Perspektywy węzła ostrołęckiego

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Awatar użytkownika
laczor
* Przyspieszony *
Posty: 98
Rejestracja: 2011-01-19, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor » 2014-11-23, 18:22

Adam Dąbrowski pisze: To nie działa tak, że ludzie zapominają o kolei "na amen". Pasażerowie to istoty racjonalnie myślące i kierujące się określonymi kryteriami. Jeśli kolej w przyszłości będzie w stanie zagwarantować im szybki i dostępny transport - szczególnie do i z Warszawy - wielu z nich z chęcią wróci do pociągów.
Tak jak to się stało na przykład na linii Lublin - Parczew. Nie wiem czy mam dobre informacje, ale słyszałem, że nawet obecna oferta jest w stanie przyciągnąć momentami sporą ilość pasażerów.
Adam Dąbrowski pisze:Były czasy, że i na linii otwockiej w Warszawie pociągi woziły powietrze.
Te czasy bardzo dobrze pamiętam :) Nawet z tego powodu zawieszono kursującą pomiędzy dworcem Zachodnim a Falenicą linię SKM - dawną S-1. Rok bodajże 2006. Minęło kilka lat, poprawiono znacząco ofertę i dziś jest to jedna z najbardziej obciążonych linii w węźle warszawskim.

W sprawie Ostrołęki myślę jeszcze inaczej. Nie wiem czy zaryzykowałbym budowę łącznicy do centrum miasta przy braku modernizacji linii 29 na brakującym odcinku Mostówka - Ostrołęka. Gdyby te dwie inwestycje ze sobą się zbiegły to byłaby prawdziwa bomba dla mieszkańców. Zyskaliby szybki i wygodny dojazd do stolicy (nie taki jaki reklamowano w 2007r. przy okazji uruchomienia pociągu "Kurpie" :) ) i jestem prawie pewien że dodatkowo przy korzystnej ofercie szybko zapomnieliby o autobusach czy to państwowych czy prywatnych. Rzeczą kluczową w odzyskaniu chętnych byłaby także likwidacja wszelkich przesiadek w Tłuszczu - niestety jest to rzecz która w dalszym ciągu odstrasza rzesze pasażerów i pomijając już lokalizację dworca - między innymi dlatego komunikacja autobusowa jest teraz górą.
Dla osób jeżdżących koleją liczy się tylko to, żeby w pociągu były komfortowe warunki podróżowania i żeby jeździły punktualnie. Naprawdę istnienie lokomotywowni/wagonowni nie miałoby dla nich, jak i w obecnym momencie dla ruchu pasażerskiego w Ostrołęce żadnego znaczenia. Jaki tabor miałaby utrzymywać lokomotywownia? Ruch towarowy istnieje w minimalnym zakresie, a obsługę linii do Tłuszcza/Warszawy są w stanie na bardzo dobrym poziomie zapewnić Koleje Mazowieckie z takim zapleczem jakie już posiadają.
Projekt dość odważny i bardzo ciekawy, ale nie jestem do końca przekonany czy kiedykolwiek doczeka się realizacji. Dziś na kolei raczej szuka się oszczędności i ograniczeń, a nie buduje nowe linie. Może to się kiedyś zmieni? Oby :)

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
SP45-166
* Przyspieszony *
Posty: 97
Rejestracja: 2005-09-21, 11:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 » 2014-12-17, 11:44

Perspektywy węzła Ostrołęckiego biorąc wdłg suchych spojrzeń na fakty są dobre. To region który z powodu braku przemysłu i dużych pracodawców emigruje codziennie zarobkowo do Warszawy. Ponadto Ostrołęka (53 000 mieszkańców) razem z pobliską Łomżą (62 000) to największe miasta w tym rejonie Polski. Większe od niej miasta są dość odległe i znacznie większe ludnościowo (Olsztyn, Płock, Białystok, Warszawa), jedyne porównywalne wielkościowo są dość daleko (Ełk, Siedlce) pozostałe są znacznie mniejsze (Pisz, Kolno, Chorzele, Wyszków, Ostrów, Zambrów). Śmiało można więc zauważyć że te dwa nieodległe miasta to lokalne centra gospodarcze i handlowe. Biorąc dodatkowo pod uwagę elektrownię w Ostrołęce wymagającą dostaw węgla, spore zasoby drewna w okolicznych lasach oraz duże przetwórstwo rolno spożywcze i fakt że pobliska Łomża wyrasta na lokalne centrum handlowo-dystrybucyjno-spedycyjne, perspektywa węzła Ostrołęka powinna rysować się w złotych kolorach.
Niestety, zaniedbana infrastruktura na linii w kierunku Warszawy, oraz odcinki w stanie śmierci technicznej do Łomży i Wielbarka, są poważną przeszkodą do dalszego rozwoju. Budowa dworca blisko centrum, będzie miała sens, ale kiedy dojdziemy do 120 km/h szlakowej na linii do Tłuszcza, oraz gdy czas jazdy pociągów przyspieszonych do W-wy Wileńskiej wyniesie ok. 1,5h czasu (co jest realne i do zrobienia). Nadzieję daje planowana rewitalizacja infrastruktury i przywrócenie ruchu w relacji Białystok-Łomża.

