Myślice - plan stacji z 1917 r.

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Post autor: Anrep »

Janek pisze: Jak wygląda jej fizyczny stan?
Chodzi mi o to czy dałoby radę zrobić jakąś wyprawę drezynową nie napotkawszy na trasie jakiś niespodziewanych ubytków czy rosnących sobie już dość pokaźnych drzew i krzewów.
Witam!
Widziałem fragmenty trasy w pobliżu Małdyt w listopadzie, w okolicach tamtejszych stacji przejazd, moim zdaniem, jest możliwy. Teraz nie ma takiego gąszczu jak latem, ale choć widać, że PKP to nie jeździło tam… ho, ho…

Zamieszczam zdjęcie z końca marca tego roku (chyba tego samego fragmentu trasy koło Prakwic, który sfotografował lyck). Tory widać, najlepiej chyba wybrać się na „patrol” wczesną wiosną. Zaznaczam, że o warunkach podróżowania drezyn nie wiem zbyt dużo.

Obrazek

Pomysł "reaktywacji" linii moim zdaniem jest super, jakbyście szukali "naboru" daj znać na Forum. Chyba znam chętnych na taką przejażdżkę. :wink:
lyck pisze: hmm... zdaje się, że jesteś w posiadaniu tej pocztówki:

Gratuluję spostrzegawczości, będącej wynikiem wnikliwego patrolowania internetowego handlu detalicznego!
Efekty są wymierne, co widać na Forum! :lol:

Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Wiosna w Myślicach

Post autor: Anrep »

Witam!
Obecnie wielki kompleks stacyjny przedstawia smutny widok, zrujnowane lub rozebrane nastawnie, kikut wieży ciśnień z początku XX w. zarośnięte tory i ogromna przestrzeń pokazująca, że było tu znacznie więcej torów i budynków dworcowych.

Jednak na stacji cały czas coś się dzieje. Chciałbym zaprezentować krótki reportaż ze zwykłego popołudnia w Myślicach. W dobrym stanie są nadal budynki dawnej stacji i mieszkania kolejarzy (wszystkie zamieszkałe). Widać jeszcze szereg napisów z nazwą stacji oraz oznaczeń z czasów funkcjonowania dworca.Na pierwszym planie zdjęcia toalety z okresu dwudziestolecia miedzywojennego.

Obrazek

Na początku maja 2006 r. rozpoczęła się rozbiórka(?) magazynu spedycyjnego. Jak byliśmy tam (9 maja) nic nie robiono.

Obrazek


Przy okazji ujawniły się szczegóły „anatomiczne” dworca barakowego z końca XIX w.
Obrazek

Widać na przykładzie ścian pomieszczeń zajmowanych chyba przez dyżurnego ruchu, że budynek jest zbudowany z cegły. Ściany zostały oszalowane deskami, „boazerią” charakterystyczną dla wielu dawnych pruskich dworców

Rozbiórka dachu umożliwia anatomiczną analizę magazynu spedycyjnego.

Obrazek

W dali widoczna jest firma regenerująca podkłady, którą obserwowaliśmy „zza płota”. Prowadzi ona działalność jakby na przekór tego, że dawno już nie było tu żadnego pociągu. Regenerowane tu podkłady są przywożone…. ciężarówkami.

Obrazek

To właśnie stos podkładów i suwnice górują nad terenem stacji AD 2006.

Obrazek

Same pomieszczenia firmy są, na moje oko, dawnymi magazynami lub warsztatami.
W miejscu firmy, wg planu lycka z 1916 r. były tu najprawdopodobniej szopy dla rowerów.

Obrazek

Dla miłośników taboru (wagonów) w Myślicach mogą być ciekawe trzy pudła wagonów. Dwa znajduja się na terenie firmy:

Obrazek

trzeci zaś obok góry podkładów:

Obrazek.

Są tu widoczne napisy, ale co to za typy wagonów?

Obrazek

To tyle z krótkiej wizyty w Myślicach.

PS Przy okazji chciałbym prosić Forumowiczów o pomoc. Zbieram teraz materiały do artykułu nt. Myślic, poszukuję wszelkich informacji na ten temat, zwłaszcza o jeżdżącym tutaj taborze, ludziach, rozbiórkach budynków kolejowych. Może ktoś mógłby udostępnić zdjęcia z PRLu?

Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
Marek Sz
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 27 sty 2006, 14:30
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Wiosna w Myślicach

Post autor: Marek Sz »

Te wagony to tzw "Lubanie" lub "koszarki" ( koszmarki :D ) - wagony techniczno - gospodarcze budowane na starych podwoziach. Jako, ze tu są jedynie pudła, bez przydatnych czasem podwozi, mają jedynie wartość opału :D

pozdr
Marek
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Ale rozwałka! Nic nie wskazywało na to, że dworzec pódzie na przemiał. W 2003 roku był jeszcze zamieszkały.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Post autor: Anrep »

Bernard pisze:Ale rozwałka! Nic nie wskazywało na to, że dworzec pódzie na przemiał. W 2003 roku był jeszcze zamieszkały.
Witam!


