Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
A to mapka odcinka Ketrzyn-Barciany. Na poludnie od Windy nasyp jest prawdopodobnie częściowo zaorany.
Odnalazłem dokładniejszą mapkę Barcian i przy okazji wyszły nowe ciekawe szczegóły. Tuż przed stacją był trójkąt, zaś linia do Gierdaw, po odgałęzieniu się od linii do Nordenborka (Kryłowo) szła długim na 0,5 km wykopem. Ziemię z tego wykopu prawdopodobnie wysypano na północ od niego - na wały po obu stronach toru. Jest duża szansa, że to miejsce zachowało się w pierwotnym stanie. Wykopy, nawet wąskotorowe, są dużo trwalsze od nasypów. Pamiętam kiedyś szukałem śladów po kolejce myszynieckiej i najlepiej zachowanym miejscem okazał się głęboki wykop w skarpie doliny Narwi tuż przed mostem Nowogrodzie. Wracając do Barcian - ciekawie wygląda pobliska bocznica do majątku (Gut) i mikromijanka.
W lewym dolnym rogu widać oryginalny, barciański zamek miejscowych krojcritterów (skrót: Schl.=Schloss)
pozdr.
lyck
Odnalazłem dokładniejszą mapkę Barcian i przy okazji wyszły nowe ciekawe szczegóły. Tuż przed stacją był trójkąt, zaś linia do Gierdaw, po odgałęzieniu się od linii do Nordenborka (Kryłowo) szła długim na 0,5 km wykopem. Ziemię z tego wykopu prawdopodobnie wysypano na północ od niego - na wały po obu stronach toru. Jest duża szansa, że to miejsce zachowało się w pierwotnym stanie. Wykopy, nawet wąskotorowe, są dużo trwalsze od nasypów. Pamiętam kiedyś szukałem śladów po kolejce myszynieckiej i najlepiej zachowanym miejscem okazał się głęboki wykop w skarpie doliny Narwi tuż przed mostem Nowogrodzie. Wracając do Barcian - ciekawie wygląda pobliska bocznica do majątku (Gut) i mikromijanka.
W lewym dolnym rogu widać oryginalny, barciański zamek miejscowych krojcritterów (skrót: Schl.=Schloss)
pozdr.
lyck
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 23:40 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Faktycznie najlepiej zachowują się wykopy. Wędrując wąskotorówką Bydgoszcz-Smukała Dolna najłatwiej mi było szukać śladów po zachowanych wykopach.
PS. te mapy też są z tej strony o Prusach, co podawałeś?
PS. te mapy też są z tej strony o Prusach, co podawałeś?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Niet, zbiór własny, w części ściągnięty z reichu, a w większej części uzyskany w ramach wymiany barterowej... fuj jak to brzmiPS. te mapy też są z tej strony o Prusach, co podawałeś?
pozdr.
lyck
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Albo nie moge znaleźć, albo w tym rozkładzie z 1944 nie ma Kętrzyńskiego klainbahnu
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Bo KKD nie należały do sieci kolei Rzeszy (DR) tylko były zarządzane przez spółkę akcyjną (z udziałem miast Kętrzyn, Mrągowo, cukrowni kętrzyn itd). Tak samo nie znajdziesz rozkładu linii Elbląg-Frombork-Braniewo. Za to jest np. Kwidzyńska KD należaca do DR. http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/132b.jpg
Tak to było
Tak to było
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Nie do końca. Kolejka kętrzyńska była we wczesniejszych rozkładach mimo, że należała do spółki prywatnej z udziałem powiatów (Ostpreussische Kleinbahnen AG=Kolejki Wschodniopruskie SA). To wcale nie przeszkadzało by znależć się w rozkładzie. Liczył się tylko fakt, że była to kolej publiczna! Kto jest właścicielem lub prowadzi ruch (a ruch prowadziła jeszcze inna spółka) nie miało znaczenia. Dlaczego nie ma jej w Kursbuchu 1944-45? Powiedzmy sobie szczerze - gospodarka rzeszy rozpędzona do maksymalnych obrotów przez p. nazwiskiem Speer (największa produkcja przypada właśnie na rok 1944! - bez tego mało znanego pana wojna trwałaby z 0,5 roku krócej...serio) cierpiała wówczas na chroniczny brak surowców, w tym węgla. Jego dostawy dla kolei lokalnych nie były napewno priorytetem. Stąd cięcia w obsługiwanych liniach. Nie znaczy to, że zaniechano wszelkiego ruchu. Nie, raczej skupiono się na przewozach towarowych (jedzenie) i militarnych (np. zasieki i materiały do budowy umocnień wału Kocha). Kursbuch 1944 jest wyjątkowy z wielu względów. Np. w tabelach polskich kresów należących do Guberni pełno jest pustych tabel:Bo KKD nie należały do sieci kolei Rzeszy (DR) tylko były zarządzane przez spółkę akcyjną (z udziałem miast Kętrzyn, Mrągowo, cukrowni kętrzyn itd). Tak samo nie znajdziesz rozkładu linii Elbląg-Frombork-Braniewo. Za to jest np. Kwidzyńska KD należaca do DR. http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/132b.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil6/535.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil6/ ... neral.html
Te kuriozalne napisy po polsku: "narazie przewóz pasażerów nie odbywa się" co znaczyło defacto, że teren zajęli już Rosjanie...
