Linia kolejowa Orzysz-Giżycko wczoraj i dziś...

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

CM

Linia kolejowa Orzysz-Giżycko wczoraj i dziś...

Post autor: CM »

Tak jak obiecałem jakis czas temu... "wszystko" o linii kolejowej Orzysz-Giżycko wczoraj i dziś: http://www.stjuchy.kolej.szczecin.pl/orzgiz/

Miłej lekturki :wink:

Szczególne podziękowania dla Piotra Gawrysiaka i Michała Kaweckiego :)

PS. Na razie ogólna mapka (flash) jeszcze nie działa, ale lada moment powinna byc poprawiona na serwerze.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Wiedziałem, kiedy wejść do Sieci :D ... żeby jako pierwszy zawrzasnąć: huraa! CM, - szacunek od Fanklubu "Torowiskiem" :D !
Freien Strecken für freien Menschen!
CM

Post autor: CM »

Dzięki dzięki :) No i oczywiście pozdrowienia dla prezesa jednoosobowego fan-clubu ;)
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

27 maja Dniem Wzajemnej Adoracji

Post autor: Piotr Janik »

Ależ, CM... żeby zostać członkiem fanclubu Witryny (tej Witryny), "wystarczy sobie powiedzieć, że można by ją utracić"...

I, oczywiście, pozdrowienia dla Karoliny i Agnieszki :D .
Freien Strecken für freien Menschen!
CM

Post autor: CM »

Tym razem to inna sprawa ;) Doczytaj dalej - Karolina i Agnieszka uwieczniły ten tekst na orzyskim dworcu - idealnie mi podpasował do opisu tego, czego już dawno nie ma :(
CM

Post autor: CM »

Wielce Szanowny Panie Prezesie FC "Torowiskiem"

Pytajnik na giżyckiej parowozowni (tej sprzed 1914 roku) oznacza tylko hipoteczną lokalizację "wachlarzówki" oraz ilość stanowisk (3-5 zapewne). Piotr sugeruje istnienie tu standardowej 16-metrowej obrotnicy... Dziś ten teren jest pogrodzony kilunastometrowymi działeczkami i sadami, stoją jakieś ogródkowe szopy - być może fragmenty postkolejowe. Pomogłaby lustracja z motolotni lub przynajmniej wejście na sudbahnowską wieżę wodną - wszystko w okresie wczesnowiosennym :)

Klasyczna wędka...

PS. To jest rzeczywiście chyba ostatni tekst w takiej formie. Wymysliłem jednak formę pokrewną - mam nadzieję ciekawszą. Michał się uśmiał z tego patentu :)
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

2 czy 3?

Post autor: CM »

Podejrzewalem Milki o trzytorowy uklad (choc na mapie zaznaczono tylko dwa tory). Tu chyba sie to potwierdza - dwa tory widac przed peronem (glowny i mijankowy), a trzeci majaczy blizej dworca (typowy spedycyjny - przy rampie magazynowej).

Obrazek
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Przy okazji - Mistrz Jasiński defintywnie poległ ze swoimi teoriami jakoby za czasów Kolei Poludniowej rolę dworca w Giżycku pełniły te szopki przy starej wieży wodnej. Wśród wysypu pocztówek kolejowych ze wschodnich Mazur jest Giżycko z 1900 roku - Sudbahn-Bahnhof stoi sobie naigrywając się złośliwie :)
Awatar użytkownika
Stacja Krzepielów
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Stacja Krzepielów »

Nach Arys---właściwy kierunek!!! Pasażerowie do Ublika proszę przyśpieszyć przesiadanie :)
Załączniki
r.jpg
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Awatar użytkownika
Anrep
Pospieszny
Posty: 193
Rejestracja: 03 lis 2005, 20:42

Post autor: Anrep »

