Strona 1 z 1

Wnętrza dworcowe

: 31 sty 2015, 14:26
autor: Pawlakov
Czy ktoś mógłby udostępnić (jeśli jest taka możliwość) fotografie/rysunki wnętrz oraz/lub plany pomieszczeń takiego typowego małego wschodniopruskiego dworca (tzw. "Słonecznik")?

: 31 sty 2015, 19:05
autor: Stellwerk
Coś byc może na temat... Karol Wątorek, Budowa kolei żelaznych, tom 2, Warszawa 1924


Obrazek
pic hosting

: 31 sty 2015, 19:10
autor: Pawlakov
Podobne ale mam wrażenie że to nie to samo (m. in. inny układ otworów okiennych). Być może to jakaś modyfikacja ale mi zależałoby na oryginale.

: 06 lut 2015, 17:41
autor: ziemot
Witam,

kiedyś też się o to pytałem na Forum, ale nie udało się dotrzeć do jakiś planów wnętrz w tym temacie.

Spróbowałem na podstawie istniejących w sieci zdjęć odtworzyć możliwy podział wnętrz takiego budynku. Wzorowałem się tutaj na bryle budynku w Puchałowie na linii Nidzica - Wielbark.

Próbowałem wyrysować zarówno kształt budynku jak i przebieg ściań działowych przynajmniej utrzymując proporcje pomiędzy wszystkimi widocznymi na zdjęciach częściami budynku.

Najwięcej wątpliwości mam co do klatki schodowej, czy faktycznie tak wygląda, czy są półpiętra i tak ustawione schody...? Niestety nie udało mi się znaleźć za dużo zdjęć wnętrz budynków typu "Słonecznik". Najwięcej danych o rozstawie ścian działowych dostarczył mi artykuł z tego linku.

Jak to wyszło..., oceńcie sami...

Pozdrawiam,
ZiemoT

: 06 lut 2015, 19:05
autor: Stellwerk
Co to według Ciebie są te dwa nieopisane pomieszczenia na parterze?

: 07 lut 2015, 00:11
autor: ziemot
To pierwsze pomieszczenie, obok "Dyżurnego ruchu" to może być pomieszczenie kancelaryjne, tam mogły stać biurka związane z obsługą kasy (małe okienko wychodzące na korytarzyk prowadzący do poczekalni), obsługą administracyjną stacji.

Jeśli chodzi o to drugie pomieszczenie oznaczone przez Ciebie znakiem zapytania - tutaj mam większy problem. Gdzieś mi się obiło o uszy czy o oczy, że było to pomieszczenie techniczne, przebieralnia dla pracowników czy coś takiego - ale skąd to wytrzasnąłem - nie pamiętam. Mam z tą teorią wiele wątpliwośći, bo pomieszczenie to jest duże, ustawne, szkoda byłoby tracić takie miejsce na szatnię i pakamerę na sprzęt. Z drugiej strony - gdzieś musiano na coś takiego miejsce wygospodarować. Z trzeciej strony - na takich stacjach raczej było nie wielu pracowników kolejowych dojeżdżających z zewnątrz. Stację obsługiwali zwykle ludzie, którzy mieszkali na pięterku. Liczba dojeżdżających pracowników była chyba nie wielka - po co więc tak duże pomieszczenie tracić na przebieralnię?

Możliwe, że było to jednak oddzielne pomieszczenie kancelaryjne, dla zawiadowcy, kogoś kto "zarządzał" całą stacją, wszystkimi sprawami administracyjnymi i powinien mieć oddzielne pomieszczenie na pracę koncepcyjną, archiwum dokumentów itp.

Może ktoś był na takiej stacji wewnątrz i rozjaśni coś w tym temacie?

Swoją drogą temat budynków stacji typu "Słonecznik" to dość ciekawy wątek w architekturze kolejowej. Widać że ktoś miał pomysł na zunifikowany budynek dla małych stacji na liniach lokalnych. Podejrzewam tutaj trochę analogiczny pomysł jak konstrukcja Ty2, prosta, do wielokrotnego powtórzenia w różnych fabrykach. Tak i tutaj, w przypadku budynku typu "Słonecznik", powstał chyba projekt do wielokrotnego wykorzystania w różnych adaptacjach.
Podczas poszukiwania zdjęć wnętrz takiego budynku, przerzuciłem mnóstwo fotografii z kolej.one.pl i okazało się, że istnieje wiele wariacji takiego budynku.

Podstawową wersją wydaje się być wersja taka jak na stacji w Puchałowie. Ten budynek składa się z trzech części. Patrząc od strony peronu, po lewej stronie jest najniższa część budynku, poczekalnia. Po środku jest najwyższa część budynku, ustawiona jakby prostopadle do poczekalni - co podkreśla także łamanie połaci dachowych. Po prawej stronie jest równie wysoka, piętrowa część. W obu częściach na piętrze znajdują się pomieszczenia mieszkalne, na parterze pomieszczenia służbowe. Do budynku stacji bywały dobudowywane dodatkowe pomieszczenia dyżurnego ruchu o różnej wielkości.

Ten typ nie jest wersją minimum. Wersja minimum to wersja, w której wybudowano tylko środkową część i część po prawej stronie, te części, które na piętrze posiadają pomieszczenia mieszkalne - ot, np. tak jak Chełmoniec na linii Brodnica - Bydgoszcz Wschód czy Kawki na tej samej linii. W obu przypadkach, bezpośrednio do budynku, dobudowano magazyny towarowe.