Kolejną jaskółką nadziei jest "Kontrakt terytorialny na lata 2014-2020" dla woj Mazowieckiego
http://www.rynek-kolejowy.pl/54857/co_w ... zowsza.htm
Wprawdzie główne inwestycje idą w węzeł Warszawski gdzie ruch jest ogromny, ale na liście projektów dalszych i rezerwowych znalazło się sporo Kurpiowszczyzny. Mowa jest o rewitalizacji do Chorzel i Śniadowa, mowa jest o modernizacji linii do Wyszkowa. Trafił się nawet projekt nieco science-fiction (choć teoretycznie niepozbawiony sensu, ale nie w kraju w którym kolej jest prawie na dnie) odcinka Chorzele-Przasnysz-Ciechanów. Dla tych dwóch pierwszych miast byłoby to niezłe połączenie z Warszawą przez Ciechanów i zmodernizowaną magistralę. Ale zacznę o tym myśleć na poważnie jak zobaczę wbitą choć pierwszą łopatę pod inną linię z kontraktu, mianowicie Płock-Warszawa przez Modlin!
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!

Referee
* Pospieszny *
Posty: 167
Rejestracja: 2007-07-03, 20:10
Lokalizacja: BIałystok

Post autor: Referee » 2014-12-30, 11:26

http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kon ... -20152016/

Z lektury regulaminu wynika, że na linii nr 36 od Ostrołęki do Żyźniewa jest 0 km/godz, dalej 80. Zastanawiam się, czy to ma związek z pracami przygotowawyczymi pod objazdy Rail Baltica. Powstaje pytanie, jak więc dojechać do Łomży zdawką skoro z drugiej strony również zero.

Awatar użytkownika
SP45-166
* Przyspieszony *
Posty: 97
Rejestracja: 2005-09-21, 11:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 » 2015-01-01, 16:33

0 jest wpisane na kolejny rozkład jazdy obowiązujący od grudnia 2015 (rozkład 2015-2016). Zresztą to nic nowego. Praktycznie co roku od 2013 prognozuje się 0 na szlaku do Łomży i co roku przedłużane jest status quo. Podobnie jak z całościową wymianą toru szlakowego na odcinku Białystok-Czeremcha. Mniej bym do tego przykładał wagi...
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!

Awatar użytkownika
SP45-166
* Przyspieszony *
Posty: 97
Rejestracja: 2005-09-21, 11:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 » 2015-03-19, 11:51

Oczywiście na naszym nieco porosłym mchem forum cisza jak makiem zasiał, a tymczasem w temacie węzła Ostrołęckiego, dobre wieści. Na razie to jaskółka nadziei w postaci podpisanego przez UM woj. Mazowieckiego i PLK listu intencyjnego, ale to już jakieś konkrety w stosunku do luźnych zapisów kontraktu terytorialnego. Wieści o owym zamieścił Paweł- Laczor na swojej stronie:
http://www.linia29.cal.pl/news.php

a pochodzą one z Rynku Kolejowego
http://www.rynek-kolejowy.pl/55971/woje ... _kolej.htm

"Na liście inwestycji ujęto min.: budowę odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do portu lotniczego wraz z budową peronu w okolicy terminalu, rewitalizację linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock, modernizację linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele, prace na trzech liniach kolejowych: linii nr 28 na odcinku Wieliszew – Zegrze, linii nr 29 na odcinku Mostówka – Ostrołęka i linii nr 36 na odcinku Ostrołęka – Śniadowo."


Na razie to tylko list intencyjny..
http://pl.wikipedia.org/wiki/List_intencyjny
...ale zawsze krok naprzód od listy rezerwowej projektów RPO. Już wiadomo że między bajki odłożono na razie nowe linie Modlin-Płock, oraz Chorzele-Przasnysz-Ciechanów. Postawiono najpierw na uruchomienie zapomnianych ale istniejących linii co uważam za dobrą decyzję. Dopiero powrót pasażerów na kolej już istniejącą powinien być podstawą do budowy nowych linii i oferowania pasażerom nowych kierunków połączeń. A myślę że odpowiednio skrojona oferta po zmodernizowanych torach np linii 29, może być solidną podstawą do reaktywacji połączeń Warszawy z Łomżą przez Ostrołękę szybkimi pociągami przyspieszonymi, a także połączeń Ostrołęki ze Szczytnem/Olsztynem i Białymstokiem p. Łapy. To ma sens i to powinno się udać. Skoro Sierpc z Raciążem i Płońskiem jest w stanie w weekendy zapełnić szynobus, to tym bardziej udać się to powinno Łomży czy Ostrołęce. A modernizacja linii istniejących jest napewno tańsza niż budowa nowych w terenach gdzie zupełnie zapomniano już o kolei i pociągach.

http://www.czt.org.pl/aktualnosci/kolej ... -nowym-rpo

Oczywiście nie obyło się bez strony społecznej i jej nacisków, bo województwo planowało wszystko przeznaczyć na drogi. Nieco zmuszeni, mam nadzieję że nie pokpią sprawy jak warm-maz z Wielbarkiem, tylko porządnie wzorem Sierpca czy Czeremchy będzie na przywróconych do życia liniach utrzymywany ruch 4-5 par pociągów z niezłym czasem przejazdu. I taka konsekwencja jak widać choćby na przykładzie Sierpca pozwoliła zwiększyć frekwencję w ciągu tych paru lat, z kilku przypadkowych osób i kolejarzy do zapełnionego weekendami aż po miejsca stojące szynobusu.
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!

Awatar użytkownika
laczor
* Przyspieszony *
Posty: 98
Rejestracja: 2011-01-19, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor » 2015-03-19, 19:06

SP45-166 pisze:po zmodernizowanych torach np linii 29, może być solidną podstawą do reaktywacji połączeń Warszawy z Łomżą przez Ostrołękę szybkimi pociągami przyspieszonymi, a także połączeń Ostrołęki ze Szczytnem/Olsztynem i Białymstokiem p. Łapy.
Fakt. Dodatkowo jeśli zostało wspomniane o linii 29 to przy okazji jej modernizacji skłaniałbym się także do zmian lokalizacji niektórych przystanków osobowych:
-Prabuty Góry przesunąć bliżej wsi Prabuty lub bliżej wsi Kobylin (obecne położenie w szczerym polu chyba żadnym okolicznym mieszkańcom nie pasuje), a nie jest to okolica zbyt PKS-owa więc całkiem możliwe że pozwoliłoby to zyskać nowych pasażerów.
-Przystanek Goworowo zlokalizować przy przejeździe w Wólce Brzezińskiej w odległości 1,2 km od rynku. Okolica jest tam dość gęsto zabudowana, więc i chętni by się znaleźli. Obecnie przystanek pod tą nazwą leży na kompletnym wygwizdowie, na obrzeżach Rębisz i Pokrzywnicy w odległości o zgrozo prawie 3 km od rynku. Przez co zresztą kolej w tej miejscowości nie ma żadnych szans z autobusami (a ludzi sporo dojeżdza do pracy zarówno w Wyszkowie, Ostrołęce czy Warszawie).
Wiadomo że przystanki na tej linii były budowane według rosyjskich przepisów, ale teraz obserwujemy politykę "pro" pasażerską, więc kto wie :?:

Awatar użytkownika
laczor
* Przyspieszony *
Posty: 98
Rejestracja: 2011-01-19, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor » 2016-05-28, 14:52

W najnowszym "Z biegiem szyn" jest ciekawy artykuł dotyczący projektu przesuwania przystanków kolejowych w nowe miejsca - bliżej centrum miejscowości. Jest to propozycja MBPR - Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego. Wśród 21 propozycji pojawił się także przystanek Goworowo. Osobiście uważam że przesunięcie tego przystanku w bardziej cywilizowane miejsce byłoby strzałem w dziesiątkę :smile: Obecnie leży na kompletnym odludziu. Co prawda blisko jest szosa, ale żeby podjechać pod peron samochodem to przy 10 km/h trzeba uważać na zawieszenie, a autobusy KKS-u które kiedyś się tam pojawiały - grzęzły w błocie.

Link do artykułu http://www.zbs.net.pl/zbs83.pdf
Coś od siebie skrobnąłem też na Linia 29 - link w podpisie.