W rozkładzie nie ma też normalnotorowej linii Wiatrowiec-Sępopol, zaś kolejka kwidzyńska nie należała do DR tylko do spółki Kleinbahn AG Marienwerder. A że jest w rozkładzie? Hmm... była nieco oddalona od zbliżającego się frontu.... W jej pobliżu zdążono jeszcze rozpocząć i prawie ukończyć do stycznia 45 dwa mosty na Wiśle w Opaleniu...
Jedyną kolejką należącą do DR na terenie wcielonym do Prus była kolejka myszyniecka... i jej tabele są...
pozdr
lyck
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Wątpię osobiście, czy utrzymywano ruch wąskotorowy na polskich terenach (Ostrołęcka KD) a zrezygnowano z ruchu na terenach "rdzennie" niemieckich (Kętrzyńskich KD). Niemiecka gospodarka miała się zresztą jeszcze nienajgorzej.
Kluczem wydaje się mapa załączona do rozkładu. Zasadniczo szlaki ponumerowane na mapie RBD Konigsberg mają odpowiednie rozkłady.
Fakt, cały ten rozkład jest bardzo "dziurawy". Ale można zauważyć, że części tablic po prostu nie poskanowano (np. Haffuferbahn częśc Ostbahn!). No i praktycznie na części terenów wschodnich pewnie nie wszedł w życie, bo "Bagration" pomieszał szyki. Ostrołęcka, Olecka, Ełcka, Schlossberska, Tylżyckie czy Kłajpedzkie KD już w kilka miesięcy później stały się zwykłymi frontowymi Feldbahnami... Może wcześniejsze ograniczanie ruchu na liniach wąskotorowych spowodowane było "zapotrzebowaniem" Wehrmachtu na taki tabor?
Kluczem wydaje się mapa załączona do rozkładu. Zasadniczo szlaki ponumerowane na mapie RBD Konigsberg mają odpowiednie rozkłady.
Fakt, cały ten rozkład jest bardzo "dziurawy". Ale można zauważyć, że części tablic po prostu nie poskanowano (np. Haffuferbahn częśc Ostbahn!). No i praktycznie na części terenów wschodnich pewnie nie wszedł w życie, bo "Bagration" pomieszał szyki. Ostrołęcka, Olecka, Ełcka, Schlossberska, Tylżyckie czy Kłajpedzkie KD już w kilka miesięcy później stały się zwykłymi frontowymi Feldbahnami... Może wcześniejsze ograniczanie ruchu na liniach wąskotorowych spowodowane było "zapotrzebowaniem" Wehrmachtu na taki tabor?
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Most wąskotorowy przez kanał Mazurski jest zwalony, prawda?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Dokładnie tak.
Widziałem gdzieś zdjęcie w necie ale nie mogę znaleźć. Osobiście gdzy tam byłem w maju 2003 (przy okazji przejazdu Ganzem) zdjęcia tam nie zrobiłem.
Widziałem gdzieś zdjęcie w necie ale nie mogę znaleźć. Osobiście gdzy tam byłem w maju 2003 (przy okazji przejazdu Ganzem) zdjęcia tam nie zrobiłem.
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Nie byłem na miejscu, ale skoro przedmówca sugeruje, że jest zwalony, to zapewne tak jest. Miejsce wygląda intrygująco:Most wąskotorowy przez kanał Mazurski jest zwalony, prawda?
