty: 11
- Rejestracja: 30 wrz 2006, 14:23
- Lokalizacja: Rumia
W Archiwum Państwowym w Gdańsku - o. Gdynia znajdują się plany stacji Biskupiec Pomorski. Znajdują się one w zbiorze inwentarza Eisenbahndirektion Danzig pod sygnaturami:
Sygn. Nazwa Aktualność Obiekt Skala planu
1081,2/750 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1924 dworzec 1:1000
1081,2/752 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1941 dworzec 1:1000
1081,2/753 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1930 dworzec 1:1000
Krzysztof Labudda
Sygn. Nazwa Aktualność Obiekt Skala planu
1081,2/750 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1924 dworzec 1:1000
1081,2/752 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1941 dworzec 1:1000
1081,2/753 Biskupiec Pom. (Bischofswerder) 1930 dworzec 1:1000
Krzysztof Labudda
- Marcin Przegiętka
- Pospieszny
- Posty: 155
- Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
- Lokalizacja: Warszawa / Toruń
Perypetie Biskupca z koleją to bardzo ciekawy wątek. Szczególnie interesuje mnie wspomniany przez CM projekt połączenia z Biskupcem Pomorskim Miasto. Kiedy on powstał? Kto chciał go zrealizować?CM pisze:A przypadkiem nie poszukiwałeś śladów - choćby wstępnych przygotowań - do budowy połączenia z Biskupcem Pomorskim Miasto?
Na marginesie dodam, że projektów budowy kolei do miasta Biskupca było kilka.
Pod koniec XIX w. planowano budowę kolei Biskupiec (Bischofswerder) - miasto Biskupiec - Susz. A po pozytywnych doświadczeniach Wąbrzeźna, gdzie w 1898 r. otwarto kolej elektryczną z dworca do miasta planowano w Biskupcu podobną inwestycję.
Gazeta Grudziądzka (nr 110, 13.09.1906 r.). „Biskupiec. Tutejszy dworzec kolejowy, który jest oddalony o 3 kilometry od miasta, zostanie połączony z miastem osobną kolejką. Sprowadzono w tym celu kilku inżynierów, którzy mają rozpocząć prace przedwstępne.”
Powstało kilka wstępnych projektów kolei elektrycznej ale żaden z nich nie został zrealizowany do I w.ś. Potem, jak wiadomo, stacja została przyzna Polsce (I-II 1920 r.) a miasto zostało w Niemczech...
W okresie gdy decydowały się losy Biskupca (plebiscyt w lipcu 1920 r.) pruski rząd obiecał mieszkańcom miasta budowę kolei (w zamian za utraconą stację) jeśli wynik plebiscytu będzie pomyślny. Obietnica została spełniona dopiero 5 lat później, gdy powstała kolej Kisielice - Biskupiec.
Pozdrawiam,
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Marcin
"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."