Do budynków stacji dobudowywano najprzeróżniejsze przybudówki dla dyżurnego ruchu, w których zwykle znajdowały się jakieś urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Te przybudówki były różne - małe np. jak w Starych Jabłonkach, większe, tak jak w Unieszewie, albo całkiem duże jak w Puchałowie.

Warto przy okazji oglądania tych stacji zwrócić uwagę na dach. Na wielu stacjach zachowały się ozdobne sterczyny w zwieńczeniu dachu naczółkowego. Również drewniane konstrukcje podtrzymujące połacie dachowe u szczytów budynku są bardzo ciekawe i jeśli zachowały się w całości, to stanowią element ozdobny (np.: Radomno). We wspomnianym już wcześniej Unieszewie, od strony podjazdu, budynek został wzbogacony w mały taras przykryty dachem ze specjalną, drewnianą, konstrukcją podtrzymującą.

Typowy budynek to budynek z fasadą z czerwonej cegły, nieotynkowany. Jednakże można znaleźć wersje z tzw. blendami otynkowanymi na biało, z czerwoną cegłą wyciągniętą na narożnikach - np.: Głuchowo lub nawet otynkowany w większej części np. Gorzyń Wielkopolski. Zdarzają się także budynki pomalowane np: Kołodziejewo - trudno stwierdzić czy to jest oryginalnie zachowana fasada, czy radosna twórczość w ramach odświeżania wyglądu budynku.

Trochę o stylach i lokalizacjach. Typowy budynek, z czerwonej cegły, z ewentualnymi wariacjami, można spotkać na Warmii i Mazurach, w Wielkopolsce, na Pomorzu, w Lubuskiem. O dziwo budynki tego typu można spotkać także na Dolnym Śląsku. Jednakże tam to już trochę inaczej budowane obiekty - np.: Zagrodno, architektura jest cięższa, taka bardziej hmmm "niemiecka".

Nie wiem czy tego typu budynki stacji można spotkać po drugiej stronie Odry, w Niemczech, czy to jest może tylko specyfika obszarów na wschód od Odry. Może ktoś się natknął na podobne budynki w czasie swoich wędrówek i może coś na ten temat powiedzieć.

Wiele razy próbowałem znaleźć w Internecie jakieś informacje kto, gdzie i kiedy mógł wprowadzić taki zunifikowany budynek stacyjny - ale jak do tej pory temat pozostaje dla mnie nadal otwarty...

Pozdrawiam,
ZiemoT

: 07 lut 2015, 13:18
autor: Pawlakov
Najlepiej byłoby, żeby ktoś osobiście zbadał teren najlepiej w wielu miejscach (oczywiście dzięki za te plany które wykonałeś :D
Uogólniony opis tego budynku jest tutaj. Na tej stronie jest dość dobry rysunek takiego dworca ze wszystkich stron (lecz niestety nie ma planu wnętrza).

: 07 lut 2015, 19:28
autor: ziemot
Dokładnie tak, najlepiej spenetrować taki obiekt w terenie. Niestety, a może na szczęście, większość tego typu obiektów jest zamieszkana i trudno wpraszać się mieszkańcom na pokoje :-). Może komuś się uda.


Dołączam dokument, na który przypadkowo natrafiłem w Internecie, dotyczący sprzedaży stacji w Puchałowie. Jest to kolejne źródło ze szczątkowymi danymi na temat tego typu budynku - np. powierzchnia użytkowa budynku i magazynu.

Pozdrawiam,
ZiemoT

: 29 sie 2015, 16:48
autor: MICHDRU85
Witam wszystkich!

Mam pytanie dotyczące dokumentacji wnętrz dworców, stacji, przystanków.
Interesują mnie fotografie - czy np jest gdzieś dostępna taka dokumnetacja poczekalni, holu z Wydmin, Starych Juch, Giżycka itp?

O ile zdjęcia z Ełku z lat 70-80 udało mi się znaleźć w sieci o tyle z Giżycka, Wydmin nie mogę nigdzie odszukać. Szukam też zdjęć przejazdów kolejowych z Wydmin czy Siedlisk k/Giżycka, które obsługiwane były mchanicznymi rogatkami.
Czy PLK lub inni mogą dysponować taką ,,archiwalną'' dokumnetacją? Do kogo powinienem się zwrócić?

Pozdrawiam

: 30 sie 2015, 11:00
autor: Stellwerk
MICHDRU85 pisze:Czy PLK lub inni mogą dysponować taką ,,archiwalną'' dokumnetacją? Do kogo powinienem się zwrócić?
Strzelam w ciemno: lokalne biblioteki, redakcje lokalnych gazet, lokalni hobbyści-historycy.

: 01 wrz 2015, 10:43
autor: PERON
Ostatnio odwiedziłem dworzec w Braniewie i o dziwo był otwarty.

: 20 wrz 2015, 14:17
autor: Marius
Znalazłem coś takiego. Dworzec w dawnym Nordenburg, dziś Kryłowo w okręgu kaliningradzkim. Oddany do użytku w 1898 roku. Linie do Gerdauen/Żeleznodorożnyj i Węgorzewa.
Źródło: "Heimatbrief Kreis Gerdauen" Nr. 28 Dezember 2001