...lubię te rzadkie wyjazdy do olsztyńskiego AP, bo za każdym razem jest to ekscytująca podróż w czasie i odkrywanie zapomnianych lądów... I nie inaczej było i tym razem. Zza horyzontu wynurzyły się zarysy stacji Morąg 101 lat temu:
I małe zbliżenie:
Garść komentarza. Jest to stacja jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Brak wiaduktu nad torami po lewej. Powstał on dopiero 10 lat później (~1916r.) w ramach pierwszowojennych przygotowań do II toru na odcinku Myślice-Orneta. Parowozownia faktycznie ma 8 stanowisk + tor odstawczy. Jest odwrócona tyłem do dworca. W tym miejscu jest teraz bliżej nieokreślony skład cegieł - jak widać po lewej:
Istniejący do niedawna ogryzek musiał powstać sporo później. Być może nie miał jednak połączenia z halą na planie. Teraz już wiem że 2 oddzielne hale na jednym wachlarzu są możliwe - tak było np. w Węgorzewie. Tor łączący stację z obrotnicą ma po obu stronach zasiek węglowy. Na zdjęciu wyżej widać resztki węgla w tym miejscu. Ogólnie parowozownia była wyjątkowo blisko budynku dworca - nie kojarzę innej stacji, gdzie to sąsiedztwo byłoby bliższe!
Dworzec jest jeszcze barakowy jak na focie z parowozem. Wygląda na to że jego część magazynowa pozostała niezmieniona także po powstaniu nowego-neogotyckiego budynku. W każdym razie na tej focie widać i magazyn i część starego baraku dworcowego:
Z innych budynków na planie ładnie widać starą wieżę ciśnień - niegdyś oddaloną od szopy. Do dziś istnieje też jeden z małych budynków (lampownia, narzędziownia?) w pobliżu hali. Nie ma oczywiście nowszej wieży ciśnień - tej schowanej w drzewach tuż przy cmentarzu.
Do czasu budowy wiaduktu istniał przejazd drogowy. Na planie jest on tuż przy istniejącej do dziś wschodniej nastawni. Tor na Ornetę biegnie jednak przed nią a nie za nią.
Plan prawie całej stacji w dobrej jakości jest w tym pliczku PDF (0,5 MB):
http://prusy.info/Forum/Morag/Morag1905 ... eader4.pdf
Zdecydowanie polecam jego otwieranie ostatnią polską wersją Adobe Reader (7.0.5 - rozmiar pliku: 20 MB):
http://ardownload.adobe.com/pub/adobe/r ... l_full.exe
Działa ona szybko nawet na słabych pecetach, a daje ładny gładki obraz.
I jeszcze parę słów o innych znaleziskach z olsztyńskiej wizyty. Z pomroki dziejów wynurzyły się:
- kompletny plan stacji Gołdap anno domini 1905 + kolejne fragmenty z lat późniejszych, m.in. plan rozbudowy szopy z 3 na 5 stanowisk przez
schodkową dobudówkę. Te materiały pozwalają już na bliską oryginałowi rekonstrukcję kolejnych zmian w wyglądzie stacji...
- Olecko - mały fragment planu ze stacją wąskotorówki - świetnie widać
zarys dworca kolejki Świętajno-Olecko-Garbas i przebieg wąskich torów przez obecny "park".
- prehistoria - w teczce opisanej 379/5391 "Stacje wodne i studnie" znalazłem parę kuriozów - np. XIX-wieczne reklamy
kotłów i pulsometrów do wież ciśnień (dokładne rysunki), reklamy
amerykańskiej firmy produkującej wiatraki(!) do tłoczenia wody na
wieżę z rycinami jak w westernach
...
Jest to zresztą teczka przejęta z dokumentacji wykupionej przez państwo Wschodniopruskiej Kolei Południowej (Ostpreussische Südbahn: Bałtijsk-Kaliningrad-Bartoszyce-Korsze-Kętrzyn-Giżycko-Ełk-Prostki) i dotycząca stacji wodnych na jej przebiegu. Mam z niej ksero - fragment stacji Kętrzyn z 1875r.(!) na którym jest prostokątną szopa z muru pruskiego...
- kolejne pisma potwierdzające zamiar a później wycofanie się z budowy
2 toru na linii Kętrzyn-Węgorzewo-Gołdap.
- plan sytuacyjny okolic Stańczyk - stan robót na 4.10.1918 - oba
mosty zaznaczone jakby były zbudowane(!). Stoi to w sprzeczności ze
współczesnym twierdzeniem, że most południowy zbudowano w latach
20-ych (od pierwszego zobaczenia miałem wrażenie że oba są w podobnym wieku).
Uff... i tyle na razie.
pozdr.
lyck