Myślice - plan stacji z 1917 r.

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Myślice - plan stacji z 1917 r.

Post autor: lyck »

Po tym niegdyś dużym lokalnym węźle pozostała mapka z czasów świetności:

Obrazek

Dokładny plan w pliku PDF (1,6 MB) jest dostępny tu:

http://strony.aster.pl/lyck/Myslice1917.pdf

Najlepiej ściągnąć go klikając w "Zapisz element docelowy jako..." pod prawym przyciskiem myszy. Oczywiście niezbędny jest popularny, darmowy Acrobat Reader. Kto nie ma Acrobata - może pobrać polską wersję np. stąd:
http://www.download.arys.orzysz.pl/Acro ... 60_pol.exe
Uwaga - plik ma ponad 11 megabajtów :(

Co z dawnej świetności zostało do dziś? W sumie nie tak mało. Zabudowa stacji istnieje prawie w komplecie. Budynek dworca zadziwia. Pasuje do podrzędnej stacyjki, a nie sporego węzła. Jest to defacto parterowy barak. Żadna powojenna prowizorka - ma styl typowego pruskiego dworca z lat 80 i 90 XIX wieku. Zdjęcia zespołu stacyjnego można znaleść na ciekawej stronie gminy Stary Dzierzgoń:

http://www.starydzierzgon.pl/zabytki_te ... lejowe.htm

Bardzo podobny budynek istniał, a może jeszcze istnieje w Drygałach między Ełkiem a Piszem. Czemu wraz z rozbudową stacji nie zmieniono budynku dworca - jak miało to miejsce na wielu innych stacjach? Być może obecny budynek w zupełności wystarczał do obsługi małych Myślic. A może po pośpiesznym doprowadzaniu linii z Prabut w czasie I wojny (1916 r.) nie starczyło już sił i środków na nowy budynek.

Ślady parowozowni są ukryte w ziemi. To samo tyczy się starej wieży ciśnień, która niegdyś istniała w pobliżu nowej. Nowa, potężna wieża ciśnień została niestety rozebrana na przełomie 2001/2002. Pozostał kikut.
Tak wyglądała na jesieni 2001:
Obrazek

A tak niecały rok później:
Obrazek

Panorama wschodniej głowicy:
Obrazek

Widocznej wyżej nastawni nie ma jeszcze na planie, jest inna mniejsza i przesunięta bliżej środka stacji.

Z innych ciekawostek uwagę zwraca wiadukt drogowy. Na planie składa się z dwóch przęseł: drewnianego(!) i stalowego. Obecne pojedyńcze przęsło robi wrażenie oryginalnego. Ale jest jakby krótsze niż suma tych dwóch. Być może to złudzenie, albo przedłużono nasyp drogi:

Obrazek

Na planie są nowsze daty niż 1917, ale są szczegóły sugerujące właśne ten rok. Np. dopisek "w budowie" przy III(IV?) peronie. Był on zapewne do obsługi dopiero co zbudowanej, dwutorowej linii z Prabut. Na planie jest też zaznaczony obóz jeniecki (oczywiście z I wojny). Ciekawe jakich jeńców tu trzymano - Francuzów, Brytyjczyków, Rosjan? Wszystko możliwe. W niedalekim Pasłęku był dużo większy obóz, gdzie trafili np. Kanadyjczycy walczący w brytyjskim wojsku we Francji.

Na koniec widok w stronę stacji od zachodu:

Obrazek

Potężny nasyp po prawej przychodzi z Prabut. Gdy pierwszy raz przejeżdżałem przez Myślice był na nim jeszcze urwany tor zastawiony platformami, a obok stosy betonowych podkładów. Ale wtedy zupełnie nie zdawałem sobie sprawy z dawnego wyglądu stacji...

pzdrw
lyck
Ostatnio zmieniony 02 cze 2005, 23:08 przez lyck, łącznie zmieniany 3 razy.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

hej!
Piekna stacja. Jak byłem tam w 2003 roku, to baza drogowców jeszcze istniała. Góra podkładów, suwnica i wagony mieszkalne.

Czy ten baraczek udający budynek dworca, powstał po 1945 roku?

Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
CM

Post autor: CM »

Jak zwykle źródłowa bomba termonuklearna ;) zwłaszcza ta parowozownia jest zabójcza! Ech te lata 1916-26... dzisięciolecie snów o magistralnej potędze... a dziś co na z tego zostało? W Prusach Wschodnich niemal cały odcinek budowanej magistrali jest już off-line i w większej części SPS (prócz kawałeczka Sudbahnu Korsze-Kętrzyn) :(
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1140
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Bernard pisze: Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
Wtedy były na wielu stacjach. Czy to Korsze, czy Myślice, czy Wiatrowiec Warmiński, semafory trzyramienne wpisywały się w kolejowy krajobraz. Ciekawe, gdzie i do kiedy w Polsce zachowały się ostatnie takie?

