Strona 2 z 2

: 20 sty 2013, 22:47
autor: hoart
-w albumie pt."Parowozy"Tomasza Roszaka (właśnie)jest kilka fotografii z MD Olsztyn w tym panorama MD jeszcze z parowozami i jeszcze bez drutu i z kształtami - koniecznie ! = druga książka o kolei http://search.babylon.com/imageres.php? ... bsrc=HP_ss

: 20 sty 2013, 23:40
autor: Rainy31
Dzięki za te informacje. Na pewno je wykorzystam. Znajdę te książki, choćby do obejrzenia. A co to jest MD?

: 21 sty 2013, 00:09
autor: hoart
za czasów zbliżającego się końca ery kopciuchów w służbie trakcji na PKP określenie parowozowni a już lokomotywowni , M-Mechaniczne D-Depo- spolonizowany obcy zwrot to wiem od pewnej osoby kompetentnej a skąd to się wzięło - ta osoba nie wiedziała - czyli nie wiem , choć paru kolejnych adekwatnych osób się pytałem - lecz niestety bez rezultatu wiedzy- może tym razem na łamach tego forum ktoś definitywnie to wyjaśni..

: 22 sty 2013, 13:05
autor: SP42-056
MD pochodzi od francuskiego mécanique dépôt. Nie pamiętam z kąd sę dowiedziałem, możliwe, że wyczytane gdzieś w sieci.

: 22 sty 2013, 16:45
autor: Stellwerk
Jesli już ma być po francusku, to "dépôt mécanique". Ale nie mogę znależć źródła które by używało takiej nazwy.

: 23 sty 2013, 18:48
autor: 2xM

: 23 sty 2013, 20:10
autor: Rainy31
A więc nie ma co nad tym dłużej debatować. Skrót wziął się z czasów kolei Warszawsko-Wiedeńskiej od rosyjskiego mechaniczieskoje depo. Służył wtedy do szybkiego telegrafowania. Dziękuję Kolegom za pomoc.

: 24 sty 2013, 23:41
autor: hoart
- mnie zastanawia co było przyczyną powołania tego określenia "MD" ( jak ja pamiętam) w okresie połowy lat siedemdziesiątych do połowy(?) lat osiemdziesiątych ,-określenia oficjalnego a nieżargonowego ( przyp. MD) przynależności jednostek trakcyjnych do danych miejsc - skrót "Lok " ( Lokomotywownia) - i obok nazwa miasta czy miejscowości -przecież jest wystarczająco zrozumiale informujący "co i gdzie " - odpowiedż pewnie jest w branżowych dokumentach ustawowych

: 25 sty 2013, 21:01
autor: jacekZ
W skrótach telegraficznych na PKP używanych nie tylko w telegrafii M oznaczało służbę mechaniczną(trakcji). MD lokomotywownia a Md to jej naczelnik. Stosowanie skrótu MD lub Lok. albo Lokom. było podyktowane zwyczajami miejscowymi czyli kto miał więcej cierpliwości przy wycinaniu szablonu.

: 26 sty 2013, 09:01
autor: Stellwerk
jacekZ pisze: MD lokomotywownia a Md to jej naczelnik
Telegraf miał tylko duże litery, wiec rozróżnienia miedzy MD i Md nie mogło być.

: 26 sty 2013, 17:51
autor: M.Jarząbek
Telegraf to miał tylko kropki i kreski - w zależności od czasu przyciśnięcia klucza. Natomiast tylko duże litery były na dalekopisach starszego typu, z wąską papierową podklejaną taśmą a tylko małe literki były na dalekopisach arkuszowych nowszego typu.

: 26 sty 2013, 20:34
autor: Stellwerk
M.Jarząbek pisze:Telegraf to miał tylko kropki i kreski - w zależności od czasu przyciśnięcia klucza..
Tak, miał kropki i kreski, które zależały od czasu itp. Ale nie było oddzielnych kombinacji wyż. wym. kropek i kresek które by rozrózniały duże i małe litery,
Wszystko ci trzeba tak łopatologicznie tłumaczyć?

: 26 sty 2013, 22:25
autor: M.Jarząbek
Mnie nie trzeba tłumaczyć - to Ty chciałeś się popisać ale nie wyszło gdyż palnąłeś głupstwo. Na drugi raz troszkę zastanowienia.

: 26 sty 2013, 22:36
autor: bastard
Dla zobrazowania powyższej dyskusji - poniżej przykładowe telegramy: starszy z 1959 r.) z dużą czcionką i nowszy (z 1975 r. ) z małą czcionką - gdzie użyto skrótów MD i md.