linia Iława - Działdowo (Malbork - Mława)
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
linia Iława - Działdowo (Malbork - Mława)
Linia kolejowa jest częścią linii Malbork Mława. Linia została zbudowania w latach 1872-1977. Kolej malborsko – mławska powstała jako połączenie Królestwa Polskiego z Warszawą i Gdańska. Przebieg linii umożliwiał połączenie Gdańska z Warszawą a przez nią z linią warszawsko – wiedeńską. Otwierała ona połączenia z całą południową Europą i tym samym otworzyła nowe rynki zbytu. Rozwój kolei spowodował ożywienie wymiany towarów pomiędzy różnymi ośrodkami kraju a także Europy. Decyzja została podjęta i w 1872 zawiązał się komitet budowy linii. W dniu 1 czerwca 1872 roku Towarzystwo powstałe w celu budowy linii uzyskało koncesję na budowę i eksploatację linii od Malborka do Mławy. Od tego roku czasu rozpoczęło się gromadzenie kapitału potrzebnego do budowy linii. W krótkim czasie zgromadzono kapitał w wysokości 25,7 mln marek. Budowa została rozpoczęta od Malborka i odbywała się etapami. Pierwszy etap wynosił 65 km z Malborka do Iławy przez Prabuty został ukończony 1 sierpnia 1876 roku. Drugi z Iławy do Montowa oddano w październiku 1876, a trzeci z Montowa do Mławy, z przedłużeniem do Iłowa ostatecznie ukończono w sierpień 1877 roku .
Re: linia Iława - Działdowo (Malbork - Mława)
Pomyłka o 100 lat każdemu może się zdarzyć....nowomieszczanin pisze:Linia kolejowa jest częścią linii Malbork Mława. Linia została zbudowania w latach 1872-1977.
Re: linia Iława - Działdowo (Malbork - Mława)
A teraz na poważnie....
To połaczenie było niezupełnie bezpośrednie. Linia z Malborka do granicy w Mławie była normalnotorowa, dalszy ciąg w Królestwie Polskim (linia nadwiślańska) był szerokotorowy, a linia warszawsko – wiedeńska znów normalnotorowa.nowomieszczanin pisze:Przebieg linii umożliwiał połączenie Gdańska z Warszawą a przez nią z linią warszawsko – wiedeńską. Otwierała ona połączenia z całą południową Europą
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
Iłowo stacja graniczna to miejsce, gdzie przepływała większość towarów prze granicę pomiędzy zaborami. Zresztą nie tylko towarów ale także ludzi, którzy przekraczali granicę aby przez porty niemieckie wyemigrować do Stanów. w okolicy dworca znajdowało się dużo składów celnych najczęściej prowadzonych przez Żydów. Biznes dobrze się kręcił aż do wybuchu I wojny światowej.
Na temat "kolejowej" emigracji istnieje już osobny wątek, w którym skądinąd dokładnie omawia się stacje Iłowo,nowomieszczanin pisze: Zresztą nie tylko towarów ale także ludzi, którzy przekraczali granicę aby przez porty niemieckie wyemigrować do Stanów
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
-
- Towos
- Posty: 38
- Rejestracja: 17 mar 2009, 22:07
Biała Góra to aktualna nazwa miejscowości, która pierwotnie nazywała się Weissenburg czyli dla ścisłości z niemieckiego Biały Zamek. Służby techniczne dworca to też pracownicy dworca.
Stacja kolejowa Weisesenburg była do 1902 roku zapleczem kolejowym dla Neumark WPr (Nowego Miasta Lubawskiego) i stąd tak rozbudowana infrastruktura.
Stacja kolejowa Weisesenburg była do 1902 roku zapleczem kolejowym dla Neumark WPr (Nowego Miasta Lubawskiego) i stąd tak rozbudowana infrastruktura.
ok...nowomieszczanin pisze:Biała Góra to aktualna nazwa miejscowości, która pierwotnie nazywała się Weissenburg
... ale gdzie/kiedy jest/była "Stacja Biała Góra"??nowomieszczanin pisze:Stacja Biała Góra później stacja graniczna Rakowice
Oczywiście że tak. No więc każdy budynek na dworcu, od kibla do parowozowni, można nazywac "budynkiem dla pracowników", prawda?nowomieszczanin pisze: Służby techniczne dworca to też pracownicy dworca.