Wariacja na temat parowozu Oi1
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Wariacja na temat parowozu Oi1
Moja wariacja na temat Oi1
Ostatnio zmieniony 31 paź 2013, 21:10 przez Bernard, łącznie zmieniany 1 raz.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
To jest maszyna z tzw. "muzeum", czyli graciarni na głównym !
Mnie utkwiły w pamięci lokomotywy z numerami 6; 9; 14; 21 i 27. Do 1968 r. pracowały one na trasach Gdańsk Gł.- Kartuzy - Lębork, Lębork - Choczewo - Wejherowo i Gdynia - Osowa - Kokoszki - Kartuzy, tak że codziennie dwie maszyny nocowały w Choczewie i dwie w Kartuzach. Wówczas na trasie Lębork - Maszewo już chyba nie kursowały, gdyż zastąpione zostały przez OKl27, ale niewykluczone, że okresowo maszynę tej serii jeszcze można było tam spotkać. W okresie zimowym 1968/9 kursowała jeszcze jedna Oi1 w planie razem z Oi2, tzn. jedną część pociągów na odcinku Wejherowo - Choczewo - Lębork prowadziła już Oi2, drugą wciąż Oi1. Jak pamiętamy z rozkładów jazdy w Choczewie rankiem w przeciwnych kierunkach rozjeżdżały się dwa pociągi, po czym około godz. 9.30 i 17.30 krzyżowały się na tej stacji, by wieczorem około godz. 21-22 przybyć na nocny odpoczynek. Wówczas w MD Lębork stacjonowały parowozy nr 6 i 27, a nr 14 został wówczas oddelegowany do MDp Elbląg, gdzie do początku 1970 r. prowadził parę pociągów relacji Elbląg - Braniewo - Elbląg - Malbork - Elbląg. Czasowo (na okres letni) przydzielono go do MD Zajączkowo Tcz., ale nie pamiętam już w jakim charakterze. Tymczasem jesienią 1969 r., po zelektryfikowaniu magistrali węglowej, do obsługi linii Lębork - Choczewo - Wejherowo skierowano SN61, więc już tylko w czasie awarii któregoś z tych motowozów do 1970 r. można było jeszcze spotkać Oi1-6. Potem prawie dwa lata lokomotywa pracowała w pociągach roboczych w obrębie stacji Gdynia Port i Gdynia Główna Osobowa. Ostatecznie 20 lutego 1972 r. maszyna została wygaszona, a 3 marca wydano decyzję kasacyjną.
I pomyśleć, że gdy w Szczecinie już ponad 3,5 roku rdzewiała odstawiona maszyna z nr 29, w DOKP Gdańsk można było spotkać jeszcze ciepłą lokomotywę tej serii.....
Mnie utkwiły w pamięci lokomotywy z numerami 6; 9; 14; 21 i 27. Do 1968 r. pracowały one na trasach Gdańsk Gł.- Kartuzy - Lębork, Lębork - Choczewo - Wejherowo i Gdynia - Osowa - Kokoszki - Kartuzy, tak że codziennie dwie maszyny nocowały w Choczewie i dwie w Kartuzach. Wówczas na trasie Lębork - Maszewo już chyba nie kursowały, gdyż zastąpione zostały przez OKl27, ale niewykluczone, że okresowo maszynę tej serii jeszcze można było tam spotkać. W okresie zimowym 1968/9 kursowała jeszcze jedna Oi1 w planie razem z Oi2, tzn. jedną część pociągów na odcinku Wejherowo - Choczewo - Lębork prowadziła już Oi2, drugą wciąż Oi1. Jak pamiętamy z rozkładów jazdy w Choczewie rankiem w przeciwnych kierunkach rozjeżdżały się dwa pociągi, po czym około godz. 9.30 i 17.30 krzyżowały się na tej stacji, by wieczorem około godz. 21-22 przybyć na nocny odpoczynek. Wówczas w MD Lębork stacjonowały parowozy nr 6 i 27, a nr 14 został wówczas oddelegowany do MDp Elbląg, gdzie do początku 1970 r. prowadził parę pociągów relacji Elbląg - Braniewo - Elbląg - Malbork - Elbląg. Czasowo (na okres letni) przydzielono go do MD Zajączkowo Tcz., ale nie pamiętam już w jakim charakterze. Tymczasem jesienią 1969 r., po zelektryfikowaniu magistrali węglowej, do obsługi linii Lębork - Choczewo - Wejherowo skierowano SN61, więc już tylko w czasie awarii któregoś z tych motowozów do 1970 r. można było jeszcze spotkać Oi1-6. Potem prawie dwa lata lokomotywa pracowała w pociągach roboczych w obrębie stacji Gdynia Port i Gdynia Główna Osobowa. Ostatecznie 20 lutego 1972 r. maszyna została wygaszona, a 3 marca wydano decyzję kasacyjną.
I pomyśleć, że gdy w Szczecinie już ponad 3,5 roku rdzewiała odstawiona maszyna z nr 29, w DOKP Gdańsk można było spotkać jeszcze ciepłą lokomotywę tej serii.....
Czyli zestawienie modelu Oi1 z wagonami typu Bi z numeracją komputerową w malowaniu epoki IVa (lata 1968-1975) nie jest błędem? Tu moja wariacja parowozu Oi1 z pociągiem towarowo-osobowym Lębork - Maszewo Lęborskie.
PS. Na linii 237 Lębork - Maszewo Lęborskie obecnie prowadzone są intensywne prace związane z naprawą główną linii.
PS. Na linii 237 Lębork - Maszewo Lęborskie obecnie prowadzone są intensywne prace związane z naprawą główną linii.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Fajna panorama - tak to mniej więcej wyglądało.....
Co do malatury parowozu Oi1-29: w czasie eksploatacji jej nie widziałem, więc nie mogę się wypowiedzieć. Na ekspozycję w Warszawie, czyli na otwarcie muzeum we wrześniu 1973 r., została uprzednio przygotowana przez miejscową MD, więc niekoniecznie malatura była odzwierciedleniem poprzedniej. Wówczas budka maszynisty pomalowana była na ciemnozielono. W międzyczasie malaturę zmieniono zresztą chyba już 3-krotnie. W DOKP Gdańsk niektóre budki maszynisty były pomalowane na ciemnozielono, a sporo detali (np. poręcze wzdłuż walczaka i poręcze przy wejściu do budki maszynisty) na czerwono, inne na charakterystyczne biało-czerwone barwy.
Osobiście bym trochę "zabrudził" maszynę i dodał nieco czerwieni.
Nie wiem, czy na trasie Lębork - Maszewo kursowały wagony-chłodnie ? Na innych liniach (np. Łeba/Hel - Gdynia) owszem, bardzo często. Wagony Bi w malowaniu oliwkowym OK, co jest na końcu składu - niestety, nie widzę.
Co do malatury parowozu Oi1-29: w czasie eksploatacji jej nie widziałem, więc nie mogę się wypowiedzieć. Na ekspozycję w Warszawie, czyli na otwarcie muzeum we wrześniu 1973 r., została uprzednio przygotowana przez miejscową MD, więc niekoniecznie malatura była odzwierciedleniem poprzedniej. Wówczas budka maszynisty pomalowana była na ciemnozielono. W międzyczasie malaturę zmieniono zresztą chyba już 3-krotnie. W DOKP Gdańsk niektóre budki maszynisty były pomalowane na ciemnozielono, a sporo detali (np. poręcze wzdłuż walczaka i poręcze przy wejściu do budki maszynisty) na czerwono, inne na charakterystyczne biało-czerwone barwy.
Osobiście bym trochę "zabrudził" maszynę i dodał nieco czerwieni.
Nie wiem, czy na trasie Lębork - Maszewo kursowały wagony-chłodnie ? Na innych liniach (np. Łeba/Hel - Gdynia) owszem, bardzo często. Wagony Bi w malowaniu oliwkowym OK, co jest na końcu składu - niestety, nie widzę.
Bardziej mi chodziło, czy wagony Bi w takim oznakowaniu:
http://www.dcc24.eu/node/874/336
pomijając stację macierzystą Toruń.
Pasują do Oi1 gdzieś w roku 1968/69 na linie węzła Lęborskiego.
Co do chłodni 202Lc. Założyłem, że chłodnia mogła znaleźć się tam na potrzeby jednostki wojskowej w Siemirowicach. Pozostałe wagony ze składu to typowe wagony kryte budowy polskiej 23K i 1K oraz poniemieckiej. Wg. relacji pracowników kolejowych z Lęborka chłodnia na 100% jeździła do Choczewa i była tam codziennie ładowana rybami, aczkolwiek nie wiem, czy akurat w roku 1969.
http://www.dcc24.eu/node/874/336
pomijając stację macierzystą Toruń.
Pasują do Oi1 gdzieś w roku 1968/69 na linie węzła Lęborskiego.
Co do chłodni 202Lc. Założyłem, że chłodnia mogła znaleźć się tam na potrzeby jednostki wojskowej w Siemirowicach. Pozostałe wagony ze składu to typowe wagony kryte budowy polskiej 23K i 1K oraz poniemieckiej. Wg. relacji pracowników kolejowych z Lęborka chłodnia na 100% jeździła do Choczewa i była tam codziennie ładowana rybami, aczkolwiek nie wiem, czy akurat w roku 1969.
wydaje mi się, że Oi1 jest wystarczająco zbrudzony, ale na dosyć jasnym zdjęciu ginie to. Co do ozdób parowozów kolorowymi akcentami. Strasznie mi się to nie podoba, oprócz czerwonych poręczy, wiązarów i korbowodów oraz ewentualnie białych ramek reflektorówHamburger pisze: Osobiście bym trochę "zabrudził" maszynę i dodał nieco czerwieni.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
-
- Osobowy
- Posty: 74
- Rejestracja: 31 lip 2007, 12:03