Pozdrawiam!
www.linia29.cal.pl - Serwis o o kolei w Ostrołęce i okolicach

Awatar użytkownika
laczor
* Przyspieszony *
Posty: 98
Rejestracja: 2011-01-19, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor » 2017-03-11, 22:22

Mało ostatnio mam czasu na odwiedzanie węzła Ostrołęckiego, jednak dziś po ponad półrocznej przerwie nadarzyła się taka okazja. Myślę, że wielu nowych odkryć nie dokonałem, jednak okresowy rekonesans stacji Ostrołęka i linii 29 przyniósł kilka, głównie smutnych refleksji.
Na szopie nie zmieniło się praktycznie nic, po dawnym torowisku nie ma śladu, jest tylko wyrównany plac jako parking dla TIRów które parkują także wewnątrz hali.
Górka rozrządowa zarosła już na dobre, a nie dalej jak 3-4 lata temu byłem całkiem przypadkowo świadkiem rozrządzania wagonów właśnie z tej górki. Wówczas nie pomyślałem, że zdjęcia które wtedy wykonałem tak szybko staną się historyczne.
Specjalistyczny Warsztat Napraw Okresowych Wagonów Towarowych, czyli wagonownia Ostrołęka także zamieniła się w jakąś bazę bliżej nieokreślonego przewoźnika spedycyjnego, który strzeże tego terenu niczym twierdzy. Wejście tam w celu wykonania dosłownie paru bliższych ujęć hali z zewnątrz (z której ów przewoźnik praktycznie nie korzysta) okazało się nie lada wyzwaniem - lecz to historia na osobny temat.
Odniosłem wrażenie, że w Ostrołęce gorzej już być nie może, wszystko co mogło to zostało wygaszone, zapomniane. Doszło do tego, że stacja i znajdujące się na jej terenie budynki mają coraz mniej - albo nic wspólnego z koleją.
Z niecierpliwością czekam na rozwój wydarzeń w związku z objazdami rail baltiki. Zgodnie z założeniami w Ostrołęce mają pojawić się pociągi pospieszne, lecz na dłuższą rekatywację linii 36 w stronę Łap bym nie liczył, bo Podlasie raczej nie jest zainteresowane prowadzeniem tam ruchu regionalnego.
Na temat ruchu w stronę Grabowa nie posiadam informacji. Linia 34 w stronę Małkini, a konkretnie stacja Ostrów Maz. jest obecnie czynna w (2), (4), (6) i korzystają z niej pojedyncze pociągi towarowe. Nawet dziś, pośród ogólnie panującego marazmu miałem łut szczęścia, bo przyjeżdżając raz do roku na ostrołęcki rekonesans trafiłem całkiem przyjemny skład SM42+kilka węglarek z drzewem na wjeździe od Ostrowi. Wagony z tego pociągu włączono później do stojącego w stacji składu pudernic Cemetu. Całość szykowała się zapewne by odjechać jako łączony pociąg Śniadowo+Łomża w najbliższym możliwym czasie.
Stan linii 29 poprawił się nieco w związku z podniesieniem prędkości, jednak kiepska przepustowość szlaku i długie oczekiwanie na mijankach sprawia że czas jazdy nie uległ zmianie, a w przypadku niektórych pociągów jest zdecydowanie za długi. W takich okolicznościach słabo widzę ten ruch dalekobieżny no ale....
Niestety stacja Pasieki bardzo straciła na swoim klimacie - poprzez wycinkę większej części przepięknego zagajnika znajdującego się za peronem 1. Obrazek jest jak po przejściu huraganu. Piękne wysokie stare drzewa, które pamiętam od najmłodszych lat niestety nie przetrwały chorej "zmiany". Ot, życie :sad:
Na otarcie łez - wyremontowano i ocieplono elewację nastawni dysponującej Pasieki.
Na chwilę obecną tyle przemyśleń związanych z węzłem Ostrołęckim. Pozostaje mieć nadzieję że przy okazji następnego rekonesansu coś jednak ulegnie zmianie - na lepsze :smile:
www.linia29.cal.pl - Serwis o o kolei w Ostrołęce i okolicach

Gagarin323
* Osobowy *
Posty: 71
Rejestracja: 2012-06-02, 19:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 » 2017-03-12, 20:03

W Ostrołęce w najbliższej perspektywie nic się nie ruszy. Lokomotywownia i Wagonownia zostały sprzedane, więc nic nie stoi na przeszkodzie fizycznej kasacji torów w drugim z wymienionych obiektów. Bajeczki, obietnice i legendy związane z odbudową 35-tki można włożyć między bajki, a nawet jeśli linia ta zostanie reaktywowana to i tak KM nie będą zainteresowane obsługą tego szlaku. Na współpracę KM z PR tez nie ma co liczyć, jeśli KM są monopolistami i zapewne zrobią świetnie ułożony rozkład. Co do linii nr 36 uważam, że jest to tylko rezerwa. Większość połączeń IC przejmie ZKA. Ruch pociągów po tej linii tez nie będzie trwał wiecznie. Już umarła ta kraina...