Sam budynek dworca w Myślicach ma się dobrze, jeśli za wyznacznik jego stanu uznać to, że jest zamieszkany. Zaniedbanie ogólne, charakterystyczne dla byłych budynków stacyjnych, nie powinno dziwić. Budynek ma jednak lokatorów co budzi nadzieję, że przetrwa.

Obrazek

To ujęcie budzi moje szczególne zadowolenie. Za jednym razem dwie najważniejsze dla wsi budowle gotycki kościół z połowy XIV wieku, górujący nad Myślicami oraz stacja kolejowa. Miłośnicy kolei często zapominają, że oprócz „śladów żelaznych koni” w odwiedzanych przez nich miejscowościach jest coś jeszcze…

Obrazek

Natomiast budynek magazynu spedycyjnego jest rozbierany. Zostały ściany zewnętrzne oraz szkielet drewniany podtrzymujący w przeszłości dach magazynu.

Obrazek

Pozdrawiam
ruszyła maszyna po szynach ospale
Adam_j
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 09 kwie 2005, 11:21
Lokalizacja: Stary Dzierzgoń
Kontakt:

Stary Dzierzgoń - nowy link do stacji kolejowych

Post autor: Adam_j »

Informuje, że wymieniana powyżej witryna www.StaryDzierzgon.pl została przebudowana.
Zabytki techiki - stacje kolejowe można odnaleźć w zakładce "strony archiwalne" lub pod następującym linkiem: http://2004-2005.starydzierzgon.pl/zaby ... lejowe.htm
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Myślice latem

Post autor: Anrep »

Witam!

W końcu sierpnia 2006 r. odwiedziłem Myślice aby zobaczyć jak wygląda dawna stacja. Swoją wizytę ograniczyłem, z braku czasu, do udokumentowania tego, co zostało po rozbiórce magazynu spedycyjnego. Zamieszczam zdjęcia z kronikarskiego obowiązku, tak aby można było zestawić te fotki z poprzednimi ujęciami.

Widok od strony drogi:

Obrazek

Widok od strony torów:

Obrazek

Ściana dworca po rozbiórce magazynu spedycyjnego. Zniknęły też pomieszczenia dyżurnego ruchu:

Obrazek

Przy okazji rozbiórek trochę anatomii pruskich dworców (to taka kolejowa sekcja zwłok):

Dach:

Obrazek

Tak wygląda pruski „sajding” w przekroju. Decha na drewnianym stelażu nie przylega bezpośrednio do ceglanego muru.

Obrazek

Pozdrawiam


PS Nadal szukam wszelkich materiałów dotyczących dziejów węzła w Myślicach. Chodzi mi głównie, choć nie tylko, o PRL i III RP. Za udzieloną dotychczas pomoc jeszcze raz dziękuję .
ruszyła maszyna po szynach ospale
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Re: Myślice latem

Post autor: lyck »

Anrep pisze: Tak wygląda pruski „sajding” w przekroju. Decha na drewnianym stelażu nie przylega bezpośrednio do ceglanego muru.
Być może w takiej budowie tkwi tajemnica długowieczności tych "baraków". Ta wolna przestrzeń pod deskami to nic innego jak izolacja, którą dziś robi się z wełny mineralnej (lepiej) lub styropianu (gorzej). Powietrze jest dobrym izolatorem pod warunkiem, że stoi w miejscu.

Objawiły się następne foty ze stacji. Poniżej widać budynek mieszkalny i pocztę (po lewej) gdzieś koło 1941-43 roku. Na lewym skraju wystaje "górka" lodowni pośród drzew. Semafor nie różni się zbytnio od stosowanych na PKP po dziś dzień. Za to nietypowy jest drewniany płot.

Obrazek

Nieświadomie zrobiłem fotę pod podobnym kątem:

Obrazek

A ta fota pokazuję dokładnie te same budynki ale z drugiej strony po przekątnej (od ulicy). Pierwszy i najmniejszy budynek po lewej to... dworzec:

Obrazek
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Przepompownia w Myślicach

Post autor: Anrep »

Przepompownia w Myślicach jest położona w dole drogi Myślice – Zalewo. Powstała wraz tutejszą stacją i węzłem kolejowym. Tłoczyła wodę ze Stawu Młyńskiego do jednej a potem dwóch wież wodnych. Obie się nie zachowały. Resztki wielkiej wieży ciśnień rozebrano prawdopodobnie na przełomie 2008/2009.

Przepompownia jest w fatalnym stanie, opuszczona, dach miejscami zawalony. Warto się pośpieszyć, aby zobaczyć ten obiekt. Jest to największa zachowana przepompownia na terenie dawnego powiatu morąskiego. Zachowały się piękne dwa żółte kominy.

Zdjęcia z wiosny 2009 r.
Załączniki
Wnętrze
Wnętrze
myslice_przepompownia1.jpg
Widok otuchy nie dodaje...
Widok otuchy nie dodaje...
ruszyła maszyna po szynach ospale
Marzenka919
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 30 lip 2010, 18:58

Post autor: Marzenka919 »

Witam! Cieszy mnie ogromnie, że tak wiele osób jest zainteresowanych Myślicami, gdyż jest to miejscowość bardzo mi bliska...ale do rzeczy...na terenie Myślic znajdują się 2 schrony(tzn. tak mi się wydaje, że są to schrony), jeśli ktoś z Państwa byłby w stanie podzielić się ze mną szerszą informacją na ten temat byłabym bardzo wdzięczna;)
Załączniki
dołączam zdjęcie! jeśli ktoś byłby zainteresowany posiadam więcej zdjęć na ten temat
dołączam zdjęcie! jeśli ktoś byłby zainteresowany posiadam więcej zdjęć na ten temat
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

proszę wkleić zdjęcie także z innej perspektywy, bo tu oprócz wejścia, górki przykrytej liśćmi nic nie widać
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Marzenka919
Towarowy
Posty: 2
Rejestracja: 30 lip 2010, 18:58

Post autor: Marzenka919 »

No dobrze, proszę bardzo...;) zdjęcia może nie są zbyt wyraźne bo były robione dawno temu, aparatem słabej jakości...ale niech bedzie.
Załączniki
zdjęcie jest zrobione od środka, wiem, że w czasie PRL-u miejsce to pełniło funkcję magazynu kolejowego.
zdjęcie jest zrobione od środka, wiem, że w czasie PRL-u miejsce to pełniło funkcję magazynu kolejowego.
jurca
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 04 lut 2011, 16:54

Re: Przepompownia w Myślicach

Post autor: jurca »

Anrep pisze:Przepompownia w Myślicach jest położona w dole drogi Myślice – Zalewo. Powstała wraz tutejszą stacją i węzłem kolejowym. Tłoczyła wodę ze Stawu Młyńskiego do jednej a potem dwóch wież wodnych. Obie się nie zachowały. Resztki wielkiej wieży ciśnień rozebrano prawdopodobnie na przełomie 2008/2009.

Przepompownia jest w fatalnym stanie, opuszczona, dach miejscami zawalony. Warto się pośpieszyć, aby zobaczyć ten obiekt. Jest to największa zachowana przepompownia na terenie dawnego powiatu morąskiego. Zachowały się piękne dwa żółte kominy.

Zdjęcia z wiosny 2009 r.

Tą przepompownię obsługiwał niejaki Pan Kamiński z Waplewa Wielkiego. Woda z tej przepompowni była pompowana do zniszczonej ludzką ręką wieży ciśnień a następnie rozprowadzano do domów i do żurawi zasilających parowozy wodą. JURCA
jurca
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 04 lut 2011, 16:54

Post autor: jurca »

Marzenka919 pisze:Witam! Cieszy mnie ogromnie, że tak wiele osób jest zainteresowanych Myślicami, gdyż jest to miejscowość bardzo mi bliska...ale do rzeczy...na terenie Myślic znajdują się 2 schrony(tzn. tak mi się wydaje, że są to schrony), jeśli ktoś z Państwa byłby w stanie podzielić się ze mną szerszą informacją na ten temat byłabym bardzo wdzięczna;)

W tym bunkrze magazynowane były nafta, karbid i butle z propan-butan. Wszystko to służyło do oświetlenia semaforów, tarcz ostrzegawczych i zwrotnic. Oczywiście z biegiem lat i wprowadzaniu nowych technologii, jedne zastępowano drugimi.JURCA
jurca
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 04 lut 2011, 16:54

Re: Jaki to wagon?

Post autor: jurca »

Anrep pisze:Witam!

Nie chcę tworzyć nowego tematu, bo rzecz jest zwiazana z Myślicami.
Zamieszam fragment zdjęcia (nieobrobionego niestety :cry: ), które przedstawia wagon stojący przed budynkiem dworca w Myślicach w 1904 r. (to ten sam "barak", który stoi jeszcze dziś).
Mam pytanie: co to za typ wagonu i co można o nim powiedzieć? Z góry dziekuję, bo ja specjalistą od takich "maszyn" nie jestem.

Pozdrawiam

Obrazek

Przepraszam ,że dopisuję komentarz do istniejącego,ale nie jestem dobry w poruszaniu się po danym temacie. Chcę podpowiedzieć trochę informacji na temat parowozowni a była ona usytuowana w odległości gdzieś 200m od lewej strony nastawni patrząc od drogi prowadzącej na stację, powinna być jeszcze zachowana konstrukcja betonowa obrotnicy, w której jako dzieci jeździliśmy rowerami. Może i ona jest zasypana? JURCA
ODPOWIEDZ