Co do mapki i jakości skanu - bomba :!: :!: :!:

BTW, ta niebieska barczysta postać w pozie zdobywcy na ruinach wieży wodnej to jakiś kolejowy duch, czy też lyck-alpnista? ;)

Pozdrówka!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Czy ten baraczek udający budynek dworca, powstał po 1945 roku?

On nie udaje - on był i jest dworcem prawdopodobnie od ponad 100 lat (!) Takich okien nie robiono po wojnie:

Obrazek
I dla porównania wpomniane Drygały:
Obrazek

Jak widać układ okien jest bardzo podobny, zaś same okna są w Drygałach wyższe o jedną "szybkę".
Charakterystyczny układ budunku z przyległym magazynem zgadza się z tym na planie. Oryginalny kształt kominów świadczy, że nigdy nie było piętra:
Na planie rzucił mi się w oczy semafor trzyramienny!!
Nie zauważyłem go :). Za to zwróciła moją uwagę stosunkowo duża liczba żurawi: 8 sztuk (!). Po jednym z nich został taki o to dół ze zbiornikiem i kurkiem odpowietrzenia.

Obrazek

Poza tym prawdopodobnie wszystkie rozjazdy kreskowane były obługiwane ręcznie. Inną ciekawostką jest tor kolejki wąskotorowej, dochodzący do jednego z torów na wachlarzu. Wedle opisu biegnie do cegielni. Za Chiny Ludowe nie wiem do czego służyła ta kombinacja. Może ktoś ma pomysł?
BTW, ta niebieska barczysta postać w pozie zdobywcy na ruinach wieży wodnej to jakiś kolejowy duch, czy też lyck-alpnista?
Nie, nie jestem tak napakowany :) To kumpel o zbliżonych zainteresowaniach, fakt że miał styk ze wspinaczką. Mnie ta pseudodrabina skutecznie odstraszyła ;)

pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 20 maja 2006, 21:47 przez lyck, łącznie zmieniany 3 razy.
Gość

Post autor: Gość »

Taki styl budownictwa charakterystyczny dla lat 80-tych 19w. zachował sie jeszcze na stacji Świecie-Przechowo.Dworzec w Świeciu n/W. także był bardzo podobny.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Dworzec z Myślic podobny jest do tego z Gardei. przykre, ze tak rozprawili się z linią Malbork-Małdyty. Mógłby tam jeździc szynobus.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
CM free

Post autor: CM free »

Tak na szybko...

Piękna pocztówka mego "rodzinnego" Driegelsdorfu. Tam czas zatrzymał się dwa wieki temu!!! :) Nie wiem czy wiecie, że ta układ stacji jest niemal żywcem skopiowany (powielony) z dawnego dworca w Ragnecie? Identyko... Eeeech, teraz peronik jest pusty, nic się nie dzieje, mało nie zasnąłem czekając w zeszłym roku na przejazd zdawki... Aha - Gardeja i Drygały były poruszane w temacie:

http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... c&start=15

Kiedyś dopiszę coś większego... tak ku pamięci poległych linii :(
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Gardeja ma bardzo fajny klimat małej stacji węzłowej.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Niestety znikły zdjęcia stacji Myślice na stronie Starego Dzierzgonia (wielka szkoda :( ). Tymczasem odwiedziłem ponownie kultowe (dla niektórych ;) ) miejsce i zrobiłem dokumentację tego co jeszcze stoi:

Całość zabudowań stacyjnych wygląda tak:
Obrazek

Kombinowany budynek dworca:

Obrazek
...wycinek planu z 1917r...

Obrazek
...dworzec w pełnej "okazałosci". Mimo całej barakowatości ma swój urok. Od tej strony pasuje prawie idealnie do planu. Budynek jest z roku 1893 roku - ma więc 102 lata. 1 wrzesnia 1893 jednocześnie oddano do użytku linie Elbląg-Ostróda i Malbork-Małdyty. Czyli za jednym zamachem powstał 4-kierunkowy węzeł.

