Strona 3 z 3

: 28 gru 2013, 21:25
autor: Stellwerk
Pawada pisze:chwyciłem zoomem tę wystającą część- jak ona się nazywa?
Sprawdzałem w kilku ksiązkach z lat do plus minus 1950 i nie znalazłem żadnej specjalnej nazwy poza "oś'. Może ktos wie o czymś bardziej fachowym?

: 28 gru 2013, 21:41
autor: feyg
Może po prostu "mechanizm korbowy"?
Podobne urządzenia służą do zamykania wrót śluzy w Gdańskiej Głowie

Obrazek
źródło

: 28 gru 2013, 21:51
autor: Stellwerk
feyg pisze:Może po prostu "mechanizm korbowy"?
Nie słyszałem, by obrotnice obracało się korbą ze środka obrotnicy. Z mechanicznego punktu widzenia to nie miałoby sensu.

: 28 gru 2013, 23:15
autor: M.Jarząbek
Jeżeli dobrze zrozumiałem ... to ta część /mechanizm korbowy/, którą zaznaczyłem strzałką służy właśnie do obracania obrotnicy.

: 29 gru 2013, 19:40
autor: Darek
M.Jarząbek pisze:Jeżeli dobrze zrozumiałem ... to ta część /mechanizm korbowy/, którą zaznaczyłem strzałką służy właśnie do obracania obrotnicy.
Dokładnie, służyło to(mechanizm korbowy) do obracania ręcznie obrotnicy.
Tu widać dokładnie mechanizm korbowy jak i tuleje do wkładania drągów za pomocą których(w razie uszkodzenia mechanizmu korbowego)obracano obrotnicę.
http://www.raclawice.net/raclawice_slas ... wozow.html

: 29 gru 2013, 20:50
autor: Pawada
Obrotnica ze zdjęć w tym linku wydaje mi się identyczna jak ta nieistniejąca w Morągu.

: 10 sty 2014, 20:52
autor: 2xM
To jeszcze w ramach uzupełnienia informacji na temat ręcznego napędu obrotnic:
Przedłużana obrotnica w Greifswald z Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen L. 1900