Ponieważ mapka ma aktualność ~1927r. - kanał jest w budowie. Jego dnem biegnie wąskotorówka do wywozu mas ziemi. Mosty nad przyszłym kanałem są już zbudowane, a więc mamy tu skrzyżowanie 2 wąskotorówek: publicznej linii Barciany-Nordenbork i budowlanej kolejki polowej. Most był dość duży, więc ślady muszą istnieć do dziś. Być może było też jakieś połączenie między obiema kolejkami - co sugeruję łukowy nasyp. Z równym powodzeniem mogła to być droga dowozowa.
Co ciekawe, na tej mapce, linia Barciany-Nordenbork jest zaznaczona innym symbolem niż na wyżej widocznym arkuszu z Barcianami. Nie wiem skąd ta niekonsekwencja i naprzemienne używanie raz tego znaczka :, a później tego:. To mieszanie symboli kolejki gospodarczej z publiczną jest co najmniej dziwne.
... obie linie są dostępne, choć nadzalewówka jest przy Śląsku :Ale można zauważyć, że części tablic po prostu nie poskanowano (np. Haffuferbahn częśc Ostbahn!).
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/155g.jpg
Ostbahn w całości:
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/128.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/128c.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/135.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/135-2.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/135-3.jpg
http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/135-4.jpg
pozdr.
lyck
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 23:42 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Ten łukowy zjazd jest doskonale zachowany i widoczny w terenie.
Więcej na ten temat mógłby opowiedzieć pan. L. Lewiński, który przewodził wycieczce na której byłem, i który bardzo ciekawie opowiadał o tamtejszej okolicy
Więcej na ten temat mógłby opowiedzieć pan. L. Lewiński, który przewodził wycieczce na której byłem, i który bardzo ciekawie opowiadał o tamtejszej okolicy
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
O Feldbahn, a raczej Kanalbahn jest nieco w książce Sarnowskiego "Kanał Mazurski" (wyszperał Piotr Janik). Widziałem jej linie na WIG-owskiej mapie z 1934, ale okazuje się że była już wcześniej. Być może powstała więc przy pierwszym etapie budowy kanału (a więc już przed I wojną!).
"Połączenie" może być tylko rampą - zjadem dla wozów lub bocznicy i koleb, być może Kanalbahn był w szerokości 600mm? Z pewnością miał innego właściela - Walluhn ani Wenzel nie wymienia tego w spisie linii KKD.
Może wąskotorówka kętrzyńska na tym innym arkuszu nie była jeszcze oddana do planowego ruchu i stąd różnice w zaznaczaniu wąskotorowa-gospodarcza? Z którego roku jest ta wcześniejsza mapka?
Ale pokiełbasili z tym "sląskim" rozkładem No i jakiś dziwnie odchudzony (brakuje części przystanków na HFBahn). Ostbahn musieli niedawno uzupełnić - w wersji z ubiegłego roku jeszcze całości nie było
"Połączenie" może być tylko rampą - zjadem dla wozów lub bocznicy i koleb, być może Kanalbahn był w szerokości 600mm? Z pewnością miał innego właściela - Walluhn ani Wenzel nie wymienia tego w spisie linii KKD.
Może wąskotorówka kętrzyńska na tym innym arkuszu nie była jeszcze oddana do planowego ruchu i stąd różnice w zaznaczaniu wąskotorowa-gospodarcza? Z którego roku jest ta wcześniejsza mapka?
Ale pokiełbasili z tym "sląskim" rozkładem No i jakiś dziwnie odchudzony (brakuje części przystanków na HFBahn). Ostbahn musieli niedawno uzupełnić - w wersji z ubiegłego roku jeszcze całości nie było
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
CM, kiedy Ty się zarejestrujesz? Mam z Tobą do pogadania na PW
pozdrówko
pozdrówko
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Za mało RAM-u i Vmax na łączach Jak się polepszy... kiedyś... eeech (a adres na stronach z www.torowiskiem.prv.pl )
Re: Kleinbahn Rastenburg - Wenden - Barten - (Granica Państwa)
Chyba jeszcze tego zdjęcia tu nie było. Co prawda - jakość nie jest powalająca, ale ten klimat ...
Kleinbahn nach Wenden (Ostpreussen) 1935
I jeszcze pocztówka z tej samej linii ... (ok. roku 1901)
Kleinbahn nach Wenden (Ostpreussen) 1935
I jeszcze pocztówka z tej samej linii ... (ok. roku 1901)