Obrazek
Od drogi widać różnice względem planu. Szczyt z łamanym dachem na końcu budynku jest cofnięty, a nie wystający jak na planie - prawdopodobne to skutek dawnej rozbudowy - pewnie ruch osobowy zwiększył się na tyle by powiększyć dworzec, ale nie był jeszcze tak duzy by był sens budowac dworzec od nowa. Same Myślice wyglądają na na węzeł "z przypadku". Był tylko częściowo uzasadniony gospodarczo. Wszystkie biegnące tu linie miały duże znaczenie wojskowe. Nieistniejąca linia Elbląg-Ostróda powstała też po to, by szybko przerzucić na południe (do ówczesnej granicy) wojsko z dużego garnizonu w Elblągu. Malbork-Małdyty to fragment strategicznego ciągu wschód-zachód. Odcinek Prabuty-Myślice - to skutek pierwszowojennych snów o potędze, gdy naczelne dowództwo wojsk niemieckich na wschodzie (Oberost) uznało, że świeżo zdobytą Litwę (1915 r.) należy szybko połączyć dwutorową nitką z Ostbahnem w Czersku. I to jest realny powód budowy 2-torowej linii Prabuty-Myślice, choć plany podobnej linii istniały pewnie też wcześniej. Temat planowanej magistrali na wschód (było o niej przy Ornecie i Morągu) jest na tyle szeroki, że wart oddzielnego wątku.

Obrazek
Magazyn przylegający do dworca nie jest wcale duży jak na tej wielkości stację - co tym bardziej potwierdza głównie militarną użyteczność węzła.

Była poczta i budynek mieszkalny:
Obrazek
Obrazek
Niewiele się zmieniły od czasów planu. Trawka rośnie na rynnie budynku gospodarczego.

Obrazek
Zwietrzały napis. W tle czają się Miswalde.

Obrazek
Zachodnia głowica stacji. Śladów parowozowni niesposób szukać w tym buszu. Wczesną wiosną jest szansa coś znaleść. Teren stacji jest teraz dość niebiezpieczny w zwiedzaniu - głownie przez dziury po hydrantach.

Obrazek
Resztki bazy drogowców. Jak widać betonowych podkładów jeszcze jest sporo. Miejscowi też już sie nimi "opiekują" - w środku wsi widziałem stertę na jednym z podwórek. Nie widzę możliwości wywiezienia tych resztek koleją. Szlak jest totalnie zarośnięty, szczególnie koło Prakwic:

Obrazek

Od strony Malborka jest tylko trochę lepiej.
Wszystkie zdjęcia są z dnia 23.07.2005.

pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 20 maja 2006, 21:45 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Jaki to wagon?

Post autor: Anrep »

Witam!

Nie chcę tworzyć nowego tematu, bo rzecz jest zwiazana z Myślicami.
Zamieszam fragment zdjęcia (nieobrobionego niestety :cry: ), które przedstawia wagon stojący przed budynkiem dworca w Myślicach w 1904 r. (to ten sam "barak", który stoi jeszcze dziś).
Mam pytanie: co to za typ wagonu i co można o nim powiedzieć? Z góry dziekuję, bo ja specjalistą od takich "maszyn" nie jestem.

Pozdrawiam

Obrazek
ruszyła maszyna po szynach ospale
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

hmm... zdaje się, że jesteś w posiadaniu tej pocztówki:

Obrazek

niedawno widziałem ją na ebayu... :)
Co do treści - to bardzo archaiczna węglarka z końca XIX w. Niestety nie jestem fachowcem od wagonów i typu nie rozpoznam. Najprędzej zrobiłby to pewnie p. Krzysztof Koj z forum martela:
http://www.forum.martel.pl/search.php?s ... YSZTOF+KOJ

Zdjęcie to jest kolejnym potwierdzeniem wyjątkowej trwałości niepozornych pruskich "baraków". Zwracam uwagę na standartowy ówczesny zegar na ścianie po prawej - patrz: http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=4838&start=0
Ciekawy jest też profilowany płot rozdzielający tory... Jest on bardzo podobny do płotu istniejącego po dziś dzień na stacji Złotów (koło Piły). Ten ponad 100-letni relikt Ostbahnu wygląda tak:

Obrazek

Obrazek

pozdrawiam
lyck
Ostatnio zmieniony 10 sie 2006, 19:12 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Jak już jesteśmy przy Myślicach to ja mam pytanie odnośnie całe linii Malbork - Małdyty.
Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.

Z góry dzięki za info.


Pozdrawiam
Janek
http://kolejekaszub.pro.wp.pl
http://drezyny.pl
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.
Fragmenty na wysokich nasypach są w miarę przejezdne, poza tym tragedia. Szczególnie w wykopach:

Obrazek

Fota z sierpnia 2005. W środku prześwituje szyna jakby kto miał wątpliwości, że to kolej...
Wątpie, by dało sie znaleść przejezdny odcinek dłuższy niż np. 2 km. Widziałem całkiem spore choinki koło Dzierzgonia nie mówiąc o krzaczorach...

pozdr
lyck
Awatar użytkownika
Janek
Przyspieszony
Posty: 94
Rejestracja: 16 kwie 2005, 09:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Janek »

Dzięki za info.

Podebatujemy i zobaczymy czy się odważymy.

Pozdrawiam
Janek
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