Referee
* Pospieszny *
Posty: 167
Rejestracja: 2007-07-03, 20:10
Lokalizacja: BIałystok

Post autor: Referee » 2017-05-08, 22:06

Na linii 36 prace trwają. Kopią światłowód, obecnie są pod Sokołami, idą od strony Łap. W Czerwonym Borze rozebierali już wszystkie tory dodatkowe.

Referee
* Pospieszny *
Posty: 167
Rejestracja: 2007-07-03, 20:10
Lokalizacja: BIałystok

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: Referee » 2017-09-20, 11:01

Wie ktoś jak wyglądają prace na odcinku Ostrołęka-Żyźniewo?

lipski
* Towos *
Posty: 46
Rejestracja: 2010-10-07, 16:03

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: lipski » 2018-01-08, 21:50

Miałem ostatnio przyjemność podróżowania z Ostrołęki do Warszawy z przesiadką w Tłuszczu. Czas jazdy jest zachęcający (2:30 z 10 min przesiadką + 14 min na mijankę w Przetyczy). Był to kurs o 9:44. Otóż jechałem sam. Dalej:
-Gierwaty +1
-Goworowo +1
-Pasieki +3
-Prabuty Góry +1
-Przetycz +3
-Zygmuntowo Maz +3
-Dalekie +4
-Leszczydół +1
-Wyszków -15 +6
-Rybienko 0
-Lucynów 0
-Mostówka -4 +1
-Grzegorzewo +1
-Jarzębia Łąka +5
-Tłuszcz -12
Czyli całą trasą przejechało 31 osób. Tyle to nawet nie zapełniłoby autobusu. Nie wiem jak inne kursy wyglądają, ale jeżeli tak wygląda średnia frekwencja na wszystkich z 10 kursów dziennie, to tylko czekać na likwidację

Awatar użytkownika
laczor
* Przyspieszony *
Posty: 98
Rejestracja: 2011-01-19, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Perspektywy węzła ostrołęckiego

Post autor: laczor » 2018-09-19, 18:22

lipski pisze:
2018-01-08, 21:50
całą trasą przejechało 31 osób. Tyle to nawet nie zapełniłoby autobusu. Nie wiem jak inne kursy wyglądają, ale jeżeli tak wygląda średnia frekwencja na wszystkich z 10 kursów dziennie, to tylko czekać na likwidację.
Może nie na wszystkich ale na większości kursów poza szczytem - wygląda podobnie. Żadna nowość. W szczycie jeździ trochę więcej ludzi ale najwyżej z/do Wyszkowa, Dalekiego i Przetyczy.
Głównym miastem ciążącym dla tej linii nie jest ani Warszawa ani Ostrołęka, tylko Wyszków, gdzie zawsze frekwencja jest najwyższa. To układa się w ten sposób, że z Tłuszcza jadą ludzie do Jarzębiej Łąki, z Mostówki do Wyszkowa, z Wyszkowa do Dalekiego, Zygmuntowa, Przetyczy i Pasiek, a dalej nie jeździ nikt, może poza kilkoma kolejarzami do domu po pracy.
To że z Ostrołęki jechałeś sam wcale mnie nie dziwi. Jeśli chodzi o przystanki Gierwaty i Goworowo a także Prabuty Góry to one nadają się do pominięcia przez wszystkie, lub większość pociągów, bo leżą na kompletnym odludziu, daleko od wszystkiego, a przede wszystkim od miejscowości, z którymi wspólną mają tylko nazwę.
Dosyć często jeżdżę z Warszawy do Goworowa i w 95% przypadków w Pasiekach wysiadają ostatni pasażerowie a dalej pociągi wiozą muchy i kolejarzy i tak jest od lat.
W żadne likwidacje nie wierzę, już raz poszła taka fama, podczas afery z Janosikowym gdy z powodów oszczędnościowych rozważano już ograniczanie a nawet całkowite odwołanie przewozów na tej i kilku innych liniach (Drzewica i Sierpc). I nie dość że nie zlikwidowano nic, to wkrótce później dołożono jeszcze na Ostrołękę dwie pary :)
www.linia29.cal.pl - Serwis o o kolei w Ostrołęce i okolicach

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości