Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
- Gagarin323
- Osobowy
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
- Lokalizacja: Olsztyn
Paweł mnie wywołał to też coś napiszę
Ostatnio mocno zgłębiłem się w historię D29-29. Udało mi się znaleźć kilka fajnych materiałów szczególnie w AAN w Warszawie, a myślę, że w AGAD też coś znajdę ciekawego. Warto dodać do tego co napisał Adam:
1. Mosty i wiadukty podobnie jak przestanki/stacje/mijanki tez miały zostać poddane ochronie w razie zagrożenia lub mobilizacji wojskowej. Szczególnie most kolejowy nad Bugiem w Wyszkowie.
2. Przetycz i Dalekie były stacjami, gdzie do wybuchu wojny przeładowywano drewno z wąskotorówek na normalny tor. Typowe stacyjki handlowe. Taka ciekawostka, w Przetyczy odsłonięty został stary peron, zapewne z czasów budowy tego punktu (1912 rok). Peron wzmocniony jest dość starymi podkładami i szynami. Na jednej szynie widnieje napis ?G. HUTTE 1886.
3. Jeśli chodzi o"Brzezienko". Historia tej bocznicy została wreszcie odkryta (a dzięki Albumowi Bocznic nie tylko historia tej bocznicy). Dziwi mnie tylko dlaczego w terenie nie ma nic, po za lekko poszerzonym nasypem na 29. W wolnym czasie podjadę w tamte okolice.
O Gierwatach/Narwi nie znalazłem dotąd ciekawych informacji, ale wszystko przed nami.
Ostatnio mocno zgłębiłem się w historię D29-29. Udało mi się znaleźć kilka fajnych materiałów szczególnie w AAN w Warszawie, a myślę, że w AGAD też coś znajdę ciekawego. Warto dodać do tego co napisał Adam:
1. Mosty i wiadukty podobnie jak przestanki/stacje/mijanki tez miały zostać poddane ochronie w razie zagrożenia lub mobilizacji wojskowej. Szczególnie most kolejowy nad Bugiem w Wyszkowie.
2. Przetycz i Dalekie były stacjami, gdzie do wybuchu wojny przeładowywano drewno z wąskotorówek na normalny tor. Typowe stacyjki handlowe. Taka ciekawostka, w Przetyczy odsłonięty został stary peron, zapewne z czasów budowy tego punktu (1912 rok). Peron wzmocniony jest dość starymi podkładami i szynami. Na jednej szynie widnieje napis ?G. HUTTE 1886.
3. Jeśli chodzi o"Brzezienko". Historia tej bocznicy została wreszcie odkryta (a dzięki Albumowi Bocznic nie tylko historia tej bocznicy). Dziwi mnie tylko dlaczego w terenie nie ma nic, po za lekko poszerzonym nasypem na 29. W wolnym czasie podjadę w tamte okolice.
O Gierwatach/Narwi nie znalazłem dotąd ciekawych informacji, ale wszystko przed nami.
- Gagarin323
- Osobowy
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
- Lokalizacja: Olsztyn
O patrz, tyle dziesiątek razy byłem w tej okolicy a nie zwróciłem na to uwagiGagarin323 pisze:3. Jeśli chodzi o"Brzezienko". Historia tej bocznicy została wreszcie odkryta (a dzięki Albumowi Bocznic nie tylko historia tej bocznicy). Dziwi mnie tylko dlaczego w terenie nie ma nic, po za lekko poszerzonym nasypem na 29.
Według albumu bocznica do żwirowni "Brzezienko" została rozebrana w 1933 r. Nie dotarliśmy jeszcze do informacji kiedy bocznica przestała być użytkowana, ale mogło to być równie dobrze wcześniej.
Dziś okolica jest niemalże w 100% pokryta polami uprawnymi. Przez tyle lat raczej może być ciężko doszukać się jakichś śladów, a szczególnie przy tak intensywnej działalności człowieka. Potocznie można powiedzieć, że wszystko już dawno zostało "zaorane".
Dlaczego bocznica została rozebrana? Na mój rozum było to po prostu wyczerpanie zasobów tego zakładu, co spowodowało, że bocznica stała się niepotrzebna. Raczej przy czynnej dobrze prosperującej żwirowni w tamtych czasach nikt by nie likwidował bocznicy która zapewniała sprawny transport surowca "w świat".
PS. Już za rok mamy 120-lecie linii kolejowej 29 Może do tej pory dowiemy się jeszcze innych ciekawych faktów z jej dziejów
Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2016, 20:27 przez laczor, łącznie zmieniany 3 razy.
- Gagarin323
- Osobowy
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
- Lokalizacja: Olsztyn
Stellwerk, niestety czasem ciężko jest odczytać skróty na szynie. Szyny trzymają podkłady, które służą (chyba) jako krawędź ziemnego peronu. Jednak cała ta konstrukcja jest w beznadziejnym stanie i ma być rozebrana w ramach czyszczenia skrajni i pasa kolejowego. Niestety nie wiem gdzie była G.H Hütte.
laczor, co do informacji o szerszym nasypie oraz wykopie, posłużę się cieniowaną mapką przedstawiającą D29-29 w okolicach Pasiek - miejscu gdzie odchodziła bocznica do żwirowni.
laczor, co do informacji o szerszym nasypie oraz wykopie, posłużę się cieniowaną mapką przedstawiającą D29-29 w okolicach Pasiek - miejscu gdzie odchodziła bocznica do żwirowni.
Ciekawe jest też, że chociaż bocznica należała do kolei, to jako użytkownik wpisany jest właściciel pobliskiego majątku Czernie. Wygląda też na to, że było tak już w momencie opracowania Albumu.
Z ciekawostek (typu: Przypadek? Nie sądzę...) znalezionych na temat bocznicy warto jeszcze wspomnieć o Przepisach o ruchu pociągów na zasadzie zgłoszeń z 1930 roku .
Z ciekawostek (typu: Przypadek? Nie sądzę...) znalezionych na temat bocznicy warto jeszcze wspomnieć o Przepisach o ruchu pociągów na zasadzie zgłoszeń z 1930 roku .
Sam ślad po bocznicy najwyraźniej faktycznie zaorano. Pozostało chyba ukształtowanie terenu w miejscu odgałęzienia od toru szlakowego (Mapka na Geoportalu). [kolega Stellwerk mnie uprzedził ] Dalej może coś udałoby się znaleźć na terenie samej żwirowni (Mapka).§ 19. Wyprawienie pociągu ze stacji na bocznicę z posterunkiem bocznicowym, wymaga wymiany następujących zgłoszeń pociągowych:
1) zapytania o wolną drogę, nadanego do stacji sąsiedniej i do posterunku bocznicowego;
2) zezwolenia drogi, najpierw od stacji sąsiedniej i następnie od posterunku bocznicowego;
3) zawiadomienia o odejściu, nadanego do stacji sąsiedniej i do posterunku bocznicowego;
4) zawiadomienia o przybyciu, nadanego do obydwóch stacyj przez posterunek bocznicowy po wejściu pociągu w pełnym składzie na bocznicę i zamknięciu zwrotnicy w torze głównym w kierunku tego toru.
Kolejność i brzmienie zgłoszeń pociągowych w wypadku powyższym będzie:
1. Droga pc 1287 na bocznicę Brzezienko?
2. a) odpowiedź stacji sąsiedniej:
Wolna pc 1287 na bocznicę Brzezienko.
b) odpowiedź posterunku bocznicowego:
Wolna pc 1287.
3. Pc 1287 na bocznicę Brzezienko od 9 m 12.
4 Pc 1287 tu 9 m 34.
§ 20. Wyprawienie pociągu z bocznicy do jednej ze stacyj sąsiednich, jak również chwilowy wyjazd jego poza ukres zwrotnicy bocznicowej toru głównego, wymaga otrzymania zezwolenia drogi od obydwóch stacyj sąsiednich, nadanego do posterunku bocznicowego i do stacji następnej, przyczem stacja, do której ma wyjść pociąg z bocznicy, może zezwolić na wolną drogę tylko po uprzedniem otrzymaniu zezwolenia od stacji wstecz położonej.
Kolejność i brzmienie zgłoszeń pociągowych przy wyprawianiu pociągu z bocznicy będzie:
1. Zapytanie posterunku bocznicowego Brzezienko do obydwóch stacyj sąsiednich:
Droga pc 1287 do Ostrołęki?
2. a) odpowiedź stacji Pasieki:
Wolna pc 1287 do Ostrołęki,
b) odpowiedź stacji Ostrołęka:
Wolna pc 1287.
3. Zawiadomienie o odejściu, nadane przez posterunek Brzezienko do obydwóch stacyj:
Pc 1287 do Ostrołęki od 14 m 7.
4. Zawiadomienie o przybyciu, nadane przez st. Ostrołęka do stacji Pasieki i posterunku Brzezienko:
Pc 1287 z Brzezienka tu 14 m 30.
Tak. Dla potwierdzenia zapodam najprostszą mapkę google. TO jest miejsce odgałęzienia bocznicy. Paradoksalnie zjeździłem okoliczne dróżki i pola i nasypów nie znalazłem. Ale w to konkretne miejsce z bliska nie zajrzałem a to błąd Trzeba by będąc w okolicy zbadać, czy w tym charakterystycznym miejscu są jeszcze jakiekolwiek ślady. Być może ten "ogonek" widoczny na mapie satelitarnej to jedyna dziś pozostałość. Nie zdziwiłbym się gdyby tak było.
@2xm - wczoraj też natrafiłem na ten tekst i nie powiem bo zaciekawił mnie.
@2xm - wczoraj też natrafiłem na ten tekst i nie powiem bo zaciekawił mnie.
To i posterunek tam był Ładne rzeczy2xm pisze: Zawiadomienie o odejściu, nadane przez posterunek Brzezienko
Pewnie gniazdo wtykowe na słupie .To i posterunek tam był Ładne rzeczy
§ 16. Dla umożliwienia zwolnienia szlaku w czasie postoju pociągu na bocznicy szlakowej, otwiera się przy odgałęzieniach torów bocznicowych posterunki telegraficzne, zwane posterunkami bocznicowemi. Posterunki bocznicowe mogą być czynne stale lub w pewnych okresach doby, w których odbywają się zajazdy pociągów na bocznice.
§ 17. O otwarciu i zamknięciu posterunku bocznicowego, dyżurny ruchu na tym posterunku nadaje adresowany do obydwóch stacyj sąsiednich telegram pociągowy według wzoru:
Posterunek (nazwa jego lub kilometr) otwarty, lub
Posterunek (nazwa jego lub kilometr) zamknięty.
§ 18. Posterunki bocznicowe przyjmują udział w wymianie zgłoszeń pociągowych, dotyczących tylko tych pociągów, które idą na bocznicę lub z niej odchodzą. O ruchu tych pociągów porozumienie powinno nastąpienie tylko pomiędzy sąsiedniemi stacjami, lecz i pomiędzy każdą z tych stapyj a posterunkiem bocznicowym.
- Gagarin323
- Osobowy
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
- Lokalizacja: Olsztyn
Zastanawia mnie jedna rzecz. W Atlasie Kolejowym Polski (http://www.atlaskolejowy.pl) przez pewien czas w wykazie punktów na D29-29 istniała - bocznica szlakowa między Pasiekiami a Goworowem. Teraz tej informacji nie ma. Szkoda bo podany był dokładny kilometraż na którym znajdowało się odgałęzienie. Ponad to były podane dane dotyczące budowy i likwidacji bocznicy. Niestety nie zdążyłem zapisać.
Tutaj bonusik - mapka z 1915 roku przedstawiająca w.w bocznicę.
Tutaj bonusik - mapka z 1915 roku przedstawiająca w.w bocznicę.
Wuala.Gagarin323 pisze:Zastanawia mnie jedna rzecz. W Atlasie Kolejowym Polski (http://www.atlaskolejowy.pl) przez pewien czas w wykazie punktów na D29-29 istniała - bocznica szlakowa między Pasiekiami a Goworowem. Teraz tej informacji nie ma. Szkoda bo podany był dokładny kilometraż na którym znajdowało się odgałęzienie. Ponad to były podane dane dotyczące budowy i likwidacji bocznicy. Niestety nie zdążyłem zapisać.
Pozdrawiam serdecznie i francusko.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
- Gagarin323
- Osobowy
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
- Lokalizacja: Olsztyn