laczor pisze:Skoro już wcześniej poruszyliśmy temat przystanku "Narew" na linii 29 Tłuscz-Ostrołęka...
Korzystając z wolnej chwili przeanalizowałem rozkłady które wrzucił księżyc_nad_gieesem, popytałem trochę okolicznych kolejarzy i co na szybko wywnioskowałem.
Przystanek (w 1940 zatrzymują się tam pociągi osobowe, więc Narew rzeczywiście wtedy była przystankiem) mógł powstać w 1940 roku, w rozkładzie z 1939 jaki posiadam za Goworowem nie ma już żadnego innego przystanku, następna jest Ostrołęka.
W rozkładzie z 1940 Narew to 65,0 kilometr, natomiast w rozkładzie o cztery lata nowszym to już 65,3 i wtedy wszystkie pociągi przejeżdżają go na biegu. Już wtedy nie mógł być to więc czynny przystanek osobowy. Po wojnie (1946) nie ma ani przystanku Narew ani Gierwaty. Dzisiejsza stacja Gierwaty wg kilometracji PLK to 66,574 km linii 29.
Oczywiście biorę poprawkę, że w rozkładzie jazdy jest kilometraż taryfowy, także nie sądzę by przystanek/posterunek Narew znajdował się w miejscu zaznaczonym na mapie przez Adamq.
W sprawie przystanku a późniejszej stacji Gierwaty udało mi się ustalić, że od samego początku był to przystanek osobowy, dopiero około 1972-1975 powstała stacja w obecnym kształcie zbudowana przez wojsko. Drewniany budynek nieopodal peronu pełnił kiedyś funkcję dworca, kasy, itp. Przestał pełnić swoją funkcję mniej więcej wtedy kiedy postawiono nową nastawnię mieszczącą także kasę i poczekalnię.
Wnioskując z tego, chyba wypadałoby przyjąć, że Narew to wojenna nazwa dzisiejszej zdegradowanej zresztą stacji Gierwaty. Niestety nie mam póki co kontaktu z kolejarzami którzy byli wtedy czynni i potrafiliby wyjaśnić tę zagadkę, a nawet najstarsi czynni jeszcze kolejarze pochodzący z okolic nic o przystanku "Narew" nie słyszeli.
Błędy w kilometracji taryfowej w dawnych rozkładach jazdy można pominąć porównując zresztą kilometr Pasiek (1940r - 50,2km a 1944r - 49,2km) czy Goworowa (1940r - 57,8 a 1944r - 56,8).
To tak na szybko, jak coś więcej się dowiem to z chęcią dopiszę, lub jeśli ktoś wie więcej to z chęcią dowiem się więcej o historii tego miejsca, a na koniec kilka zdjęć z omawianej stacji która dziś wygląda tak...zdjęcia sprzed 2/3 lat ale wiele się nie zmieniło, może krzaczki są nieco wyższe.
Chciałem powrócić do tematu posterunku Narew. W oparciu o konkretne źródła z Archiwum Akt Nowych podaję kilka nowych informacji, związanych ze statusem i wyposażeniem punktów eksploatacyjnych na linii Tłuszcz - Ostrołęka (stan od początku 1936 r. do lipca 1938 r.) Według danych z 7 lutego 1936 r. na wypadek mobilizacji między Tłuszczem a Ostrołęką miało zostać otwartych 5 posterunków nieczynnych na co dzień. Były to: Mostówka, Dalekie, Przetycz, Goworowo i Narew.
Kolejne dokumenty pozwalają uszczegółowić te dane. A zatem:
1. W omawianym okresie jako
czynne posterunki ruchu funkcjonowały:
Tłuszcz (st. węzłowa),
Wyszków (st. pośrednia, 2/2),
Pasieki (st. pośrednia, 2/2),
Ostrołęka (st. węzłowa). Te posterunki zaspokajały potrzeby ruchu cywilnego.
Ułamki podane za nazwą punktu eksploatacyjnego przedstawiają liczbę torów według stanu na 1 stycznia 1937 r.: pierwsza z liczb oznacza ilość "torów przejazdowych" (zakładam, że chodziło po prostu o takie tory, po których można było przepuścić pociąg "na przelocie"), zaś druga - ilość torów całopociągowych długości użytecznej 570 m i więcej (zakładam, że tu z kolei chodziło o tory, na których można było przyjąć i przytrzymać pociąg). Oczywiście dany tor mógł spełniać oba warunki naraz i w zdecydowanej większości przypadków tak właśnie należy to interpretować.
2. Jako posterunki przewidziane do otwarcia
po ogłoszeniu rozkazu o wykonaniu alarmowych transportów osłony (stan na 1 kwietnia 1938 r.) funkcjonowały:
Dalekie (km 87,66, p.o. i mijanka, 2/2) oraz
Goworowo (km 115,35, p.o. i mijanka, 2/2). Oba te punkty eksploatacyjne, występujące "po cywilnemu" jako przystanki osobowe (np. w "cegle" 1938/1939), były w praktyce przygotowanymi mijankami wojskowymi. Wyposażono je w semafory, tarcze ostrzegawcze, pędnie, a także linie dopływowe i instalacje wewnętrzne dla telefonu/telegrafu. Część wyposażenia była zdeponowana pod nadzorem zawiadowcy stacji (Dalekie) lub sprzedawcy biletów i torowego (Goworowo). W Goworowie zwrotnice i krzyżownice były wymontowane z rozjazdów i złożone obok - na wypadek "alarm" należało je ponownie zabudować.
3. Jako posterunki przewidziane do otwarcia
po ogłoszeniu rozkazu mobilizacji (stan na 1 lipca 1938 r.) funkcjonowały:
Mostówka (km 68,28, p.o. i mijanka, 2/2),
Przetycz (km 98,04, p.o. i mijanka, 3/3) oraz
Narew (km 123,81, mijanka, 2/2). Tu również zabudowano semafory, tarcze ostrzegawcze, pędnie i urządzenia łączności. Mniejsze elementy wyposażenia zostały zdeponowane: w Mostówce i Narwi - pod opieką torowego, w Przetyczy - pod opieką zawiadowcy stacji. W Narwi, podobnie jak w Goworowie, zwrotnice i krzyżownice był wymontowane z rozjazdów i złożone obok na wypadek "mob". Jako jedyny z wymienionych punktów eksploatacyjnych Narew w rozpatrywanych latach nie była wykorzystywana w ruchu cywilnym, stąd też nie pojawia się w sieciowych rozkładach jazdy.
4. Jako przystanki osobowe funkcjonowały:
Jarzębia Łąka,
Grzegorzewo i
Rybienko (wszystkie 1/1).
Możliwe (wnoszę po obecności zawiadowców stacji i rozjazdów leżących w stanie kompletnym w torze), że Dalekie i Przetycz funkcjonowały jako stacje handlowe.
Kilometraż punktów eksploatacyjnych naliczany jest od st. Pilawa.
Na koniec podam jeszcze dane porównawcze dla mojej uwielbionej linii nr 35.
Tutaj w 1938 r. na stałe funkcjonowały stacje Ostrołęka, Grabowo (2/2), Parciaki (3/3) i Chorzele (0/2). Na wypadek "osłony" miały zostać otwarte Zabiele Wielkie (2/2), Jastrząbka (1/1) i Olszewka (3/3), zaś na wypadek "mobilizacji" - dodatkowo Nakły (2/2) i Raszujka (2/2). Dwa ostatnie nie pełniły już wówczas funkcji cywilnych, ale były przygotowane do uruchomienia po wbudowaniu w rozjazdy zdeponowanych na miejscu zwrotnic i krzyżownic.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam