Kleinbahn Rastenburg-Wenden-Barten - (Granica Państwa)

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Kleinbahn Rastenburg-Wenden-Barten - (Granica Państwa)

Post autor: Bernard » 2005-01-07, 12:43

Z mapy wojskowej wynika, że całkiem niezle zachowały się ślady po torowisku od granicy państwa koło bajorów Wlk., aż do Skandławek. Potem do Rondeli śladów brak. Nieopodal tej miejscowości znowu zachowany nasyp. Dobrze zachowana także odnoga Winda - Srokowo. Dalej, aż do Kętrzyna śladów niet. Ktoś może zbadał tą linię i podzieli się uwagami i spostrzeżeniami :D Czy koledzy mają jakąś tabelę rozkładu jazdy tej wąskotorówki i mogą ją zeskanować i wstawić na grupę :D
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

Awatar użytkownika
lyck
** InterCity **
Posty: 339
Rejestracja: 2004-10-15, 21:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck » 2005-01-13, 13:19

Nie sugeruj się zbytnio tym co pokazują mapy, nawet wojskowe. Tak naprawdę istnieje więcej odcinków niż jest zaznaczone na mapie, ale bywa też tak, że to co jest na mapie już nie istnieje. Fizyczne usunięcie nasypu wymaga trudu, chyba, że jest on niski. Najczęściej w miejsce kolei wchodzą drogi polne i to po nich daje się prześledzić przebieg linii. Dobrym przykładem jest linia Morąg-Orneta. Według mapy 1:100tys. istnieje ona tylko w okolicach Morąga - a to nieprawda. Gdyby nie zniszczenie prawie wszystkich dworców byłaby to jedna z lepiej zachowanych linii.
Kolejki znikają łatwiej niż resztki kolei normalnotorowej. To się tyczy też okolic na północ od Kętrzyna. W Barcianach i Srokowie zostały po dworcach równie stacyjne. W Srokowie stoi szopa na 1 parowóz w stanie prawie oryginalnym:

Obrazek

Fota jest z 1998r. - mam nadzieję że jeszcze istnieje.
W Windzie widać wyraźnie rozgałęzienie nasypów. Odcinków na północ od Barcian nie znam. Jest szansa, że istnieją w niezłym stanie. Ciekawe może być przecięcie z Kanałem Mazurskim.
Trochę rozkładów (1935):

Obrazek

Nie znalazłem połączenia Windy z Barcianami. Chyba jeżdził tu autobus. Przy Barcianach, Srokowie i innych miejscowościach są odnośniki do tabeli 120y. Nie mam jej, a są w niej chyba tylko autobusy. Linia z Barcian do Nordenborka (Kryłowo) była już przed wojną tak mało rentowna, że chciano ją zamknąć. Wojna przedłużyła eksploatację o 4 lata.

pozdr.
lyck
Ostatnio zmieniony 2006-12-15, 23:36 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.

Tomek
** Ekspres **
Posty: 240
Rejestracja: 2004-09-25, 19:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Tomek » 2005-01-13, 20:24


Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-13, 23:54

rewelacja! :D

Wielkie dzięki za skany! :D
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-14, 11:41

Wytłumaczcie mi jeszcze jedną rzecz: którędy prowadziła linia Barciany Gierdawy? Z mapy nijak nie idzie znaleźć
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

Awatar użytkownika
lyck
** InterCity **
Posty: 339
Rejestracja: 2004-10-15, 21:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck » 2005-01-14, 16:07

Mapka w zasadzie mówi wszystko. Granica jest zaznaczona w przybliżeniu:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2006-12-15, 23:37 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-14, 16:48

Dzieki! :D Teraz jasne! na mojej mapce Ostprussen z około 1914 roku poprostu jej chyba jeszcze nie ma. Za to jest inna linia która mnie zaszokowała: Kleinbahn Dobre Miasto-Lidzbark Warm-Bartoszyce. Nigdy o takiej nic nie słyszałem, a na mapce jest! Może to też byly tylko jakieś plany, które nigdy nie zostały zrealizowane?


Masz doskonałej jakości mapę! czy ona jest dostępna gdzieś w sieci? Moja jest kserem ksera i jest słaba :(
Ostatnio zmieniony 2005-01-14, 18:59 przez Bernard, łącznie zmieniany 1 raz.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

Awatar użytkownika
lyck
** InterCity **
Posty: 339
Rejestracja: 2004-10-15, 21:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck » 2005-01-14, 18:00

Za to jest inna linia która mnie zaszokowała: Kleinbahn Dobre Miasto-Bartoszyce. Nigdy o takiej nic nie słyszałem, a na mapce jest! Może to też byly tylko jakieś plany, które nigdy nie zostały zrealizowane?
A czy ta linia przypadkiem nie nazywa się Łyna? ;)
Masz doskonałej jakości mapę! czy ona jest dostępna gdzieś w sieci? Moja jest kserem ksera i jest słaba
Cóż, to jest skan powojennego reprintu, który sam sobie sprowadziłem z Niemiec. Ale jest też dobre źródło online:

http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm

Nie ma całych Mazur, ale ciągle uzupełniają, więc może w końcu będą :) Jedyna mapka ze wschodnich mazur jest bardzo stara (~1900r.) więc jest na niej tylko Kolej Południowa... Za to okolice Olsztyna i dalej na zachód są kolejowo w komplecie i to dobrej jakości.

Adam Dąbrowski
Dyżurny Ruchu (admin)
Posty: 888
Rejestracja: 2004-09-24, 16:26
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Adam Dąbrowski » 2005-01-14, 18:04

Bernard pisze: Za to jest inna linia która mnie zaszokowała: Kleinbahn Dobre Miasto - Bartoszyce. Nigdy o takiej nic nie słyszałem, a na mapce jest! Może to też byly tylko jakieś plany, które nigdy nie zostały zrealizowane?
A jaki jest jej przebieg?! :shock:

Takiej linii na pewno nie było, a o planach budowy też nic nie słyszałem.

Dyskutowaliśmy w gremium klubowym, że brakowało kolejowego połączenia Dobrego Miasta z Lidzbarkiem Warmińskim, np. poprzez "uwęzłowienie" Łaniewa na linii Lidzbark - Orneta. Znacznie skróciłoby to kolejową podróż z Allensteinu do Heilsberga...

Naprawdę ciekawa informacja!

Pozdrawiam!
Przywróćmy czar "Włóczęgi Północy"...

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-14, 18:07

Na zagatkowej linii Guttstadt-Heilsberg, zaznaczone są stacje Altkirch i Peterswalde. Ciekawe, prawda?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

Przemek
** Ekspres **
Posty: 217
Rejestracja: 2004-10-02, 08:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek » 2005-01-14, 22:06

No, no.... Guttstadt-Heilsberg
-wielokrotnie jak napisał już Adam rozmawialiśmy o celowości takiego połączenia. Zadne ze znanych mi żródeł nic takiego jednak nie potwierdzają. Sam poszukiwałem w terenie śladów chociaż jakiejś zaczętej budowy, nasypu, przekopu-nic nie znalazłem Ale żeby było śmieszniej takie połączenie funkcjonuje w formie legendy, którą słyszałem już od paru osób w Lidzbarku Warmińskim, i w Łaniewie. Niebyły to jednak osoby wiarygodne, raczej typowi przedstawiciele ludności tubylczej- "illitterati et idiotes".

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-16, 19:51

Znalazłem tabelę rozkładu jazdy z 1914, która obejmuje następujące pociągi:
Rastenburg-Wenden-Dregenfurt. 4 pary pociągów, plus jedna w +.

Wenden-Rodehlen-Barten-Skandlack; 4 pary, plus dwie dodatkowe w +.

Rastenburg-Rhein: 3 pary.

Rastenburg-Sensburg statbahnhof: 3 pary, czwata para tylko do Sensburg klainbahnhof oraz jedna para relacji Sensburg Kleinbhf-Sensburg stadtbhf.

Ciekawe, że nie ma słowa o odcinku Skandlack i dalej na północ. Odcinek Barten-Gierdauen był jeszcze chyba nie wybudowany.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

CM

Post autor: CM » 2005-01-16, 22:58

Po cóż sie męczyć? Nie proście zajrzeć na "Kolej na Mazurach" aby znalzeźć odpowiedzi na takie niby- "zagadki"?

Daty otwrcia poszczególnych odcinków KKD:

Kętrzyn-Winda-Barciany 01.05.1898
Kętrzyn-Sławkowo-Mrągowo Park (Wsk.) 01.05.1898
Sławkowo-Salpik 01.05.1898
Winda-Srokowo 28.05.1898
Barciany-Skandławki 01.06.1898
Salpik-Ryn 08.11.1903
Mrągowo Park-Mrągowo stacja 18.12.1904
Skandławki-Nordenbork (Kryłowo) 25.07.1916
Barciany-Gierdawy (Żeleznodarożnyj) 15.06.1917

"POLAM" (Wilkasy) I WSZYTSKO JASNE :)

Znacznie ciekawsza sprawa tej wąskotorówki DM-Lidzba - jeśli to prawda. Czekamy na jakiś skanik owej sensacyjnej mapy :)
Czyżby historia z I wojny ??? Może to jakiś wojskowy Felbahn 600mm z okresu bitwy Tannenberskiej VIII 1914?
To coś takiego jak sprawa kolei Łomża-Kolno-Szczuczyn-Grajewo... niby była - są tubylcy co pamiętają "drenzyny", ale dowodów w papierach czy w terenie na razie niestety brak.

Zdrówko
Cezar

Bernard
*** ICE ***
Posty: 700
Rejestracja: 2004-10-02, 09:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard » 2005-01-17, 11:43

CM pisze:Po cóż sie męczyć? Nie proście zajrzeć na "Kolej na Mazurach" aby znalzeźć odpowiedzi na takie niby- "zagadki"?
Trzeba jeszcze tą książkę mieć.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"

CM

Kolej na Mazurach

Post autor: CM » 2005-01-17, 15:12

To nie książka, ale ogólodostępna sieciowa skabnica wiedzy pod patronatem Michała Kaweckiego nt. kolei Warmii i Mazur :) Sorki... myslałem że już wszyscy są zorientowani ;)

Look:

www.stjuchy.kolej.szczecin.pl

lub podręczna linkownia warmińsko-mazurska

www.torowiskiem.prv.pl

Pozdrówko
Cezar

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 0 gości