Wystrój na peronie i przy budynku dworca (charakterystyczne tyczki z girlandami) może sugerować jakieś ważne wydarzenie lub święto. Może plebiscyt? Może być to też jakaś okrągła rocznica miasta itp.
ruszyła maszyna po szynach ospale
Awatar użytkownika
pucior
Towos
Posty: 43
Rejestracja: 17 lut 2007, 19:22
Lokalizacja: Pozezdrze / Sopot
Kontakt:

Post autor: pucior »

Anrep: trafiony-zatopiony! :mrgreen: Pierwsza sugestia poprawna - jest to plebiscyt. Takie samo ujęcie pojawia się w albumie "Loetzen - Stadt und Kreis" i jest podpisane następująco:
Auf Antrag polnischer Kreise bestimmte der Versailler Vertrag in den Artikeln 94 und 95, daß in unserer Heimat darüber abgestimmt werden sollte, ob die Bevölkerung zu Deutschland oder zu Polen gehören wollte. Die Abstimmung sollte unter internationaler Kontrolle durchgeführt werden. Ab 12. 2. 1920 wurden die Aktivitäten im Wahlkampf durch die Interalliierte Kommission überwacht. Amtsgerichtsrat Ehlers und Lehrer Britt bemühten sich um die Organisation von heimatbewußten Vereinen in Stadt und Land. Aus allen Teilen des Reiches kamen abstimmungsberechtigte Ostpreußen nach Lötzen; hier beim Eintreffen eines Sonderzuges.
------------------------------------------------
CM pisze:Przy okazji - Mistrz Jasiński defintywnie poległ ze swoimi teoriami jakoby za czasów Kolei Poludniowej rolę dworca w Giżycku pełniły te szopki przy starej wieży wodnej. Wśród wysypu pocztówek kolejowych ze wschodnich Mazur jest Giżycko z 1900 roku - Sudbahn-Bahnhof stoi sobie naigrywając się złośliwie :)
Tu jest kilka ww. "rewizjonistycznych" pocztówek: http://ruciane-nida.org/sercemazur/view ... c&start=30
Awatar użytkownika
pucior
Towos
Posty: 43
Rejestracja: 17 lut 2007, 19:22
Lokalizacja: Pozezdrze / Sopot
Kontakt:

Post autor: pucior »

Aktualny link (względem zamieszczonego post wyżej) do zdjęć dworca w Giżycku to: http://ruciane-nida.org/sercemazur/viewtopic.php?t=391

Warto też dodać, że opis linii znajduje się obecnie pod adresem :arrow: http://www.starejuchy.pl/kolej/orzgiz/

W ramach uzupełnienia kilka wizerunków dworców kolejowych, których zabrakło przy opisie sprzed ponad 5 lat (ale ten czas...).
Budynki w Konopkach i Upałtach raczej nie zaskakują, zwraca za to uwagę dworzec w Rudzie, który jak się zdaje został rozbudowany do widocznej na zdjęciu postaci po I-wojennych zniszczeniach (przypomina trochę dworzec w Kruklankach). Dziś nie ma po nim śladu.
Załączniki
Źródło: Ostpreussenblatt 1961.01.07
Źródło: Ostpreussenblatt 1961.01.07
Konopki Wielkie 1925.jpg
Upałty 1910.jpg
Awatar użytkownika
pucior
Towos
Posty: 43
Rejestracja: 17 lut 2007, 19:22
Lokalizacja: Pozezdrze / Sopot
Kontakt:

Post autor: pucior »

pucior pisze:Zwraca za to uwagę dworzec w Rudzie, który jak się zdaje został rozbudowany do widocznej na zdjęciu postaci po I-wojennych zniszczeniach (przypomina trochę dworzec w Kruklankach).
Jak się tak dobrze przypatrzeć to dworzec w Rudzie przypomina również inne dworce, które były odbudowywane po I wojennych zniszczeniach. Ciekawe źródło mówiące o odbudowie infrastruktury w załączniku.
Załączniki
odbudowa.jpg
ODPOWIEDZ